Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev: 29 jun 2017, 16:16 Oppdaget nå at det ikke følger med voks. Hvilken anbefales? Trenger ikke noe til 2000 kr pr. gram.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Haha, ingen grunn til å kjøpe noen veldig dyr voks. Voks har ingenting med polering å gjøre så derfor fulgte ikke det med.

Er mange gide vokser der ute, men en som er billig, ekstremt drøy og er holdbar på lakken er Collinite 845. CG Butter Wet Wax er også en fin sommervoks. Holder ikke like lenge som førstnevnte, men er enklere og legge. Kan også legges på våte flater og du kan tørke den av med en gang. Dessuten lukter den eventyrlig.

Vurder også Scholl Neo. Det er er sealer som du bare sprayer på våt sykkel og spyler av. Thats it! Og den funker faktisk veldig bra. Denne kan også brukes til å holde plasten vedlike etc.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »

Takk

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Ikke glem mikrofiberkluter. Det får du aldri nok av.
Kjøp noen litt flotte og myke til å buffe av voks etc, også kjøper du noen litt rimeligere til drittjobbene. Skal du bare ha noe skvip og tørke rent kjede med etc. Så kan du bestille deg dem rimeligste du finner og kjøp gjerne i store kvanta.

Bilnerden har slike grå edgeless kluter som er uhyre bra og billige. Bilpleiekongen selger 50 billigkluter til 350,- faktisk veldig gode kluter det også, til prisen :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Roargutten »

Soft 99 fusso coat er også en rimelig voks. Gir deg god vannskrekk og bra holdbarhet.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »

Her strømmer det på med tips, takker!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

På en MC som nærmest ikke blir utsatt for asfalt og bremsestøv (vertfall ikke de lakkerte flatene) og som ofte blir kjørt med i solskinn samt blir vasket relativt ofte OG er langt lettere og vokse da panelene er mye mindre etc. så er det nærmest ett fett hvilken voks/beskyttelse du velger.

Vil du ha det enkelt (spray på spyl av) så kjøp Scholl Nano. Liker du å gnikke litt så kjøp deg CG Butter Wet Wax eller Collinite 845. Fusso skal også være bra og det finnes strengt tatt veldig mange gode vokser der ute og jeg vil tippe du ikke klarer å se forskjell i en blindtest på noen av dem.

De store forskjellene ligger i hvor lenge dem beskytter lakken (denne delen synes jeg ikke er så viktig på MC) og hvor lett den er å legge/buffe av. CG Butter Wet Wax er den helt klart enkleste. Søler du litt med denne så bare wipe det av. Colliniten bør nok ikke havne andre steder enn på lakkerte flater.

Swissvax Shield er også en veldig god voks og er nok en av de voksene i det øvre prissjiktet som nesten er verdt pengene. En krukke med Shield på 200ml. vil du ha i årevis. Men jeg ville holdt meg unna TurtleWax. Det er noe bra derfra også, men jeg opplever voksene dems som noe klineri.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av 45316 »



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Roargutten »

Fusso og Colonite har mye av de samme egenskapene. Jeg har brukt begge to og er nok ett fett hvem av de du velger. Fusso får du i to versjoner. En for mørk lakk og en for lys. Det spiller ingen rolle hvilken av disse du går for. Det har blitt gjort mange tester på disse og det viser seg at det er lite eller ingen forskjell på de.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Geiroe »

45316 skrev: 28 jun 2017, 11:26 Hvordan ser man at de har gått i gjennom?
Vær veldig forsiktig over kanter, gjerne maskere knekken, slik at du ikke risikerer å gå gjennom dersom du skal korrigere lakken.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Geiroe »

Har Collinite 845, utrolig drøy, den har du i årevis. Skal holde hele sesongen. Jeg bruker Scholl sine poleringsprodukter, og puter. Liker best å bruke roterende maskin, men den blir altfor stor for mc, har også en oscillerende maskin med små puter. Blir stor for mc uansett, men det er det jeg har.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Denne her er bare helt genial! Rupes Nano Ibrid.

Helt perfekt til bruk på MC og den blir levert med to batterier i tillegg til at man også kan kjøre den med vanlig strøm fra nettet. Men litt kostbar ja...
https://bjerknez.no/detailing-med-rupes ... skin-7716/

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Når skal du annonsere at jeg har vunnet konkurransen bjerknez ?🤣🤣
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

KevinmsR6 skrev: 30 jun 2017, 09:38 Når skal du annonsere at jeg har vunnet konkurransen bjerknez ?🤣🤣
Hehe, den trekningen er det madammen som tar seg av. Navnet på alle blir notert på en lapp og lagt i en krukke så er det ho som trekker tre vinnere. Jeg kommer til og offentliggjøre navnet på de tre vinnerne i en egen bloggpost samt på facebooksiden. Så får det være opp til vinnerne og dele premien seg i mellom evt. Det gidder ikke jeg å styre med :)

Uansett utrolig kult at Leeres Motorsport, Alf Graarud Motor og Scandicshine stilte opp med premier! Begynner og få en del besøkende nå og er ganske synlig på google også og jeg ranker på enkelte søkeord over bike.no :)

Jeg har vel i snitt ca. 50-100 unike besøkende på siden hver dag. Noe mer når jeg poster nye innlegg. Denne uken har jeg hatt 1.900 besøkende på bloggen min, og da har jeg tatt bort google boots og andre land enn Norge.

Utrolig artig... men det krever mye tid og poste noe vettugt og man må jo også opprettholde en viss flyt i postingen med tanke på hvordan Google prioriterer siden min :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Roargutten »

Geiroe skrev: 30 jun 2017, 09:18 Har Collinite 845, utrolig drøy, den har du i årevis. Skal holde hele sesongen. Jeg bruker Scholl sine poleringsprodukter, og puter. Liker best å bruke roterende maskin, men den blir altfor stor for mc, har også en oscillerende maskin med små puter. Blir stor for mc uansett, men det er det jeg har.
Jeg bruker mye roterende selv også. Men på og anbefaler jeg deg å kjøpe en forlenger og en liten bakplate til 80mm Pads. Da kommer du til på mange nye steder.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Rupes Mini'en bruker 40mm puter og på batteridrift er den helt utrolig hendig. Man kan faktisk ha den i baklomma :prf

Svar