Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

Da må jeg søke råd på nytt fra ekspertisen her inne på MC-siden. Skiftet olje i dag og da jeg kjørte den i gang igjen la jeg merke til at det kom litt olje fra undersiden av veivhusdekslet, på høyre side hvor clutsjen er, og det er kun når motoren går at det svetter olje. Dekslet er festet med 16 skruer og lekkasjen kommer under en av skruene på undersiden av dekslet. Det er ikke mye som svetter ut, men litt er det, nok til at jeg har lyst til å få det fikset. Har forsøkt å dra til skruene litt. Jeg antar at det er snakk om en pakning som må skiftes, og ut i fra det jeg klarer å tyde i servicehåndboka ser det ikke ut til å være så veldig vanskelig å skifte pakningen. Dette er en 2010 Yamaha Super Tenere som har rullet 33000 km, synes det er litt tidlig med oljelekkasje nå, men det er vel slikt som kan komme. Det jeg lurer på er om noen her på forumet har skiftet en slik pakning tidligere og om dette er en overkommelig operasjon for en som har skrudd noe og som vet hva en momentnøkkel er :) Jeg antar at det ikke er farlig å kjøre med sykkelen så lenge jeg følger med om det blir mer lekkasje og passer på oljenivået. Kunne også vært kjekt å høre om noen har en teori til hva som kan være årsaken til en slik liten lekkasje?
Alle gode råd om tips mottas som vanlig med stor takk :thumleft

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Rune75 »

Oljelekkasje kan jo i teorien oppstå etter 100km også. Kan være en litt dårlig pakning i utgangspunktet. Når motoren har blitt varm og kald om hverandre mange nok ganger pluss at pakningen krymper, tørker og forvitrer med alderen så ryker pakningen til slutt. Har ikke byttet på akkurat denne motoren men prinsippet er ganske likt på di fleste mc motorer. Av med deksel og fjerne alle rester etter gammel pakning på blokk og lokk. Montere sammen igjen med ny pakning. Skru alle skruene inntil løst først og stramme litt etter litt diagonalt sånn som på bilhjula.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av kjellv »

Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for fine svar her. Ut i fra det jeg forstår av servicemanualen så skal dekslet av når ventilene skal sjekkes/justeres. Det er en jobb jeg skal få gjort på verksted tenker jeg, og da kan jeg også få skiftet pakning samtidig. I følge intervall skal dette gjøres om 600 mil.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Hei!
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24
kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Hei!
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd :-k
Jeg ser at dekselet over clutchen med pakning koster litt over 3000 kroner, og som du sier er denne sykkelen nå utenfor garanti.
Det eneste jeg kan komme på som du kan prøve er kjemisk metall, altså et to-komponentprodukt. Jeg vil tro det blir best om du tar av dekselet og får vasket det gullende reint først, og setter det på igjen med ny pakning.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Rune75 »

Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24
kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Hei!
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd :-k

Er alltid en mulighet for at sprekken vil utvide seg, men den kan stoppe også. Jeg tettet en sprekk i clutchdekselet på en gammel Vespa en gang med kjemisk metall. jeg la scooteren over på siden for å få oljen til å renne bort fra dekselet, gjorde grundig rent med aceton eller tynner og mattet ned området rundt sprekken med sandpapir. Vasket over en gang til med aceton eller tynner og påførte kjemisk metall. Det holdt så lenge jeg hadde Vespa'n. Har også brukt Tec7 til å tette sånne lekkasjer på lavbudsjett mopeder. Samme fremgangsmåte men Tec7 istedenfor kjemisk metall.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 13 jun 2017, 22:44
Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24
kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Hei!
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd :-k
Jeg ser at dekselet over clutchen med pakning koster litt over 3000 kroner, og som du sier er denne sykkelen nå utenfor garanti.
Det eneste jeg kan komme på som du kan prøve er kjemisk metall, altså et to-komponentprodukt. Jeg vil tro det blir best om du tar av dekselet og får vasket det gullende reint først, og setter det på igjen med ny pakning.
Takk for raske svar her. Skal vurdere nytt deksel, ser Mekkern linker til et brukt på e-bay, men med mulighet for at den også kan ha mikroskopisk sprekk er jeg skeptisk. Så alternativene er vel å rive ut et nytt eller å forsøke å reparere det jeg har. Det jeg lurer da på er om fugen med kjemisk metall skal legges på innsiden eller på yttersiden av dekslet? Tenker hvis noe av fugen skulle løsne på innsiden så vil jo dette gå inn i motoren, men det er jo ikke mye stoff som skal til for å tette dette, så eventuelle løs fugemasse vil nok ikke gjøre stor skade.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

Rune75 skrev: 13 jun 2017, 22:49
Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24
kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Hei!
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd :-k

Er alltid en mulighet for at sprekken vil utvide seg, men den kan stoppe også. Jeg tettet en sprekk i clutchdekselet på en gammel Vespa en gang med kjemisk metall. jeg la scooteren over på siden for å få oljen til å renne bort fra dekselet, gjorde grundig rent med aceton eller tynner og mattet ned området rundt sprekken med sandpapir. Vasket over en gang til med aceton eller tynner og påførte kjemisk metall. Det holdt så lenge jeg hadde Vespa'n. Har også brukt Tec7 til å tette sånne lekkasjer på lavbudsjett mopeder. Samme fremgangsmåte men Tec7 istedenfor kjemisk metall.
Takk for raskt svar her! Skal vurdere en slik reperasjon, var det et spesielt type produkt du brukte? Ser etter litt googling at en del nevner Biltema sitt kjemiske metall, men er det godt nok tro? Vil ikke Tec7 smelte av varmen?

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for link Mekkern! Er litt skeptisk til om et brukt deksel også kan ha en mikroskopisk sprekk, mulig de kan gi en garanti på dette.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Rune75 »

Ketil skrev: 14 jun 2017, 08:08
Rune75 skrev: 13 jun 2017, 22:49
Ketil skrev: 13 jun 2017, 22:24
kjellv skrev: 28 mai 2017, 12:24 Det er som Rune 75 sier, mest sannsynlig pakningen.
Men når du er av med dekselet, så gå nøye over det i godt lys med forstørrelsesglass og let etter sprekker. Du kan også gjerne vaske det godt reint, og så stryke på litt olje og tørke forsiktig bort. Sprekker vil gjerne avsløre seg mens du gjør dette.
Hei!
Pakning er ankommet og har forberedt meg på å skifte. Inspiserte dekslet nøye nå i godt lys før jeg demonterte og da ser det ut som oljen kommer gjennom en liten sprekk på 3-5 mm, underst på clutsjdekslet ved et av skruefestene. Det ser derfor ikke ut til at det er pakningen likevel som lekker. sprekken er kun synlig når motoren er i gang og jeg lyser mot den. Finnes det noe type kjemisk metallsparkel eller noe lignede som kan brukes som reperasjon, eller må jeg kjøpe nytt deksel? Kan ikke se noen ytre skader på dekslet, men eventuell garanti er vel utgått når den ble registrert i 2011? Lurer også på om dette er en skade som kan bli verre, at sprekken ekspanderer?
På forhånd takk for alle mulige gode tips og råd :-k

Er alltid en mulighet for at sprekken vil utvide seg, men den kan stoppe også. Jeg tettet en sprekk i clutchdekselet på en gammel Vespa en gang med kjemisk metall. jeg la scooteren over på siden for å få oljen til å renne bort fra dekselet, gjorde grundig rent med aceton eller tynner og mattet ned området rundt sprekken med sandpapir. Vasket over en gang til med aceton eller tynner og påførte kjemisk metall. Det holdt så lenge jeg hadde Vespa'n. Har også brukt Tec7 til å tette sånne lekkasjer på lavbudsjett mopeder. Samme fremgangsmåte men Tec7 istedenfor kjemisk metall.
Takk for raskt svar her! Skal vurdere en slik reperasjon, var det et spesielt type produkt du brukte? Ser etter litt googling at en del nevner Biltema sitt kjemiske metall, men er det godt nok tro? Vil ikke Tec7 smelte av varmen?

Ca 20 år siden jeg gjorde dette men tror det var et Plastic Padding produkt. Biltema sitt er litt rart og til tider litt tyntflytende å jobbe med synes jeg. Herder litt seint synes jeg åsså det gjør.

Jeg vil absolutt anbefale å legge dette på utsiden. Skulle en bit av dette løsne inni motoren så kan det nok skje stygge ting. Blir som en liten stein.

Tec7 tåler varmen, men anbefaler et eller annet kjemisk metall.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av mekkern »

Nå er det såpass billig at jeg hadde tatt tjangsen....
http://www.ebay.com/itm/121996858126?ul_noapp=true
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

mekkern skrev: 21 jun 2017, 12:51 Nå er det såpass billig at jeg hadde tatt tjangsen....
http://www.ebay.com/itm/121996858126?ul_noapp=true
Hei! Takk for tipset igjen :thumleft . Ja tror faktisk jeg skal slå til på denne, ny koster drøye 3000 kr. Har fått tettet med loctite metall epoxy, det ser bra ut og ingen tegn til lekkasje eller mer sprekk. Men det er nok greit å skifte ut dekslet, har jo allerede kjøpt ny pakning.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Lekkasje fra Clutsjhusdeksel/veivhusdeksel

Legg inn av Ketil »

mekkern skrev: 21 jun 2017, 12:51 Nå er det såpass billig at jeg hadde tatt tjangsen....
http://www.ebay.com/itm/121996858126?ul_noapp=true
Heisann!
Da har jeg mottatt det brukte klutsjdekslet fra Italia. Kom seg på drøye 900 kr med frakt, under 1/3 av nypris, og det ser helt og fint ut. Har i mellomtiden tettet sprekken med kjemisk metall fra Loctite, og det har fungert helt utmerket så langt. Tenker derfor å vente med å skifte dekselet til oljeskiftet når sesongen er over. Takk igjen for god hjelp her på mcsiden.no :thumleft

Svar