hjelp angående yamaha yzf 125

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brastias
Innlegg: 13
Registrert: 13 mai 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha yzf R 125 2012

hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av Brastias »

Hei, har en Yamaha YZF R125 som jeg i dag tok en sjekk på angående kjøleveske, hvor jeg oppdaget at det hadde runnet en slags veske nedover langs forsiden av motorblokken. Jeg undersøkte da nermere men fant ikke noe lekasje i slanger fra tanken E.L, men lurer på om det kan på noe vis kunne ha kommet vann/bensin/olje ut ifra luftinntaket på sykkelen. Da dette er over der det kan se ut at det har begynte å lekt ut?

Hvis så er dette noe å bekymre seg over?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av kjellv »

Brastias skrev: 27 mai 2017, 22:17 Hei, har en Yamaha YZF R125 som jeg i dag tok en sjekk på angående kjøleveske, hvor jeg oppdaget at det hadde runnet en slags veske nedover langs forsiden av motorblokken. Jeg undersøkte da nermere men fant ikke noe lekasje i slanger fra tanken E.L, men lurer på om det kan på noe vis kunne ha kommet vann/bensin/olje ut ifra luftinntaket på sykkelen. Da dette er over der det kan se ut at det har begynte å lekt ut?

Hvis så er dette noe å bekymre seg over?
Når du sier luftinntaket blir jeg litt forvirret.. På denne sykkelen suger luftfilteret inn luft fra under salen, du kan så vidt se en firkantet åpning i luftfilterboksen under/bak tanken, rett foran batteriet.
Det eneste jeg kan tenke meg akkurat nå er at du har en slags skål rundt påfyllingslokket til bensintanken der bensinsøl kan samle seg og renne gjennom en gummislange og komme ut som en av tre slike slanger midt under sykkelen. Denne slangen ligger mellom plastdekselet utenpå tanken og selve bensintanken som ligger under der. Om denne slangen har en sprekk så kan f.eks regnvann og bensinsøl treffe motoren. Men rent vann fordamper fort på varm motor, så dette vil du neppe se annet enn om sykkelen nettopp har vært vasket og står med kald motor.
Kan du ta et bilde av dette og legge ut?

Brastias
Innlegg: 13
Registrert: 13 mai 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha yzf R 125 2012

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av Brastias »

Får ikke til å laste opp filene her men har lastet de opp på imgur link: http://imgur.com/a/q4BB4 http://imgur.com/a/GRzCN

Vet ikke om disse bildene er bra nok, skal legge ved andre bilder når jeg får av tanken straks

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av kjellv »

Brastias skrev: 27 mai 2017, 23:03 Får ikke til å laste opp filene her men har lastet de opp på imgur link: http://imgur.com/a/q4BB4 http://imgur.com/a/GRzCN

Vet ikke om disse bildene er bra nok, skal legge ved andre bilder når jeg får av tanken straks
Det er en liten slange mellom luftfilterboksen og en rørstuss på originalt eksosanlegg som resirkulerer en liten mengde eksos tilbake til luftfilterboksen. Det kan være denne som lekker, se bildet under.
Ellers ser det ut som dette er olje. Sjekk oljenivået på motoren jevnlig. Denne sykkelen skal normalt ikke ha oljeforbruk mellom skiftintervall på 3000 km. Men overstiger du skiftintervall vil den begynne å bruke olje etter hvert..
2017-05-27.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brastias
Innlegg: 13
Registrert: 13 mai 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha yzf R 125 2012

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av Brastias »

her er bilder under tanken, http://imgur.com/a/q4BB4

alle av gummislangene til tanken både til skålen og fra selve tanken til innsprøytningen ser intakte ut, men er det noen enkel måte å teste den slangen fra skåla for å se om den leker?

Brastias
Innlegg: 13
Registrert: 13 mai 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha yzf R 125 2012

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av Brastias »

Alt av nivåer: olje, kjæleveske og div er ok

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av kjellv »

Brastias skrev: 27 mai 2017, 23:21 her er bilder under tanken, http://imgur.com/a/q4BB4

alle av gummislangene til tanken både til skålen og fra selve tanken til innsprøytningen ser intakte ut, men er det noen enkel måte å teste den slangen fra skåla for å se om den leker?
Ja. Tøm vann gjennom den og se om det kommer ut der det skal og ikke renner nedover motoren :thumleft

Brastias
Innlegg: 13
Registrert: 13 mai 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha yzf R 125 2012

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av Brastias »

Ingen ting galt med den slangen heller :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av kjellv »

Brastias skrev: 27 mai 2017, 23:30 Alt av nivåer: olje, kjæleveske og div er ok
Gått langt den sykkeln din? Har den fulgt serviceplan sånn noenlunde?

Jeg tror ikke dette er noe alvorlig ettersom den ikke mister olje eller kjølevæske. Men ta en motorvask på den, da er det lettere å se hva og hvor mye som lekker. Dusje inn avfetting for eksempel, og spyle av med vann etterpå. Du får ikke bort alt på denne måten, men det meste av dritten forsvinner.

Brastias
Innlegg: 13
Registrert: 13 mai 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha yzf R 125 2012

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av Brastias »

Sykkelen er bare gått 9500 km, hadde siste service på 7000 km hvor mekaniker gikk igjennom store deler av motor.
Men jeg skal prøve det du sier, å vaske av motoren og sjekke der etter, takk så meget for hjelpen

Brastias
Innlegg: 13
Registrert: 13 mai 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha yzf R 125 2012

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av Brastias »

Etter mye om og men fant jeg ut at det er Topp lokk deksel pakningen som lekker, pakningen på lokket som er over ventilene, er det noen som vet om det er veldig farlig å kjøre med?

Lekker veldig lite men du ser at det er der, og har bestilt pakningen, men får den ikke før om ihvertfall 1 1/2 uke

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: hjelp angående yamaha yzf 125

Legg inn av kjellv »

Så lenge lekkasjen er liten er det ikke noe stort og umiddelbart problem. Men dog.. Om det renne olje over varmt eksosrør har dette en viss brannfare :-k
Bra du fant problemet da, og får fikset det.

Svar