Tennplugg vil ikke ta gjengene

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Atrox »

Kawa GPZ500 - ved bytte av tennplugger var den ene noe "seig" å få ut.
Når jeg prøver å skru inn ny så tar den ikke gjengene - det virker som gjengene er der enda (pluggen som kom ut hadde ikke rester av de på seg).
Noen som har forslag til videre fremdrift? Av med toppen og inn med HeliCoil? Kan jeg evt. bruke en gjengestav (heter det det?) og rense opp gjengene? Eller vil jeg få rester av gjengene ned i sylinder?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Rune75 »

Mener du at du ikke får pluggen nedi hullet i det hele tatt eller skrur du den til bunn uten å få strammet den ?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av KevinmsR6 »

Varmet du opp motoren litt før bytte?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Atrox »

Får ikke pluggen ned i det hele tatt.
Bytte ble gjort på kald motor (sliter med å starte - var derfor jeg skulle bytte i utgangspunktet - sykkel har plutselig blitt tungstartet etter vinteren - starter fint om jeg ruller den i gang og går som den skal men vil ikke starte på starter. Tenkte å plugger/luftfilter/batteri før jeg feilsøker videre da jeg ikke vet tilstand annet enn at "servicedeler" ble byttet av forrige eier i fjor).

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av KevinmsR6 »

Atrox skrev: 26 mai 2017, 11:43 Får ikke pluggen ned i det hele tatt.
Bytte ble gjort på kald motor (sliter med å starte - var derfor jeg skulle bytte i utgangspunktet - sykkel har plutselig blitt tungstartet etter vinteren - starter fint om jeg ruller den i gang og går som den skal men vil ikke starte på starter. Tenkte å plugger/luftfilter/batteri før jeg feilsøker videre da jeg ikke vet tilstand annet enn at "servicedeler" ble byttet av forrige eier i fjor).
Hmmm vet at noen motorer skal kjøres litt varm før en bytter plugger... men vet ikke om det er tilfelle på din sykkel.

Det at den ikke starter med el starten men er lett og starte ved og trille den igang virker som ett typisk batteri problem,
Litt under på volt så er det akkurat ikke nok til og kveike den igang..

Over til tennplugg problemet ta gjerne bilde om du klarer:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Atrox »

Er trangt som fy nedi der men skal prøve å ta bilder etterpå.
Jeg tenkte også batteri, var usikker på tilstand (sykkel kjøpt i fjor) og ved inspeksjon så jeg det manglet en del vann på det så bytta det med ett GEL-batteri uansett. Det ga absolutt mer sprut i startern, men sykkelen var like forbanna vanskelig å starte. Å løpe den i gang er dog uproblematisk.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Rune75 »

Må friske opp gjengene med en tapp da. Sett stempelet på topp og smør en del fett på tappen så vil evt spon/bøss feste seg i fettet. Bør bli minimalt med bøss siden du bare kjører nedi en tapp som allerede passer i gjengene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av KevinmsR6 »

Om du skal friske opp gjengene gjør dette på ett bilverksted da de har verktøy til slikt der:) skal ikke koste all verden :)

Ta med pluggen så finner de riktig gjengetapp,

Ikke Finn på og gjøre dette selv da det finnes ett hav av variasjoner på gjengetapper og stigninger osv.:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av kjellv »

Sikker på at det ikke står helicoil der fra før da?

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Atrox »

gpz.JPG
Jaggu ikke godt å si hva dette er - ser ut som ett brudd her ett sted - kan være det nettopp er som du sier Kjellv - at dette kan være en rest av helicoil.

Dårlig bilde men bedre enn ittno :)

Skal det være såpass oljete nedi der?? Eller er det ett symptom jeg burde sjekke og?

(Blåste med kraftig lufttrykk før jeg skudde ut pluggene - så "driten" som sitter på sideveggen sitter godt og ramler ikke ned i hullet (måtte bare si det før noen kommenterer ;) )
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmmm ikke lett og si:-/ får du tatt ett bilde av de som pluggene går lett i ? Lettere og sammenligne for og finne eventuelle feil:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av kjellv »

Atrox skrev:
gpz.JPG
Jaggu ikke godt å si hva dette er - ser ut som ett brudd her ett sted - kan være det nettopp er som du sier Kjellv - at dette kan være en rest av helicoil.

Dårlig bilde men bedre enn ittno :)

Skal det være såpass oljete nedi der?? Eller er det ett symptom jeg burde sjekke og?

(Blåste med kraftig lufttrykk før jeg skudde ut pluggene - så "driten" som sitter på sideveggen sitter godt og ramler ikke ned i hullet (måtte bare si det før noen kommenterer ;) )
Jeg synes dette ligner veldig på helicoil. Her har noen hatt problem ved forrige tennpluggbytte også..
At det ikke ser bra ut på stempeltoppen kan også bety at tennpluggen ikke tetter godt og at du ikke har god kompresjon på denne sylinderen. Kan du ta bilde av alle de gamle pluggene ved siden av hverandre? Skulle ikke forundre meg at man ser hvilken som satt i dette hullet.
Sent fra min C6603 via Tapatalk




Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Atrox »

Bilder kommer senere - må ut og kjøpe ny bil til svigermor først 😃
Pluggene som ble tatt ut kan en ikke se forskjell på. De så begge bra ut.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Atrox »

Glemte helt å oppdatere hvordan dette gikk tilslutt. Det var flere feil som tilsammen lagde ett lite helvete :) Forrige eier hadde dratt over gjengene - det stod ikke Helicoil der, men jeg fant spor etter type "pakning på tube". Prøvde å levere sykkelen på mitt lokale Kawa-verksted - de var fint lite interessert i å se på dette - i og med at sykkelen er såpass gammel mente de at om de ikke fikk til å sette inn nye gjenger så ville det fort koste meg 10 lapper ut av vinduet - det mente de ikke var verdt å bruke på en såpass gammel sykkel. Så jeg fant ett sett på Ebay med gjengeverktøy og innsatser. Smurte gjengeverktøy med fett, dro det gjennom til jeg var sikker på at jeg hadde fått vekk alle gamle rester av gjengene som var, så satt jeg innsatsen fast på en ny plugg, smurte utsiden av innsatsen med sylindrisk låsevæske (Biltema) og dro dro alt til som om jeg satt inn en ny plugg. Usikker på om pluggen ble stående 100% rett, men så veldig bra ut i forhold til den andre. Lot alt stå over natta og herde før jeg prøvde å starte sykkelen dagen etter. Symptomene jeg hadde var helt like - stort sett umulig å starte med starteren, men lett å rulle igang. Tok en prøvetur på 5-6 mil og sykkelen går som ei kule. Så til problemet med å starte - var rett og slett slitt nøkkel. Får skrudd på tennninga og alt funker men det er 75% sjanse for at sykkelen ikke starter. Om jeg skrur av tenninga og skrur på igjen så starter den hver gang. Fant frem reservenøkkelen - testet 15 ganger og starta hver eneste gang.

Nå står sykkelen nyvaska i garasjen og venter på å få byttet alle væsker så får vi se om ikke sesongen kan innvies snart (i påvente av at drømmesykkelen dukker opp på Finn.no)

Takk til alle som kom med gode innspill underveis her :)

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tennplugg vil ikke ta gjengene

Legg inn av Atrox »

Alt i alt kostnader for å få løst problemet:

10 kroner i fett+låsegjengevæske + 140,- i billigvarianten av Helicoil ink. verktøy :)

(Samt å få slipt opp en ny nøkkel)

Svar