Ujevn bremsing foran - tips?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av vim »

GSXR 750 K9 gått 14000 km:

Ved nedbremsing tar bremsene foran ujevnt. Det kjennes som "lugging" og det merkes naturlig nok best i lav fart. Jeg har sjekket bremseskivene og de virker snorrette. Jeg har også renset og pusset skivene gullende rene. Skjønner ikke hva problemet kan være, men vurderer å bytte klosser. Kan bare ikke helt forstå at klossene skulle ta ujevnt og ikke bare enten ta bra eller dårlig.
Kan en av skivene være skjeve i så liten grad at jeg ikke kan se eller høre det bare ved å snurre hjulet og se/la bremsene subbe lett?
Noen som har et alternativt bud på årsak?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av AJ »

Kan det være at flyteringene på skivene går tregt?
Symptomene kan tyde på det...

Anbefaler deg å finne en egnet gjenstand til å stikke inn i flyteringåpningene og spraye på med f.eks. WD40 eller kanskje enda bedre en PTFE spray for å få tilbake bevegeligheten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av 45316 »

Har du tatt av klossene og sett hvordan de ser ut? Hvordan ser glidepinnene ut?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av vim »

AJ skrev: 25 apr 2017, 20:52 Kan det være at flyteringene på skivene går tregt?
Symptomene kan tyde på det...

Anbefaler deg å finne en egnet gjenstand til å stikke inn i flyteringåpningene og spraye på med f.eks. WD40 eller kanskje enda bedre en PTFE spray for å få tilbake bevegeligheten.
Har gjort det én gang, men må kanskje bare guffe på mer. Brukte bremserens, men bør kanskje smøre heller.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av vim »

45316 skrev: 25 apr 2017, 22:29 Har du tatt av klossene og sett hvordan de ser ut? Hvordan ser glidepinnene ut?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av 45316 »

Bruker selv kalipperfett fra biltema. Har du vært av med forhjulet?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av cannon »

Mange meninger om dette. Jeg vasker calippere og alle deler, avslutter med bremserens og monterer uten fett eller smøring av deler.
Er klossene glassert? jeg ville prøvd nye klosser av god kvalitet. Det innkjøpet får du uansett glede av ved neste klosseskift, hvis det ikke skulle hjelpe.
Ellers verdt å sjekke om glidebushinger i gaffelbein er ok, og at styrelager ikke "slarker".

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av vim »

AJ skrev: 25 apr 2017, 20:52 Kan det være at flyteringene på skivene går tregt?
Symptomene kan tyde på det...

Anbefaler deg å finne en egnet gjenstand til å stikke inn i flyteringåpningene og spraye på med f.eks. WD40 eller kanskje enda bedre en PTFE spray for å få tilbake bevegeligheten.
Det hjalp det, AJ :)
Jeg hadde fra før rotert alle flyteringene, men tok denne gang en grundigere omgang og kjørte på med WD-40. Og da vart det smoooth som bare det.
MC-Siden to the rescue, nok en gang! Takker!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av AJ »

vim skrev: 27 apr 2017, 18:38 Det hjalp det, AJ :)
Jeg hadde fra før rotert alle flyteringene, men tok denne gang en grundigere omgang og kjørte på med WD-40. Og da vart det smoooth som bare det.
MC-Siden to the rescue, nok en gang! Takker!
Bare hyggelig :D !
Sa da er det bare å tute og kjøre :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av Kjellrf »

vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av Geiroe »

Kjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03
vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.
Greit å få vite hvorfor alufett er bedre enn kobberfett :thumleft
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av Rune75 »

Kjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03
vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.

En kobberskrue i aluminiumsgods, som i tillegg blir utsatt for en elektrolytt, feks saltvann, vil tære på aluminiumen. Kobberfett som holder elektrolytter unna vil ikke tære på aluminium. Det står jo anbefalt på kobberfett emballasje at bruksområde er blant annet er tennplugger i aluminium topplokk. Jeg har selv brukt kobberfett i kombinasjon med aluminium i åresvis uten å ha sett det minste tegn til forvittring/tæring.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av Kjellrf »

Rune75 skrev: 28 apr 2017, 22:16
Kjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03
vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.

En kobberskrue i aluminiumsgods, som i tillegg blir utsatt for en elektrolytt, feks saltvann, vil tære på aluminiumen. Kobberfett som holder elektrolytter unna vil ikke tære på aluminium. Det står jo anbefalt på kobberfett emballasje at bruksområde er blant annet er tennplugger i aluminium topplokk. Jeg har selv brukt kobberfett i kombinasjon med aluminium i åresvis uten å ha sett det minste tegn til forvittring/tæring.
Er enig i det, men greit å bruke tryggere stoffer når man tross alt har sjans. Kommer det (forurenset)vann til, som kan lede strøm, er sjansen større for irring.
Kan nevne at på enkelte bilmotorer med Common rail- diesel, har saltlake ned langs dysa ført til at kobbertettningene har tæret, og fått lekkasje. Og kjører man lenge med lekkasje, kan motoren havarere, fordi bilen går og soter. Soten tetter oljesila.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ujevn bremsing foran - tips?

Legg inn av Rune75 »

Kjellrf skrev: 30 apr 2017, 09:54
Rune75 skrev: 28 apr 2017, 22:16
Kjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03
vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.

En kobberskrue i aluminiumsgods, som i tillegg blir utsatt for en elektrolytt, feks saltvann, vil tære på aluminiumen. Kobberfett som holder elektrolytter unna vil ikke tære på aluminium. Det står jo anbefalt på kobberfett emballasje at bruksområde er blant annet er tennplugger i aluminium topplokk. Jeg har selv brukt kobberfett i kombinasjon med aluminium i åresvis uten å ha sett det minste tegn til forvittring/tæring.
Er enig i det, men greit å bruke tryggere stoffer når man tross alt har sjans. Kommer det (forurenset)vann til, som kan lede strøm, er sjansen større for irring.
Men det gjør det altså ikke når det er kobberfett tilstede. Fett trekker ikke vann.

Svar