Hvorfor bare ett nærlys?
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Sted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Fordi vi som kjører V-strom liker mye og symetrisk nærlys.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37875
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
Artig betraktning, BvW...Baron von Waffel skrev:Fordi vi som kjører V-strom liker mye og symetrisk nærlys.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Ja, dette er jo en mulighet. Det ser ut her som om de lager tilkobling fra nærlys til fjærnlyspæra over et potmeter som bare justerer ned lysstyrken slik at fjernlyset ikke blender.AJ skrev:Da tror jeg at jeg fant denne siden jeg har leita etter, nemlig denne:AJ skrev:Husker at jeg kom over en webside for mer enn et år siden hvor det gikk an å få kjøpt konverteringssett, også til TDM'en til en overkommelig pris.mfajf skrev:Irriterer meg at jeg ikke har nærlys i begge lyktene på min TDM. Ser at det er helt vanlig, og ønsker nå å fikse dette. Antar jeg må ha nytt rele da jeg ikke kan ha nær og fjernlys samtidig pga. varmeutviklingen inne i lyktene. Fant også noen forskrifter som er litt forvirrende. På motorsykler kreves bare ett slikt nærlys. Kreves? hva er den juridiske tolkningen av dette?
Uansett. Er det noen som har utført en slik modifikasjon på en TDM eller tilsvarende som har litt informasjon å dele her?
Dessverre tok jeg ikke vare på adressen, men mener ganske bestemt å huske at det var en nederlandsk side.
Bildene på siden viste en TDM før og etter og resultatet så bra ut.
Har søkt litt på nettet, men så langt ikke funnet den aktuelle siden ennå...
http://veiligmotorrijden.pageprocessor. ... iekID=1816" onclick="window.open(this.href);return false;
Her vises det bilder av TDM 900 med to nærlys. I tillegg ligger det mer eller mindre ufullstendige manualer på siden under de forskjellige merkene/modellene.
De som vil ha to nærlys på sykker'n sin (gjelder selvfølgelig også de som har etterlyst denne muligheten på TDM 900... ) bør ta en kikk på hva som tilbys på denne nederlandske siden...
Ja,ja, dette er jo en løsning, selv om den ikke er optimal. Det jeg ikke forstår er at Yamaha (og flere med dem) sparer på slike sikkerhetsmessige løsninger. Ser jo at de fleste litt dyrere mc'er har nærlys i begge lyktene.
Jeg takker for engasjement i denne saken, og for øvrig i alle de spørsmål jeg har hatt på dette forumet
Jan
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
...og årsaken er at lyskilden ikke er på samme sted.mekkern skrev:en annen ting er at det IKKE er lovlig å sette HID pærer i H4-H3-H7 osv lamper, da de ikke har riktig lysbilde eller rett E-merking.
dette gir jo de fleste faen i og det ser jeg på kveldstid da det er jævlig med strølys fra disse lyktene..
Reflektoren er designet for en pære hvor lyskilden er en liten glødende streng på et bestemt sted. Med en HID-pære er lyskilden isteden "et rør". Alt lyset som genereres andre steder enn der strengen var, det spres i hytt og pine. Minst like mye pine som hytt!
Vi som har gamle 1150GS ( ) har en metall-skjerm inne i reflektoren som gir en hel sylskarp avslutning på lyset fra nærlyset. Men det betyr at reflektoren også kan brukes med HID uten modifikasjoner. Har ikke sett noen andre sykler med en slik løsning.
På biler er det ikke tillatt med HID uten automatisk nivåregulering enten på bilen eller på lampen. Vet ikke hva reglene sier for sykler.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
...og derfor bruker vi H3 både i nærlyset og i fjernlyset. Dermed trenger vi ikke ha med oss to reservepærer eftersom samme pæren passer begge steder.tagesk skrev: Vi som har gamle 1150GS ( ) har en metall-skjerm inne i reflektoren som gir en hel sylskarp avslutning på lyset fra nærlyset. Men det betyr at reflektoren også kan brukes med HID uten modifikasjoner. Har ikke sett noen andre sykler med en slik løsning.
BMW, vet du :-
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Ja, skal ikke se bort fra at min neste blir en BMW. Flotte og spesielle doninger med masse status :)tagesk skrev:...og derfor bruker vi H3 både i nærlyset og i fjernlyset. Dermed trenger vi ikke ha med oss to reservepærer eftersom samme pæren passer begge steder.tagesk skrev: Vi som har gamle 1150GS ( ) har en metall-skjerm inne i reflektoren som gir en hel sylskarp avslutning på lyset fra nærlyset. Men det betyr at reflektoren også kan brukes med HID uten modifikasjoner. Har ikke sett noen andre sykler med en slik løsning.
BMW, vet du :-
[TaSK]
Jan
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Status'n interesserer meg midt bak. Men resten av det du sier er helt riktigmfajf skrev:[Ja, skal ikke se bort fra at min neste blir en BMW. Flotte og spesielle doninger med masse status :)
Jan
Er jo bare Tagessk og jeg som har skjønt det med GS-er her inne, så da får det bli enda et bilde av ørkendyret. Her i selskap med statussymbol nr 1 i MC-verdenen. Harley-Davidson
Og bare for å få sagt det Ørkendyret runda 60.000 km igår
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
Sjekk den høydeforskjellen da :)
Jan
Jan
-
- Innlegg: 7588
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
synes det er et svært bælværk jeg da...en form for traktor på 2 hjul......
men hver sin smak og bra er det.
men hver sin smak og bra er det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- hansraymond
- Innlegg: 628
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
- Sted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
hoho jeg og Cheron pleier å si de syklene har verktøykasser medbrakt originalt..
De svære alu-kassene gir visse assosiasjoner .., men at de er praktiske å pakke i er det liten tvil om.
en av naboene borti gata her jeg bor har en slik, og det er utrolig mye rart han får med seg på tur..
De svære alu-kassene gir visse assosiasjoner .., men at de er praktiske å pakke i er det liten tvil om.
en av naboene borti gata her jeg bor har en slik, og det er utrolig mye rart han får med seg på tur..
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!
Live to Ride Ride to Live!
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Ragnhild skrev:[/img]
Den gule Sportster'n er senka så det holder + litt til.mfajf skrev:Sjekk den høydeforskjellen da :)
Jan
Den andre er også modda en del, uten at jeg har helt satt meg inn i hva som er gjort.
Faller fort av når HD-gutta begynner å legge ut
Lurer på om ikke det var nærlys vi diskuterte i denne tråden
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
Jamen alle disse syklene har jo nærlys....
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
Siden tråden er nærlys så bestilte jeg i går settet som AJ henviste til fra http://veiligmotorrijden.pageprocessor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Får det sikkert denne uken hvis tollmyndighetene vil. Er faktisk første gangen jeg handler på nett fra utlandet, men de sier jo at den første gangen er den beste, siden blir det mest rutine
Jan
Får det sikkert denne uken hvis tollmyndighetene vil. Er faktisk første gangen jeg handler på nett fra utlandet, men de sier jo at den første gangen er den beste, siden blir det mest rutine
Jan
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37875
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
Ok!mfajf skrev:Siden tråden er nærlys så bestilte jeg i går settet som AJ henviste til fra http://veiligmotorrijden.pageprocessor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Får det sikkert denne uken hvis tollmyndighetene vil. Er faktisk første gangen jeg handler på nett fra utlandet, men de sier jo at den første gangen er den beste, siden blir det mest rutine
Jan
Blir interessant å følge denne tråden videre nå
For jeg regner jo med at du holder oss oppdatert
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys?
Klart jeg skal oppdatere dere :)
Jan
Jan