Hvorfor bare ett nærlys?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Ragnhild

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av Ragnhild »

Strølys er en ting. For høyt justert forlykt er en annen som får møtende burister til å blinke med lysa.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av ejs »

:knegg
Har montert Bi-exenon på Kawaen min,bilistene blinket på meg,helt til jeg fikk senket lyset...
sterkt blålig lys..8000 kelvin 50W.Monteringen var grei..men måtte file en del på låseringen som holder pæra fast .bakpart på pæra er mye tykkere enn ei vanlig H4 pære.pga .solenoidet som drar skjerminga mellom fullt og nærlys.

Det er vel glasset som lager lysbildet???tenker på det med å ha 2 nærlys. :-k :-k :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Pollti

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av Pollti »

AJ skrev:Det var snakk om en boks man kunne koble til slik at man fikk to i stedet for et nærlys.

Hvorfor trenger en egen boks for det da ? Jo, fordi noen vil tjene penger. :dontknow Det du trenger er en ledningsstump og et par strømtyver. Så er det bare å flytte ledningen rundt mellom kontaktpunktene på pærene til du har nærlys tent i høyre pære. For sikkerhetsskyld så prøv at fjernlys virker som det skal. Et par raske trykk på tanga etter at du har tredd kabelen og vips så har du dobble fjernlys. :vs Gammelt jungeltriks for tjuvkobling av lys på gamle Fiat med dobble hovedlykter.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:
AJ skrev:Det var snakk om en boks man kunne koble til slik at man fikk to i stedet for et nærlys.

Hvorfor trenger en egen boks for det da ? Jo, fordi noen vil tjene penger. :dontknow Det du trenger er en ledningsstump og et par strømtyver. Så er det bare å flytte ledningen rundt mellom kontaktpunktene på pærene til du har nærlys tent i høyre pære. For sikkerhetsskyld så prøv at fjernlys virker som det skal. Et par raske trykk på tanga etter at du har tredd kabelen og vips så har du dobble fjernlys. :vs Gammelt jungeltriks for tjuvkobling av lys på gamle Fiat med dobble hovedlykter.
Du har helt sikkert rett.
Men det var nå en boks likevel, da, på denne websiden...
Og selvfølgelig ledninger som skulle kobles... :knegg
I tilegg som fulgte det visst med en monteringsansvisning for den aktuelle sykkelen, og slike ting kan ofte være praktisk... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av Pollti »

Det enkle er ofte det beste. :knegg

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av mfajf »

Pollti skrev:
AJ skrev:Det var snakk om en boks man kunne koble til slik at man fikk to i stedet for et nærlys.

Hvorfor trenger en egen boks for det da ? Jo, fordi noen vil tjene penger. :dontknow Det du trenger er en ledningsstump og et par strømtyver. Så er det bare å flytte ledningen rundt mellom kontaktpunktene på pærene til du har nærlys tent i høyre pære. For sikkerhetsskyld så prøv at fjernlys virker som det skal. Et par raske trykk på tanga etter at du har tredd kabelen og vips så har du dobble fjernlys. :vs Gammelt jungeltriks for tjuvkobling av lys på gamle Fiat med dobble hovedlykter.
Ja, det høres veldig enkelt ut, men da får jeg sikkert både nær og fjernlys i ene lykten, og det tror jeg ikke den tåler.

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av mfajf »

Tror jeg kjøper et rele. Det er nok det tryggeste. Men, er det lovlig med to nærlys? I så fall: Hvorfor leveres mc-ene med kun ett? Kan umulig være kostnader.

Ragnhild

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av Ragnhild »

Er nok kostnader med i bildet, er det alltid. Og selv ei krone besparelse teller når det er snakk om et større antall enheter.

Det er slipinga av glasset på halogenlyktene som bestemmer lysbrytinga og dermed om det blir fjern- eller nærlys. Pollti-metoden funker greit den, men siden slipinga av glasset er forskjellig, vil ikke nærlyset i pæra som står i fjernlyslykta gi nærlys på samme vis som i nærlyslykta.
Derfor jeg spør om ikke Xenon eller HID som det også kalles kan ha no for seg som nærlys. Jfr linken til GS-forumet

Pollti

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av Pollti »

Neida, du får ikke nærlys og fjernlys samtidig. Nærlys i høyre lykt vil være en slave av venstre nærlys selvfølgelig. Sliping av lykteglass og lovligheten av å koble om lyset har jeg ikke tatt stilling til. Jeg har bare gjort oppmerksom på lavbudsjett oppkoblingsmetoden.

Pollti

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av Pollti »

mfajf skrev:Kan umulig være kostnader.
Jo, det kan det være. 1 dollar i økte produksjonskosnader slår saftig ut på prisen i salgslokalet. For mange mange år siden så slo det ut med 25 dollar i økt pris på en Ford i Amerika.

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av mfajf »

Ragnhild skrev:Er nok kostnader med i bildet, er det alltid. Og selv ei krone besparelse teller når det er snakk om et større antall enheter.

Det er slipinga av glasset på halogenlyktene som bestemmer lysbrytinga og dermed om det blir fjern- eller nærlys. Pollti-metoden funker greit den, men siden slipinga av glasset er forskjellig, vil ikke nærlyset i pæra som står i fjernlyslykta gi nærlys på samme vis som i nærlyslykta.
Derfor jeg spør om ikke Xenon eller HID som det også kalles kan ha no for seg som nærlys. Jfr linken til GS-forumet
ÅÅ. Dette tenkte jeg ikke på. Dvs. at jeg må skifte lykteglass for å få nærlys med korrekt symmetri? ](*,) Tror kanskje at jeg da går for Xenon i både nærlyset og fjernlyset. Så får jeg jeg i hvert fall bedre lys, selv om det ser ut til at ene pæren er kaputt....
Takker for svar. Alltid greit å spørre på dette forumet. Veldig mange gode svar fra hyggelige mc'ere. Gjør hverdagen litt lysere etter et besøk her :)
God helg.
Jan

Ragnhild

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av Ragnhild »

Bare hyggelig at du blir fornøyd, og at vi er flere som kan bidra :)
Ha ei god helg du og, Jan :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor bare ett nærlys

Legg inn av AJ »

AJ skrev:
mfajf skrev:Irriterer meg at jeg ikke har nærlys i begge lyktene på min TDM. Ser at det er helt vanlig, og ønsker nå å fikse dette. Antar jeg må ha nytt rele da jeg ikke kan ha nær og fjernlys samtidig pga. varmeutviklingen inne i lyktene. Fant også noen forskrifter som er litt forvirrende. På motorsykler kreves bare ett slikt nærlys. Kreves? hva er den juridiske tolkningen av dette?
Uansett. Er det noen som har utført en slik modifikasjon på en TDM eller tilsvarende som har litt informasjon å dele her?
Husker at jeg kom over en webside for mer enn et år siden hvor det gikk an å få kjøpt konverteringssett, også til TDM'en til en overkommelig pris.
Dessverre tok jeg ikke vare på adressen, men mener ganske bestemt å huske at det var en nederlandsk side.

Bildene på siden viste en TDM før og etter og resultatet så bra ut.
Har søkt litt på nettet, men så langt ikke funnet den aktuelle siden ennå...
Da tror jeg at jeg fant denne siden jeg har leita etter, nemlig denne:
http://veiligmotorrijden.pageprocessor. ... iekID=1816" onclick="window.open(this.href);return false;

Her vises det bilder av TDM 900 med to nærlys. I tillegg ligger det mer eller mindre ufullstendige manualer på siden under de forskjellige merkene/modellene.

De som vil ha to nærlys på sykker'n sin (gjelder selvfølgelig også de som har etterlyst denne muligheten på TDM 900... ;e ) bør ta en kikk på hva som tilbys på denne nederlandske siden... :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Hvorfor bare ett nærlys?

Legg inn av SuperTenere »

Min Super Tenere er bruktimporert fra england og har fått følgende tilleggsopplysning i vognkortet:
" Denne sykkelen er godkjent med to nærlys".
Da jeg så det tolket jeg det slik at dette normalt ikke er tillatt i Norge, men at det gis disp til bruktimporterte sykler som har dette orginalt. Men sikker er jeg ikke...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor bare ett nærlys?

Legg inn av AJ »

En MC-kompis har en 2008 mod. Suzuki V-Strom 650 og den har to nærlys, mens TDM'en kun har et nærlys. Hvorfor er det forskjell på disse to, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar