Hvorfor bare ett nærlys?
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Hvorfor bare ett nærlys?
Irriterer meg at jeg ikke har nærlys i begge lyktene på min TDM. Ser at det er helt vanlig, og ønsker nå å fikse dette. Antar jeg må ha nytt rele da jeg ikke kan ha nær og fjernlys samtidig pga. varmeutviklingen inne i lyktene. Fant også noen forskrifter som er litt forvirrende. På motorsykler kreves bare ett slikt nærlys. Kreves? hva er den juridiske tolkningen av dette?
Uansett. Er det noen som har utført en slik modifikasjon på en TDM eller tilsvarende som har litt informasjon å dele her?
Forskrift om krav til kjøretøy, nr 2.1994.
Motorvogn skal ha:
2.1 To fjernlys. Lyktene for fjernlyset skal stå jevnhøyt, en på hver side, i like stor avstand til begge sider av vognens lengdeakse. Uten tillatelse fra Vegdirektoratet må sentret av lyktene ikke stå høyere enn 1,25 m over vegbanen. Lyktene skal kaste hvitt eller gult lys på vegen, så denne er jevnt belyst minst 100 m framover. Lyset skal ha tilstrekkelig sidespredning. Lyktene skal stilles slik at hovedlysbunten for fjernlyset får noe helling nedad. Lampen for fjernlyset må ikke være over 45 watt for vogner med 6 eller 12 volt anlegg og ikke over 50 watt på vogner med 24 volt anlegg. Vegdirektoratet kan godkjenne spesielle systemer med mer enn to fjernlys. På motorsykler kreves bare ett slikt fjernlys. Det samme gjelder for beltekjøretøy.
For moped gjelder at fjernlyset må kunne belyse vegen minst 50 m fremover.
2.2 To nærlys av utførelse godkjent av Vegdirektoratet. Lyktene for nærlyset skal stå jevnhøyt, en på hver side, i like stor avstand til begge sider av vognens lengdeakse. Uten tillatelse fra Vegdirektoratet må sentret av lyktene ikke stå høyere enn 1, 10 m over vegbanen. Lyktene skal kaste hvitt eller gult lys på vegen, så denne er tilstrekkelig belyst 30 m framover. Lyset må ha tilstrekkelig sidespredning og være slik innstilt og avskjermet at det, også når vognen er belastet, ikke blender møtende trafikk. Med mindre Vegdirektoratet bar godkjent noe annet, må lampen for nærlyset ikke være over 40 watt for vogner med 6 eller 12 volt anlegg og ikke over 50 watt på vogner med 24 volt anlegg.
På motorsykler kreves bare ett slikt nærlys. Det samme gjelder for beltekjøretøy.
2.3 To parkeringslys foran på vognen som skal være hvite og som uten å blende skal være synlige på en avstand av minst 150 m. Parkeringslysene skal stå jevnhøyt, ett på hver side, i like stor avstand til begge sider av vognens lengdeakse og lengst mulig ut til siden. I intet tilfelle må den lysende flates ytterkant være mer enn 40 cm innenfor vognens ytterste kant.
Dette gjelder også for motorsykkel med sidevogn og for trehjult motorsykkel som er bredere enn 1 m.
Parkeringslysene skal lyse samtidig med fjern- og nærlyset dersom ytterkanten av fjern- og nærlyslyktenes lysende flate står mer enn 40 cm innenfor kjøretøyets ytterste kant. På motorsykkel med sidevogn behøver bare parkeringslyset på sidevognen samtidig å lyse.
Bestemmelsene i nr. 2.3 gjelder også for beltekjøretøy med største bredde 1 m og/eller som i driftsferdig stand veier over 400 kg.
2.4 Lys for kjennemerke. Det bakre kjennemerke skal belyses jevnt med hvitt lys så det er lett å lese på en avstand av minst 20 m. Lykten skal ha klart glass eller være utstyrt på annen måte som vegdirektoratet har godkjent.
Dette gjelder også for motorsykler unntatt moped.
For beltekjøretøy kreves ikke lys for kjennemerke.
2.5 Baklys som skal være rødt, og som uten å blende skal være synlig på en avstand av minst 150 m.
Baklykten må ha rødt - ikke rødmalt - glass eller være utstyrt på annen måte som Vegdirektoratet har godkjent.
Dette gjelder også for motorsykler.
Uansett. Er det noen som har utført en slik modifikasjon på en TDM eller tilsvarende som har litt informasjon å dele her?
Forskrift om krav til kjøretøy, nr 2.1994.
Motorvogn skal ha:
2.1 To fjernlys. Lyktene for fjernlyset skal stå jevnhøyt, en på hver side, i like stor avstand til begge sider av vognens lengdeakse. Uten tillatelse fra Vegdirektoratet må sentret av lyktene ikke stå høyere enn 1,25 m over vegbanen. Lyktene skal kaste hvitt eller gult lys på vegen, så denne er jevnt belyst minst 100 m framover. Lyset skal ha tilstrekkelig sidespredning. Lyktene skal stilles slik at hovedlysbunten for fjernlyset får noe helling nedad. Lampen for fjernlyset må ikke være over 45 watt for vogner med 6 eller 12 volt anlegg og ikke over 50 watt på vogner med 24 volt anlegg. Vegdirektoratet kan godkjenne spesielle systemer med mer enn to fjernlys. På motorsykler kreves bare ett slikt fjernlys. Det samme gjelder for beltekjøretøy.
For moped gjelder at fjernlyset må kunne belyse vegen minst 50 m fremover.
2.2 To nærlys av utførelse godkjent av Vegdirektoratet. Lyktene for nærlyset skal stå jevnhøyt, en på hver side, i like stor avstand til begge sider av vognens lengdeakse. Uten tillatelse fra Vegdirektoratet må sentret av lyktene ikke stå høyere enn 1, 10 m over vegbanen. Lyktene skal kaste hvitt eller gult lys på vegen, så denne er tilstrekkelig belyst 30 m framover. Lyset må ha tilstrekkelig sidespredning og være slik innstilt og avskjermet at det, også når vognen er belastet, ikke blender møtende trafikk. Med mindre Vegdirektoratet bar godkjent noe annet, må lampen for nærlyset ikke være over 40 watt for vogner med 6 eller 12 volt anlegg og ikke over 50 watt på vogner med 24 volt anlegg.
På motorsykler kreves bare ett slikt nærlys. Det samme gjelder for beltekjøretøy.
2.3 To parkeringslys foran på vognen som skal være hvite og som uten å blende skal være synlige på en avstand av minst 150 m. Parkeringslysene skal stå jevnhøyt, ett på hver side, i like stor avstand til begge sider av vognens lengdeakse og lengst mulig ut til siden. I intet tilfelle må den lysende flates ytterkant være mer enn 40 cm innenfor vognens ytterste kant.
Dette gjelder også for motorsykkel med sidevogn og for trehjult motorsykkel som er bredere enn 1 m.
Parkeringslysene skal lyse samtidig med fjern- og nærlyset dersom ytterkanten av fjern- og nærlyslyktenes lysende flate står mer enn 40 cm innenfor kjøretøyets ytterste kant. På motorsykkel med sidevogn behøver bare parkeringslyset på sidevognen samtidig å lyse.
Bestemmelsene i nr. 2.3 gjelder også for beltekjøretøy med største bredde 1 m og/eller som i driftsferdig stand veier over 400 kg.
2.4 Lys for kjennemerke. Det bakre kjennemerke skal belyses jevnt med hvitt lys så det er lett å lese på en avstand av minst 20 m. Lykten skal ha klart glass eller være utstyrt på annen måte som vegdirektoratet har godkjent.
Dette gjelder også for motorsykler unntatt moped.
For beltekjøretøy kreves ikke lys for kjennemerke.
2.5 Baklys som skal være rødt, og som uten å blende skal være synlig på en avstand av minst 150 m.
Baklykten må ha rødt - ikke rødmalt - glass eller være utstyrt på annen måte som Vegdirektoratet har godkjent.
Dette gjelder også for motorsykler.
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Her må det være feil, vanlige H4 pærer er jo på 55/60w.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Husker at jeg kom over en webside for mer enn et år siden hvor det gikk an å få kjøpt konverteringssett, også til TDM'en til en overkommelig pris.mfajf skrev:Irriterer meg at jeg ikke har nærlys i begge lyktene på min TDM. Ser at det er helt vanlig, og ønsker nå å fikse dette. Antar jeg må ha nytt rele da jeg ikke kan ha nær og fjernlys samtidig pga. varmeutviklingen inne i lyktene. Fant også noen forskrifter som er litt forvirrende. På motorsykler kreves bare ett slikt nærlys. Kreves? hva er den juridiske tolkningen av dette?
Uansett. Er det noen som har utført en slik modifikasjon på en TDM eller tilsvarende som har litt informasjon å dele her?
Dessverre tok jeg ikke vare på adressen, men mener ganske bestemt å huske at det var en nederlandsk side.
Bildene på siden viste en TDM før og etter og resultatet så bra ut.
Har søkt litt på nettet, men så langt ikke funnet den aktuelle siden ennå...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Nei, ikke xenon.Ragnhild skrev:Xenon?
Det var snakk om en boks man kunne koble til slik at man fikk to i stedet for et nærlys.
Har gjort nye søk, men finner dessverre fortsatt ikke den aktuelle siden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Var ikke det jeg spurte om.
Hvorfor ikke Xenon, når man først vil skru?
Ligger litt info her
Riktignok er det xenonlys til en ånklig sykkel det er snakk om, men mye av informasjonen kan sikkert brukes på andre og ikke fullt så ånklige sykler
Hvorfor ikke Xenon, når man først vil skru?
Ligger litt info her
Riktignok er det xenonlys til en ånklig sykkel det er snakk om, men mye av informasjonen kan sikkert brukes på andre og ikke fullt så ånklige sykler
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Sist redigert av MadMan den 29 apr 2009, 23:13, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Ok...Ragnhild skrev:Var ikke det jeg spurte om.
Hvorfor ikke Xenon, når man først vil skru?
Ligger litt info her
Riktignok er det xenonlys til en ånklig sykkel det er snakk om, men mye av informasjonen kan sikkert brukes på andre og ikke fullt så ånklige sykler
da misforsto jeg..
Xenon kan kanskje være løsningen, men jeg vet at noen er skeptisk til dette pga. av plastglasset i mange frontlykter. TDM er en av disse...
Skepsisen beror vel på varmeutviklingen, vil jeg anta... (her er jeg på tynn is så ta det jeg skriver her med alle mulige forbehold, folkens... ).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Sånn i teorien burde ei Xenonlykt bli kaldere siden de pærene drar mindre strøm?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Kanskje det er HID (er det ikke noe som heter det også, tro... ) som utvikler såpass med varme at vi med plast i hovedlyset bør tenke oss om et par ganger...?Ragnhild skrev:Sånn i teorien burde ei Xenonlykt bli kaldere siden de pærene drar mindre strøm?
Ble veldig usikker nå...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Har lest litt om Xenon på carpe-tdm.net, og der er erfaringene litt delte. Noen skriver at de får irriterende blinking fra møtende trafikk, og da er jeg skeptisk. Har jo ikke lyst til å få 1000-metere i fleisen når det det er mørkt.
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Det så unektelig litt spennede ut dette, selv om mc-merket er bare HELT feil :)Ragnhild skrev:Var ikke det jeg spurte om.
Hvorfor ikke Xenon, når man først vil skru?
Ligger litt info her
Riktignok er det xenonlys til en ånklig sykkel det er snakk om, men mye av informasjonen kan sikkert brukes på andre og ikke fullt så ånklige sykler
Spøk til side. Hadde faktisk 1200GS som en av mine favoritter, men jeg synes den ble litt for dyr. Derfor en veldig god nr.2: TDM. Vi får se. Kanskje neste gang... Foreløpig er jeg så glad i TDM-en at jeg vil nok beholde den lenge.
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Men, Xenon eller ikke, det var TO nærlys jeg egentlig var på utkikk etter :)
-
- Innlegg: 7589
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvorfor bare ett nærlys
et annet mye brukt ord for HID (hi intensity discharge) er nettop xenon pga at de er fyllt med denne gassen som lysbuen brenner i. disse har IKKE glødetråd men tennes som et lysstoffrør.
disse er normalt på 35 Watt,siden de er ca 300% mer lyssterke enn vanlig halogen.
disse skal ikke smelte noe mere enn vanlige pærer-mens noen "xenon look" halogenpærer er på både 80 og 100 watt.
en annen ting er at det IKKE er lovlig å sette HID pærer i H4-H3-H7 osv lamper, da de ikke har riktig lysbilde eller rett E-merking.
dette gir jo de fleste faen i og det ser jeg på kveldstid da det er jævlig med strølys fra disse lyktene..
Men det gir klart bedre lys for føreren DET er det ingen tvil om.
disse er normalt på 35 Watt,siden de er ca 300% mer lyssterke enn vanlig halogen.
disse skal ikke smelte noe mere enn vanlige pærer-mens noen "xenon look" halogenpærer er på både 80 og 100 watt.
en annen ting er at det IKKE er lovlig å sette HID pærer i H4-H3-H7 osv lamper, da de ikke har riktig lysbilde eller rett E-merking.
dette gir jo de fleste faen i og det ser jeg på kveldstid da det er jævlig med strølys fra disse lyktene..
Men det gir klart bedre lys for føreren DET er det ingen tvil om.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Hvorfor bare ett nærlys
Takker for opplysning. Tror nok jeg skal prøve på to vanlige nærlys\fjernlys. Jeg vet ikke hvordan det ser ut med sokkel etc. i lyktene da det er vanskelig å komme til. Tenkte å demontere litt i helgen og se om det er mulig å montere et rele som veksler mellom nær og fjernlys på begge lyktene. Plasten tåler nok ikke nær og fjernlys samtidig. Skjønner ikke hvorfor den ene lykten kun har nærlys og den andre kun fjernlys. Sikkerhetsmessig må jo to være bedre for fører, og riktig justert vil de vel neppe blende heller.mekkern skrev:et annet mye brukt ord for HID (hi intensity discharge) er nettop xenon pga at de er fyllt med denne gassen som lysbuen brenner i. disse har IKKE glødetråd men tennes som et lysstoffrør.
disse er normalt på 35 Watt,siden de er ca 300% mer lyssterke enn vanlig halogen.
disse skal ikke smelte noe mere enn vanlige pærer-mens noen "xenon look" halogenpærer er på både 80 og 100 watt.
en annen ting er at det IKKE er lovlig å sette HID pærer i H4-H3-H7 osv lamper, da de ikke har riktig lysbilde eller rett E-merking.
dette gir jo de fleste faen i og det ser jeg på kveldstid da det er jævlig med strølys fra disse lyktene..
Men det gir klart bedre lys for føreren DET er det ingen tvil om.
Jan