BoosterPlug - erfaringer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Dansekris »

God kveld!

Jeg sitter på hytta og surfer etter deler til Horneten. Plutselig kommer jeg over noe jeg er ganske overraska over at jeg ikke har hørt om før nå. Nemlig dingsen som heter BoosterPlug.

https://www.boosterplug.com/shop/cms-21.html

Bilde

Denne koster meg 150$ og skal visstnok spare meg for powercommander og en tur i benken. Det ville kosta meg 7000kr++ hos Klev Tuning.
Jeg syns ikke Horneten min går reint, verken på lavt turtall eller på motorvei i 6.gir. Det har vært noe av grunnen til at jeg har vært så gira på ny sykkel.

Installasjon skal ta 10 minutter. Det kan se ut til at selv jeg skal klare det på egenhånd om jeg finner de rette ledningene.

Er det noen her inne som har erfaring med denne? Er det verdt penga? Skal uansett selge sykkelen når skattepenga tikker inn, men hvis jeg kun må ut med en og en halv tusenlapp for å rette opp i de irritasjonsmomentene er jeg egentlig solgt.

Og et lite spørsmål på tampen. Flere hevder at man må ha en sykkel med 02 sensor for å få utnyttet denne fullt ut. Finner ikke noe informasjon om dette for min Hornet 07-mod, men jeg regner med at har det et sted langs eksosen? Kan ikke si jeg husker å ha sett den pluggen noe sted.

:-k

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Relax »

Minner meg om en måte å trimme dieselbiler på....en chip som justerer insprøytning til en sprekere innstilling...
Jeg byttet IC på min sykkel til en med annen innstilling som gir annen tenning/ dreiemoment kurve.... Det funket det

Den du viser til har jeg ikke peiling på .... :)

Lykke til!
"Do the right thing"

ZZR-Erling

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har faktisk en ubrukt liggende til BMW K1300S. Jeg har trua på den der. Den gjør at biken går fetere og smålugg som følge av avgasskrav skal forsvinne. Man monterer en til innsugslufttemperaturføler i parallell med den orginale, og bruker medfølgende elektronikk til å få ECU til å tro det er kaldere. Man får en lineærfunksjon mellom temp og A/F-ratio iom den orginale også er i funksjon.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av AJ »

Mange gode tilbakemeldinger:
https://www.boosterplug.com/shop/cms-testimonials.htm

Det jeg lurer mest på med denne er om hvor mye forbruket øker. Prinsippet med Boosterplug er jo at luft og bensinblandingen blir fetere...
Fetere blanding gir høyere forbruk. Eller...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Relax »

Når jeg satte noe lignende en på en dieselbil jeg hadde, økte ikke forbruket.
Jeg fikk det forklart som at bilen nå faktisk gikk bedre/ mer riktig etter slik motoren egentlig var konstruert.
Uten Boosteren var den kvalt noe for å møte diverse krav lavere HK , blant annet.

På sykkelen har jeg gjort 2 tiltak for å få høyere tenning og bedre (for meg) dreiemoment kurve.
Den var original laget for å kunne gå å under 90 octan ( amerikansk sykkel) , men går fortsatt fint på 95. Jeg bruker 97 eller mer der jeg kommer over det.. "bare fordi jeg kan" :crazy: ...

Forbruket har ikke økt


Uansett, om sykkelen går bedre aksepterer man vel en minimal økning av drivstoff om det skulle bli slik ;)
"Do the right thing"

ZZR-Erling

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Relax skrev: 17 apr 2017, 09:45 Når jeg satte noe lignende en på en dieselbil jeg hadde, økte ikke forbruket.
Jeg fikk det forklart som at bilen nå faktisk gikk bedre/ mer riktig etter slik motoren egentlig var konstruert.
Uten Boosteren var den kvalt noe for å møte diverse krav lavere HK , blant annet.

På sykkelen har jeg gjort 2 tiltak for å få høyere tenning og bedre (for meg) dreiemoment kurve.
Den var original laget for å kunne gå å under 90 octan ( amerikansk sykkel) , men går fortsatt fint på 95. Jeg bruker 97 eller mer der jeg kommer over det.. "bare fordi jeg kan" :crazy: ...

Forbruket har ikke økt


Uansett, om sykkelen går bedre aksepterer man vel en minimal økning av drivstoff om det skulle bli slik ;)
..nå ble jeg nysgjerrig, hva mener du med "høyere tenning"?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av AJ »

Hvis så er tilfelle at forbruket ikke øker i de fleste tilfeller, selv om AFR'en endres til fetere blanding, og sykkelen går bedre, så vil jeg tror det bare er å kjøre på.
Fetere blanding gir antakeligvis også en bitteliten økt kjøleeffekt siden bensin også har den egenskapen. Noe som heller ikke er noen ulempe på de fleste MC-motorer når det er som varmest i sesongen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Relax »

ZZR-Erling skrev: 17 apr 2017, 09:54
Relax skrev: 17 apr 2017, 09:45 Når jeg satte noe lignende en på en dieselbil jeg hadde, økte ikke forbruket.
Jeg fikk det forklart som at bilen nå faktisk gikk bedre/ mer riktig etter slik motoren egentlig var konstruert.
Uten Boosteren var den kvalt noe for å møte diverse krav lavere HK , blant annet.

På sykkelen har jeg gjort 2 tiltak for å få høyere tenning og bedre (for meg) dreiemoment kurve.
Den var original laget for å kunne gå å under 90 octan ( amerikansk sykkel) , men går fortsatt fint på 95. Jeg bruker 97 eller mer der jeg kommer over det.. "bare fordi jeg kan" :crazy: ...

Forbruket har ikke økt


Uansett, om sykkelen går bedre aksepterer man vel en minimal økning av drivstoff om det skulle bli slik ;)
..nå ble jeg nysgjerrig, hva mener du med "høyere tenning"?
Bilmekanikere vil gjøre dette langt bedre enn meg, men her er slik jeg tenker:
I gamle dager med stifter og fordeler så stilte man tenningen høyere, dvs nærmere der hvor kompresjon var høyest. Dette gjorde man ved å vri på fordeleren. Dette var den statiske tenningpunktets, som vill bli noe justert etter turtall osv siden, men tenningspunktet ville hele tiden være tidligere enn før justeringen.
Selvfølgelig var det spec for hvordan dette skulle være....men noens ( mitt ) utgangsunkt var at jo høyere tidepunktet var jo bedre effekt fikk man ( kraftigere forbrenning pga økt komp på tidspunktet og tenning kunne vøre til og med før topp punk)

Sykkelen min har et Trigger wheel som setter det statiske tenningstidspunktet, så juster IC'n resten etter "alt det du vet"...
Så har noen luringer laget Triggerwheel som gir noen grader mer fortenning ( 4 og 6 grader, tror jeg,,,så du kan velge)
4 grader tok jeg for det var sikrere. Det sies at 6 grader kan gi noe startvansker i kjøligere vær(?) for tenningen blir for tidlig, eller noe sånt.
Dette ble "fort og gæli" ...men nære det rette..
"Do the right thing"

ZZR-Erling

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av ZZR-Erling »

...eee..javel..uansett, denne modulen Boosterplug har ingenting med tenninga og gjøre.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Relax »

ZZR-Erling skrev: 17 apr 2017, 12:39 ...eee..javel..uansett, denne modulen Boosterplug har ingenting med tenninga og gjøre.
hehehe....jeg så ikke nøye på den Bosterplug'n.... :D Jeg trodde bare at f eks svarte bokser som gjør noe med dreiemoment kurver( dyno convertere) gjør noe med tenningsøyeblikket. :) Men for alt jeg vet kan det hende at "boksen" trådstarter snakker om kun gjør noe med innsprøytningen...dvs gir fetere blanding...og det er vel det du har sett :prf
"Do the right thing"

ZZR-Erling

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Relax skrev: 17 apr 2017, 13:32
ZZR-Erling skrev: 17 apr 2017, 12:39 ...eee..javel..uansett, denne modulen Boosterplug har ingenting med tenninga og gjøre.
hehehe....jeg så ikke nøye på den Bosterplug'n.... :D Jeg trodde bare at f eks svarte bokser som gjør noe med dreiemoment kurver( dyno convertere) gjør noe med tenningsøyeblikket. :) Men for alt jeg vet kan det hende at "boksen" trådstarter snakker om kun gjør noe med innsprøytningen...dvs gir fetere blanding...og det er vel det du har sett :prf
Er ulike løsninger ute å går på mer eller mindre samme "problem". Jeg mener at alle bensinmotorer har fortenning, dvs gnist før stempelet er på topp. Det er vel fordi at dersom man forskyver dette punktet til topp, vil man få "dieseleffekt", altså egentenning pga høy kompresjon, det høres som "knitring" ved gasspådrag, (tenningsbank). I verste fall brenner man høl i stemplene. Ved å kjøre på høyere oktan, vil motoren kunne gå på høyere kompresjon uten tenningsbank.
Noen motorer feks K1300S har føler/lambdasensor på dette og kan justere tenningen slik at den kan ha høy kompresjon, men alikevel gå på "lav" oktan, 95. Dog vi den gå optimalt med 98, (omtrent ikke merkbart).

Etter hva jeg husker, justerer BoosterPlug KUN A/F-ratio fordi, som skrevet, at hjernen/ECU tror det er kaldere innsugsluft, og for å kompensere for det, tilfører den pittelitt mere bensin. En elegant og enkel metode. :prf

Powercommander/PC justerer heller IKKE tenningen, den tilfører også mere bensin ved å regulere hvor lenge bensindusjen står på i det "åpne tidsvinduet". Her fins det flere reguleringsmuligheter hvor man i step (bare å skrive inn verdier i ett skjema på datamaskinen din og mate inn), på så så mange rpm tror det er 250, kan justere dette, og også i relasjon til spjeldposisjon...ut fra hva man velger her, får man ulike "maps". Her ligger det også frie maps fra PC og også endel kan skaffes fra medlemmer i ulike fora, (benkproduserte med realsjon til eksosanlegg og luftfilter).
Den siste versjonen har vel sågar lambdasensor som føler på andelen uforbrent bensin i eksosen, og således mater Powercommander'n med også denne verdien, og gir "kontinuerlig nye maps".
PC ha en tilleggsmodul man kan koble i PC-port og da kan man forskyve tenningen begge veier, neppe lurt dersom man ikke har verktøy for å monitorere endringen, trolig en lambdasensor med "read port". Turboinnstallasjon og i det hele tatt kompresjonsendringer kan være aktuelle "triggere" for å ville foskyve tenningen, samt tilgang på høyoktan!

Før i tiden, på feks GXR1100, drev man på med såkalte tenningsforskyvere ifm trimming.

Jeg vet at dette ikke er heelt korekt, "but its bloody close" :D :twothumbs:

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Relax »

Flott redegjørelse !
Det vi snakker om her er nyere sykler med injeksjon & ECU .
(Min sykkel er "veteran" med forgassere så ECU'n her styrer den nok bare tenning....)

Tenningstidspunktet ved de forskjellige turtall osv på nyere sykler har vel originalt så mye input og styringer at de alltid er best innstilt , så alt man trenger å gjøre kanskje er å gi den mer riktig mengde bensin til riktig tid. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Royal »

Eier en sånn plugg selv. Ved stabile RPM så gir den ikke ekstra bensin, men når man gir på gass og akselerer så er det ca 6% mer bensin som blir gitt i motoren. Det er montert en føler som justerer blandingen ved å regne på temperaturen. Det kurerte "rykk og napp" for meg i bykjøring.

Det er ikke alltid de fungrerer like bra da forskjellige produsenter kjører ulike blandinger i syklene sine. Ducati er en av de få som går for tykt fra fabrikken og pluggen har liten virkning. På BMW sin side så har jeg hørt at det er en "must buy" på nye sykler.

Men!

Skal du faktisk ha mye mer effekt ut av motoren, så er klev tuning det beste valget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha kjørt en sesong med en slik på Bimmern, har jeg koblet den fra og kastet den langt vekk.

Ved mitt bruk så soter motoren veldig, jeg opplevde bruken av den som god rent ytelsesmessig, men fikk etterhvert tenningsbank på 95 Oktan. Opplevde innimellom at motoren gikk veldig fett i kulda. Kaldstarten lå inne litt vel lenge.

Skiftet plugger over vintern, og pluggene avslørte mine antakelser. For å ikke la det sote noe mer så ble det koblet fra. Tok en sjekk av pluggene nå etter ca. 270 mil, og dette ser mer normalt ut.

Worst case, så går det ikke godt med toppen om man skal la det sote noe mer.

ZZR-Erling

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Relax skrev: 17 apr 2017, 15:40 Flott redegjørelse !
Det vi snakker om her er nyere sykler med injeksjon & ECU .
(Min sykkel er "veteran" med forgassere så ECU'n her styrer den nok bare tenning....)

Tenningstidspunktet ved de forskjellige turtall osv på nyere sykler har vel originalt så mye input og styringer at de alltid er best innstilt , så alt man trenger å gjøre kanskje er å gi den mer riktig mengde bensin til riktig tid. :)
Fins ikke noe bedre enn korekt innstilte vakumforgassere! Smooth as butter!

Svar