Etterfylling av kjølevæske og vann?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
DunderHåkon
Innlegg: 4
Registrert: 23 mar 2017, 19:45
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT600 1994

Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av DunderHåkon »

Hei.

Jeg skulle skifte olje på sykkelen min i dag (Honda Shadow VT600) og for å komme til oljedreneringspluggen med skralla så måtte jeg koble av vannpumpeslangen. Dette resulterte i at noe av væsken i slangen og muligens vannpumpa lakk ut.

Må jeg ta av tanken og drenere og skylle før jeg fyller på nytt, eller holder det å etterfylle ca lik mengde som lakk ut?

Og er det bare kjølevæske som skal etterfylles, eller må jeg blande det 50/50 med vann?

Prøvde å lese meg fram til dette i instruksjonsboka, men jeg syns det var noe difust :crazy:

Vennlig hilsen helt ny hobbymekaniker
Sist redigert av DunderHåkon den 25 mar 2017, 20:03, redigert 1 gang totalt.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av KevinmsR6 »

Om du har konsentrat må du blande ut med vann, om du har ferdigblandet er det bare og fylle på:) du må nok etterfylle når sykkelen er først kveiket igang da luften kommer ut og må erstattes med blandet kjølevæske:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

DunderHåkon
Innlegg: 4
Registrert: 23 mar 2017, 19:45
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT600 1994

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av DunderHåkon »

KevinmsR6 skrev: 25 mar 2017, 19:44 Om du har konsentrat må du blande ut med vann, om du har ferdigblandet er det bare og fylle på:) du må nok etterfylle når sykkelen er først kveiket igang da luften kommer ut og må erstattes med blandet kjølevæske:)
Får man kjøpt ferdigblandet på biltema? Og slipper unna med kun etterfylling? Eller må jeg plukke av tanken og hele regla med drenering og skylling? :) :scratch

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av KevinmsR6 »

Det mener eg de har... og blandet selv går også fint:)

Hvilke farge har du på kjølevæsken? Viktig at du ikke fyller blå/grøn på rød.
Og ikke rød på blå/grønn:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

DunderHåkon
Innlegg: 4
Registrert: 23 mar 2017, 19:45
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT600 1994

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av DunderHåkon »

KevinmsR6 skrev: 25 mar 2017, 20:06 Det mener eg de har... og blandet selv går også fint:)

Hvilke farge har du på kjølevæsken? Viktig at du ikke fyller blå/grøn på rød.
Og ikke rød på blå/grønn:)
Har blå kjølevæske. Men spiller det noen rolle om jeg blander ferdigblandet med selvblandet konsentrat og vann?
Og holder det med å kun etterfylle?:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av kjellv »

Først: er det lenge siden du bytta kjølevæske sist? Er dette under to år siden så hadde jeg bare etterfylt.
Men, skal du bytte så kjøp skikkelig kjølevæske. Kjøp konsentrat av god kvalitet. De billigste inneholder, akkurat som billig olje, kun et minimum av de tilsetningsstoffene som koster litt.
Kjølevæsken har stort sett kun en oppgave, den skal transportere ut varme fra motoren for å forhindre overoppheting. Den skal så avkjøles i trange passasjer i radiatoren. Avleiringer i disse passasjene kan bli et problem. En god kjølevæske skal byttes av og til, og sammen med kjølevæsken tapper vi ut diverse grums og partikler, spesielt rester av korrosjon. Det er viktig at kjølevæsken har de beste korrosjonshemmende additivene som er tilgjengelige. For en mc betyr gjerne det at den skal være designet for å fungere i en lettmetallsmotor. Den er da forskjellig fra en kjølevæske laget for en støpejernsmotor.. Det er mange år siden den viktigste egenskapen til kjølevæsken var å holde seg flytende i lav temperatur. Det er viktig fortsatt, men sammen med en rekke andre viktige egenskaper. Sjekk produsentenes anbefalinger og kjøp kvalitetsprodukter. Ligg unna produkter som er laget på bestilling for å være så billige som mulig.. (denne gangen har jeg vel ikke sagt noe negativt om BT sine produkter vel) ;-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk


DunderHåkon
Innlegg: 4
Registrert: 23 mar 2017, 19:45
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT600 1994

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av DunderHåkon »

kjellv skrev: 25 mar 2017, 20:23 Først: er det lenge siden du bytta kjølevæske sist? Er dette under to år siden så hadde jeg bare etterfylt.
Men, skal du bytte så kjøp skikkelig kjølevæske. Kjøp konsentrat av god kvalitet. De billigste inneholder, akkurat som billig olje, kun et minimum av de tilsetningsstoffene som koster litt.
Kjølevæsken har stort sett kun en oppgave, den skal transportere ut varme fra motoren for å forhindre overoppheting. Den skal så avkjøles i trange passasjer i radiatoren. Avleiringer i disse passasjene kan bli et problem. En god kjølevæske skal byttes av og til, og sammen med kjølevæsken tapper vi ut diverse grums og partikler, spesielt rester av korrosjon. Det er viktig at kjølevæsken har de beste korrosjonshemmende additivene som er tilgjengelige. For en mc betyr gjerne det at den skal være designet for å fungere i en lettmetallsmotor. Den er da forskjellig fra en kjølevæske laget for en støpejernsmotor.. Det er mange år siden den viktigste egenskapen til kjølevæsken var å holde seg flytende i lav temperatur. Det er viktig fortsatt, men sammen med en rekke andre viktige egenskaper. Sjekk produsentenes anbefalinger og kjøp kvalitetsprodukter. Ligg unna produkter som er laget på bestilling for å være så billige som mulig.. (denne gangen har jeg vel ikke sagt noe negativt om BT sine produkter vel) ;-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jeg kjøpte sykkelen i fjor. Forrige eier sa han bytta for ca to år siden, men den ble nesten ikke kjørt i fjor så jeg trur jeg nøyer meg med å etterfylle med noe halvbillig også bytter jeg ordentlig når det nærmer seg slutten på sesongen.

Tusen takk for svar :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av Elruts84 »

DunderHåkon skrev: 25 mar 2017, 19:42 Hei.

Jeg skulle skifte olje på sykkelen min i dag (Honda Shadow VT600) og for å komme til oljedreneringspluggen med skralla så måtte jeg koble av vannpumpeslangen. Dette resulterte i at noe av væsken i slangen og muligens vannpumpa lakk ut.

Må jeg ta av tanken og drenere og skylle før jeg fyller på nytt, eller holder det å etterfylle ca lik mengde som lakk ut?

Og er det bare kjølevæske som skal etterfylles, eller må jeg blande det 50/50 med vann?

Prøvde å lese meg fram til dette i instruksjonsboka, men jeg syns det var noe difust :crazy:

Vennlig hilsen helt ny hobbymekaniker
Så kjekt at du spør og graver og prøver selv. Det gjør det jo litt kjekkere også. Spør og grav om du lurer på ting. Og velkommen på MC- siden

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Etterfylling av kjølevæske og vann?

Legg inn av 45316 »

Kjører på biltema kjølevæske og olje, har ikke hatt noen problemer overhodet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Svar