Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Sir Limpalot »

Jessheim-området, ja.
Takk for gode tips. :)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Zettexx »

"Brett" med vakuum målere, 100vis av tilbud på ebay. Levert under 500 .

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av mekkern »

FJ100-1200 er en skikkelig "god traver" går som på skinner gjennom svinger og bra motorkurve.

Hvis du har skrudd litt bil og vet foran bak på en fastnøkkel så kjøp deg er sett med Carbtune og colortune..
noe enklere og mer verdt prisen tror jeg ikke man kommer over.
http://www.carbtune.com/
og stemmer også for stålomspunnede bremseslanger og service på dempere.Bra viskositet olje for demperne foran er biltemas LHM olje for Citroèn.(strammer den opp litt)
vask rengjør og poler alle bremsestempler og monter disse med nytt bremsefett(skift ALL bremseveske).
Bruk standard dimensjon på dekk hvis du finner bra dekk i disse dimensjoner.
16" er ikke lett/best men Michelin Pilot active har jeg gode erfaringer med foran og bak på litt lettere sykler- dette får du desverre bare som fordekk.
nogenlunde "skuddsikker " motor men 2 gear er en svakhet.. merkes best ved fullt pådrag-ble ofte utbedret med deler fra fj 1200.
bytt også hjullager og styrelager hvis i tvil (kjøp koniske styrelager-mer stabil sykkel)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Sir Limpalot »

Carbtune! Der var den.
Takk for alle gode tips, satser på å få gjort alt sammen før pinsehelga. :)
Jeg vet at 1100 hadde problemer med at den spratt ut av 2. ved fullt pådrag, var det fortsatt et problem på 1200?
I tilfelle er det jo bare å belage seg på å gjøre noe med det. :/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av kjellv »

Sir Limpalot skrev: 27 mar 2017, 21:46 Carbtune! Der var den.
Takk for alle gode tips, satser på å få gjort alt sammen før pinsehelga. :)
Jeg vet at 1100 hadde problemer med at den spratt ut av 2. ved fullt pådrag, var det fortsatt et problem på 1200?
I tilfelle er det jo bare å belage seg på å gjøre noe med det. :/
Mener det var løst på 1200, men er ikke helt sikker. Mulig også de tidligste 1200 hadde problemet.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Kjellrf »

2. girsproblematikken på FJ1100 er nærmest borte på 1200. På 1100 kunne girlenka gå i fothvilerbraketten når man skulle legge inn 2.gir, med resultat at kassa ikke gikk fullt i inngrep, og deretter havarere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Sir Limpalot »

Kjellrf skrev: 29 mar 2017, 22:15 2. girsproblematikken på FJ1100 er nærmest borte på 1200. På 1100 kunne girlenka gå i fothvilerbraketten når man skulle legge inn 2.gir, med resultat at kassa ikke gikk fullt i inngrep, og deretter havarere.
Takk! Det var det jeg mente å huske å ha hørt, eller noe. :)

FJBubba
Innlegg: 1
Registrert: 09 apr 2017, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha- FJ100 og FJ1200-1984/1995

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av FJBubba »

Jeg har en 84 FJ1100 og en 1995 FJ1200, har brukt det amerikanske forumet fjowners.com for mye verdifull informasjon og referanse. I fjor byttet jeg innmaten i frontgaflene på FJ100 med RPM valve og fjærer, det moderniserte og gjorde frontgaflene helt fantastiske, så det kan anbefales. Det vanskeligste med dette var egentlig å få tak i en nøkkel for innvendig sekskant 27mm, forsøkte å lage verktøyet av rørmutter før jeg omsider fant et verktøy på Ebay. Byttet også til metallspunnede bremseslanger. Du får tak i mange deler både oppgraderinger og originaldeler fra rpmracing.com.
Trygt og helt greie priser. Jeg har kjøpt bakdemper derfra som er spesielt utviklet for FJ, men har ikke rukket å montere ennå.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Kjellrf »

Unbrako 27mm kan lages av en bolt med 27mm hode, og 2 muttere :)
Husker ikke om det er M18 eller M20 bolt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Lauri »

Høiii... hvorfor oppgradere? Skift væsker, herunder gaffelolje, drener flottørhusene, har du mulighet så ultralydvasker du dysene i forgasserne.

Stålomspunnede bremseslanger fordi...? Nei - bruk de du har. De funker godt nok!

Dekk - velg den dim'en som er originalt, og velg de du har råd til.

Når det gjelder alder på dekk og rådet om MÅ BYTTE så finnes det ikke noe fasitsvar. Er du newbie så bytt, det er tryggest. Påstander om at dekk er ferskvare er gjengangerhistorie. Det er sant at gummi oksyderer på overflaten som en følge av vær, vind og sollys. Men - så snart du bruker dekkene og sliter "belegget ned" så dukker det opp "fersk" gummi. Dekkveggen på motorsykkeldekk er så lav at evt hardhet her har null betydning for alminnelig kjøring. Kikker du på dekkmønstrene i dag og for 20 år siden så har det ikke skjedd særlig forandring - så tut og kjør.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Nybegynner, igjen...FJ1200 86 mod.

Legg inn av Geiroe »

Hvis dekket ditt "sitter" når du tar nødbrems, er det good to go. Hvis det derimot slipper vel tidlig ,så bytt. Støtdempere er vel aldri noen ulempe å fornye, den største ulempen er vel prisen. Jeg har kjøpt stålomspunnede bremseslanger foran nå, skal skifte. Jeg har ikke dårlige bremser, men ønsker meg litt mer presist svar, slik jeg vet det skal være på disse gamle også. Lager er jo slitedel, så det må jo sjekkes, og gammelt fett smører ikke som nytt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar