Noen som skifter egne dekk ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av bjs »

Hei, jeg er ny i forumet idag.

Lurer på å skifte dekk på min gamle TDM sjøl - bl.a. fordi det er en del billigere å kjøpe dekk på nett. Kommer nok til å satse på Diablo Strada (som sitter på nå og har vært bra).

Spørsmålet er om det er VELDIG tungt å skifte dekk sjøl. Jeg har ikke gjort det siden tidlig 80-tall, da dekkene ligna mer på dagens sykkeldekk.
Jeg mekker det meste (dvs., egentlig alt) som dukker opp, både på bil og mc.

Men jeg har altså ikke lyst til å ødelegge dekk og / eller felg, så jeg lurer på tips før jeg evt. begynner.

Og: Balansering - er det egentlig så vanskelig om man først klarer å få hjulet til å rulle fritt ? Hvor finner man selvklebende vekter ?

phuh...det var mye...

Bjørge

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av AJ »

bjs skrev:Hei, jeg er ny i forumet idag.

Lurer på å skifte dekk på min gamle TDM sjøl - bl.a. fordi det er en del billigere å kjøpe dekk på nett. Kommer nok til å satse på Diablo Strada (som sitter på nå og har vært bra).

Spørsmålet er om det er VELDIG tungt å skifte dekk sjøl. Jeg har ikke gjort det siden tidlig 80-tall, da dekkene ligna mer på dagens sykkeldekk.
Jeg mekker det meste (dvs., egentlig alt) som dukker opp, både på bil og mc.

Men jeg har altså ikke lyst til å ødelegge dekk og / eller felg, så jeg lurer på tips før jeg evt. begynner.

Og: Balansering - er det egentlig så vanskelig om man først klarer å få hjulet til å rulle fritt ? Hvor finner man selvklebende vekter ?

phuh...det var mye...

Bjørge
Hei bjs,

og velkommen til Forumet :thumleft
Det er noen dyktige verkstedfolk her som stadig vekk legger ut flotte bilder av de prosjektene de holder på med.
Regner med at de samme karene har et og annet nyttig tips om det du tenker å gjøre også :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av cheron »

Jeg og Hans har sånn manuel dekkskiftapparat som vi kjøpte. Vi nytter dekk selv.

Få tak i dekkspaker på Biltema etc, samt noen isbokslokk som du legger mellom felgen og disse spakene. Unngår riper i felgen ;)

Det går fint å bytte dekk uten dekkskiftapparat, men litt tyngre. Hvis du ser i "Verksted med det rare i" tråden på Verksted delen, så vil du finne noe bilder.. :) OG IKKE BRUK ZALO! Den er full av fett og gjør at dekket "spinner på felgen" når du kjører... Stikk innom ei dekksjappe og spør pent om å få teste litt av de smøreproduktene de bruker... Evt få kjøpt ei lita colaflaske med smøring fra dem. Det gjorde vi og den funker som gull!

Er i bunn å grunn samme prinsipp som ett vanlig tråsykkeldekk bare en smule stivere dekk 8)

Hans kan sikkert utdype dette litt mere når han dukker opp på forumet. :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av hansraymond »

jepp Cheron har rett :janikk vi har egen maskin. og det funker som gull.. :prf og balanseringa av hjulene tar jeg manuelt
(har det systemet funka i Hundre år Funker det sikkert hundre år til!! hehe) 8)
Ang. metoder til å skifte dekk etc. er det flere tips på nettet, feks youtube,,, (eller kom til oss og vi hjelper deg).. ;)
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Re: Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av bjs »

hansraymond skrev:og balanseringa av hjulene tar jeg manuelt
(har det systemet funka i Hundre år Funker det sikkert hundre år til!! hehe) 8)
Okay, takk ! Jeg har ikke klart å finne selvklebende vekter eller en alternativ metode - åssen gjør du det ?

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av cheron »

bjs skrev:
hansraymond skrev:og balanseringa av hjulene tar jeg manuelt
(har det systemet funka i Hundre år Funker det sikkert hundre år til!! hehe) 8)
Okay, takk ! Jeg har ikke klart å finne selvklebende vekter eller en alternativ metode - åssen gjør du det ?
Biltema har lodd..
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Re: Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av bjs »

Jaaaa ! Der er de jo !!!!
Takk !!

bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Re: Noen som skifter egne dekk ?

Legg inn av bjs »

Så var det gjort !

Dette var moro, så enkelt og greit ! Brukte 1,5 t, en halvtime av denne tia på å lage en jigg av ei kryssfinérplate, 3 klosser 2"x4" og ei lita 16mm gjenga stang. Fikk dermed et stabilt leie for felgen i hele prosessen.

Erfaringer:

1) For å bryte dekket løs fra felgen brukte jeg en bjelke under kanalen på bilen og en mellomlagskloss mot dekket. Overraskelse: Måtte trykke ned rundt store deler av felgen før den plutselig slapp, og da slapp alt på en gang.

2) Hadde 3 dekkspaker fra Biltema - 1 lang og 2 korte. Den lange var overflødig, 2 korte holder. Ikke nødvendig å beskytte felgkanten, gjorde det med plastmellomlegg på første dekket og det gjorde alt mer komplisert. Klarte meg til slutt uten mellomlegg og unngikk riper etter det jeg kunne se. Det å ta dekka av og på var veldig lett ! Ingen problem når en ikke har slange å tenke på....

3) Smør Zalo (eller hva du nå bruker) rundt hele kanten av dekket, selv om det bare er ca. halvparten som skal tvinges over kanten og derfor bør være smurt. På det andre dekket skulle jeg være lur og ikke bruke mer Zalo enn nødvendig - dermed ble det tyngre å få dekkantene til å sprette på plass. Måtte opp i 40 pund =;

Vel, jeg har igjen avbalanseringen - den skal jeg kose meg med i morra tidlig !

Ser absolutt ingen grunn til å sette bort denne jobben - ikke mer komplisert enn å skifte motorolje !

Svar