Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av HeHy »

Bazey skrev:Jeg har en Mt09 med fullt Akra-anlegg. Tok ut db-killer i dag, og det ble noe helt annet. Mye høyere lyd og masse ettertenning.

Er det værre for motor å ta ut db-killer?
Har du fått tuna sykkelen? Uten db-killer må den gå litt fetere for å gå optimalt. Som regel tjener man en hk eller 2 uten db-killer

Bazey
Innlegg: 5
Registrert: 13 jul 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Bazey »

Har ikke gjort noenting med den etter at jeg tok ut db-killer.

Kan ikke si jeg har merket at den går noe dårligere med db-killer ute

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av BC45 »

Bazey skrev: 19 jul 2017, 23:37 Har ikke gjort noenting med den etter at jeg tok ut db-killer.

Kan ikke si jeg har merket at den går noe dårligere med db-killer ute
Hei Bazey. Lurer på om det var deg jeg traff i Asker for et par dager siden :prf Var det enkelt å få ut db-killern forresten, blir det så mye bråk at det blir slitsomt eller er det bare gromt?
Du kan bruke Klev tuning for å få vekk ettertenningen, men Yamaha-forhandlerne mener du mister garantien hvis du gjør det.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Greenone »

Bazey skrev: 13 jul 2017, 23:42 Jeg har en Mt09 med fullt Akra-anlegg. Tok ut db-killer i dag, og det ble noe helt annet. Mye høyere lyd og masse ettertenning.

Er det værre for motor å ta ut db-killer?
Mer "ettertenning" skyldes nok i hovedsak at med fullt anlegg er katalysatoren din borte.

Når du slipper gassen vil det blandes uforbrent bensin sammen med eksosen. De fleste nyere sykler har et system som pumper luft fra luftfilterboksen inn i eksosen ved gitte forutsetninger. Sammen med en glodvarm katalysator jobber dette systemet med å forbrenne denne tidligere uforbrente bensinen og gi bedre utslippsverdier. Når du fjerner katalysatoren vil istedet bensindampen antenne et annet sted i det varme eksosanlegget. Derav smellene.

Dersom man fjerner eller deaktiverer dette systemet blir man sannsynligvis kvitt mesteparten av smellingen da den uforbrente bensindampen ikke så lett antennes uten ekstra o2. Istedet forsvinner den gjennom og ut av anlegget. Ikke helt positivt for miljøet. :-k I hovedsak består systemet av noen slanger, reed ventiler og en aktuator. Aktuatoren skal ikke kobles fra, ellers vil man få feilkode. Det finnes ferdige kit (block off plates) som er populære, men man kan også benytte eksisterende slanger til å plugge systemet sammen.

Tuning kan i noen tilfeller gjøre problemet mindre, men skal du bli kvitt det bør systemet deaktiveres.
På en del sykler kan dette gjøres i ECU evnt. sammen med tuning. Kanskje på din også.
Ved tuning deaktiveres ofte systemet, ihvertfall midlertidig, da luften som pumpes inn i eksosen kan gi et for magert utslag på o2 sensoren som benyttes under tuningen. Ihvertfall om man skal bygge et skikkelig map, ikke bare på full gass.
Jeg har plugget systemet på min og smellene var borte. Men, jeg måtte gjøre det fordi jeg kjører permanent med egen bredbånds o2 sensor for tuning/logging.

Tar du ut db-killer vil motoren sannynligvis gå noe magrere i de områdene som ikke styres av standard o2 sensor. Generelt sett er dette høyere og varierende turtalls/gass områder. Akkurat hvilke som gjelder på din sykkel vet jeg ikke. (Og områdene som styres av o2 sensor har en blanding som er bra for katalysatorfunksjon og miljø, men ikke for ytelse.)
For min sykkel var området som styres av standard o2 sensor stabil gass i ca 0-7000 og < 10% gass samt ca 4000-7000 og 10%-20%.
Du har sannsynligvis steder som er både for fete og for magre i turtalls/gass registeret. Det er nok ikke vanlig å få motorskade som følge av kun fullt anlegg uten tuning. Men sykkelen går uansett ikke optimalt. Se forøvrig Espen sitt innlegg om emnet.

Puh, dette ble visst en fryktelig lang post :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Bazey
Innlegg: 5
Registrert: 13 jul 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Bazey »

BC45 skrev: 19 jul 2017, 23:51
Bazey skrev: 19 jul 2017, 23:37 Har ikke gjort noenting med den etter at jeg tok ut db-killer.

Kan ikke si jeg har merket at den går noe dårligere med db-killer ute
Hei Bazey. Lurer på om det var deg jeg traff i Asker for et par dager siden :prf Var det enkelt å få ut db-killern forresten, blir det så mye bråk at det blir slitsomt eller er det bare gromt?
Du kan bruke Klev tuning for å få vekk ettertenningen, men Yamaha-forhandlerne mener du mister garantien hvis du gjør det.
Det gikk greit å få ut db-killer, men det var litt jobb. På 2017-modeller er den punktsveiset fast. Bakpotta må demonteres for å få borret ut denne. Prøvde å dra den ut med tang, men det satt litt for godt. Kjøpte en glidehammer på Biltema, og da løsnet den med en gang. Du klarer det fint på en time med riktig verktøy.

Syns ikke det er slitsomt i det hele tatt. Bare gromt:)

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av DirtDiver »

jeg har fått et lite case med sykkelen min med det nye anlegget.

motorlyset kommer på og det er fordi at sykkelen går for magert (uten DBk med kat)

Yamaha har nullstilt 2 ganger og de mener at grunnen kan være at Yamaha har bygget sykkelen etter Euro4 og da har tatt med i beregningen at man ikke skal ta ut DB siden den er sveist fast, altså at sykkelen har for lite baktrykk når den er fjernet og da går for magert.
de jobber med en løsning og skal komme tilbake til meg, noen som har vært borti noe slikt?

det rare er at jeg har kjørt 6000 før detter plutselig ble et problem! :)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av BC45 »

DirtDiver skrev: 15 aug 2017, 08:51 de jobber med en løsning og skal komme tilbake til meg, noen som har vært borti noe slikt?
Vil gjerne høre hva løsningen blir :-k Har du prøvd å sette db-killern inn igjen?

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av DirtDiver »

DET min gode man er ikke et alternativ! :)

det spiller forsåvidt ikke noen rolle for meg om motorlyset lyser og at sykkelen går magert, det eneste er at vis det lyser hele tiden så vil andre feil ikke bli oppdaget, det rare er at jeg kjenner en med identisk sykkel, eksos og km. stand og han har ikke dette problemet.

Yamaha er på saken så jeg skal holde dere oppdatert...

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Greenone »

DirtDiver skrev: 15 aug 2017, 08:51 jeg har fått et lite case med sykkelen min med det nye anlegget.

motorlyset kommer på og det er fordi at sykkelen går for magert (uten DBk med kat)

Yamaha har nullstilt 2 ganger og de mener at grunnen kan være at Yamaha har bygget sykkelen etter Euro4 og da har tatt med i beregningen at man ikke skal ta ut DB siden den er sveist fast, altså at sykkelen har for lite baktrykk når den er fjernet og da går for magert.
de jobber med en løsning og skal komme tilbake til meg, noen som har vært borti noe slikt?

det rare er at jeg har kjørt 6000 før detter plutselig ble et problem! :)
Det kan jo også være at du har fått en liten lekkasje i anlegget oppstrøms for lambdasensor(er) eller i området rundt selve pluggen. Det er veldig lite hull som skal til før det dras inn luft, og sensor leser feilaktig at blandingen er for mager. (og når ecu`ens forsøk på å justere blandingen ikke hjelper nok, kommer gjerne feilkoden). Men i dette tilfellet vil sykkelen i praksis gå litt fetere og bensinforbruket går nok litt opp. Vet ikke om du evnt. har lagt merke til det.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av DirtDiver »

ja det er mye mulig, men i følge Yamaha leser de av at den går for magert.

har nå snakker med Yamaha Bergen som har hørt med andre i systemet å de sier at det eneste muligheten er å justere blandingen(eller noe i den duren) hvis feilen kommer tilbake

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Greenone »

DirtDiver skrev: 18 aug 2017, 10:30 ja det er mye mulig, men i følge Yamaha leser de av at den går for magert.

har nå snakker med Yamaha Bergen som har hørt med andre i systemet å de sier at det eneste muligheten er å justere blandingen(eller noe i den duren) hvis feilen kommer tilbake
Den er good. Da har de sikkert kjørt den i benk og målt avgass med en annen sensor og utelukket lekkasje. Bare synes det var litt rart dersom du har kjørt 6000km uten db killer før feilen dukket opp.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av BC45 »

Boosterplug skal gjøre at motoren ikke går så magert og den skal visstnok redusere ettertenning som man ofte får ved bruk av uoriginal eksos. Har nettopp bestilt en selv :)

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Greenone »

Du vet sikkert hvordan Boosterplug funker, men dette er altså en gadget som lurer ecu til å tro at lufttemperaturen ute er lavere enn det den er.
Lavere temp = høyere lufttetthet som krever feter blanding for å opprettholde samme luft/bensin forhold, og ecu vil være programmert til å gi mer bensin. Den gir altså en fetere blanding over mye av registeret uten å tenke på hva som er riktig. Dette kan selvfølgelig gi uttelling dersom man har flaks med at sykkelens originale blandingsforhold trenger jevnt mer bensin, men er ingen erstatning for å få tunet sykkel riktig.

For moro skyld dro jeg opp dynojet sin tuning "anbefaling" for en 2016 modell mt-09 med fullt akra anlegg uten DB killer.
Nå er dette på ingen måte en fasit, de kan ligge et stykke unna korrekt blanding. Men her ser det ut som om du kan ha litt flaks på din sykkel utenfor closed loop området. Justering er i %, og f.eks "-11" betyr ca 11% mindre bensin og 5 betyr 5% mer. (Se bort i fra 6% rutene, dette ser ut til å være closed loop området hvor det er meningen å bruke powercommander sammen med en o2 optimizer for å justere verdiene ecu ser fra lambdasensor)
mt09-afr.JPG
Forøvrig er disse justeringene såpass små at det ikke burde trippet noen feilkode hos DirtDiver grunnet for mager blanding. Men som sagt, det er ikke sikkert dette er helt riktig map, og dessuten er det for en 2016 modell. Og i tillegg ser man ikke hva closed loop området ligger på. Ofte er dette default litt fet, og ecu magrer blandingen etter signal fra lambdasensor. Bare tenkte å nevne det i samme slengen siden jeg først dro opp dette mappet. :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av BC45 »

Er enig at det hadde vært best med en re-tuning av ecu, men dette vil antakelig være synlig ved en diagnose på service og da risikerer jeg å miste garantien. I følge produsenten av Boosterplug er den ikke aktiv hele tiden, kun ved lave turtall, under akselerasjon og motorbrems. Da vil motoren få ca. 6% ekstra fuel, men ellers skal den ikke få mer enn vanlig. Produsenten mener at jeg må forvente ca. 1-2% økning i forbruk.
Sist redigert av BC45 den 19 aug 2017, 00:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Greenone »

BC45 skrev: 18 aug 2017, 16:00 Er enig at det beste hadde vært best med en re-tuning av ecu, men dette vil antakelig være synlig ved en diagnose på service og da risikerer jeg å miste garantien. I følge produsenten av Boosterplug er den ikke aktiv hele tiden, kun ved lave turtall, under akselerasjon og motorbrems. Da vil motoren få ca. 6% ekstra fuel, men ellers skal den ikke få mer enn vanlig. Produsenten mener at jeg må forvente ca. 1-2% økning i forbruk.
Blir spennende å høre hvordan det funker for deg :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar