Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av DirtDiver »

jeg har bestilt ny eksos til min 2017 MT-09, anlegget er bygget spesifikt til denne sykkelen og kjøpt gjennom Yamaha forhandler, forhandleren sier at motoren ikke trenger ny mapping men andre jeg snakker med påstår at det er å anbefale siden det blir mest sannsynlig mye ettertenning og stikkflammer, tanker?

noen som har erfaring med tilsvarende sykkel og eksos anlegg?

og bør jeg vente med å montere det før etter innkjøringen er ferdig og første service er tatt, forhandler sier at dette ikke er noe problem?

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Jona88 »

Tror ikke det er nødvendig med mapping. Har selv en mt07 med effektanlegg... ikke noe ettertenning eller flammer her.

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av DirtDiver »

nei okey, hvilket anlegg har du? fullt eller slip on?

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av KTM950SMR »

Fullanlegg = ny map
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Toven

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Toven »

Siden det er motstridene svar her, ville hørt direkte med Yamaha :)

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Royal »

KTM950SMR skrev: 22 mar 2017, 17:48 Fullanlegg = ny map
Nye FI motorer kjører allerede en for tynn blanding, bytter man slip-on og luftfilter så må blandingen justeres om. Så er enig her om at ny map må til.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av cannon »

Anbefaler mapping uansett. Tror ikke det trrngs grunnet nytt anlegg. Men en tur til Klev Tuning vil gi deg en ny opplevelse 😊

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av kjellv »

Mapping er ikke nødvendig, i hvert fall ikke for akraanlegget med cat.converter som Yamaha selv selger. Jeg har solgt flere MT-07 og MT-09 med akra, ingen av disse har blitt mappet om. Skal ikke være nødvendig har vi fått beskjed om fra Yamaha.
Det kommer opp motorfeilkode i displayet dersom sykkelen selv ikke klarer å justere innenfor grenseverdiene. Dette har ikke skjedd med noen av de jeg ha solgt i hvert fall.
Tut og kjør :thumleft

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Jona88 »

DirtDiver skrev: 22 mar 2017, 17:06 nei okey, hvilket anlegg har du? fullt eller slip on?
Jeg har Leovince fullanlegg

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Juicebox »

Trenger strengt tatt ingen mapping. Moderne EFI er smarte. Fabrikken har stilt inn blandingen slik for å følge kravet. Motoren går sikkert bedre med mapping, det gjelder også stock motorer.
Har hatt mt09 med full akra, smeller ganske mye uten dbkiller

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Espen Klev »

Nå er vel jeg ganske inhabil når det gjelder dette, men jeg har hvertfall mye erfaring med temaet. Når du spør om du trenger mapping er svaret både ja og nei i min verden. Sykkelen vil sannsynligvis ikke havarere noen gang på grunn av feil mapping, men eksosanlegget vil stort sett være bare til pynt. Noen refererer her til at sykkelen skal justere dette selv, men det er meget delvis riktig. Original lambdasensor fungerer kun på cruising opp til ca 12-15% gasspådrag og da på en verdi som er der pga miljøkrav ikke kjørbarhet. Etter dette er det TPS fuelmap som gjelder. Dette vil ikke ecu endre på selv om du bytter eksos. De fleste nye sykler går alt for magert fra fabrikk også pga strenge miljøkrav. Yamaha sier at mapping ikke er nødvendig fordi de ikke kan levere dette selv, og det vil bli vanskeligere å selge eksosanlegget til deg pga økt pris, og de vet at det ikke vil ødelegge motoren. Men om du velger å mappe sykkelen så vil du få en sykkel som går med riktig bensinblanding uansett turtall og gasspådrag. Da får du en mer levende sykkel med bedret gassrespons og sterkere motor. Gjør du dette hos oss får du også vekk tenningssperrer på de laveste gira, slått av toppfartssperre, samt slått av fuel cut som er en irriterende miljøfunksjon som kun oppnår at sykkelen blir veldig rykkete når du er av gassen og skal så vidt på igjen som f.eks i en sving. Viftetemperatur kan settes lavere og det finnes også muligheter for å få quickshift med autoblipper samt launch Control samtidig. Alt justert i std ecu. Det siste krever noe ekstra hardware. Er du interessert så ring 33 33 35 56 eller send mld til klev tuning på facebook.

Dag
Innlegg: 1
Registrert: 20 feb 2017, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2018

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Dag »

Jeg kjører med full Arrow på min MT-09. Beholder lyddemper i slik at motor får litt motstand. Og jeg blokkerte AIS. Selvfølgelig er det best med mapping og benkekjøring. Men jeg tror ikke Yamahas garantisystem er så happy med programmering av styreenheten :-) Så bare la Acra få beholde lyddemper og behold originalt luftfilter så går det sikkert bra med motor.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av BC45 »

Hei Dirtdriver. Er du fornøyd med den nye anlegget ditt? Vurderer et sånt selv, men kvier meg litt for å bruke såpass mye penger uten å ha hørt om det blir noe særlig bedre enn originalanlegget.

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av DirtDiver »

det blir MYE bedre en orginalt , hvis du fjerner DB killeren, jeg kjører med katt og uten DB!
med DB og KAT blir det LITT fetere en det som er på orginalt, er ikke noe å stusse på for min del, jobbe litt overtid så er det vell verdt det! :)

Bazey
Innlegg: 5
Registrert: 13 jul 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Bazey »

Jeg har en Mt09 med fullt Akra-anlegg. Tok ut db-killer i dag, og det ble noe helt annet. Mye høyere lyd og masse ettertenning.

Er det værre for motor å ta ut db-killer?

Svar