Oljeskift - varm eller kald motor?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
JonK
Innlegg: 11
Registrert: 30 des 2011, 18:21
Motorsykkelen din: BMW850RT

Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av JonK »

Hei
Har nettopp trillet sykkelen (BMW R850RT) frem av vinterdvalen og justert ventilene (med kald motor etter verkstedhåndbokas anvisning). Skal skifte olje og oljefilter og da anbefales varm motor fordi varm olje renner lettere. Men - når sykkelen har stått noen måneder og det enda er noen dager til alt saltet er borte fra veiene, så har jeg tid til å la den stå og dryppe et døgn. Spørsmålet er derfor: Får jeg mest ut ved å fyre opp motoren slik at olja sprer seg rundt forbi, blir varm og renner lett ut, eller skal jeg satse på at det meste i løpet av vinteren har seget ned og samlet seg i bunntroa og renner ut om det bare får et døgn på seg?

Hva er best for å få ut mest av den gamle olja?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av Rune75 »

Jeg ville gått for det siste alternativet.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av KevinmsR6 »

Støtter også den siste;)
Er nok det jeg gjør:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av Elruts84 »

Jeg pleier å bytte olje selv om sykkelen er kald. Men hva som er riktig og best er jeg usikker på.
Vil tro at dersom du bytter ut 99 prosent av oljen med ny så vil ikke problemet være stort.

Dette gjentas jo en gang senere osv osv
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av kjellv »

Jeg ville valgt å kjøre varm motoren først, spesielt hvis du har vinterlagret i kald garasje el.l. Det vil da gjerne henge dråper av kondensvann i girkasse og oljetank. Disse vil oljen skylle med seg, og du får det ut.
Men ellers tror jeg du får ut akkurat like mye olje ved begge alternativ dersom du kan la den stå og dryppe lenge.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av KevinmsR6 »

Kan nevnes at min står lagret i 15-25 grader hele vinteren så ikke mye kondens da:)
Har alltid hatt den mening om at når sykkelen står i nesten 6 måneder er all oljen i bunn pannen, så da vil det være logisk for meg og bare tappe av å deretter på med ny:)

Men noen som vet om det finnes engine flush til mc? Vet det finnes til bil og er ganske enkelt noe en fyller på før en tapper oljen utav, da får en med seg alt mulig grums ut.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Toven

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av Toven »

Ikke mange her som mener det er lurt med flush:
https://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=192049

Hadde bare kjørt på med noe biltema olje etter tapping av gammel olje, og kjørt en liten tur før enda et bytte :)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av KevinmsR6 »

Toven skrev: 22 mar 2017, 00:38 Ikke mange her som mener det er lurt med flush:
https://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=192049

Hadde bare kjørt på med noe biltema olje etter tapping av gammel olje, og kjørt en liten tur før enda et bytte :)


Takk for en god tråd om emne toven :)
Da tenker jeg ikke mer på Flushing :) :thumleft
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

ZZR-Erling

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av ZZR-Erling »

Varm, og olja skal skiftes før lagring.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av Stian87 »

Min sykkel har planlagt serviceintervaller hvert år, jeg har lagt service til slutten av året. Så vidt jeg vet skiftes oljen da. Er det nødvendig med noen øvrige oljeskift ut over dette?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

ZZR-Erling

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av ZZR-Erling »

Stian87 skrev: 22 mar 2017, 11:42 Min sykkel har planlagt serviceintervaller hvert år, jeg har lagt service til slutten av året. Så vidt jeg vet skiftes oljen da. Er det nødvendig med noen øvrige oljeskift ut over dette?
Det finner du nok info om i Owners Manual, men det er pr km eller minst årlig som gjelder.
Så dersom du kjører mye, vil km bli overskredet..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av FredrikE24 »

I samme momanget du omtrent legger duken over sykkelen og lar den overvintre, så skal du varmkjøre og skifte olje + filter. Deretter varmkjøre på ny olje, stoppe motoren og la stå til våren. Mer trenger man ikke forholde seg til, å skifte olje og filter skal være en høst-aktivitet, ikke en vår-aktivitet.

JonK
Innlegg: 11
Registrert: 30 des 2011, 18:21
Motorsykkelen din: BMW850RT

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av JonK »

:prf Takk for gode svar. Så i år blir det oljeskift både nå i vår med kald motor og til høsten med varm motor.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeskift - varm eller kald motor?

Legg inn av AJ »

JonK skrev: 23 mar 2017, 22:01 :prf Takk for gode svar. Så i år blir det oljeskift både nå i vår med kald motor og til høsten med varm motor.
:[-X
Varmkjør motoren skikkelig først før oljeskift - alltid! Fordi oljen flyter / renner ut best med alle urenheter når den er driftsvarm.
Det kan også også være en idé i mange tilfeller å helle på en desiliter ny olje etter avtapping av den gamle som hjelp til å få ut siste rest av den brukte oljen før man heller på ny olje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar