Ta service selv og spare 10k, eller....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av olepeder »

Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av SverreOlsen »

Har alltid tatt service selv, og dokumenterer alltid med å ta vare på både kviteringert samt deler som er byttet. Luftfilter, tennplugger, alt en bytter.og ingen har komentert noe spesielt på det. De har vært mer fornøyd når dem får selve delene da ser dem lett hva deler som er beukt.
Har ikke hatt dyrer sykkel en 60 tusen kr vel å merka.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av AJ »

Skulle veldig ønske at jeg kunne tatt service selv.
Men jeg har verken kunnskap, kompetanse og ikke minst verkstøy til å gjøre den jobben... :sorry .

Når det gjelder å kjøpe sykkel uten dokumentert service på autorisert verksted:
I utgangspunktet skeptisk... Men om selger kan dokumentere god kompetanse/erfaring og loggføring av gjennomførte servicer og reparasjoner, så vil jeg ganske sikkert la meg overbevise.

Nevner samtidig at jeg ble skeptisk til verkstedet som utførte service forrige gang på KTM'en. Dette fordi jeg nesten ikke fikk løsnet den ene av to oljeavtappingskruer da jeg byttet olje før Europa-turen i sommer. Mutteren var åpenbart skrudd til alt for hardt og var nesten ikke mulig å få løs.
Da jeg skulle skru den på plass igjen etter å ha tappet av gammel og fylt på ny olje, gjorde jeg dette med momentnøkkel og rett moment, hvilket ikke skulle veldig mye til. Langt mindre moment enn mekaniker(lærling?)en på verkstedet hadde gjort ved forrige oljeskift...
Å oppdage sånne ting øker ikke akkurat tilliten til enkelte som jobber på autoriserte verksteder... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av olepeder »

Gode poeng fra dere begge. Gjør jeg jobben selv vet jeg iallfall at jobben er skikkelig gjort. Har dessverre litt ymse erfaring med et par verksteder.
Akkurat det med moment er en klassiker, hvor vanskelig kan det være å bare gjøre det skikkelig???

Samtidig så kan det jo være et poeng å tenke på at det er MIN sykkel og at jeg tar vare på den for MIN del.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av cannon »

Støtter selv-service, særlig når sykkel ikke lengre er å betrakte som "ny".
Ta også noen bilder underveis, og loggfør ventilklaringer ved kontroll og etter justering. Dette er mer dokumentasjon enn det du får fra et verksted ved ventilkontroll/justering.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av E-strom »

Hvis leverandøren eksplisitt vil ha sykkelen inn til ettersyn (service) for at garantien skal gjelde, så ville jeg ha fulgt det opplegget.

For meg er det å ta service og "små-mekke" litt på sykkelen en hobby i hobbyen. Forrige motorsykkel var en 2005-modell som jeg tok all service på selv, og i mangel på original servecbok så lagde jeg en konto på http://www.servicehefte.net/.

Denne ble flittig brukt, og når tiden var inne til å selge sykkelen stilte jeg med full dokumentasjon med tekst, bilder og kvitteringer. Kjøperen hadde imidlertid "tunnelsyn" og var kun interessert i sykkelen (kan dere skjønne det), så i dette tilfellet var dokumentasjonen relativt sett "bortkastet"...

Men, for min egen del foretrekker jeg å dokumentere alt som gjøres :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gorbys »

Stillte dette spørsmålet på motorsyklistenes Facebook side i vår og den generelle konsensus var vel at så lenge du dokumenterer det godt og tar vare på kvitteringer og følger fabrikantens intervaller så hadde det ikkje så mykje å sei. Selfølgelig er det mange som SKAL ha servicehefte stemplet av autorisert verksted men altså, om EG bytter oljen eller en fyr på en verksted gjør det så er nå vel det det samme? Bare det er gjort?
Om sykkelen enda er under garanti så er det jo greit å ta det på verksted for å ha det på stell.
Men min sykkel har ikkje garanti lenger, eg har skrudd bil og MC i tolv år og har tilgang til verksted, og alle serviceprosedyrer står detaljert beskrevet i brukermanualen så Kvifor skal eg betale 3-4000 for en jobb eg gjer like godt sjølv? Og alt eg gjer blir dokumentert med bilde og skanning av kvittering og lagret i en egen notatbok i tillegg til at det blir notert i servicehefte, så ser ikkje nokon grunn til at en potensiell kjøper skulle ha noko grunn til å klage eller prate ned prisen på grunnlag av det.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av cevillan »

Dette er sikkert mer relevant for eldre sykler. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe sykkel eldre enn 4-5 år, og da utgår alle som ikke ikke kan dokumentere service på verksted. Det er mange nok usikkerhetsmomenter som det er når man kjøper brukt. At en selger på tro og ære lover at serviceintervall er gjennomført hjemme er ikke en risiko jeg gidder å ta.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av MrVilla »

Kunne personlig ikke brydd meg mindre om service var tatt av eier selv eller av et verksted.

Dersom jeg får inntrykk av at eier har peiling og har stelt godt med sykkelen så holder dette greit for meg.
Har så mange merkelige erfaringer med verksted at jeg stoler rett og slett ikke på noe av det som dem sier.

Vil også foreta service selv på min sykkel og da vet jeg at det er gjort skikkelig. Har heller ingen planer om å selge sykkelen så kunne ikke brydd meg mindre om å dokumentere det. Når det er sagt. Dersom jeg en dag finner ut at sykkelen skal selges så ville det vært helt opp til kjøper om han krever servicehefte eller ei. Forlanger han dette så måtte han ha funnet seg en annen sykkel.

Solgt nettopp min Honda Shadow 86 modell og det ble aldri stilt et spørsmål om noe service hefte. Vi gikk gjennom sykkelen og jeg fortalte om det som var gjort og hva som gjensto.
Veldig enkelt og greit. Hadde riktignok en service til over 8000 for noen år siden, men det følte jeg var helt bortkastede penger da jeg ikke fikk noe dokumentasjon på hva som var gjort, men måtte stole på at dem holdt det dem sa. Ikke lett når flere har hatt dårlige erfaringer der.

En jeg kjenner leverte inn sin sykkel for vanlig service. Da han kom for å hente den så lurte han på om dem også hadde skiftet luftfilter. Det fikk han beskjed om var skiftet og alt i orden. «Hvordan klarte dere det da?» lurte på han på ettersom den ene skruen der sitter dønn fast. «Fikk dere løsnet den og skrudd den på igjen uten at den gikk i stykker?» «Ehhh….vel……ehhh…..jeg må høre med verkstedet». Visste seg at dem selvfølgelig ikke hadde skiftet dette filteret da dem ikke hadde fått av lokket.
Hadde dem gitt beskjed om dette med en gang så hadde det vært greit, men ikke når dem prøver seg slik som dette.

En annen kompis hadde tilfeldigvis merket seg hvor han parkerte sykkelen når han leverte den for service.
Da han kom tilbake etter endt service så sto den på nøyaktig samme plass, og da snakker vi om på millimeteren! Aldri i livet om dem tilfeldigvis skulle ha klart å parkert den på akkurat samme lokasjon sa han.
Ikke bare var det så å si minimal sjans for det, men også fordi det var ikke naturlig å parkere den der etter endt service.

Så det eneste man vet når eier presenterer et servicehefte er at han har betalt penger for å få den stemplet. Hva som er gjort på sykkelen kan være noe helt annet.
Derfor foretrekker jeg faktisk heller dem som gjør ting og tang selv.

ZZR-Erling

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har en mc som nå er fri for barnesykdommer iom modellen min er 2013 og den kom i 2009, så det føles greit å nå etter 40 000km å begynne å ta disse selv. 30 000 servicen inkluderer ventilsjekk, og bytte av kjølevann, og da trengs det verktøy som jeg ikke har, så om 20 000km skal BMW få ta denne. Jeg synes det har vært greit å inntil nå fått komplett servicehefte, men nå "tar jeg sjansen".

ZZR-Erling

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av ZZR-Erling »

olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Hvis kjølesystemet er som på min, er det sært å fylle opp etter tømming...du trenger da spesialverktøy.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Reodor Felgen »

Er man utenfor garantitiden er det vel bare å selv skrive i hefte samt legge ved kvitteringer.

Har ikke hatt noe problem med å selge bil som jeg selv har tatt service på. Blir bedre vedlikeholdt når man gjør det selv.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
For egen del ville jeg generelt være mer skeptisk til å kjøpe en sykkel av en person som hevder å ha tatt servicer selv, framfor en sykkel
med stemplet servicehefte fra en forhandler. Da uttaler jeg meg generelt, og uten å vurdere ditt konkrete tilfelle.
Folk legger til dels svært ulikt innhold i begreper som "strøken", og "service utført", feks. Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Det er såpass mange sykler til salgs at jeg nok ville ha styrt unna en relativt ny sykkel uten servicehefte selv, med mindre prisen var vesentlig lavere enn antatt, generelt, prisleie for tilsvarende sykkel som var godt oppfulgt av forhandler.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gorbys »

gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av kjellv »

gorbys skrev:
gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...
Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.

Svar