Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
espenski
Innlegg: 12
Registrert: 15 mai 2009, 09:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200
Sted: Nesodden

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av espenski »

Ja

bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av bjs »

Jeg bor i et område som er ganske ødelagt av trafikkstøy. Syns egentlig at det er på trynet å lage mer støy enn nødvendig (jada, mc er ikke alltid nødvendig uten at det betyr at jeg mener vi skal slutte å ha dem). Kommer ikke helt utenom problemet med at en må gjøre noen etiske vurderinger av handlingene sine, sjøl om mc er noe en gjør 100% for sin egen del.
Syns på toppen av alt mange motorsykler har latterlig lyd, som f.eks. en Harley med "åpent" anlegg. Minner mest av alt om langscooteren til Solan i Flåklypa ("putt-putt"). Ducatier med overdrevne megafoner høres bare dumme ut - de bråker og dundrer som kjent mer enn de går. Da er det firesylindra riskokere igjen - som ofte høres usannsynlig kvasse ut og også er det - men føles som om du mangler de to øverste gira når du kjører dem. Hva er problemet med litt diskret eleganse ? Hvor er nytelsen av det teknisk vellykka ?
Bråkepotter minner meg om pappmotorene vi satte på tråsyklene i barndommen. Vanskelig å ta det alvorlig, det skjønte vi vel i en alder av ca. 11. ](*,)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Jeg tror faktisk at jeg er i ferd med å bli mer enig med bl.a. Fidel og bjs enn hva jeg innerst inne egentlig liker å innrømme... :-|
Derfor har jeg nettopp nå fjernet 'race' røret fra Laser pottene på TDM'en og satt inn 'road legal' rørene i stedet.
Samtidig har jeg lagt inn et annet benkekjørt Powercommander map som er laget med nettopp disse rørene.

Tøff brummelyd fortsatt :knegg
Om lyden er en eller flere decibel lavere kan jeg dog ikke si noe om...

Men nå er jeg klar for en liten 'road test'!! :banansplit
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av Ragnhild »

bjs skrev:Jeg bor i et område som er ganske ødelagt av trafikkstøy. Syns egentlig at det er på trynet å lage mer støy enn nødvendig (jada, mc er ikke alltid nødvendig uten at det betyr at jeg mener vi skal slutte å ha dem). Kommer ikke helt utenom problemet med at en må gjøre noen etiske vurderinger av handlingene sine, sjøl om mc er noe en gjør 100% for sin egen del.
Syns på toppen av alt mange motorsykler har latterlig lyd, som f.eks. en Harley med "åpent" anlegg. Minner mest av alt om langscooteren til Solan i Flåklypa ("putt-putt"). Ducatier med overdrevne megafoner høres bare dumme ut - de bråker og dundrer som kjent mer enn de går. Da er det firesylindra riskokere igjen - som ofte høres usannsynlig kvasse ut og også er det - men føles som om du mangler de to øverste gira når du kjører dem. Hva er problemet med litt diskret eleganse ? Hvor er nytelsen av det teknisk vellykka ?
Bråkepotter minner meg om pappmotorene vi satte på tråsyklene i barndommen. Vanskelig å ta det alvorlig, det skjønte vi vel i en alder av ca. 11. ](*,)
+1 :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

'Road testen' gikk greit, den!
Kjørte riktignok rett inn i rimelig kraftig vårregnevær og fikk dermed sjekket både det ene og det andre, ikke minst om jakk og bukse holdt regnet ute...
Og om den nye NZI hjelmen funker i regnvær, dvs. om den lar være å dugge og om regndråpene preller tilstrekkelig av slik at det er forsvarlig sikt gjennom visiret.

AVON Storm dekkene takler også heftig regnvær bra. God grep hele tiden, men så skal det også legges til at jeg ikke så det som noe nytting poeng å brekke ned mer enn strengt tatt nødvendig mens vannspruten var på det mest monsune fra oven...

Joda, det meste fungerte, bortsett fra én ting og det vil jeg skrive litt mer om i "AJ Arena..." bloggen.

Men tilbake til Laserne: litt mindre lyd og litt mindre popping fra rørene ved nedgiring og motorbrems.
Om jeg merket noen forskjell rent effektmesig? Nei, kan'ke si det... Tro ikke forskjellen er så stor at den er merkbar.
Dermed blir det til at jeg kjører med 'road legal' rørene inntil videre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

espenski
Innlegg: 12
Registrert: 15 mai 2009, 09:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200
Sted: Nesodden

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av espenski »

Jeg er ikke helt uenig i at det er noen grenser for hva som er kult og hva som bare er teit. Strake rør på Harley bråker mer enn det går og da er egentlig bare dumt... :notlistening MEN, når det gjelder TDM`n så er det åpenbart bedre for motoren å få puste, det gjelder både innsug og utblåsing. Du får en tydelig bedre sykkel, mykere gange - raskere aksellerasjon og mindere bensinforbruk, med et åpnere anlegg. OG det aller viktigste for meg: Jeg høres (hvis jeg vil) når jeg manøvrerer mellom bilkøene i Oslotrafikken. Jeg ser at bilistene i køen hører meg før jeg passerer dem. Det er rett og slett en sikkerhetsfaktor at man blir hørt. Det er mye fokus på at motorsykkelister skal bli sett i trafikken (bruke stygge grønne vester og fjernlys etc). Det er klart det er viktig å bli sett, men billister i kø ser ikke mye i speilet... men de hører og deretter ser de deg! Personlig kjører jeg med street legal innleggsrørerne i Beowulf Warrior anlegget. Det gir en behagelig lav bass brumming på tomgang og på jevn kjøring, men ved harde pådrag høres den veldig godt. :prf Jeg kan ikke no` for det, men enkelte ting vokser jeg heldigvis ikke fra... :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

espenski skrev:Personlig kjører jeg med street legal innleggsrørerne i Beowulf Warrior anlegget. Det gir en behagelig lav bass brumming på tomgang og på jevn kjøring, men ved harde pådrag høres den veldig godt. :prf Jeg kan ikke no` for det, men enkelte ting vokser jeg heldigvis ikke fra... :knegg
Godt og poengtert innlegg :thumleft
Med 'road legal' rørene på plass i Laseranlegget på TDM'en er jeg fortsatt godt fornøyd med lyden selv om den kraftige snerringen ved pådrag er dempet noe sammenlignet med 'race' rørene.
Lyd må det være, men ikkeno' poeng å lydforurense unødig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av bjs »

espenski skrev:...det aller viktigste for meg: Jeg høres (hvis jeg vil) når jeg manøvrerer mellom bilkøene i Oslotrafikken. Jeg ser at bilistene i køen hører meg før jeg passerer dem. Det er rett og slett en sikkerhetsfaktor at man blir hørt. Det er mye fokus på at motorsykkelister skal bli sett i trafikken (bruke stygge grønne vester og fjernlys etc). Det er klart det er viktig å bli sett, men billister i kø ser ikke mye i speilet... men de hører og deretter ser de deg!
Jeg pendler i Oslogryta hver dag, og må si jeg liker best når bilistene ikke oppdager meg. De som ser meg har en tendens til å sprette til sia sånn at jeg bare venter på å se at de meier ned sykkelen på hvitlinja mellom de neste kjørefeltene...
Nå skal jeg ikke direkte motsi deg på dette og påstå at det ikke er godt for noe å bråke så man blir lagt merke til, jeg har bare ikke sjøl noe behov for å bli hørt eller sett bedre (er f.eks. helt uinteressert i refleksvest). Etter noen år mellom køene på E18 finner man sine veier... :janikk

Svar