Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av mfajf »

Hei.
Jeg er en ny eier av en Yamaha TDM 900A 2008 modell, og jeg har nå kjørt noen mil. Fjernet en sperre i luftfilteret, (Airbox mod) og etter dette har sykkelen mye bedre drag og roligere gange på lave turtall.
Har lyst å skifte til andre potter, og da lurer jeg på om det er katalysator i de nye pottene også. Hvis ikke, vil sykkelen "merke" dette og gi feilmelding? Må jeg inn i servicemode og slå av CO sjekk eller lignende? Og, hvilke potter vil dere anbefale meg? Vil gjerne ha litt gromlyd og bedre trekk, men jeg vil jo ikke vekke naboene når jeg kjører på jobben heller :)
Takker for forslag.
Jan

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av cheron »

Velkommen til forumet! :)

Å bytte potter er det delte meninger om ;) Skal du kun bytte til Slipon eller hele sulamitten?

Jeg vet fra erfaring nå på verkstedet den siste uka at Leovince var veldig fine og ga en artig snerrende lyd uten å være for brutalt. Dette var ett sliponsett :)

Når det gjelder om sykkelen's hjerne vil "merke" dette er jeg jaggu ikke sikker på :) Vi har en Triumph Daytona med innsprøyting som har Slipon på verksted. Vil påstå at den ikke merker at noe er "galt" der..... Lyden er meget bra! :)

Så ja, jeg ville byttet potter! Har full anlegg på min YZF Thunderace og er fornøye med det.
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Velkommen til Forumet her på MCsiden, mfajf :thumleft
Helt klart veldig hyggelig med en TDM eier til her på sidene våre \:D/

Jeg har en 2006 mod. TDM med Laser Duo-Tech slipons. Disse pottene er jeg veldig fornøyd med når det gjelder lyd, særlig med "race" rørene... ;e
Låter ikke så verst med "road legal" rørene, heller... :knegg

Det eneste jeg ikke liker med Laser pipene er festene på hver side når du velger løsningen med lav montering, dvs. når du skal tilpasse monteringen til det originale veskeutstyret til Yamaha, som fulgte med på TDM'en min da jeg kjøpte den ny i 2006. Siden jeg kjøpte sykkel nettopp med formål å dra på tur og samtidig hadde lyst på slipon anlegg falt valget på Laser som hadde denne senkemuligheten.
Mange andre slipons til TDM har dessverre ikke samme mulighet...

Det jeg ikke liker så godt med senkemuligheten er at Laser leverer et sett festebraketter til pottene som skal brukes ved både høy og lav montering. Ved lav montering betyr dette at en tilleggsbrakett må festes på hver side. Disse er av ulike lengde siden Yamaha på mystisk vis må ha greid det kunststykket å lage ulik høyde på hver side av sykkelen (har ikke studert dette så nøye, men må innrømme at jeg ikke 'orker å skjønne det', for å si det sånn... :sk? ).
Dermed blir det seende slik ut:

Høyre side (med senkebrakett):
Bilde

Venstre side (med senkebrakett):
Bilde

Her et par andre bilder hvor du kan se Laser anlegget (med og uten veskesett):

Bilde

Bilde

De som lager LAser og lignende anlegg/slipons påståra t TDM'en nyter svært godt av denne modifiseringen. Acrapovic er en av disse produsentene som skryter spesielt uhemmet av at deres slipon øker/endrer dreiemomentkurven dramatisk på TDM'en.

Laser er litt mer moderate, men viser også en kurve hvor effekten synes å ha økt ganske mye...

Selv har jeg ikke målt TDM'en min etter monteringen av Laser anlegget.
Jeg har også ettermontert Powercommander USBIII og fått oversendt et tilpasset program (map) fra en TDM kompis i England, som har gjort samme modifisering, dvs. montert Laser Duo-Tech, som jeg har gjort på min sykkel og i tillegg denne 'airbox' moddinga som også du har gjort på din sykkel.

Og det jeg kan konkludere med etter å ha skrevet forferdelig langt om disse tingene, er at:

- Lyden er mye kraftige, bedre og sikrere, om man vil ('Loud pipes save lifes', er det noe som heter... :roll :- )
- Ikke så verst rent utseendemessig...
- Trolig noe høyere effekt uten at jeg vet hvor mye...
- Mindre motorbrems og litt mer smelling i potta...
- Jevnere gange og ingen merkbare 'fall' i effekt/dreiemoment noe sted på turtallskurven
- Og til slutt; lavere vekt! Originalpottene veier ganske mye i forhold til slipon pottene...

Og helt til slutt:
en liten videosnutt uten lyd siden digitalkameraet egnet seg dårlig til å gjengi eksoslyden:
[img]http://i154.photobucket.com/albums/s252 ... CT0573.jpg[/img]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Som nytt medlem her på Forumet må jeg jo prøve å få overbevist deg om å legge ut bilde av sykker'n også :)
Det gjør du i denne tråden... :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av mfajf »

Hei igjen.
Takker så mye for respons.
Ja, jeg har fullt originalt veskesett, så jeg må nok ta "høyde" (tog du 'an?) for det :)
Skal ta meg en tur inn på diverse websider og se på de forskjellige pottene. Nye må jeg nok ha om det så kun hjelper for lyden.
Takker også for flotte bilder. Skal ta et av sykkelen, spesielt nå når den er ny + vasket og polert. Synes det er viktig at en sykkel \ bil er i god stand både teknisk og visuelt.
Heldigvis går vi mot den lyse årstiden.
Jan

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

mfajf skrev: Har lyst å skifte til andre potter, og da lurer jeg på om det er katalysator i de nye pottene også. Hvis ikke, vil sykkelen "merke" dette og gi feilmelding? Må jeg inn i servicemode og slå av CO sjekk eller lignende? Og, hvilke potter vil dere anbefale meg? Vil gjerne ha litt gromlyd og bedre trekk, men jeg vil jo ikke vekke naboene når jeg kjører på jobben heller :)
Takker for forslag.
Jan
Du fikk vel ikke noe svar på dette i mitt første svar, om jeg husker rett... :-k
Jeg mener bestemt at katalysatoren sitter i grenrøret under sykkelen. Ingen katalysator i pottene.
Montering av slipons gir ingen ECU feilmeldinger eller andre feilmeldinger.
Det gjør heller ikke montering av Powercommander og produsentens anbefaling om å koble fra kontakten til CO sensoren på grenrøret.
Jeg har gjort begge deler og aldri fått feilmeldinger av noe slag.

Det eneste du trenger å være oppmerksom på er å få slipons som gjør det mulig å gjøre med sideveskene... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av mfajf »

Veldig bra. Akkurat et slikt svar jeg var ute etter :drg
Så kommer det neste: Hvor i Norge kan jeg få tak i Laser-potter eller andre typer, event. en web-sjappe som kan anbefales?
I dag prøvde jeg å justere CO litt opp på innsugningen. Tok den 5 opp på begge sylindrene, fra 14 til 19 på høyre og 16 til 21 på venstre. Har ikke fått prøvd det ennå. Holder på å lage nytt bad hos moderen, og det tar jo litt tid...
Noen som har erfaring med dette? Ville tro den i utgangspunktet var strupt godt for å oppfylle avgasskravene.
Håper ikke jeg tyter for mye :-
Jan

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

mfajf skrev:Veldig bra. Akkurat et slikt svar jeg var ute etter :drg
Så kommer det neste: Hvor i Norge kan jeg få tak i Laser-potter eller andre typer, event. en web-sjappe som kan anbefales?
I dag prøvde jeg å justere CO litt opp på innsugningen. Tok den 5 opp på begge sylindrene, fra 14 til 19 på høyre og 16 til 21 på venstre. Har ikke fått prøvd det ennå. Holder på å lage nytt bad hos moderen, og det tar jo litt tid...
Noen som har erfaring med dette? Ville tro den i utgangspunktet var strupt godt for å oppfylle avgasskravene.
Håper ikke jeg tyter for mye :-
Jan
CO justeringen via knappene på instrumentpanelet har jeg ikke prøvd siden jeg valgte å kjøre på med Powercommander sammen med Laser pottene.

Jeg kjøpte Laser Duo-Tech gjennom MC-1, som mange har hatt gode erfaringer med mens andre ikke har det.
Finner ikke den mangelfulle websiden deres i farten, men søk på MC-1 i Google, Kvasir eller annen søkemotor og det vil dukke opp en del MC-1 info...

Da jeg kjøpte anlegget fra MC-1 gikk alt som smurt; kjapp levering og god pris.
MC-1 holder for øvrig til i Bergensområdet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av Ragnhild »

Er det ikke de som holder til i England og har en bergenser som tar seg av norske kunder?

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av mfajf »

MC-1 kjenner jeg til. Hadde en CB 350 twin fra 1972 :), og da var MC-1 gode å ha. Holder til i Bergen, Hylkje, med postadresse i England om jeg ikke husker feil.
Disse skal jeg nok finne tilbake til. Utrolig gode på gamle deler, men ikke akkurat billige.
Takk nok en gang, alle bidragsytere. Skal gi tilbakemelding på CO justering hvis det har interesse. Powercommander er et pc-program, eller? Hvor kobler du til da? Sorry hvis jeg spør om helt grunnleggende kjennskaper i programmeringsteknikk på MC, men jeg er helt ny på slike "nye" sykler. Har hatt mange i løpet av livet (55 år nå), men de fleste kunne moddes med skrujern, ters og fastnøkler.
Håper været blir noenlunde bra slik at jeg får prøve dette ut. Skulle helst hatt 15-20 grader på termometeret, men det kommer for dem som har tålmodighet 8) .
Ha en fin kveld.
Jan

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Bare hyggelig at du spør, Jan! :)
Powercommander er en enhet man monterer på sykkelen og som kobles til allerede eksisterende ledningsnett/kontakter. Det betyr at en Powercommander enhet til TDM kun er laget til nettopp denne modellen.
Tilkoblingen er en 'piece of cake' affære.
Litt verre er det med programmeringen av såkalte 'maps' - se bildet nedenfor. Dette gjøres via bærbar PC med dertil egnet program fra Powercommandersidene på nettet.

Slike maps bør tilpasses hver enkelt sykkel og gjøres i Dynobenk slik at man får riktige innstillinger over hele turtallsområdet.
Dette koster noen kroner, men så snart det er gjort på en ordentlig måte har man en sykkel med optimale innstillinger i forhold til bl.a. slipons anlegg som f.eks. Laser Duo-Tech.

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av mfajf »

Dette var nesten som å komme tilbake til 80-årene med assembly-programmering. :)
Da er det bare å skaffe seg potter, powercommander og setup for min sykkel med de rette pottene. Antar at dette er omtrent som chip-tuning,eller? Får kjøpe meg en diesel-sykkel neste gang :knegg
Får ta en liten research i området på Dynobenk og høre hva det koster.
Du har ikke vurdert å gå over til en salgsjobb? Er ikke så mange av dem som kan skryte på seg en respons og oppfølging slik som du har her :=D>
Vi snakkes....
Jan

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Ragnhild skrev:Er det ikke de som holder til i England og har en bergenser som tar seg av norske kunder?
Stemmer.

MC-1 er blitt diskutert på en del forum opp gjennom årene og kundeerfaringene svinger fra å være svært gode til det stikk motsatte.
Jeg har kjøpt sliponpotter, olje, plugger + div. og dekk derfra og har ingenting å klage på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Kanskje disse pottene kan være noe?
Men vanskelig å si ut fra video'en om de er lavt nok montert til å bli brukt sammen med originale Yamaha sidevesker...

[youtube]8GAGOIUSPo4[/youtube]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av mfajf »

Sabla fine potter, men tror nok ikke det er plass til bokser. Har målt litt, og det er nok i grenseland. Vil jo ikke smelte boksene heller :)
Jan

Svar