KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av AJ »

I frustrasjon skrev jeg et langt sint, surt og stygt innlegg om verkstedet hvor jeg satte inne KTM'en til service forrige tirsdag, en dag før avtalt tid for hovedservice.
Ga også beskjed om at jeg ikke kunne hente sykkelen før på torsdag. Mao. hadde verkstedet rikelig tid til å gjennomføre servicen.

Men så skjedde noe uventet som jeg ikke så komme i det hele tatt. En helt vesentlig forbruksdel var nemlig ikke på plass og måtte bestilles.
På hovedservicen (30k) skal tennpluggene byttes, i alt fire stykker. Disse fikk jeg telefon fra verkstedet om at de ikke hadde. Men at de ville bli levert på fredag.
Greit nok, gikk jeg motvillig med på. Da fikk de beholde sykkelen til mandag. Selv ordnet jeg meg med en lånesykkel i helga til den planlagte turen.
Pluggene kom heller ikke på mandag, men tirsdag ettermiddag og i dag hentet jeg sykkelen - over en uke etter at jeg leverte den.

Frustrasjonen gjorde altså at jeg skrev et langt sint, surt og stygt innlegg. Det blir ikke lagt ut her på forumet. Fordi den oppståtte situasjonen trolig ville skjedd hos andre KTM verksteder også. Forespørsel til flere her i landet og i Sverige bekrefter dette.
Ingen hadde de aktuelle pluggene på lager. Og grunnen er at disse er helt nye og tydeligvis spesiallaget til KTM 1290 SA. Flere verksteder bekreftet at de ville legge inn bestillinger umiddelbart etter å ha fått min forespørsel.
Som kompensasjon for langdryg servicetid grunnet tennpluggtørke ble kr. 1000,- i avslag på serviceregningen, noe jeg helt greit aksepterer, selv om verkstedet gjerne kunne vært litt mer generøse...

Uansett, hensikten med innlegget er ikke å henge ut verkstedet. Derfor nevnes ikke navnet. De gjorde antakelig så godt de kunne og enden på visa ble en brukbar løsningen.
Hensikten er derimot å gjøre andre KTM 1290 eiere klar over at de aktuelle pluggene, som skal byttes på hovedservice, trolig ikke er hyllevare der du har bestilt service.
Be verkstedet sjekke om de har disse pluggene inne NGK LKAR9BI-10 og NGK LMAR7DI-10. Sjelden vare begge to som de mest sannsynlig ikke har hatt på lager tidligere og glemt å bestille.
På verkstedet hvor jeg hadde min 1290 til service kunne de fortelle at min sykkel var den første de hadde hatt inne til hovedservice.
Og det betyr muligens at den jeg har er den 1290 SA'en her i landet som har kjørt lengst :P .

Men pass altså på at verkstedet har de nødvendige pluggene før du bestiller time for å unngå samme opplevelsen som jeg har hatt denne uka.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av SverreOlsen »

Hvorfor ikke hente ut sykkelen å latt dem bytte når tennpluggene kom inn? Hadde ikke skadet med 1000 km til på samme plugger? :-) hadde tatt dem mellom 5-10 min å skifte pluggene imenst en venter.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev:Hvorfor ikke hente ut sykkelen å latt dem bytte når tennpluggene kom inn? Hadde ikke skadet med 1000 km til på samme plugger? :-) hadde tatt dem mellom 5-10 min å skifte pluggene imenst en venter.
Ikke helt sant med 5-10 minutter, tror jeg.
Hadde det vært en Moto Guzzi så hadde jeg valgt den løsningen. På de syklene tar et tennpluggbytte ca. 5 minutter.
På en KTM med V-motoren plassert "feil" vei tar det lenger tid.
Av med deksler og tank osv....

Men ja, var inne på tanken om å ta pluggskiftet senere siden de fint hadde gått flere tusen km til. Er iridium plugger på denne sykkelen. De holder gjerne lenger enn 30K.
Så lenge sykkelen var "skrudd fra hverandre" (demontert deksler, tank osv.) tenkte jeg at det var best å få gjort alt på en gang.
Hadde jeg derimot ikke hatt tilgang til Aprilia og Moto Guzzi motorsykler den tiden KTM'en sto på service så hadde jeg nok gått for løsningen med å kjøre videre med gamle plugger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av Busa Trond »

AJ skrev:I frustrasjon skrev jeg et langt sint, surt og stygt innlegg om verkstedet hvor jeg satte inne KTM'en til service .
Hehe... du må ikke gjøre det. Er du sint nok er du nok bare liste fyll for neste julebord for dem.
Høflig brev til dem virker nok som god fisk.
Takk for info. Noen kolleger som kjører slik, er takknemlig for info!

ZZR-Erling

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg synes det er dårlig at de ikke følger med på det logistikkprogrammet de har/burde ha. Det ville trolig markert på en tydelig måte hva de har og hva de ikke har inne for de ulike faste servicene! Å flikke på ting i ettertid, blir aldri like bra som å gjøre det rett!
De som driver skikkelig seriøst, vil nok trekke godt på smilebånda over at merkeforhandler mangler plugger! :-)

ZZR-Erling

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av ZZR-Erling »

Dersom pluggene er en ny variant til denne biken, kan det jo også være at KTM sentralt, mangler skikkelige rutiner på å distribuere ut informasjon om det, men det høres lite troverdig ut.

..og, om delene er veldig dyre, mao gir stor kapitalbinding, må jo verkstedet ha orden nok til å bestille opp deler rett i forkant, mao "lager på hjul".

vidar
Innlegg: 18
Registrert: 04 jan 2016, 15:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av vidar »

Skal inn på 15000 service, er vel neppe noe problem med deler da?
Ellers veldig fornøyd med Cbp i Skien

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av AJ »

vidar skrev:Skal inn på 15000 service, er vel neppe noe problem med deler da?
Ellers veldig fornøyd med Cbp i Skien
Ingen poblemer på 15K service. Men spør gjerne om hvordan luftfilteret og luftfilterboksen ser ut. 1190 modellene har hatt tilfeller hvor boksen ikke har vært tett.
På min sykkel var ikke dette noe problem i fjor. Heller ikke i år da filteret igjen ble byttet.

Når det gjelder manglende plugger på hovedservicen i år, så ble det et par tempererte tlf.samtaler hvor ord som bla."amatørmessig" ble brukt.
For, ja! jeg syns det er nettopp det når den type delemangel oppstår. En burde absolutt vente bedre logistikk hos en av de største KTM forhandlerne i landet.
En burde også vente at verkstedet til en slik forhandler plukker nødvendige deler fra hyllene i god tid før servicetimen, slik at de er sikre på at alt er på stell når kunden kommer med sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av Royal »

Hvis det er mulig, så kan det være en idé å kjøpe slike plugger selv til å ha til fremtidige servicer. Da slipper du unna kjipe verksteder som ikke har deler på bok

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av AJ »

Royal skrev:Hvis det er mulig, så kan det være en idé å kjøpe slike plugger selv til å ha til fremtidige servicer. Da slipper du unna kjipe verksteder som ikke har deler på bok
Jeg var all over the Internet i tillegg til spesialforretninger her landet, KTM forhandlere/verksteder i Sverige, men ingen steder var det mulig å bestille akkurat disse pluggene.
Regner med at det bli bedring på dette nå, et år etter at 1290 SA kom i salg her i landet. De som er solgt skal jo inn til hovedservice og dermed bytte plugger etter et år/30000 km.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av Royal »

AJ skrev:
Royal skrev:Hvis det er mulig, så kan det være en idé å kjøpe slike plugger selv til å ha til fremtidige servicer. Da slipper du unna kjipe verksteder som ikke har deler på bok
Jeg var all over the Internet i tillegg til spesialforretninger her landet, KTM forhandlere/verksteder i Sverige, men ingen steder var det mulig å bestille akkurat disse pluggene.
Regner med at det bli bedring på dette nå, et år etter at 1290 SA kom i salg her i landet. De som er solgt skal jo inn til hovedservice og dermed bytte plugger etter et år/30000 km.

Hvis det er NGK LMAR7A-9 plugger som sykkelen bruker, så får man kjøpt de fra Ebay og Tyskland. Men da må man eventuelt vente litt med mindre du er heldig og finner et sted som sender ekspress

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av AJ »

Royal skrev:
AJ skrev:
Royal skrev:Hvis det er mulig, så kan det være en idé å kjøpe slike plugger selv til å ha til fremtidige servicer. Da slipper du unna kjipe verksteder som ikke har deler på bok
Jeg var all over the Internet i tillegg til spesialforretninger her landet, KTM forhandlere/verksteder i Sverige, men ingen steder var det mulig å bestille akkurat disse pluggene.
Regner med at det bli bedring på dette nå, et år etter at 1290 SA kom i salg her i landet. De som er solgt skal jo inn til hovedservice og dermed bytte plugger etter et år/30000 km.

Hvis det er NGK LMAR7A-9 plugger som sykkelen bruker, så får man kjøpt de fra Ebay og Tyskland. Men da må man eventuelt vente litt med mindre du er heldig og finner et sted som sender ekspress
Feil plugg. Den korrekte er NGK LMAR7DI-10.
Og den er ikke lett å tak i utenom de interne kanalene mellom MC-produsent og forhandlere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av Royal »

AJ skrev:
Royal skrev:
AJ skrev:
Royal skrev:Hvis det er mulig, så kan det være en idé å kjøpe slike plugger selv til å ha til fremtidige servicer. Da slipper du unna kjipe verksteder som ikke har deler på bok
Jeg var all over the Internet i tillegg til spesialforretninger her landet, KTM forhandlere/verksteder i Sverige, men ingen steder var det mulig å bestille akkurat disse pluggene.
Regner med at det bli bedring på dette nå, et år etter at 1290 SA kom i salg her i landet. De som er solgt skal jo inn til hovedservice og dermed bytte plugger etter et år/30000 km.

Hvis det er NGK LMAR7A-9 plugger som sykkelen bruker, så får man kjøpt de fra Ebay og Tyskland. Men da må man eventuelt vente litt med mindre du er heldig og finner et sted som sender ekspress
Feil plugg. Den korrekte er NGK LMAR7DI-10.
Og den er ikke lett å tak i utenom de interne kanalene mellom MC-produsent og forhandlere...
Jøss, det har du rett i. Ser ut som pluggen ar laget av noe utenomjordisk og alle forhandlerene står bare å venter på meteorregn :knegg

Setter pris på at du varsler oss ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 SA - vær OBS! på uventet serviceproblem

Legg inn av AJ »

Royal skrev:
Jøss, det har du rett i. Ser ut som pluggen ar laget av noe utenomjordisk og alle forhandlerene står bare å venter på meteorregn :knegg

Setter pris på at du varsler oss ;)
Så er det vel derfor at 1290 SA går som et uvær også, nettopp pga. av disse nyutviklede pluggene :P .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar