Kawasaki Twin motorer og motorolje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Salaren »

Byttet olje og filter før kjøresesongen startet på alle mine 3 sykler av type 1982 modeller Kawasaki 400Twin R2 og en 750Twin LTD. Oljen jeg fylte på er denne her av biltema 15-40 MC oil http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/

Nå har jeg kjørt ca. 1000km med hver av syklene men ser at den ene 400kubikkeren har brukt noe olje og etterfylte da ca.3dl av samme type olje fra Biltema. Syklene går greit og hører ikke noe rasling eller grums fra motorene og clutchene fungerer problemfritt med unntak av 750 sykkelen som kan ha noe uling fra clutchen når den er kald og slippes kjøres opp i fart på første giret. Men det er kun når den er kald altså.

Nå spekulerer jeg på om en 20W-50 olje hadde vært bedre alternativ spesielt for den 400kubikkeren som bruker litt olje, eller er det noe å hefte seg med..? Er oljeforforbruket normalt..?

Ville det i såfall vært OK å blande i litt av denne her mineralske 20W-50 oljen selv om den ikke egentlig er laget for MC tror dere http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000022963/ eller rett og slett bare bruke den 100%..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Jompa »

Statoil Classicway 10-40 fungerer utmerket.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Salaren »

Jompa skrev:Statoil Classicway 10-40 fungerer utmerket.
Oljen du referer til er så vidt jeg forstår helt vanlig motorolje. Vil det si at såkalt "MC olje" ikke har noe fore seg..? Det prates om at clutch spesielt fungerer bedre med "MC olje". Når jeg nevner 20W-50 olje er det fordi jeg antar at dette kan være en bedre olje når man kjører under varme forhold da Viskositeten er bedre da. Harley Davidsons Evomotorer anbefales med 20W-50 olje og disse motorene er vel ikke kaldere enn enn 80 talls rekketwin eller..?

Noen som vet. Og hva er normalt oljeforbruk.?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av phantom »

Ett gammelt "kjerringråd" sier jo at en motor som bruker litt olje vil bruke mere hvis man skifter til syntetisk. Selv har jeg ett ganske avslappet forhold til olje, og har i mange år brukt olja som Jompa nevner til min V-twin. Forbruket i min motor er nesten ikke målbart, og clutch fungerer utmerket. På såpass gamle motorer, ville jeg ikke ha noen betenkeligheter med å bruke "analog" olje kontra "digitale" varianter
PS fikk to flotte brunørreter på mandagens fisketur. :vs

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Jompa »

Mc-olje har absolutt noe for seg, på moderne mc-motorer.
De gamle Kawasaki og Suzukimotorene m fl har rullelagrede veivakslinger, de eneste glidelagrene i disse motorene er kamaksellagrene.
Da disse syklene ble laget var syntetisk olje nesten bare så vidt funnet opp, og motorene ble laget for å brukes med "bilolje"
Clutchen likeså.
Det kan nok være greit å prøve litt "tjukkere" olje, f eks 20-50
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Kjellrf »

For oljeforbruket er tjukkere olje positivt, mens det faktisk er negativt for kjøling av glidelagrede motorer, da olja flower tregere imellom motoren, og lagrene derfor får dårligere kjøling. Ekstra ille hvis motoren har ekstern oljekjøler.

Derfor bør man bruike viskositeten som motoren er laget for.
Det er noen som kan langt mer enn oss, som anbefaler den.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av ejs »

Dersom man bruker bilolje på mc motor med våtclutch, må man ikke bruke olje med friksjonsdempende midler.
Clutch kan begynne å slure..
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Salaren »

ejs skrev:Dersom man bruker bilolje på mc motor med våtclutch, må man ikke bruke olje med friksjonsdempende midler.
Clutch kan begynne å slure..
Da forstår jeg at olje av tradisjonell vanlig mineralsk type er å foretrekke for mine gamle tidlig 80 talls Kawasakier. Syklene har jo motorer utviklet tilbake i siste halvdel av 70 tallet og da tror jeg sannelig jeg vil teste ut denne her http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000022963/ ivertfall på den sykkelen som bruker litt olje.

Gjør jeg noe dumt..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Salaren »

Etter å ha forsket litt mere på dette med olje til Twin syklene mine så forstår jeg at olje med spesifikasjoner for wet clutch skal ha følgende benevnelse i sin spec. beskrivelse nemlig JASO MA. Og det har altså denne her etter at jeg nærmest i panikk løpte ned i garasjen og leste på kannen http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/. Så da burde jo ingen skade ha skjedd. Og oljen er jo også en semisyntetisk blanding som totalt oppfyller følende normer API SL - JASO MA, MA2. Regner da med det medfølger ansvar å merke sine produkter riktig og kan da aldri tenke meg at Biltema ville utfordre seg med risikoen det ville medfølge å selge smøreprodukter som kan være ødeleggende for i dette tilfellet MC motorer.

Noen meninger..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Salaren »

Etter å ha forsket litt mere på dette med olje til Twin syklene mine så forstår jeg at olje med spesifikasjoner for wet clutch skal ha følgende benevnelse i sin spec. beskrivelse nemlig JASO MA. Og det har altså denne her etter at jeg nærmest i panikk løpte ned i garasjen og leste på kannen http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/. Så da burde jo ingen skade ha skjedd. Og oljen er jo også en semisyntetisk blanding som totalt oppfyller følende normer API SL - JASO MA, MA2. Regner da med det medfølger ansvar å merke sine produkter riktig og kan da aldri tenke meg at Biltema ville utfordre seg med risikoen det ville medfølge å selge smøreprodukter som kan være ødeleggende for i dette tilfellet MC motorer.

Copy/Paste fra https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

JASO[edit]
The Japanese Automotive Standards Organization (JASO) has created their own set of performance and quality standards for petrol engines of Japanese origin.

For four-stroke gasoline engines, the JASO T904 standard is used, and is particularly relevant to motorcycle engines. The JASO T904-MA and MA2 standards are designed to distinguish oils that are approved for wet clutch use, with MA2 lubricants delivering higher friction performance. The JASO T904-MB standard denotes oils not suitable for wet clutch use, and are therefore used in scooters equipped with continuously variable transmissions. The addition of friction modifiers to JASO MB oils can contribute to greater fuel economy in these applications.[19]

For two-stroke gasoline engines, the JASO M345 (FA, FB, FC, FD) standard is used,[20] and this refers particularly to low ash, lubricity, detergency, low smoke and exhaust blocking.

These standards, especially JASO-MA (for motorcycles) and JASO-FC, are designed to address oil-requirement issues not addressed by the API service categories. One element of the JASO-MA standard is a friction test designed to determine suitability for wet clutch usage.[10][21] An oil that meets JASO-MA is considered appropriate for wet clutch operations. Oils marketed as motorcycle-specific will carry the JASO-MA label.


Noen meninger om dette her..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av CB9 »

har ikke filla peiling sjøl, men jeg traff på en velrennomert kar som driver noe værksted og en butikk der det går mest i gamle sykler. krangnes motor. billigste statoil-olja var best for min sykkel. classicway. skal sies at jeg har noe problemer med clutchen når jeg passerer sju tusen, men da slipper den alt om jeg er tung på gassen, kan ikke kalles sluring heller for det er fullstendig frislipp. her forleden funka det greit, dagen etter var det problem igjen. pain in the ass men om det er olja eller ikke det vet ikke jeg. bare glad det var billigste olja han anbefalte for sykkeln er tørst fra før.

"STATOIL - Norsk olje for Norske motorsykler
Pro Traditional/Classicway API SJ/CF

Din klassiske mc skal ha en god mineral olje, uten tilsetninger. Vi fører 10w40 og 20w50 for 100.-pr liter. Her slipper du slurende clutch, og unødvendige lekkasjer.

På 70 og 80 tallet var det mest mineralsk olje. Det fantes del og helsyntetiske oljer, altså med tilsetninger for å minske friksjonen og gi den bedre kjøle og renseegenskaper. Men med de materialene og tekniske løsningene datidens mc hadde, oppstod problemer med lekkasjer, og slurende clutch på mange modeller, ved bruk av slik olje. Derfor anbefalte de fleste produsentene av bruksmaskiner, å holde seg til en mineralolje med riktig viskositet, uten tilsetninger. Samme mineralolje som til mange andre motorer, man skilte ikke så mye på bil og mc. Denne mineraloljen fra Statoil har like sterk oljefilm som de fleste av dagens moderne syntetoljer, men uten additiver.

Vi har også syntetisk olje til moderne sykler. Statoil sin Racingway til kr 190,- literen. Billigere enn på bensinstasjonen."

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Tysnes »

Hei. Ville ikkje kjørt på 20-50 olje. Da desse motorene har rimleg fine klaringer, og ett stykke fra oljepumpe til kamaksel. oljen blir litt for tykk, serleg ved oppstart( kald motor). Me som kjører gammel Honda , bruker helst 10-40 minerallsk eller halvsynt. Og 0,3 l forbruk pr 1000 km. ville ikkje bekymre meg noe serleg. Når motoren nermer seg 1 l pr 100 km, er det på tide å gjøre noe.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Salaren »

Hei Tysnes og CB9

Så det med å bruke olje med spec. JASO MA til bruk for syklene vi her prater om altså med luftkjølte motorer laget i-1975-1980 er ikke noe krav altså slik jeg forstår det. Så f.eks Statoil Classicway ACEA A3/B3, API SL/CF, VW 505.00, MB-approval 229.1 ref. http://www.statoillubricants.ru/files/p ... 10W-40.pdf er altså oljen jeg bør bruke.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av 650spleisn »

Hei. Ville ikkje kjørt på 20-50 olje. Da desse motorene har rimleg fine klaringer, og ett stykke fra oljepumpe til kamaksel. oljen blir litt for tykk, serleg ved oppstart( kald motor). Me som kjører gammel Honda , bruker helst 10-40 minerallsk eller halvsynt. Og 0,3 l forbruk pr 1000 km. ville ikkje bekymre meg noe serleg. Når motoren nermer seg 1 l pr 100 km, er det på tide å gjøre noe.
Amen :twothumbs:

Tykkere olje vil også gi større motstand internt i motoren. Alt går litt seigere.
Tyngre å starte. Tyngre for startmotoren (drar mere strøm som igjen kan tappe tenningsanlegget og gi dårligere gnist).
Tyngre for kick-foten.
Økt bensinforbruk.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Twin motorer og motorolje

Legg inn av Salaren »

650spleisn skrev:
Hei. Ville ikkje kjørt på 20-50 olje. Da desse motorene har rimleg fine klaringer, og ett stykke fra oljepumpe til kamaksel. oljen blir litt for tykk, serleg ved oppstart( kald motor). Me som kjører gammel Honda , bruker helst 10-40 minerallsk eller halvsynt. Og 0,3 l forbruk pr 1000 km. ville ikkje bekymre meg noe serleg. Når motoren nermer seg 1 l pr 100 km, er det på tide å gjøre noe.
Amen :twothumbs:

Tykkere olje vil også gi større motstand internt i motoren. Alt går litt seigere.
Tyngre å starte. Tyngre for startmotoren (drar mere strøm som igjen kan tappe tenningsanlegget og gi dårligere gnist).
Tyngre for kick-foten.
Økt bensinforbruk.


Greit Karer, tok den

Kan noen da bekrefte at det med at olje med JAMO AM spec. (spesialdesignet olje for wetclutch) ikke er viktig for gamle Kawamotorer så hadde det vært flott.

For å gjøre forvirringen total så kan man jo lese det som står her http://www.whitedogbikes.com/whitedogbl ... -ma2-mean/
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Svar