Rengjøring av mc tips?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Da antar jeg at du hadde blandet for sterkt. Alternativet er at du har brukt avfetting som ikke er egnet for bruk på plastdeler i det heletatt.
Altså, ikke meningen å være frekk men med mindre du kan vise til at det er feilprodusert produkt av noe slag så er det mest trolig en brukerfeil inne i bildet.
Avfettingene jeg har brukt som gir skjolder (kraftige skjolder) er Prickbort (som jo ikke kan blandes ut) og CG Grime Reaper 1:5. Ikke bare på plast har jeg fått skjolder, men også på lakkerte motordesksler på to forskjellige sykler. Jeg har bilder hvis du vil se dem. Såpass vet jeg at overflaten må være kald før påføring og det har jeg så klart husket på, spesielt med tanke på at vi her snakker to klin nye motorsykler.

Men alle plastdeler ble ikke skjoldete. Plastdelene rundt radiatoren forran samt plasten rundt lyktene ble svært skjoldete, mens bakskjermen etc. ikke ble påvirket i det hele tatt.

Jeg merket skjoldene nesten umiddelbart etter påføring og når jeg spylte av var det for sent.
Til normalt vedlikehold bruker man ikke avfetting. Til nød en mildere vannbasert type som surfexHD eller lignende som har som primæroppgave å bidra til at trafikkfilmen og tyngre smuss fjernes enkelt før en eventuell berøringsvask, men dette er noe man bare bruker når man skal ha en litt mer omfattende vask, gjerne kombinert med at man vil legge på et nytt lag med voks. Til normalen setter man bare inn sykkelen med såpe som får virke i 5-10 minutter, spyler av, berøringsvask, spyle av og tørke.

Det å vaske ofte er et godt tips så smuss, skitt og fett ikke får tid til å gro seg fast ja, men selv dette er ikke bra nok i lengden for både berøringsvask og alminnelig såpe er på ingen måte noen suksess for å forhindre at asfaltlim og -støv, bremsetøv, dekkstøv og annet setter seg fast i lakken og annen overflate. Det å ta en storvask før man lagrer sykkelen for å fjerne hver minste prikk og en storvask når våren er kommet så man får på fersk voks er et absolutt minimum. Så kan man øke antall ganger man har en mer omfattende vask alt ettersom hva man selv trives med og har interesse av.

I løpet av nå snart 6 år med detailing som hobby har jeg aldri brukt bøttevis med kjemikalier eller noe særlig til makt på de kjøretøyene jeg har vasket og polert. Sånn med untaket av den 5 liters dunken med SurfexHD jeg veltet uten å få det med meg da, men det er en helt annen sak.
Ja, der er jeg som du ser helt enig med deg :thumleft

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av vim »

PoseFant skrev:Jeg går over sykkelen med varmt vann og zalo, før jeg spyler den ren med en myk stråle. Så kjører jeg en enkel polish av krom og lakk.

Husk at høytrykk tørker ut lagene som beskytter lakken og du får raskere skader og møkka fester seg bedre hvis du ikke etterbehandler.

Ofte vask og ømfintlig behandling så varer ting lenger. Husk å gå over pakninger, ringer etc i gummi og steder som krever smøring.
Tja, jeg tror varmt vann og Zalo tørker ut og fjerne voks langt mer enn høyttrykk gitt.
Zalo er sinna saker, så da bør det ihvertfall ikke mange dråpene til.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Jompa »

Problemet med høytrykk er ikke at den tar voksen av lakken, men at det trenger vann inn i lagere, el-koplinger , kjede, blinklys, tenningslås osv.
Derfor er høytrykksvasker bannlyst på mc.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av PoseFant »

vim skrev:
PoseFant skrev:Jeg går over sykkelen med varmt vann og zalo, før jeg spyler den ren med en myk stråle. Så kjører jeg en enkel polish av krom og lakk.

Husk at høytrykk tørker ut lagene som beskytter lakken og du får raskere skader og møkka fester seg bedre hvis du ikke etterbehandler.

Ofte vask og ømfintlig behandling så varer ting lenger. Husk å gå over pakninger, ringer etc i gummi og steder som krever smøring.
Tja, jeg tror varmt vann og Zalo tørker ut og fjerne voks langt mer enn høyttrykk gitt.
Zalo er sinna saker, så da bør det ihvertfall ikke mange dråpene til.
Jøss var jeg ikke klar over :)

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Baffin »

Jompa skrev:Problemet med høytrykk er ikke at den tar voksen av lakken, men at det trenger vann inn i lagere, el-koplinger , kjede, blinklys, tenningslås osv.
Derfor er høytrykksvasker bannlyst på mc.
Enig Jompa og i en del instruksjonsbøker for mc står det at høytrykksspyler ikke skal brukes
nettopp på grunn av lager, el-koplinger , kjede, blinklys, tenningslås osv.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av vim »

En som spyler med høyttrykk rett i tenningslåsen, vil sikkert på egenhånd klare å ødelegge noe med bøtte og vann også :)

Avstand, bevegelse og riktig dyse gjelder selvsagt også når man vasker MC.

Her er en god video, "selv om selgerne i CG bruker 40 forskjellige kjemikalier for å vaske en skarve sykkel):
https://youtu.be/abA7rhxJ-q0

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av evike »

Beste erfaring på nevnte steder er en fille med matolje (relativt mye på filla). Dette løsner "gjørma" av kjedespray med følge uten å lage hverken skjolder eller skader. Tvert imot så smører det jo også. Vaskes på vanlig måte etterpå. (Filla er ikke vaskbar etterpå, men kastes).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av kjellv »

evike skrev:Beste erfaring på nevnte steder er en fille med matolje (relativt mye på filla). Dette løsner "gjørma" av kjedespray med følge uten å lage hverken skjolder eller skader. Tvert imot så smører det jo også. Vaskes på vanlig måte etterpå. (Filla er ikke vaskbar etterpå, men kastes).
Hehe, den var ny for meg... Hvis du har nyvasket eksosanlegg så blir vel de som kjører etter deg antakelig veldig sultne? Antar det lukter litt gatekjøkken ;)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av evike »

Kun en løsning på denne problemstillingen: Du må faktisk prøve det.
Men jeg kan garantere at du får en "Aha-opplevelse".
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av kjellv »

:drg Jeg skal nok prøve!

Eiriken
Innlegg: 3
Registrert: 15 jul 2018, 10:54
Motorsykkelen din: Suzuki

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Eiriken »

Gammel tråd men satser på alikavel på svar:)
Ser mange god tips ang vask av MC men lurer på oss som ikke har tilgang til de alternativene hjemme, pga blokk leilighet osv, er selvvask på Statoil ett godt valg? Noen tips visst det gjøres der?

Eirik

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av AJ »

Heisan Eiriken :vs .
Velkommen her på MCsiden.no!

Selvvaskeanlegg som f.eks. hos Statoil/Circle K ( ;) ) går nok fint an å bruke. Men kanskje ikke særlig lurt hvis de ikke ha annet å tilby enn kraftig høyttrykkspyling.
Det er det ikke særlig lurt å bruke overalt på MC'en. Spesielt ikke rundt styrelager og på O/X-ring kjeder.
Der bør man heller satse på vanlig hageslangtrykk i stedet... Eller rett og slett en god svamp og vanlig bilsåpevann.

Hvordan det er med avfetting i disse vaskeanleggene vet jeg, men vanlig avfetting anbefaler i hvert fall jeg at man styrer unna siden dette sterke saker som lett kan skade enkelte dekaler på sykkelen. Har erfart dette selv på min forrige KTM hvor de sølvfargede KTM dekalene i myk plast på tanken falmet og ble gule, som følge av for effektiv avfetting...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Eiriken
Innlegg: 3
Registrert: 15 jul 2018, 10:54
Motorsykkelen din: Suzuki

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Eiriken »

Takker for raskt og utfyllende svar ;) Da ser jeg etter andre alternativer så da er det evt bilshampo og svamp som er tingen? Er min første sykkel (hatt i 2 uker) så stiller med null erfaring på akkurat dette område :P

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Eiriken skrev: 15 jul 2018, 10:59 Gammel tråd men satser på alikavel på svar:)
Ser mange god tips ang vask av MC men lurer på oss som ikke har tilgang til de alternativene hjemme, pga blokk leilighet osv, er selvvask på Statoil ett godt valg? Noen tips visst det gjøres der?

Eirik
Det å vaske sykkelen (detailing) har jeg litt erfaring med. Disse selvvaskehallene kan fint brukes, men problemet er at jeg har opplevd avfettingen som brukes er alt for sterk for skjøre plastdeler. Avfettingen er nok beregnet på biler og aller helst lakkerte flater og slike overflater tåler mer.

Men å spyle av sykkelen med rent vann for å få av det verste er helt greit, men vent til sykkelen har stått litt. Kaldt vann på glødende deler har jeg ikke for meg er så sundt i lengden.

Sykkelen min rekker aldri og bli skikkelig skitten og skulle den bli det så vasker jeg den med en gang mens skitten sitter noenlunde løst og før jeg gnir skitten utover sykkelen og lager riper.

Den beste og den mest skpnsomme måten å vaske en motorsykkel på er etter min mening vanlig spyling med hageslange og bruk av bøtte og washmitt og mild såpe. Spyl av sykkelen SKIKKELIG etterpå for å fjerne alle såperester fra kriker og kroker. Vask små områder av gangen og spyl av før såpen tørker inn.

Men en ting er selve vasken. Den må beskyttes også. Plastfornyer, en god sealer/voks er fort gjort å legge på en motorsykkel så dette prøver jeg å gjøre ved hver hovedvask.

Helt til slutt så er det viktig at man faktisk tørker sykkelen skikkelig. Når du kjører av gårde med ren og våt sykkel så vil alt veistøv og skitt blande seg med vannet som er igjen på sykkelen og den vil i hovedsak se nesten like skitten ut etter en kort tur.

Tørk skikkelig over alt, eller enda bedre blå den ren med trykkluft :thumleft

En god allrounder for rens av kjede, fjerning av innsektsrester og oljerester etc. på metallflater er Parafin. :thumleft

Eiriken
Innlegg: 3
Registrert: 15 jul 2018, 10:54
Motorsykkelen din: Suzuki

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Eiriken »

Takker for nok ett godt svar/tips:)
Da prøver jeg meg på å kapre en hageslange hos beskjente :P Ser du nevner hovedvask, hvor ofte bør denne tas? Med allrounder så mener du? :-k

Eirik

Svar