Yamaha fzs 600 fazer olje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av kjellv »

Dette vil jeg nok angre på, men jeg klarer ikke å la være... :redface
Det er mange her inne som er strålende fornøyd med BT sine produkter, søk så finner du uendelig mange treff.
Men generelt vil jeg si at BT sin forretningside går på å være en stor aktør i billigmarkedet. Egne erfaringer har lært meg mange ganger at er jeg på jakt etter kvalitet, så kjøper jeg ikke hos BT!
De kjøper inn sine varer i store kvanta, dette presser prisene ned. Varene leveres med BT sitt merkevarenavn preget på det meste, og varene framstår som om BT selv har produsert dem. Det er de ikke. De er produsert i lavkostland etter minimumsspesifikasjoner. Du kjenner lukten av "kinaplastikk" med en gang du kommer inn døren.
Slik er det også med oljeprodukter og filter også. Det legges ut på anbud med jevne mellomrom, og prisen avgjør hvem som får leveransen. For øyeblikket er det Statoil som leverer oljen så vidt jeg vet. Oljen er levert etter spesifikasjonene som BT har bestilt, ikke noe mer. Dette holder gjerne akkurat minimumskravene som kjøretøyprodusendene har foreskrevet, men ingenting mer enn det. Det står ikke "levert av Statoil" på oljeflaskene, Statoil ønsker heller ikke det.
Premiumoljer har en mengde tilsetningsstoffer i tillegg til de foreskrevne minimum. Mange av disse ulike additiver er svært dyre og framstille. Derfor vil premiumoljer være dyrere enn for eksempel BT-olje.
Jeg har flere ganger hørt lovprisninger om billigoljer som går på at de har kjørt flere tusen km siden oljeskift og olja er like klar og fin... :O
Konklusjonen må da være at oljen ikke har evne til å rense motoren.
Da dropper jeg heller en fuktig bytur og bruker pengene jeg sparer på olje og filter av premiumkvalitet til sykkelen min :twothumbs:

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Voksen »

Har selv kjørt på Biltemaoljen på min MC i likhet med han jeg kjøpte den av. Ble også anbefalt den av en tidligere bilmekaniker. Fungerer optimalt for min del. Den blir skitten og har da renseeffekt. Bare pass på og bytte olje på varm motor slik at du får ut mest mulig av gammel olje og urenheter.
Filter har jeg aldri kjøpt på Biltema. Har en sperre der da jeg for lenge siden hørte at de kunne medføre dårlig oljetrykk på tomgang.
Det er vel ingen mekanikere eller forhandlere som anbefaler produkter fra Biltema da de også lever av å selge olje og deler. Biltema har jo mye lettere for å kunne gjøre store innkjøp og å holde mye lavere priser enn verksted og forhandlere. Deler på bilverkstedene er jo ca dobbelt så dyre som på nettet i Norge, så de må jo ha stor fortjeneste på å selge delene selv.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Reodor Felgen »

Spørsmålet er vel hvorfor premiumoljen er 3x dyrere ut til kunde enn den er inn til forhandler.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av kjellv »

Reodor Felgen skrev:Spørsmålet er vel hvorfor premiumoljen er 3x dyrere ut til kunde enn den er inn til forhandler.
Jeg vet ikke hvor du har disse forestillingene fra, men 3x stemmer ikke!
Selvfølgelig må også forhandlerne tjene penger, ellers er det vel ingen vits i å drive butikk. Men fortjenesten er ikke i nærheten av hva du antyder! Også BT tjener penger på sine varer, vi kan da bare gjette på hva deres varer koster i innkjøp :-k

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av freddy123 »

Jeg kjører Biltema på bilen og sjekker toppen innimellom og ser ned på kammen og ingen riper eller noe så da regner jeg med at den gjør jobben sin, men på mc så kjører jeg jo bare på service så jeg vet ikke hva dem bruker der da.

Shitt au er det no som ryker så er det bare å kjøre på med ny motor da :)

Og en annen ting man kan jo ha verdens beste olje i motoren og selv da kan ting ryke , det er jo vell så viktig å la den gå driftstemp før man drar på osv ....

Men men dette er jeg helt sikker på at det aldri blir noe enighet rundt og istedenfor å sitte å synse ditt og datt så er det bedre og komme med noen skikkelig fakta på bordet ...




Sent from my iPhone using Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Reodor Felgen skrev:Det er jo en god del r&d på olje så det er klart det er forskjeller. Men det er ingenting som forsvarer en langt høyere pris enn den Biltema har lagt seg på. Jeg har en god ide om hva premiumolje koster inn dersom man klarer å omsette stort.
Biltema driver ikke med forskning og utvikling, noen trenger betaling for det også, feks Motul og Castrol. Biltema kjøper neppe inn olje fra slike..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:
Reodor Felgen skrev:Det er jo en god del r&d på olje så det er klart det er forskjeller. Men det er ingenting som forsvarer en langt høyere pris enn den Biltema har lagt seg på. Jeg har en god ide om hva premiumolje koster inn dersom man klarer å omsette stort.
Biltema driver ikke med forskning og utvikling, noen trenger betaling for det også, feks Motul og Castrol. Biltema kjøper neppe inn olje fra slike..
Da jeg jobbet med Honda, havarerte kammene på de (VF) syklene som kjørte på Castrol, men ikke de som kjørte på Motul.
Så man kan aldri være trygg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Toven

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Toven »

Kjøp den oljen som gjør at du får sove om nettene :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg befinner meg nok mer midt på treet i så tillfelle. Man kan spare mye penger på og handle på Biltema, men det er slett ikke alt jeg kjøper der. Alt av slitedeler samt ting som skal inn i motoren på sykkelen lar jeg et merkeverksted bestemme hva skal være. Sier ikke at det nødvendigvis er noe bedre, men da har jeg vertfall noen å gi skylden hvis det skulle gå galt, og de få kronene det koster ekstra er jeg villig til å betale med tanke på at det tross alt er en hobby og hobbyer er noe man bruker penger på, innenfor rimelighetens grenser.

Min far har et sett med verktøy fra Biltema som han kjøpte for sikkert 20 år siden. Flittig brukt og det er ingenting som er ødelagt ennå. Tror jeg ga 299,- for settet (han fikk det til Jul for 20 år siden av meg) og jeg tror ærlig talt ikke et verktøysett fra Wuth eller lignene til 10 ganger prisen hadde holdt noe lenger.

Mye søppel på Biltema, men også en del ting som faktisk er veldig bra til prisen. Men motorolje til en klin ny sykkel som kostet 200-lapper kjøper jeg ikke på Biltema, selv om jeg ikke har noen gode argumenter i så måte...

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Tysnes »

Tilfeldigheter har gjort att eg har brukt yamalube på min fz6 s2, kem lager den. neppe Yamaha. Så koffor er den bedre en biltema. Blir stort sett synsing, og lite bevis på kas olje som er best.

ZZR-Erling

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tysnes skrev:Tilfeldigheter har gjort att eg har brukt yamalube på min fz6 s2, kem lager den. neppe Yamaha. Så koffor er den bedre en biltema. Blir stort sett synsing, og lite bevis på kas olje som er best.
Fordi Yamaha går god for den.

ZZR-Erling

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Voksen skrev:Har selv kjørt på Biltemaoljen på min MC i likhet med han jeg kjøpte den av. Ble også anbefalt den av en tidligere bilmekaniker. Fungerer optimalt for min del. Den blir skitten og har da renseeffekt. Bare pass på og bytte olje på varm motor slik at du får ut mest mulig av gammel olje og urenheter.
Filter har jeg aldri kjøpt på Biltema. Har en sperre der da jeg for lenge siden hørte at de kunne medføre dårlig oljetrykk på tomgang.
Det er vel ingen mekanikere eller forhandlere som anbefaler produkter fra Biltema da de også lever av å selge olje og deler. Biltema har jo mye lettere for å kunne gjøre store innkjøp og å holde mye lavere priser enn verksted og forhandlere. Deler på bilverkstedene er jo ca dobbelt så dyre som på nettet i Norge, så de må jo ha stor fortjeneste på å selge delene selv.
Funker sikkert bra det sålenge Bt handler hos Statoil.. Men...plutselig en dag er det ikke Statoil lenger...

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av ejs »

:crazy:
Dersom en er veldig skeptisk, kan man jo heller kjøpe en ester basert olje av et eller annet fabrikat.
2014 sesongen var det Biltemas bilolje på Guzzien, 2015 sesongen var det Agip MC olje (ester basert.)(fikk den billig,90kr literen)
Nå har jeg kjøpt inn Biltemas syntetiske 5-50 bilolje for neste sesong. Denne oljen er anbefalt av flere Guzzi eiere :thumleft
:biker:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:
Voksen skrev:Har selv kjørt på Biltemaoljen på min MC i likhet med han jeg kjøpte den av. Ble også anbefalt den av en tidligere bilmekaniker. Fungerer optimalt for min del. Den blir skitten og har da renseeffekt. Bare pass på og bytte olje på varm motor slik at du får ut mest mulig av gammel olje og urenheter.
Filter har jeg aldri kjøpt på Biltema. Har en sperre der da jeg for lenge siden hørte at de kunne medføre dårlig oljetrykk på tomgang.
Det er vel ingen mekanikere eller forhandlere som anbefaler produkter fra Biltema da de også lever av å selge olje og deler. Biltema har jo mye lettere for å kunne gjøre store innkjøp og å holde mye lavere priser enn verksted og forhandlere. Deler på bilverkstedene er jo ca dobbelt så dyre som på nettet i Norge, så de må jo ha stor fortjeneste på å selge delene selv.
Funker sikkert bra det sålenge Bt handler hos Statoil.. Men...plutselig en dag er det ikke Statoil lenger...
Til info så sluttet Biltema å handle motorolje fra Statoil i 2006....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Yamaha fzs 600 fazer olje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Better safe than sorry!

Svar