Tennplugger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Tennplugger

Legg inn av Salaren »

Kawasakien min en tosylindret luftkjølt 83 model på 400 kubikk trenger nye plugger men klarer ikke helt å lese på hva der står men tror det er B8ES. Nå er det jo slik at det også finnes andre plugger f.eks B7ES som jeg ser er brukt på slike motorer når man googler litt rundt.

Men hva er egentlig forskjellen på numrene som pluggene er kodet med og hva bør jeg bruke..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tennplugger

Legg inn av RuneMC »

Heat range er forskjellen.
Dvs det er ønskelig med en bestemt temperatur på tennpluggen for optimal ytelse.
Dette reguleres med isolasjon på tennpluggen i forhold til motoren.
Produsenten av motoren angir hva som er best.

INGEN ytelsesøkning eller lignende med å velge noe annet - bare potensiale for at tennpluggens temperatur blir for høy eller lav og problemer som det kan forårsake.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=LbR75wq9nmM[/video]

Materiale (iridium f.eks. er en oppgradering ) og utforming (f.eks. twin-spark) kan gi lengre levetid og bedre gnist.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Tennplugger

Legg inn av ZZR-Erling »

Bruk det som er std.
http://www.ngksparkplugs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Tennplugger

Legg inn av Kjellrf »

Kan se ut som B7ES er originalt på Z400, så i utgangspunktet, bruk den.

Dog har jeg erfart at en BP7ES kan fungere bedre, da P'en betyr prolonged electrode, lengre elektrode, dvs gnisten kommer lengre inn i forbrenningsrommet, og gir litt bedre forbrenning. Det funker ihvertfall bedre på min gamle Kawa, har litt bedre gassrespons :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Tennplugger

Legg inn av ZZR-Erling »

Bruk ihvertfall NGK!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Tennplugger

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:Bruk ihvertfall NGK!
Eller Denso! :thumleft

Har lest at Denso tåler litt mer juling (les feitere blanding) enn NGK, på gamle Kawa'er.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar