Tom for bensin, nå starter den ikke..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
NicoHimself
Innlegg: 13
Registrert: 23 jun 2014, 11:10
Motorsykkelen din: Honda NSR 2000 - 125 ccm

Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av NicoHimself »

Det hele startet på vei til jobb i dag. Jeg ser lampen lyse, men er allerede for sent ute til jobb. Regner med at bensinen holder til jobb.
I det jeg tar av fra motorveien etter å kjørt i ca ti min, begynner sykkelen å lugge! Deretter slokner den. Det er hundre meter fra jobben så jeg går resten av veien. Etter jobb fyller jeg på tanken fra en fem liters kanne jeg har fylt opp.

Da jeg har fylt opp tanken med bensinen vil den dessverre ikke starte! Choken er på og jeg holder knappen inne i noen sekunder mens jeg gasser. Først startet den litt, men ga fra seg en veldig tvilsom lyd. En lyd som om at den sliter. Prøver igjen og igjen uten hell. Prøvde også å dytte den i gang før jeg ga opp og tok bussen hjem.

Er det ''dumt'' å gå helt tom for bensin?
Hva kan ha skjedd? Noen tips?

Trenger en hjelpende hånd!

Det er Honda CBR 600 99 mod.

Takk for tips folkens!

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av freddy123 »

Bensin pumper er nok ikke så alt for glade i å bli tørrkjørt etter hva jeg har skjønt .

En annnen ting er at når man har tømt sykkelen helt for bensin og brukt opp det som var i forgassern så kan det ta litt tid å få fullt denne helt opp igjen ... Jeg antar du stresset en del og ikke tok deg god nok tid så gassern fikk fyllt seg skikkelig opp igjen .

Det er mine tanker ihvertfall


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av DrGreve »

Demonter pumpa og se om kontaktene har brent seg fast. Første signal er at fuel cut real blir veldig varmt når du filer på starteren.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av DrGreve »

Skulle stå relay en plass der :)

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av Voksen »

Uten at jeg vet detaljene om din sykkel, så er det veldig vanlig at bensinkrana er styrt av vakumet i motoren. Dvs at den kun er åpen når motoren går eller du kinner motoren på starteren. Derfor kan det være vanskelig å få fylt opp forgasserne etter at en har gått tom, selv om den står på ON.
Har du bensinkran som har flere posisjoner? På noen sykler er det en ekstra posisjon som gjør at den er åpen når motoren ikke sviver slik at en får fylt opp forgasserne uten å flate ut batteriene. Hvis du har en i tillegg til OFF, ON og RES så er det den. På Suzuki heter den PRI.

NicoHimself
Innlegg: 13
Registrert: 23 jun 2014, 11:10
Motorsykkelen din: Honda NSR 2000 - 125 ccm

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av NicoHimself »

Takk for tips.
Tror jeg stresset litt og tok meg ikke så god tid. Håper problemet er at bensinen enda ikke har rent til forgasseren. Da kanskje den starter igjen i morgen, for å være optimist.
Det er verdt å nevne at sykkelen verken har on, off eller reserve tank. Det lyser kun på dashbordet når det er på tide å fylle.

Det har regnet mye i Oslo de siste dagene og sykkelen har stått ute, men har vel ikke noe med fukt og kondens å gjøre?

I all hast kan det hende at jeg fylte bensinkannen med 98 blyfri istedenfor 95. Kan dette ha noen betydning?
Dette er siste gang jeg kjører på tom tank hvertfall!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av mortenolb »

98 gjør ingen skade! Ellers kan jeg ikke en dritt om detta. Vet at jeg ble lært opp til å være forsiktig med både bensintom og choke på gammal påhengsmotor :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av DrGreve »

En kort innføring i hvordan bensinfeedingen på din sykkel virker. Du har bensinpumpe og ikke noe vakuumstyring. Når du slår på tenninga så går det hovedtrøm til fuel cut relay, relèet som styrer pumpa, men styrestrømmen kommer fra coilene. Når du trykker på startknappen får coilene pulser og samtidig går styrestrømmen til relèet og pumpa starter å feede forgasserne.
Dette relèet kan du overstyre slik at du kan få pumpa til å gå selv om ikke motoren går. Du lager deg en liten ledningstump med nakne ender (metallet er fremme. Åpne dreneringsskruen på en av forgasserne. Deretter drar du av kontakten til relèet og holder kontakten slik at styrehullet peker nedover. (På relèet er det en plastpinne som går inn i styrehullet på kontakten). Så stikker du ledningsendene i de 2 polene til venstre på kontakten (det er 3 poler på kontakten) og slår på tenninga. Da har du koblet styrestrøm og hovedstrøm sammen og pumpa skal begynne å gå siden det er trykkfall i den forgasseren du har åpnet dreneringskruen på.
Hører du bare et klikk i pumpa uten at den går så har kontaktpolene i pumpa hengt seg fast Da må du demontere pumpa (fjerne den svarte hetten over elektronikken som vist på bildet) og bikke de fra hverandre med ett tynt flatskrujern.
Fuel cut relay finner du under salen, ganske langt bak. Legger ved ett bilde av den også :)
Skjermbilde1.JPG
Skjermbilde.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av DrGreve »

Jeg mener å huske at kabelfargene til de kontakpolene du skal kortslutte er den svarte og den svarte med blå striper... Dette er jeg ikke sikker på siden jeg sist gjorde det på en CBR600 1996-modell og Honda kan ha skiftet fargekoder fram til 1999-modell.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av ZZR-Erling »

Åpne lokket.
Ikke gass!

NicoHimself
Innlegg: 13
Registrert: 23 jun 2014, 11:10
Motorsykkelen din: Honda NSR 2000 - 125 ccm

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av NicoHimself »

JAAAAA! Den startet idag etter noen forsøk og helgen er reddet!

Takk for tips karer og ha en fin helg!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tom for bensin, nå starter den ikke..

Legg inn av ojda »

Litt uforsiktig bruk av gass og choke samtidig gjør ofte pluggene søkk våte.
Da starter det ikke (veldig varierende fra sykkel til sykkel).
Quikfiks er å skru ut plugg/plugger og svive starteren noen runder.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar