Amen!cannon skrev:2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Vinterlagring
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Vinterlagring
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vinterlagring
Det er velkjent i vinterlagringsmiljøer, særlig på Vestlandet og i dalstrøka innafor, at avdunsting fra Epoxy har ført til lakkpest og blemmedannelser på en rekke japanske og koreanske MC'er. Italienske og tyske sykler har blitt påført både hjul-løsning og styreknekk. Amerikanske sykler har hatt en lei tendens til å forsvinne sporløst etter parkering på Epoxy-golv.Toven skrev:Bør ikke 2-komp epoxymaling till betong egne seg bedre enn gulvmaling?
I tillegg har eiere av infiserte sykler pådratt seg problemer som sengevæting, lårhøne og utstrakt håravfall nedentil.
Sorry.....epoxy er altså ikke å anbefale....
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Vinterlagring
Jeg har min stående inne trygt å varmt tusle ned på morgenkvisten i tøfla og gni på knallerten ktm1050 som star der i vinterdvale.-
Gå å ta frokost ta samme veien opp igjen ja å ned til knallerten for å ta en titt før jeg triller kajakken ut samme veien som knallerten bruker hele mc sesongen -forhåpentligvis starte neste år også i februar slik som i år
Kajakk vinter + sommer med innslag av veinett der å
Gå å ta frokost ta samme veien opp igjen ja å ned til knallerten for å ta en titt før jeg triller kajakken ut samme veien som knallerten bruker hele mc sesongen -forhåpentligvis starte neste år også i februar slik som i år
Kajakk vinter + sommer med innslag av veinett der å
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Vinterlagring
Jeg har levert min egen sykkel på vinterlagring nå. og litt lette reparasjoner og plukk som jeg selv er for klønete til å gjøre Det føles forresten grusomt, å ikke ha den stående parat.
Men når er det egentlig vanlig å gjøre det ?
Når parkerer dere for vinteren ?
Men når er det egentlig vanlig å gjøre det ?
Når parkerer dere for vinteren ?
Re: Vinterlagring
Jeg tenker å tyne så mye ut av sesongen som mulig.
Enten til det er for glatt eller til det er for kaldt å ha noe glede av å kjøre.
Enten til det er for glatt eller til det er for kaldt å ha noe glede av å kjøre.
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Vinterlagring
Jeg bor i fjellheimen og kjører til det blir for kaldt eller is på veien og saltinga starter ,
vi slipper ikke unna den dritten (salt) vi heller.
Baffin
vi slipper ikke unna den dritten (salt) vi heller.
Baffin
Sist redigert av Baffin den 24 sep 2016, 10:25, redigert 1 gang totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
Re: Vinterlagring
Siden jeg solgte bilen på forsommeren så kommer jeg til å tyne sesongen maks. Etter det blir det buss til jobb og ellers spørre kona pent om å få låne bilen hennes
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
Re: Vinterlagring
Buss: det er der jeg er nå.
Kollektiven er vel grei nok, den...
Jeg tar buss, tog, og buss igjen. Til og fra. Alt med illeluktende østlendinger stabla opp rundt meg på alle kanter.
Armhule i fjeset. Pupp i ryggen.
Kollektiven er vel grei nok, den...
Jeg tar buss, tog, og buss igjen. Til og fra. Alt med illeluktende østlendinger stabla opp rundt meg på alle kanter.
Armhule i fjeset. Pupp i ryggen.
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring
Da jeg var student toget jeg rundt 1 time om dagen. Å stå sild i tønne med pupp i ryggen er mer behagelig enn å måtte stå å henge i rørene som snirkler seg rundt i togvogna når man er førstemann på ståplass. Synes i grunn å ta kollektivt er helt greit såfremt man slipper overganger og/eller flere ledd(buss, tog, båt, trikk..) på samme turen. I jobben kan jeg jo ta kollektivt, men det er generelt noe drit når jeg har behov for å komme meg hit og dit relativt fort med et lass med utstyr innimellom ila. dagen.
Re: Vinterlagring
Siden jeg har vært så dum å levere fra meg min egen leke altfor tidlig, er det urettferdig at dere skal ha det moro.
Derfor må dere lese dette:
http://www.moss-avis.no/nyheter/moss/os ... -67-320599
...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!
Derfor må dere lese dette:
http://www.moss-avis.no/nyheter/moss/os ... -67-320599
...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 18 mar 2013, 14:55
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
- Sted: Søre sunnmøre
Re: Vinterlagring
Ca midten av juli her daFredrikE24 skrev:Jeg kjører til de begynner å salte
Lurer på hvor høyt påslag de har på saltet, mye må det være, for de salter jo i flere mnd før temperaturen kryper ned mot frysepunktet.
Hva batteriet angår når det kommer til vinterlagring.. Jeg har en skrothaug av en veteranbil som stod stille fra høst til ut på våren en gang før jeg fant det for godt å flytte litt på den. Hadde plukka av plusskabelen, det var det. Batteriet holdt seg som bare juling og bilen fyra med en gang, så jeg ser ingen grunn til å styre for mye med det heller, utover å plukke av plusskabelen. En vedlikeholdslader som er plugga i hele vinteren er for meg ikke annet enn noe mer som kan gå i stykker og begynne å brenne..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterlagring
Over hodet ikkeClockwork skrev: ...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!
Langtidsvarslet viser at det kan bli gode kjøreforhold til et godt stykke ut i oktober.
Så ingen grunn til å kaste inn vinterpussfillene enda !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Vinterlagring
Det er minus du skal koble fra!adivass skrev:Ca midten av juli her daFredrikE24 skrev:Jeg kjører til de begynner å salte
Lurer på hvor høyt påslag de har på saltet, mye må det være, for de salter jo i flere mnd før temperaturen kryper ned mot frysepunktet.
Hva batteriet angår når det kommer til vinterlagring.. Jeg har en skrothaug av en veteranbil som stod stille fra høst til ut på våren en gang før jeg fant det for godt å flytte litt på den. Hadde plukka av plusskabelen, det var det. Batteriet holdt seg som bare juling og bilen fyra med en gang, så jeg ser ingen grunn til å styre for mye med det heller, utover å plukke av plusskabelen. En vedlikeholdslader som er plugga i hele vinteren er for meg ikke annet enn noe mer som kan gå i stykker og begynne å brenne..