"Powerbank" til lading av mc-batteri?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Les her:
https://www.ctek.com/no/cs-free-baerbar ... eriet-ditt

Les nøye...

Det står ingenting om størrelsen på det interne batteriet, og ingenting om hvor mange watt man kan lade den med. Det står heller ingenting om hvor lenge den kan lade et batteri før den må lades opp igjen. Er ikke det rart? Men dem sier at batteriet varer ett helt år, men det er jo hvis man ikke bruker den...

Sikkert fin og ha i bilen til nød, men på MC tur? Næh...
Sist redigert av Bjerknez den 20 jan 2022, 19:28, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 20 jan 2022, 19:16 Jeg har selv en Sønnak 24/7 lader som gir startstrøm rett fra en stikkontakt i tillegg til at den også kan lade batteriet. Den går ikke på batteri, men strøm får man alltids tak i. I hovedsak vil jeg ikke kalle den på videoen over en lader. Uavhengig av hva som blir sagt i videoen. Dette er en reklamevideo fra produsenten selv. Selvsagt lover dem gull og grønne skoger.

Men at det er en god boostlader som også kan toppe batteriet inni mellom tviler jeg ikke på.

Jeg regner med at denne enheten har en liten boost circuit som booster spenningen litt opp for å kunne lade et 12V batteri. I tillegg inneholder den mest trolig lipo batterier som kan gi veldig mye strøm ut på kort tid. Derfor er den litt mindre enn et vanlig batteri også forsi lipo batterier er mer effektive. Men det krever at det sitter en relativt avansert krets som styrer dette.

Så ja, den kan lade. Men vil jeg kalle det en lader? Nei.
Det er en nødladestarter for start-men den inneholder også en vanlig lader som trenger ekstern strømkilde for å kunne lade opp et batteri.

Internbatteriet er på 66Wh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 20 jan 2022, 19:28
Bjerknez skrev: 20 jan 2022, 19:16 Jeg har selv en Sønnak 24/7 lader som gir startstrøm rett fra en stikkontakt i tillegg til at den også kan lade batteriet. Den går ikke på batteri, men strøm får man alltids tak i. I hovedsak vil jeg ikke kalle den på videoen over en lader. Uavhengig av hva som blir sagt i videoen. Dette er en reklamevideo fra produsenten selv. Selvsagt lover dem gull og grønne skoger.

Men at det er en god boostlader som også kan toppe batteriet inni mellom tviler jeg ikke på.

Jeg regner med at denne enheten har en liten boost circuit som booster spenningen litt opp for å kunne lade et 12V batteri. I tillegg inneholder den mest trolig lipo batterier som kan gi veldig mye strøm ut på kort tid. Derfor er den litt mindre enn et vanlig batteri også forsi lipo batterier er mer effektive. Men det krever at det sitter en relativt avansert krets som styrer dette.

Så ja, den kan lade. Men vil jeg kalle det en lader? Nei.
Det er en nødladestarter for start-men den inneholder også en vanlig lader som trenger ekstern strømkilde for å kunne lade opp et batteri.
Ja, med ekstern strøm, så fungerer den selvsagt som en lader. Men ikke når man bruker den uten nettstrøm. Som nevnt, den lader jo batteriet litt, og nok til at man får start etc. men den klarer neppe og lade et flatt batteri helt fullt. D et tror jeg ikke er meningen heller.

En nødladestarter er nok mer riktig ja. Men at den lader et flatt batteri helt opp? Neppe. Derfor vil jeg ikke kalle dette en lader. I hovedsak er det et nldbatteri som gir deg starthjelp.

Men man kan sikkert lade opp mobiletelefonen og annen elektronikk effektivt da. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

I følge bruksannvisningen så klarer den i teorien og lade med 5 ampere i en time. (66Wh) Et MC batteri er vel på rundt 10 ampere? I beste fall klarer den og lade opp et MC batteri med rundt 80% fra flatt. Et bilbatteri.... glem det. Men ja, det er en fin starthjelp.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Nomade »

Les min første post igjen Bjerknez :P

Du har hengt deg opp i at denne laderen ikke er noe å ha med seg på tur og at det bare duger til starthjelp osv...

Til mitt skisserte bruk beskrevet i åpningsposten hadde nok denne fungert utmerket uten ekstern strømkilde ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 21 jan 2022, 11:16 Les min første post igjen Bjerknez :P

Du har hengt deg opp i at denne laderen ikke er noe å ha med seg på tur og at det bare duger til starthjelp osv...

Til mitt skisserte bruk beskrevet i åpningsposten hadde nok denne fungert utmerket uten ekstern strømkilde ;)
Joda, du har nok rett i det. Ble litt revet med :)

Men jeg tror uansett jeg heller ville brukt pengene på et nytt batteri. Gjerne et lithium batteri. Disse er veldig lette og da har du ett friskt batteri i backup hele tiden og du slipper og lade etc.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av FredrikE24 »

Det absolutt enkleste er å ta med seg batteriet hjem..

Løsning nr. 2 er å kjøpe et nytt batteri, men hva er vitsen? Lade dette opp hjemme og parallellkoble det med batteriet på sykkelen.. Etter en tid, så vil de balansere seg ut.. Men du får nok ikke noen topplading av dette..

Strømaggregat eller så er ikke solcelle så dumt om du klasker på en regulator.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 jan 2022, 21:55 Det absolutt enkleste er å ta med seg batteriet hjem..

Løsning nr. 2 er å kjøpe et nytt batteri, men hva er vitsen? Lade dette opp hjemme og parallellkoble det med batteriet på sykkelen.. Etter en tid, så vil de balansere seg ut.. Men du får nok ikke noen topplading av dette..

Strømaggregat eller så er ikke solcelle så dumt om du klasker på en regulator.
Enig.

Vil bare påpeke at når jeg skrev nytt batteri så mente jeg at man bare byttet til dette når man hentet ut sykkelen igjen og ikke brukte det til å "lade" det gamle. Så gjorde man det samme med det gamle neste gang etc. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av rolf-arne »

En slik en vil fungere - men den koster noen , ja ganske mange lapper...
river_600_max1.png
Tenker på en slik en (el 2) til sykkel-bobilen-
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 24 jan 2022, 20:15 En slik en vil fungere - men den koster noen , ja ganske mange lapper...
river_600_max1.png

Tenker på en slik en (el 2) til sykkel-bobilen-
Denne klarer og lade et rundt 45 ampere batteri (12V) trådløst, på en lading. Så denne klarer å lade opp et MC batteri noen ganger ja.

Men du herre min skaper. Den veier hele 7kg og koster 6.500 kroner!! :O

Man skal virkelig ha et stort behov før man kjøper en slik. Klarer ikke på nåværende tidspunkt å se hvorfor noen skulle kjøpe en slik. Jeg hadde nok heller lagt pengene i noen ekstra batterier.

Det er ingenting som heter "free power". Man kan få uendelige mengder med trådløs strøm, men prisen blir vekt og ja, kroner.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 25 jan 2022, 02:22
rolf-arne skrev: 24 jan 2022, 20:15 En slik en vil fungere - men den koster noen , ja ganske mange lapper...
river_600_max1.png

Tenker på en slik en (el 2) til sykkel-bobilen-
Denne klarer og lade et rundt 45 ampere batteri (12V) trådløst, på en lading. Så denne klarer å lade opp et MC batteri noen ganger ja.

Men du herre min skaper. Den veier hele 7kg og koster 6.500 kroner!! :O

Man skal virkelig ha et stort behov før man kjøper en slik. Klarer ikke på nåværende tidspunkt å se hvorfor noen skulle kjøpe en slik. Jeg hadde nok heller lagt pengene i noen ekstra batterier.

Det er ingenting som heter "free power". Man kan få uendelige mengder med trådløs strøm, men prisen blir vekt og ja, kroner.
Min tanke går jo mot at jeg trenger noe i denne størrelsen til Sprinteren - for å lade diverse og kunne drive PC- kokeplate m.m.

Dette blir enklere enn batteri opplegg med solcelle styring osv.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Jompa »

Rolf-arne er du sikker på at du ikke allerede har 2 batterier i Sprintern ?
Startbatteri under dørken foran førersetet og et ekstra i motorrommet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av mekkern »

2000w siniusinverter 100++ah batteri og et elektronisk skillerelee så har man all kraft man trenger i en turbil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 25 jan 2022, 22:11
Bjerknez skrev: 25 jan 2022, 02:22
rolf-arne skrev: 24 jan 2022, 20:15 En slik en vil fungere - men den koster noen , ja ganske mange lapper...
river_600_max1.png

Tenker på en slik en (el 2) til sykkel-bobilen-
Denne klarer og lade et rundt 45 ampere batteri (12V) trådløst, på en lading. Så denne klarer å lade opp et MC batteri noen ganger ja.

Men du herre min skaper. Den veier hele 7kg og koster 6.500 kroner!! :O

Man skal virkelig ha et stort behov før man kjøper en slik. Klarer ikke på nåværende tidspunkt å se hvorfor noen skulle kjøpe en slik. Jeg hadde nok heller lagt pengene i noen ekstra batterier.

Det er ingenting som heter "free power". Man kan få uendelige mengder med trådløs strøm, men prisen blir vekt og ja, kroner.
Min tanke går jo mot at jeg trenger noe i denne størrelsen til Sprinteren - for å lade diverse og kunne drive PC- kokeplate m.m.

Dette blir enklere enn batteri opplegg med solcelle styring osv.
Har su vurdert solcelle panel på bilen?
For den prisen der er du godt i gang med å deke hele taket på bilen med solcellepaneler mener jeg. Solcellepanel, en ladecontroller, en del kabler og nok batterier og litt arbeidslyst så er su i mål og kan trolig både lade bilbatteriet og andre batterier mens du er på tur, og når du stanser har du steøm nok hele natten. Du trenger et system som klarer og fylle batteriene på en dag og som holder deg med strøm gjennom natten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

For rundt 1.300 kroner får du 200W solpanel inkludert ladekontroller. Sleng på ett par 12V blybatterier fra Biltema koblet i parallell og en del kabler for kobling av dette (dette blir vel et fint vinterprosjekt uansett....?) så har du strøm nok til 12V kokeplate, mobillading, leselys og annet du skulle trenge.

Evt. en inverter hvis du kjører 220V kokeplate. men man får vel kjøpt 12V kokeplater også?

Jeg antar sluttprisen for alt dette havner på langt under prisen av denne ladeboksen.

Jeg forstår såpass at du er en ganske nevenyttig kar, så og koble dette er egentlig ganske grei skuring. Alternativt kan du ta med deg et solcellepanel som du kan sette opp på utsiden av bilen når du camper, men da får du jo ikke ladet batterierne mens du kjører. En solcelle på taket er nok det mest effektive :)

Å skulle batteriet på bilen streike, så har du strøm til å kunne starte/lade det opp igjen hvis nøden er der.

Svar