Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 316
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 13 okt 2020, 22:21

cannon skrev:
13 okt 2020, 18:56
Bjerknez skrev:
13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev:
13 okt 2020, 11:22
48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Har ikke sett hele saken, men det er ganske sikkert 48k miles, ca 75k kilometer. Det er bra. Jeg kjører glatt +40k kilometer på did xring uten kjedesmører.
Var visst miles ja :) Skiftet framdrev en gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17019
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 13 okt 2020, 22:23

AJ skrev:
13 okt 2020, 17:30
Bjerknez skrev:
13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev:
13 okt 2020, 11:22
48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Hadde mer enn 43K på originalkjedet CZ fra Tsjekkia på KTM'en da jeg byttet i sommer.
Og kjedet som be byttet ut hadde en god del mer å gå på.
Det hadde også nesten ikke blitt justert i løpet av 43K. Meo. minimal slitasje i lengderetningen (slitt, ikke strukket :[-X ).

Det hadde fint gått å kjørt noen tusen til med det kjedet, uten tvil.
Tutoro montert få dager etter sykkelkjøpet og vært i bruk hele tiden siden sykkelen var ny i april 2018.

Så... lite troverdig reklame :eh .
Ikke for meg som faktisk har erfaring med Tutoro :thumleft .
Som mevnt, jeg har ingen grunnlag for å si at Tutoro ikke funker. Men innlegg på Tutoro sin egen Facebook side som Tutoro selv trolig har valgt å dele er ikke veldig troverdig nei.

Det er så mange faktorer som spiller inn for dette at jeg ikke synes man burde gi Tutoro all ære. Det kan være svingninger i produksjonen av kjedene og ingen av kjedene bær heller være helt like, samt at vi kjlrer forskjellig alle sammen.

Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 13 okt 2020, 22:31

Bjerknez skrev:
13 okt 2020, 22:23

Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
Det er nok ikke meg det skal funke for, men for kjede og drev på sykkelen. Selvfølgelig... :crazy:
Det jeg slipper å tenke på er å smøre eller spraye kjedet hver 500 km., som er den vanligste anbefalingen.
Så ja, når jeg får tenkt meg litt om, så funker det faktisk ganske bra for meg også :knegg
Og har gjort det nå i godt over 100K på to sykler.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17019
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 13 okt 2020, 22:34

AJ skrev:
13 okt 2020, 22:31
Bjerknez skrev:
13 okt 2020, 22:23

Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
...Så ja, når jeg får tenkt meg litt om, så funker det faktisk ganske bra for meg også :knegg .....
Nettopp :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 13 okt 2020, 22:41

Nomade skrev:
13 okt 2020, 11:22
48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
48.000 miles bekreftes det nå etter at jeg spurte...

Slett ikke utenkelig med tanke på den standen kjedet jeg byttet ut var i. Det kunne jeg helt sikkert kjørt 10, kanskje 15000 eller mer med siden alle ledd forsatt var smidige, alle X-ringer intakt og svært få justeringer og med mye å gå på fortsatt, i løpet av drøye 43K.
Sykkelen hadde vært på service dagen før og dagen etter skulle jeg få montert nye dekk. Og siden jeg hadde kjede og drev liggende tok jeg med det i samme slengen, uten at det altså var strengt tatt nødvendig.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1166
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Kjøp av drev og kjede

Legg inn av dypen » 27 okt 2020, 23:43

Gammel tråd men når det gjelder kjede og drev skaffer alle mc forhandlere det, eller du kan velge og vrake på nettet og sider som eBay Amazon etc :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 316
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 18 nov 2020, 12:36

35.000 km med Tutoro under røffe forhold.

Bilde

https://earth-roamers.blogspot.com/2015 ... harsh.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 18 nov 2020, 12:54

Nomade skrev:
18 nov 2020, 12:36
35.000 km med Tutoro under røffe forhold.

Bilde

https://earth-roamers.blogspot.com/2015 ... harsh.html
Har ikke lest saken, så jeg vet ikke om earth-roameren byttet kjede og drev ved 35 K?
Uansett så synes jeg kjede og drev på bildet fortsatt ser veldig bra ut etter 35 K, så dette bør holde atskillig tusen til.

Som tidligere nevnt i tråden har jeg hatt Tutoro på to 1290'er og mer enn 100 K og har ingenting å klage på. Kun positive erfaringer :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 316
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 18 nov 2020, 12:58

Byttet fremdrev ved 30.000 km så det er nok det nye på bildet. Ser forøvrig att vedkommende har lagt smøringen på fremdrevet, samme som jeg endte opp med å gjøre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 18 nov 2020, 13:13

Nomade skrev:
18 nov 2020, 12:58
Byttet fremdrev ved 30.000 km så det er nok det nye på bildet. Ser forøvrig att vedkommende har lagt smøringen på fremdrevet, samme som jeg endte opp med å gjøre.
OK.
Leste en vitenskapelig undersøkelse om kjedesmøring for en tid siden (link til undersøkelsen i annen tråd her, mener jeg å huske... :-k ), hvor det framkom at automatiske kjedesmørere som Scottoiler, Tutoro, PD oiler osv førte til noe raskere slitasje på nettopp framdrevet, enn om man kun brukte kjedespray.
Å bytte framdrev er en enkel jobb, for øvrig. Selv jeg greide dette på KTM'en :crazy: .

Ja, framdrevet på earth-roamer sykkelen så uforskammet bra ut til å ha tilbakelagt 35000 km.
Regner med at kjedet hadde gått 35 K? Så rimelig velbrukt ut, men samtidig med tight avstand mellom kjedeleddene. Samme erfaring som jeg hadde med originalkjedet på KTM'en.
Skal bli interessant se hvordan nåværende drivlinje utvikler seg med tanke på slitasje; Ognibene framdrev med støydemperring, CZ kjede (samme som sykkelen ble levert med) og JT bakdrev.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester