lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av kjellv »

Svært mange mcdekk har en hardere gummiblanding i midtsonen, dvs den delen av dekket som er i kontakt med underlaget det meste av tiden. Altså når man kjører rett fram. Lavere lufttrykk gjør at den runde baneprofilen blir flatere og det er et bredere felt i kontakt med veien. Man vil da begynne å slite på deler av dekket utenfor den harde midtsonen som er forbeholdt bedre veigrep i sving/nedlegg. Etter en tid vil man se at dekket får et merkelig utseende ca 4-5 cm fra midten på begge sider.
Skal prøve å ta bilde av et dekk som er slik slitt når jeg kommer på jobb, dersom det er mulig å få det fram på bilde.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av cannon »

Da har vi svært ulike erfaringer, og ulik kunnskap her.
Jeg har kjørt mye racing, og bane med veisykkel. Veldig mange nye i miljøet mener/tror at mindre trykk gir mer bevegelse i gummi og dermed høyere temp. Dette vil jeg fortsatt påstå er feil. Tydelig eksempel: Dekkene Dunlop D211/D212/D213 er mønstrede veidekk som også brukes mye i racing, i 600-klassen. En rask fører bruker gjerne 1,2 i trykk bak, og opprettholder riktig driftstemp. En middelmådig/treg 600-fører må opp på 1,4-1,5 for å opprettholde riktig temp, og dermed ønsket grep i sving. Det samme gjelder for Dunlop slicks, og for Pirelli, Bridgestone og andre dekk jeg har erfaring med fra både veisykkel og racing. Dette har vi dokumentert gjennom utallige målinger og logging av trykk og temp før og etter kjøring.
Årsaken til at dette er sånn. iflg importør og forhandler av bla. Dunlop: Høyere trykk gir mindre "contact patch"(kontaktflate mellom dekk og underlag), og det er i denne flaten friksjonsvarmen skapes. Samme friksjon (dvs "energiomsetning"), gir høyere varmeutvikling på et mindre område. Dermed får den delen av dekket som er i kontakt med underlaget høyere temp og bedre grep.

Referansen som en eller annen lengre opp her hadde til banekjøring med veisykkel/dekk: Jeg har tidligere kjørt SRMC og annet på bane med veisykkel i mange år, og jeg har sett at mange slipper ut luft bak før banekjøring. Dette gir helt klart større "contact patch", og det kan være fordelaktig for grepet i sving. Det gir definitivt ikke høyere temp, og det er dessuten etter mitt syn unødvendig (men litt avhengig av dekktype). Noen svært uegnede dekk, for bane, kan oppnå en fordel med redusert trykk fordi profilen på dekket er svært lite egnet for raske svinger. De som typisk slipper ut luft er allikevel gutta mad R-sykkel...:)
En ordinær gatesykkel med vanlige sport/sport-touring-dekk kan kjøres svært fort på Våler og Rudskogen uten å avvike fra standard dekktrykk. "Kneskrap-fart" på første runde, med kalde dekk er faktisk uproblematisk, og det sier litt om det fantastiske grepet man har med vanlige veidekk, uten å tukle med dekktrykk.

Høyere trykk gir utvilsomt smalere "contact patch" og mer slitasje på den delen av dekket som er i berøring med asfalten.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av Rune75 »

Kjellrf skrev: 20 feb 2020, 06:07 Tror nok din gamle visdom gjelder bildekk.
Ikke MC-dekk.
Ja det var egentlig ment som et svar på MaGr sin påstand rundt høyt lufttrykk "Men derimot på ett bildekk. Man ser det fort på ett bredt lavprofildekk, det vil bule på midten".

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av MaGr »

Rune75 skrev: 20 feb 2020, 10:27
Kjellrf skrev: 20 feb 2020, 06:07 Tror nok din gamle visdom gjelder bildekk.
Ikke MC-dekk.
Ja det var egentlig ment som et svar på MaGr sin påstand rundt høyt lufttrykk "Men derimot på ett bildekk. Man ser det fort på ett bredt lavprofildekk, det vil bule på midten".
Trudde ikke vi diskuterte bildekk her, men du har helt rett. For å få jevn slitasje på ett BILdekk så er det viktig å ha riktig lufttrykk.

Jeg har inntrykk av at de fleste som kjører på asfaltert landevei med MC, kjører med høyere trykk enn det som står i tabellen. ...for å få lengst mulig levetid på dekket.
Vi som gjør det, tar kanskje feil, men min erfaring (30 år+) er iallfall slik.
Som sagt, dette er bare mine inntrykk og erfaring, andre må gjøre seg sine egne. 😊
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av kjellv »

Jeg er litt usikker på hvor godt det synes, men gjør et forsøk. Dette er bakdekket til en 125cc som står på verkstedet, men på tyngre sykler skjer akkurat det samme når man kjører med for lavt trykk. Slitesonen som har kontakt med underlaget er veldig bred, fra normalt ca 4 cm til 8 cm på dette dekket. Jeg føler en tydelig "skulder" på hver side, men ikke så lett å få det fram på bildet. Dette er kanskje mest synlig på det skrå bildet. Det er betydelig "trapping", og dekket er ikke kjørt mer enn ca 3000 km.
BildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av MaGr »

Mener du denne skulderen på hver side kommer av for lite luft?
Tidlig i karrieren hadde jeg også slik slitasje, men det var nok fordi nedlegg i sving var litt skummelt. Slitasjen blir jo da bare midt på, og da kommer skuldrene.
En kombinasjon vil nok gjøre at dette oppstår raskere.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av kjellv »

MaGr skrev: 20 feb 2020, 14:16 Mener du denne skulderen på hver side kommer av for lite luft?
Tidlig i karrieren hadde jeg også slik slitasje, men det var nok fordi nedlegg i sving var litt skummelt. Slitasjen blir jo da bare midt på, og da kommer skuldrene.
En kombinasjon vil nok gjøre at dette oppstår raskere.
Jeg skal ikke være bastant og hevde at det er kun for lite luft som er årsaken i dette tilfellet. Det er ingen tvil om at "pysestripen" også er betydelig her, dette dekket har ikke vært utsatt for dype nedlegg. Men slik blir dekk veldig feil slitt dersom det er for lavt lufttrykk.

Svar