Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
EspGyl
Innlegg: 2
Registrert: 21 aug 2018, 22:33
Motorsykkelen din: Honda - VFR - 800 - 2005

Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av EspGyl »

Hei, tenkte bare å kaste ut ett spørsmål her på siden angående stator og regulatorbytte på min VFR800 2005 modell.
Har sett litt rundt online på diverse forum, og har konstatert at statoren har gått ad dundas, og dertil bør vel også regulatoren byttes («vanlig» feil på denne modellen er det også såvidt jeg forstår), mitt spørsmål er da hvor mye jeg bør bruke for å fikse det?
Er det såpass vrient å bytte at jeg bør levere den inn på verksted for å fikse det, eller er det en relativt quick fix som man bør greie å gjøre selv?

Er nok ikke noen mekaniker av yrke heller, men har heldigvis både gode venner, kolleger og YouTube som god hjelp, men tenkte kanskje noen her inne hadde hatt samme problem og fikset det selv, eventuelt har noen rimelige verksteder i Østlandsområdet som gjør det for en rimelig penge?

Har også vært i kontakt med en del verksteder, og prisen for å fikse dette ligger fra 5.500,- (uoriginalt) til flerfoldige titalls tusen for originalt...

Utfra hva jeg har forstått fra ulike verksteder så er det like greit å gå for uoriginalt når det gjelder disse delene?
Videre så har jeg lett rundt online og funnet delene jeg trenger til en totalpris på omkring 1.500,-...

Jeg tok forøvrig lappen og kjøpte sykkelen på sensommeren (i år) så har ikke fått kjørt spesielt mange mil på den, pluss at den både måtte på 48.000 service og disse problemene jeg nevnte over dukket opp kun en knapp måned etter servicen. Noe som egentlig er veldig ergelig når det utfra kommentarer er en veldig god sykkel.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av cannon »

Vet ikke om du har diagnostisert feilen. Hvis ikke: ikke sikkert begge skal byttes. Mål stator først. Den er mest krevende å bytte, men ingen stor jobb. Måling er enkel. Koble fra kontakt. Mål motstand mellom alle 3 faser. Verdi er oppgitt. Det skal være lik motstand mellom alle 3.
Mål deretter motstand mellom hver fase og jord. Der skal det være brudd.

Bytte av stator er enkelt på denne. Venstre motordeksel. Husk ny pakning.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av Honda-Bjarne »

For å finne ut om det er stator eller regulator som er problemet så må du topplade batteriet og starte sykkelen. Koble deretter fra kontakten mellom stator og regulator. Mål motstand mellom de 3 gule ledningene som kommer fra stator. Skal ikke overstige 1 ohm. Mål også at det ikke er kontakt mellom de gule ledningene og gods. Det skal ikke være kontakt.
Mål også utgangseffekt på hver ledning, de skal gi omtrent like mye på gitt turtall. Som regel er det 1 eller 2 faser som er brent hvis stator er kaputt (stator er 3-faset, derfor 3 ledninger) og det vil gi store avvik i utgangseffekt mellom ledningene fra stator.
Finner du ingen avvik så er det regulator som er problemet, finner du avvik så er det stator.
Å bytte stator er plankekjøring men du trenger sikkert en svinghjulsavtrekker i rett dimensjon, som muligens selges på biltema. Husk å bestille pakning til motordekselet.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av mekkern »

Kan sjekke litt i kveld hva du trenger av eventuelt ekstraverktøy.
Som oftest er feilen 2 delt, dårlig batteri belaster regulator slik at den går varm.
Regulator er oftest full av dritt eller uverfører varme dårlig og brenner opp- stator går varm og kortslutter....
Løsning er ikke kjør med def eller dårlig batteri- sjekk kontakter og regulator for skitt og irr.

Beste løsning er å 'megge' stator for å sjekke for overslag.men kan også ohm`es.og sjekke spenning ved ca 5000rpm. Og så skifte regulator hvis stator ok. Hvis stator def bytt også regulator pga mulig følgefeil.

Jobben er forholdsvis enkel og kjapp.
Uorginal regulator er oftest minst like god som original, spesielt hvis du bygger om til mos-fet regulator da en slipper varmgang i systemet og slippe mer prob.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av mekkern »

Her er en kjaka som gjør jobben... men ville nok ikke gjort dette akkurat slik selv men.... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av hanebiff »

Jeg fikk en kompis til å bytte dette på min R6 i sommer (han er mc-mekaniker), og delene jeg kjøpte kostet 5500 og han sa at arbeidet ville kostet rundt 2-3-4 lapper til, så det er kostbart hos et verksted.

ZZR-Erling

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av ZZR-Erling »

Her er en bra side for delebestilling. Orginale deler!
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... -generator

EspGyl
Innlegg: 2
Registrert: 21 aug 2018, 22:33
Motorsykkelen din: Honda - VFR - 800 - 2005

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av EspGyl »

Fikk fikset problemet tidlig i sommer hos Øverbye på Jessheim, Statoren var totalt svart, men nå kan kanskje problemet ha gjenoppstått, startet sykkelen på søndag ettermiddag, for å se at klokken hadde nullstilt seg... Heldigvis så startet skiten etter ett par forsøk, jeg fikk gjort de tingene jeg hadde planlagt. Snakket med Øverbye igjen i går, etter en relativt problemfri sommer/høst mc messig vel og merke. Øverbye sa selvfølgelig at sykkelen måtte leveres inn for at han skulle få sjekket hva som er feil denne gangen. Har ikke så mye mekkerfaringer, men å dra på Biltema å kjøpe en Voltmeter burde jeg jo kunne greie. Hva annet er det jeg trenger for å finne ut om det er samme problemet som har skjedd igjen med sykkelen? Noen som har hatt samme utfordringer med sykkelen? Kanskje kulda de siste dagene kanskje ha hatt innvirkning på batteriet? Jeg hadde planlagt å kjøre sykkelen opp til Hamar en av de nærmeste dagene for vinterlagring der oppe, men å kjøre Sandvika- Hamar med dårlig batteri/stator/regulator har jeg allerede gjort ett par ganger for mye. Blitt noen stopp underveis for å bytte batterier, pluss for å hurtiglade batteriene for å komme meg til målet for turen.
Jeg tenkte først å bare sjekke om batteriet er ok, det er vel bare å måle spenningen fra polene på batteriet? Videre blir det nok YouTube for å måle videre, eventuelt om noen i Bærumsområdet har litt tid en dag i løpet av uken? Kan by på Nespressokaffe og kanskje en kjeks som takk!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av cannon »

Med voltmeter kan du måle ladespenning med motor i gang. Skal være drøyt 14 v. Mål ved litt ulike turtall.
Stator måler du slik jeg beskrev tidligere i denne tråden. Måles med tenning av.

Hvis ladespenning ok så kan du regne med at stator og regulator er ok. Problemet kan da være batteriet.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev: 23 okt 2019, 07:05 Hvis ladespenning ok så kan du regne med at stator og regulator er ok. Problemet kan da være batteriet.
Regulatoren pleier å ryke hvis du kjører med dårlig batteri, statoren ryker en gang i blant.
Det er ganske typisk at man nettopp har kjøpt en VFR med nytt batteri montert, at det er noe galt med ladinga.
Forrige eier har nok hatt mistanke eller viten.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Shaman1981
Innlegg: 4
Registrert: 25 mai 2020, 19:57
Motorsykkelen din: Honda VFR 800

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av Shaman1981 »

Hei,

Ser dette er en litt gammel tråd men prøver allikevel.

Jeg kjøpte en 2009 VFR 800 for under en uke siden og nå gir den ikke ladestrøm ;(

Jeg har målt stator og regulator og begge måles helt fint etter mine begreper. Unntatt at jeg måler kun 5v ut fra statoren, jeg måler ca 5v på alle 3 lesningene. Skulle det ikke vært forskjell på disse dersom det er statoren som er gåen? Og hva skal de egentlig gi?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av mekkern »

Hvis du har koblet vekk regulatoren så bør du ha minst 50 volt ac(vekselstrøm) med litt turtall.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av cannon »

Shaman1981 skrev: 25 mai 2020, 20:02 Hei,

Ser dette er en litt gammel tråd men prøver allikevel.

Jeg kjøpte en 2009 VFR 800 for under en uke siden og nå gir den ikke ladestrøm ;(

Jeg har målt stator og regulator og begge måles helt fint etter mine begreper. Unntatt at jeg måler kun 5v ut fra statoren, jeg måler ca 5v på alle 3 lesningene. Skulle det ikke vært forskjell på disse dersom det er statoren som er gåen? Og hva skal de egentlig gi?
Nøyaktig hvor er det du måler 5 volt?

Shaman1981
Innlegg: 4
Registrert: 25 mai 2020, 19:57
Motorsykkelen din: Honda VFR 800

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av Shaman1981 »

Hei, beklager sent svar men det kom ingen Mail at det var kommet nye kommentarer i tråden. Jeg målte 5v på alle 3 ledningene ut fra statoren. Den ble byttet for ca 3 uker siden og nå har den nye jeg satte inn også blitt til kull :( fikk 14.3v til batteriet når jeg nettopp hadde skiftet den.

Dette kan bli en kostbar sykkel i drift dersom den skal ha en ny stator i måneden... Jeg skiftet kun stator og batteri når den forrige røyk, målte regulatoren og den virket fint. Ser det er noen som har laget en vfrness som skal bøte på dette problemet ved å lage bedre jording ettersom jeg har forstått.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av HeHy »

Svakheten på disse er regulatoren, men også jording og dårlige koblinger.
Roadstercycle lager kits som inneholder moderne mosfet regulatorer som skal holde mye bedre, skal være bedre enn vfrness også.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Svar