Trenger en ordentlig fix

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sinbad
Innlegg: 10
Registrert: 23 jun 2017, 09:48
Motorsykkelen din: Honda VFR 750 - 94

Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Sinbad »

Kjøpte ifjor en Honda VFR 750 -94 mod. Hadde den på vinter lagring og fikk satt på nye dekk og bremser foran. Byttet olje og filter. Var litt i tvil om jeg skulle beholde sykkelen da jeg hadde lyst på en chopper men nå er jeg blitt så glad i den at jeg gjerne skulle ha gjort noe mer på den.

Merkeverksted blir litt dyrt for min lommebok og ettersom jeg bor i blokk uten særlig mulighet til å mekke selv så lurer jeg på om noen kjente noen som kunne tatt en titt på sykkelen for meg :) :) utført en service på den og sett etter at alt er sånn som det skal være og kanskje gått litt over sykkelen da det tydeligvis har samlet seg mye skit i og rundt forskjellige deler... Jeg hjelper gjerne til selv men kan ikke så forferdelig mye.

På forhånd takk for eventuelle svar :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Bjerknez »

Hva er det konkret du trenger hjelp til? Å "gå over" sykkelen kan bety veldig mye egentlig. Hvis nye dekk er på plass, service tatt inkludert oljeskift og filter etc. så er det vel bare å ta seg en tur å se om det funker?

Vask og renhold krever jo ikke stort annet enn tolmodighet og riktige proodukter. Ett sett med pensler, litt parafin og en bøtte med såpevann og en svamp så er du langt på vei der også. :)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av KevinmsR6 »

Sinbad skrev: 23 jun 2017, 09:59 Kjøpte ifjor en Honda VFR 750 -94 mod. Hadde den på vinter lagring og fikk satt på nye dekk og bremser foran. Byttet olje og filter. Var litt i tvil om jeg skulle beholde sykkelen da jeg hadde lyst på en chopper men nå er jeg blitt så glad i den at jeg gjerne skulle ha gjort noe mer på den.

Merkeverksted blir litt dyrt for min lommebok og ettersom jeg bor i blokk uten særlig mulighet til å mekke selv så lurer jeg på om noen kjente noen som kunne tatt en titt på sykkelen for meg :) :) utført en service på den og sett etter at alt er sånn som det skal være og kanskje gått litt over sykkelen da det tydeligvis har samlet seg mye skit i og rundt forskjellige deler... Jeg hjelper gjerne til selv men kan ikke så forferdelig mye.

På forhånd takk for eventuelle svar :)

Hvor holder du til?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Sinbad
Innlegg: 10
Registrert: 23 jun 2017, 09:48
Motorsykkelen din: Honda VFR 750 - 94

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Sinbad »

Ja men det er akkurat det jeg er veldig usikker på hva som må gjøres... Spurte på mc Oslo og der sa de en full service kan komme opp i 10-12000,- og for den prisen kan jeg jo ta opp lån og betale ned på en nyere og kanskje bedre sykkel 😜😜😜så derfor er jeg interessert i å høre om noen har peiling, se over sykkelen og eventuelt bytte ut det som må byttes for føler det er fortsatt mye sykkel i den til tross for alderen... Går som ei kule 😊😊😊

Sinbad
Innlegg: 10
Registrert: 23 jun 2017, 09:48
Motorsykkelen din: Honda VFR 750 - 94

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Sinbad »

Hvor holder du til?
Holder til i Oslo

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Bjerknez »

Sinbad skrev: 23 jun 2017, 15:41 Ja men det er akkurat det jeg er veldig usikker på hva som må gjøres... Spurte på mc Oslo og der sa de en full service kan komme opp i 10-12000,- og for den prisen kan jeg jo ta opp lån og betale ned på en nyere og kanskje bedre sykkel 😜😜😜så derfor er jeg interessert i å høre om noen har peiling, se over sykkelen og eventuelt bytte ut det som må byttes for føler det er fortsatt mye sykkel i den til tross for alderen... Går som ei kule 😊😊😊
Med "full service" så mener dem nok ventilsjekk/ventiljustering vil jeg tro. Er vel stort sett det og oljeskift samt sjekk av bremseveske, kontroll av bremseslanger etc. som blir gjort vil jeg tro.

Hvor mye har sykkelen gått da?

Sinbad
Innlegg: 10
Registrert: 23 jun 2017, 09:48
Motorsykkelen din: Honda VFR 750 - 94

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Sinbad »

Hmm... Da føler jeg det ikke er verdt den prisen hvis det er bare det... Olje og filter byttet jeg nå nylig....

Den har gått 130k...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Bjerknez »

Uansett så er jeg på tynn is her. Er nok andre her med langt mer mekanisk erfaring enn meg her :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37845
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av AJ »

10-12K for full service på en '94 VFR Honda!? :O
Jeg betaler jo ikke det på min 2015 KTM 1290 Super Adventure engang!

Er ganske sikker på at du kommer langt billigere unna ved å ta kontakt med et mindre verksted utenbys og be om å få sjekket og utbedret/oppgradert det aller viktigste på sykkelen.
Hva med å høre med Skoglund MC i Fetsund?

https://www.gulesider.no/f/skoglund-mc: ... ed+fetsund
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av E-strom »

Hva hvis du finner en klubb i nærheten som har verksted?

Der kan du begynne "forsiktig" selv med de enklere oppgavene, og kanskje oppdage at det å mekke på egen sykkel er "en hobby i hobbyen"? Jeg har gjennom årene lært meg det jeg trenger om olje- og oljefilterskift, dekkomlegging og balansering, bremse- og kjøleveske, bremseklosser og overhaling av kalipere og stempel - ja til og med framgafler og clutchbytte har jeg vært innom :eh

Selv er jeg medlem av en klubb med verksted, og bruker mye tid der. Jeg mekker ikke for andre, men mekker veldig gjerne sammen med andre. Hvem vet, kanskje jeg lærer meg det elektriske også en (vakker) dag :scratch

Sosialt og innsiktsfullt :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av haakeik »

Motoren på VFR'en er kjent for sin holdbarhet.
[url]http://www.motorcyclenews.com/news/2013 ... a-vfr//url]
Hvis du ikke kjenner service historien, bør følgende gjøres:
- Bytte clutch og bremseveske
- Bytte kjøleveske
- Smøre der det er fettnipler
- Sjekke luftfilter
- Sjekke og event. synkronisere forgassere (siden den går som en kule, trenger den ingen rens :thumleft, men en synkronisering gjør at den kanskje går enda bedre/jevnere ). Tank, sete og midtkåpe må av.
- Sjekke ventilklarering og eventuelt bytte ut shims for å få riktig klarering. Tank, sete og midtkåpe må av.
- Når tank allikevel er av, kan man også bytte tennplugger.
-Sjekke hjullagre
-Sjekke styrelagre
-Sjekke slitasje på frem/bakdrev og kjede, event. stramme kjede eller bytte ut alt.

Da er det aller viktigste tatt.
Men en 94 modell som har gått over 130000km, har kanskje slitne dempere. Det er noe som man kanskje bør vurdere å gjøre noe med, og det er litt jobb og koster litt.

Sinbad
Innlegg: 10
Registrert: 23 jun 2017, 09:48
Motorsykkelen din: Honda VFR 750 - 94

Re: Trenger en ordentlig fix

Legg inn av Sinbad »

haakeik skrev: 25 jun 2017, 23:39 Motoren på VFR'en er kjent for sin holdbarhet.
[url]http://www.motorcyclenews.com/news/2013 ... a-vfr//url]
Hvis du ikke kjenner service historien, bør følgende gjøres:
- Bytte clutch og bremseveske
- Bytte kjøleveske
- Smøre der det er fettnipler
- Sjekke luftfilter
- Sjekke og event. synkronisere forgassere (siden den går som en kule, trenger den ingen rens :thumleft, men en synkronisering gjør at den kanskje går enda bedre/jevnere ). Tank, sete og midtkåpe må av.
- Sjekke ventilklarering og eventuelt bytte ut shims for å få riktig klarering. Tank, sete og midtkåpe må av.
- Når tank allikevel er av, kan man også bytte tennplugger.
-Sjekke hjullagre
-Sjekke styrelagre
-Sjekke slitasje på frem/bakdrev og kjede, event. stramme kjede eller bytte ut alt.

Da er det aller viktigste tatt.
Men en 94 modell som har gått over 130000km, har kanskje slitne dempere. Det er noe som man kanskje bør vurdere å gjøre noe med, og det er litt jobb og koster litt.
Ja det var en fin sjekk liste av ting som er kanskje lurt å få sett på :) det var akkurat noe sånt jeg var ute etter :) :) tror jeg kanskje skal sende en mail til det verkested nevnt tidligere i denne tråden og høre eventuelt for mulighet til å utføre en sånn sjekk som du foreslår her :) :) Tusen takk.

Svar