Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Detailing graden øker også hvis man besitter mekaniske kunnskaper (Noe ikke jeg gjør) Da kan man demontere mer av sykkelen for å rengjøre. Å her er dte vel nesten bare fantasien som etter grensen hvor langt man vil gå. Men da må nok den mekaniske kunnskapen overgå detail delen.

Detailing er egentlig mye vanskeligere på en bil med store flater hvor skavanker i lakken synes mye bedre enn på en motorsykkel. Men artig er det uansett.

Her er foresten gamlebilen min etter to dager med detailing hjemme på gårdsplassen:

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Men hva med Rapid Detailer?
Er ikke det bare å spraye på våt sykkel og spyle av?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 23 jun 2017, 13:21 Men hva med Rapid Detailer?
Er ikke det bare å spraye på våt sykkel og spyle av?
Rapid er mer en avfetting. Altså noe man bruker først i prosessen. Scholl Neo er en slags sprayvoks som legger igjen en beskyttende hinne og får regnvann etc. til å prelle av sykkelen. Så dem befinner seg i hver sin ende av skalaen :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Nå har BMW`en fått vask, polering og voks.
Trodde sykkelen var strøken når jeg fikk den, men det ble virkelig stor forbedring.
Brukte også Polytrol på plasten, men har noen prøvd dette på lakkert stål som svingarm, nav og kanskje eiker?
Polytrol funker, men litt tungvint å påføre mener jeg.
Bjerknez, hva med å vaske med parafin for å fjerne gammel kjedespray osv og så påføre Polytrol?
Samme på motor?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

En sykkel, bil etc. som er "klargjort" fra forhandler har i beste fall fått se en svamp med såpe og vann. Stort sett snakker vi om støvtørk og en kjapp "finish". Man legger merke til det når man feks. henter en klin ny bil. Man finner fingermerker over alt og man finner også ofte små lakkriper. Ikke dype, men dem er der. En kjapp tur med en en-stegs polering med maskin øker glansen betraktelig.

Mange forhandlere tilbyr "polering" av bil for en tusenlapp eller to før levering. Min mening er glem det. Dem drar over bilen med et poleringsmiddel dem fant i skuffen og ofte har jeg sett kjørespor etter maskinen også. Ikke har dem noe forutsetning for å klare en slik jobb skikkelig heller.

Når det kommer til Polytrol så er denne kun beregnet på plast så vidt jeg vet. (Les på embalasjen). Denne ville jeg holdt langt unna andre materialer. Den er designet for å trekke inn samt feste seg til plast. Metall har ingen porer og den vil nok heller ikke binde seg til metall overflater så det eneste du får da er nok bare en seig overflate som tiltrekker seg skitt.

Polytrolen er som jeg nevnte tidligere ikke like enkel og påføre som andre midler i samme sjanger, men den er mer holdbar. Det finnes produkter som er mye lettere og bruke, men som ikke gir et like varig resultat. Som feks. Scholl Neo som er uhyre aallsidig!

Parafin er fin til å fjerne gammel kjedespray, men hold Polytrol unna alt som ikke har med plast å gjøre :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Føler at Poytrol er nesten som WD40, kan brukes på alt.
Klippet dette fra deres hjemmeside.

Gjenoppliver den opprinnelige fargen og utseendet på flekket og matt plast og glassfiber (GRP) - støtfangere, båtskrog, hagemøbler, skodder.
Gjenoppretter farge og utseende på marmor, fliser, gravsteiner, skifer og terrakottafliser der utseendet har falmet.
Fornyer og gjenoppretter flat og kalkholdig maling og lakk som har mistet glansen grunnet vær og vind.
Gjenoppretter glans og beskytter krom eller polerte metaller ; aluminium, krom, messing, bronse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Det står i hovedsak at den gjenoppretter og beskytter. For å gjenopprette lakk og forbedre tilstanden så må det slipes/rubbes. Man kan ikke bare smøre på og tørke av. Hinnen som ligger igjen som beskyttelse må også være helt transparent.

Sikert fin og bruke på gressklipperen, aluminiumsfasader til butikker etc, men til billakk og til motorsykler finnes det nok mer egnede produkter.

Det beste allround middelet jeg har testet i nyere tid som faktisk funker bra på flere steder er Scholl Nano. Det du trenger for å få en sykkel helt rent samt beskyttet er parafin, et par børster, høytrykkspyler, bøtte med såpavann, svamp, Scholl Nano og et tørkehåndkle eller en luftavblåser. :)
Sist redigert av Bjerknez den 24 jun 2017, 10:32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Ja det er sjelden det er noen snarvei til fint resultat, som regel kreves det en betydelig innsats.
Men det er en tilfredsstillende følelse når du er ferdig og sykkelen er finere enn når du hentet den.
Er det Rupes Nano ibird du har?
Er på jakt etter en liten maskin som kommer til på sykkelen.
Har en Rupes Bigfoot med 125 mm bakplate til bil/båt, men blir for stor til sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Rupes Ibrid Nano er det jeg har. Kjøp den med "long neck". Den er bittelitt dyrere, men er kjekk og ha når du skal polere felger og komme til på trange plasser.

I kofferten følger alt du trenger med, men jeg ville i tillegg kjøpt den grønne flasken til Rupes med polish samt et sett med grønne tilhørende puter. Dette er en medium polish som kan brukes som ett steg. Bruker du den blå så anbefales det at du også bør gå over med gul etterpå.

En genial maskin som også kan brukes til andre ting en polering. Det følger med mye rart i den kofferten :)

Den er batteridreven og batteriet skal holde til 30 minutters bruk. Det følger med ett batteri til og det tar kun 30 minutter og lade dem opp også, så i praksis har du batteridrift hele tiden når du holder på. Det følger også med et adapter så du kan koble den til nettstrøm.

Du kan også velge om du vil bruke den som roterende eller oscillerende ved å bytte ut en del i fronten. Våtslipepapir og børster samt bakplater i to forskjellige størrelser følger med samt tilhørende puter.

Men som nevnt, jeg anbefaler deg å kjøpe en flaske med grønn polish og grønne puter i tillegg. Disse små putene er svindyre desverre, men så en video på Youtube at det ikke bare er snakk om et stykke skumgummi her. Mye er tatt hensyn til med tanke på kjøling og stivhet i puten som skal takle varme og belastning over tid. Men ja...dem er dyre. 59 kroner stykket mener jeg det var. Men en pakke med fem puter har du jo veldig lenge.

Ett lite tips til slutt:
Registrerer du deg på Detailersclub.no og betaler for et VIP medlamsskap som koster 300,- pr. år så får du 10-15% rabatt hos alle saamarbeidspartnerene dems som er de fleste norske nettbutikker som selger bilpleieprodukter. De 300 kronene sparer du inn og vel så det på første kjøp av en Rupes Nano. :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel! :D

Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.

Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin :p )
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Plastidipp har jeg ikke vært så mye borti, bortsett fra jeg prøvde litt på street triplen jeg hadde. Underlaget må si vidt jeg være helt rent. Så jeg tipper man må fjerne alt av evt. Voks etc samt vaske over med noe alkohol etc. Men andre vet nok dette bedre enn meg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Du kan bruke Tynner, rødsprit, bremserens etc.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av HeHy »

simpson skrev:Du kan bruke Tynner, rødsprit, bremserens etc.
Forsiktig med bremserens, kraftige saker, bør holdes unna lakkerte flater.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 24 jun 2017, 22:55 orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel! :D

Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.

Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin :p )
Kan blande 50/50 IPA og batterivann. Hold deg unna bremserens! Det kan strippe lakken

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Har ikke noen av de tingene hjemme atm. Pleier bruke rødsprit, men er tom.

Tenkte type salo eller noe om det funker :P
Braaaaaap

Svar