Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av AJ »

Motorsykkel og telt har for mange vært uløselig knyttet til hverandre.
Dette gjelder fortsatt for en god del, selv om også mange heller sverger til hytte og hotellovernattinger.

Uansett er det noe spesielt, skal vi si... sjarmerende og fascinerende med å slå seg til ro ved teltet etter en lang dag på sykkelen.
Vi liker å gjøre det fortsatt og kommer helt sikkert til å legge ut på MC-telttur også i 2015.
Så da er det bare å legge ut bilder, folkens! Oppsatt telt og sykkel på samme bilde, takk ;-). Gjerne med omgivelsene og naturen rundt.
De som mener at de er ferdig med MC-teltturer og har meninger om at dette er ikke har noe for seg lenger, må gjerne mene det uten at de trenger å gi uttrykk for det i nettopp denne tråden...

Og en liten ting til slutt: bruk gjerne en ekstern bildebank (Photobucket, tinypic, Postimage e.l.) og link til denne tråden i stedet for forumets eget "Galleri". Dette gir flere valgmuligheter når det gjelder bla. størrelsen på bildene.

Her er mitt MC-teltbilde fra i sommer, på en campingplass ved foten av Trollstigen.
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Snikendeugle »

Tja:

Fra en campingplass i Innsbruk, Østerrike.

Jeg kan med en gang si at telt var en DÅRLIG idé. Det ble brukt én gang på turen, og det sammen med liggerunderlag tok opp kanskje 50% av kapasiteten i drybaggen min.

Bilde


EDIT:

og nå leste jeg 2. avsnitt av AJ's post. Ooops! :redface
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ennå til gode og ta med meg telt på MC tur og jeg føler meg litt som Snikendeugle når det kommer til telt på MC turer. (Hvis jeg har forstått han riktig). Jeg synes det blir mye styr og teltet tar mye unødvendig plass på sykkelen. Det koster ca. 500,- (noen ganger mindre) for en ålreit hytte med dass og en provisorisk dusj og på langturer så foretrekker jeg nok det.

MEN.. hvis jeg kjørte sammens med en annen som tok seg av teltbiten slik at jeg slapp og ha dette på sykkelen selv så hadde det stillt seg annerledes. Da kunne jeg nok fått meg til å overnattet i telt med et smil. Men ikke alene. jeg er alt for rastløs til å kunne finne roen i et telt helt av lene langt ute i "ødemarka". Hva hvis jeg må drite? Hva hvis jeg plutselig får lyst til å kjøre meg en tur etter at teltet var oppsatt og på turen fant jeg ett ena bedre sted? Hva hvis det begynner å regne og det siler inn vann? Jeg klarer rett og slett ikke å finne roen.

Jeg er nok ingen Lars Monsen, selv om det ser så flott og fint ut når jeg ser hans turer på TV...

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Orion »

Blir trolig å gå for telt selv. Men klarer ikke bestemme meg hvorvidt jeg vil ha tunneltelt eller globe ;-)

Velger folk som kjører teltløsning alltid campingplass, eller hender det dere slår det opp i naturen også? Ser absolutt fordelene med å ta seg en dusj, men koselig å ha anledning til å fyre bål og være litt for seg selv til tider også.

Fyr løs med flere bilder, og kom gjerne med tilbakemelding om dere anbefaler den type telt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Bjerknez »

Orion skrev:Blir trolig å gå for telt selv. Men klarer ikke bestemme meg hvorvidt jeg vil ha tunneltelt eller globe ;-)

Velger folk som kjører teltløsning alltid campingplass, eller hender det dere slår det opp i naturen også? Ser absolutt fordelene med å ta seg en dusj, men koselig å ha anledning til å fyre bål og være litt for seg selv til tider også.

Fyr løs med flere bilder, og kom gjerne med tilbakemelding om dere anbefaler den type telt.
Å telte på campingplass koster jo også penger. Ofte fra 100-3-400 kroner avhengig av hvilken plass det er og da kan man jo like godt unne seg en hytte. Så skulle jeg først sove i telt så hadde jeg valgt ute i friluft hvor det er helt gratis tror jeg. En annen ting er at små lette samt slitesterke telt er relativt dyre.

Nå høres jeg sikkert negativ ut her, men jeg er egentlig ikek det, for jeg liker så absolutt tanken ved å telte i friluft, men på MC tur så synes jeg kanskje det blir mye styr...?

Toven

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Toven »

Enig meg Bjerknez ihvertfall, unner meg helle ei hytta med sofa/seng og en dass :vs

Men blir jo avsporing detta, vi har jo ikke noe telt å vise :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av AJ »

Toven skrev: Men blir jo avsporing detta, vi har jo ikke noe telt å vise :knegg
Var jo dette jeg tenkte vi skulle slippe da... :roll

Tråden er laget for de som faktisk drar på tur med telt og synes dette fortsatt er såpass morsom at de tar bryet med å gjøre det.
Og som gjerne viser bilder fra teltplassen med sykkelen.
Kan hende noen oppdager nye steder som de gjerne også deler med andre...

Så da prøver jeg på nytt... ;-) . Her et bilde fra innsiden på tomannstelt vi hadde med oss på Trollrally i 2008:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Jompa »

Æ hadde ingen bilder med både teltet og sykkelen.
Her er teltet, enmanns Helsport. Stort nok til meg samtidig som det tar mikromal plass i bagen.
Harstad 2011 017.jpg
Og her er sykkelen med opplasta bag. Telt, underlag, sovepose, klær, toalettsaker, crocks, statoilkopp, alt man trenger for en litt lang helgetur.
Harstad 2011 007.jpg
Kom over dette bildet da jeg lette etter telt/mc- bilder.
Fra Norgestreffet i 2012
Lurer på om det var omtrent i den tida du AJ, begynte å lukte på Guzzi ?
Norgestreffet i Lofoten 2012 007.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Busa Trond »

Et bilde fra riktig gamle gamle dager :gk
"Koselig det" som Skomaker Andersen i Jul i Skomakergata sier :knegg

Det har jo sin sjarm med telt da, bare ikke så ofte. Det blir nok en tur i år også sier hun.


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... aee964.png[/img]

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av bjornen »

Bilde
free picture upload

prøver igjen, husker jo ikke hvordan dette gjøres.

MC-camp ved Kolind, Danmark 2013

Bilde
upload a gif

samme sted i 2014, ny sykkel og nytt telt
Sist redigert av bjornen den 17 jan 2015, 15:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg får ta igjen min lille avsporing over og heller poste noe som er litt mer relevant. Nemelig et bilde av teltet jeg bruker de ytterst få gangene er ute på tur (hvor jeg ikke kjører MC).

Bilde

Dette en Varanger Lavvo som er et ypperlig telt i seg selv, men alt for stort og drasse med seg på mc turer. Bildet er tatt en måned før jeg fikk lappen den 3.juni 2014.

For spesielt interreserte kan dere lese en mer utfyllende rapport om campingturen her:
http://bjerknez.no/?p=1437" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av JohnnyTh »

Er ikke skikkelig tur uten telt.
Dette er mitt eneboer telt som brukes når jeg er alene eller sammen med datteren min. Hvis kona er med så blir et større telt brukt.
Dette teltet er et Vango Tempest 200. http://www.gooutdoors.co.uk/vango-tempe ... nt-p139965 Det tar minimalt med plass og går lett nedi sideveskene.

Bilde

Her er teltet pakket på sykkelen.
Bilde

Det er lett å forstå at noen har mistet kontakten med villmannen i seg så man kommer opp i en behagelig alder. Men det økonomiske er jo en god grunn til å sove i telt. Hvis man er så heldig å få hotell til 500kr natten så blir det fort mye penger hvis man skal på en 3-4 ukers tur. For min egen del så blir det som regel en kombinasjon av telt på campingplass, i naturen og hotell. Disse toalettbesøkene må man bare planlegge, eller passe på å ha med litt papir :[-o<
Sist redigert av JohnnyTh den 19 jan 2015, 13:18, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av spidair »

Hadde med telt og ligge underlag (selvoppblåsende) samt sovepose i ferien i fjor (på min KTM SMCR 690, så det er ikke all verden med plass og ikke noe jeg hadde hatt plass til om jeg skulle hatt dame (Enda en grunn til å ikke skaffe seg dame... :) )) Er deilig syntes jeg å IKKE være avhengig av campingplasser også, rett og slett bare suse av på en grusvei og kikke etter et koselig sted å slå leir.. Hadde med stormkjøkken og slikt, så mat, kaffe og alt var greit å lage selv..

Så det kommer jeg garantert til å gjøre i år også, med side vesker denne gangen (Manglet de i fjor og det merket jeg...) Tenkte å lage to side veske holdere selv og montere to store ammo bokser jeg liggende på den, de er jo helt vanntette og lås kan jeg lage selv.

Gikk for et halv-dyrt to manns telt jeg, type selv stående tunnel-globe telt. Lett, lite og veldig anvendbart. Jeg hadde plass til ligge underlag og sovepose på den ene siden og alt det andre stæshet på den andre siden (greit å ha tingene innendørs) Teltet var veldig lett å slå opp, var gjort på under to minutter den andre gangen jeg satte det opp og teltet er, fordi det står av seg selv når de to sammenleggbare stengene er innsatt i teltet, lett å flytte på, snu og slikt hvis man ikke er helt fornøyd med plasseringen. Jeg lagde meg seks kraftige teltplugger (i egen smie) da de som følger med slike telt er litt i overkant pinglete, for å være sikker på at teltet satt fast skikkelig, også når det blåser (Har sett litt for mange vrengte telt til å stole på de små ståltrådene som gølger med...)

Nå har jeg ligget i telt mange ganger i livet og liker derfor telt, men hadde det striregnet når jeg ankom campingplassene jeg lå på ville jeg sikkert ha tenkt på å leie med en hytte, om ikke annet for å tørke klærne :) Og man kan jo dusje selv om man ligger alene i telt da, man trenger ikke å leie seg hytte for å få låne dusjen på de fleste camping plasser :) Du må jo gjerne omgi deg med ihvertfall noen mennesker (på butikken og slikt) på en sånn tur og det kan derfor være greit å holde på vanlig sanitære vaner selv om man er ute alene på tur, det kan være ille nok i løpet av en varm dag å lukte sånn nogenlunde sivilisert når kvelden kommer...

Kommer til å dra på mange telt turer, det er sikkert... Lurer på å dra til Frankrike i to uker i år, ned å se hule maleriene i sør Frankrike, pluss en del andre spennende ting, kanskje også en snartur over kanalen til England... :)

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av Orion »

Spennende lesning Spidair! :-) Vil tro du inspirerer flere til å ta sikte på telttur til sommeren. Mener tidligere å ha lest at du har hytte på Tunhovd. Jeg vokste opp på campingplassen der. Foreldrene mine som bygde campingplassen.

Ikke meningen å spore av tråden. Lurte bare på om du vil dele navn på teltet du har? Høres ut som en type telt jeg kunne være interessert i. Ikke all verdens med plass på Scrambleren heller, så trenger ett telt som ikke tar for mye plass. Kom gjerne med bilde også, hvis du har liggende.. Ellers liker jeg planene dine om en tur til Frankrike og England. :-)


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Vis oss din MC og teltet du bruker på tur

Legg inn av hakhap »

Tenkte jeg må være med i denne tråden siden telt er hva man gjør det til.....

MC:Bilde

Telt: Bilde


Dvs. jeg har ikke telt men bor på sted hvor rummen har dusj og ofte varm frokost ferdig når jeg står opp :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar