Bra veier i nærheten av Oslo

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

Hei

Er det noen som vet om noen skikkelig fine strekninger med mange svinger og 80 grense så nærme Oslo som mulig?

Jeg får abstinenser av å kun kjøre i gatekryss, men vil ikke kjøre så langt for å pumpe opp adrenalinet litt... :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av AndreasB »

Gamle E18 forbi tyrigrava :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av RuneMC »

Sollihøgda - Sylling og evt videre Sylling - Vikersund (men da begynner det bli et stykke unna)

Oslofjordtunnelen over til Hurum, men 80-sonene er litt oppstykket... Beste strekket er Klokkarstua - Tofte dvs siste halvparten av det strekket (ellers mye rett fram, i likhet med Sætre - Klokkarstua)

Dessverre må en et stykke unna bystrøk med all inflasjonen det er gått i rundkjøringer og 40-soner og/eller for mye trafikk (de svingete bakkene på Nesodden hadde jo vært fantastiske uten alle bilene....)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm, skal sjekke ut veiene dere har nevnt i morgen!

I dag gikk turen på disse to strekkene som jeg fant på Best Biking Roads:
http://www.bestbikingroads.com/motorcyc ... 6ea89.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bestbikingroads.com/motorcyc ... 6f704.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Den første var veldig kjip. Mye folk og 50grense omtrent hele veien...

Den andre derimot var mer øde landevei, men ikke så høy fartsgrense. Den hadde to veeeeeldig perfekte svinger :) Møtte endel mc'er på denne lille strekka, så den er sikkert litt poppis for å få ut litt fartslyst i svingene :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av AndreasB »

Mens vi snakker om svinger.. :scratch
Jeg føler jeg er litt over middels redd :sorry for at dekkene skal skli.

Tryna ifjor før sesongen egentlig hadde begynt, og etter det får jeg noia hver gang svingen virker for skarp, hjertet ender i halsen, armene stive som planker, og svetten renner gjennom hjelmen. Tanker flyr gjennom hodet som f.eks sklir dekket? grus i veien? hull i veien? kommer midtstøtta ta nedi?

Men så tenker jeg at "Det går nok bra", men ikke lenge etterpåså kan det samme skje.

Noen som har forslag for å komme over denne skrekken? Jeg kommer jo gjennom svingene som regel, i og med at jeg tar det veldig pent.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

Det du kan gjøre, er å finne en stor tom parkeringsplass, (eller låne kjøregården hos Statens vegvesen? :)) sette ut kjegler for å lage en "sving" med inngang, midtpunkt og utgang.
Øv øv øv i forskjellige hastigheter til du følger deg trygg :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tar alltid en forsiktig prøvetur på mine lokale veier, slik at jeg vet hvordan forholdene er etter vinteren. Nå når jeg vet, kan jeg presse litt mer.
Ang fine veier, når du kjører ut av Oslo og har passert Drammen blir det mye fine veier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av PCP »

Spørs vel litt akkurat hvor i Oslo du starter, men områdene Rune nevner er jo fine. Runden opp til Solihøgda og 285 til Lier (og eventuelt videre FV3 langs Drammensfjorden til Klokkarstua) er noe jeg liker veldig godt for kortere turer.

285 er nærmest en klassiker, med vanvittig mye motorsykler en solfylt ettermiddag. Men se opp for stedvis dårlig dekke, knipende svinger, sauer, politi, sauer i vogntog, mm...
AndreasB skrev:Mens vi snakker om svinger.. :scratch
Jeg føler jeg er litt over middels redd :sorry for at dekkene skal skli.

Tryna ifjor før sesongen egentlig hadde begynt, og etter det får jeg noia hver gang svingen virker for skarp, hjertet ender i halsen, armene stive som planker, og svetten renner gjennom hjelmen. Tanker flyr gjennom hodet som f.eks sklir dekket? grus i veien? hull i veien? kommer midtstøtta ta nedi?

Men så tenker jeg at "Det går nok bra", men ikke lenge etterpåså kan det samme skje.

Noen som har forslag for å komme over denne skrekken? Jeg kommer jo gjennom svingene som regel, i og med at jeg tar det veldig pent.
Du er neppe helt alene om disse følelsene du beskriver, og det er kanskje verdt en tråd for seg selv. Problemet er vel 5% reell fare for grus/is/glatt veibane, og 95% i hodet. Selv liker jeg å starte sesongen med å dra frem gamle "selvhjelp-bøker" og re-fore hodet med gode selvinstruksjoner, som jeg også prøver å være veldig bevisst på under kjøringen. "Ikke pokker om jeg skal kjøre livredd og stiv som en stokk av veien, uten fullt nedbrekk" (selv om det frister veldig av og til :P :p )

Finnes jo masse sånt lesestoff, en jeg liker godt er "A twist of the wrist vol2" som fokuserer en god del nettopp på det du beskriver. Dvs våre naturlige "overlevelsesinstinkter", som lett tar livet av oss på MC. Boka kan leses som PDF bla her; http://files.meetup.com/1510087/A%20Twi ... t%20II.pdf

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

Se også filmen dems!
VELDIG bra læring med gode forklaringer i hvordan det hele fungerer.
Ignorer det helt horrible skuespillet :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Vr-Wqs37Ug4[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av Togmannen »

Hva med denne?

Har ikke kjørt mellom c og d siden i fjor høst, men resten av veiene utover der er bra allerede, litt sprekker bare.

Denne er bra

Særlig mellom a og b, som bør gjøres når det er lite trafikk, så en kan få litt,....inspirert kjøring....
Youtube Rundvollbakkene
Brattere og mer svingete enn videoen viser da.

Ca 650 kubikk å leve med..
Livet er mer enn en pakke tørr kjeks :)
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

Ikke helt Oslo området, men :)

Jeg mener mer området nærme byen, hvor jeg kan svinge innom for en kjapp hyppig tur i svingene på veien hjem :)=

I fjor når jeg bodde og jobbet i Bjørkelangen området tok jeg en runde på denne veien nesten hver dag: :)
Retning Røytjern > Charlottenberg, Sverige
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Dovz8_3eXko[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av mortenolb »

Kanskje noe langt, men hvis du kjører oppover RV4 mot gjøvik, så kan du ta av mot Hurdal. Bare kjørt der med bil, én gang, og kanskje ikke den beste veien mtp kvalitet og grus, men fikk inntrykk av at den kunne være gøy.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av AJ »

Tar man turen nordover mot Hadeland og Gjøvik, som mortenolb foreslår, kan man starte fra sideveien på Hellerudsletta (Kragerudveien - Årosverien) og kjøre mot Slattum mot Nittedal kirke og fortsette på Rauerskauveien herfra til Gamleveien og deretter følge denne til den ender i rv. 4 ved avkjøring til Hakadal stasjon.
Artige asfalterte svingete og kuperte veier, men med lave fartsgrenser (så klart... :sk? ).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av bzzlink »

Veiens om AJ nevner er artig, og den har 80 sone et stykke der, som det er ganske vanskelig å holde 80

https://www.google.no/maps/dir/59.98157 ... m0!1m0!5i2" onclick="window.open(this.href);return false;

(velg det nederste rutealternativet)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Bra veier i nærheten av Oslo

Legg inn av Tobben84 »

AndreasB skrev:Mens vi snakker om svinger.. :scratch
Jeg føler jeg er litt over middels redd :sorry for at dekkene skal skli.

Tryna ifjor før sesongen egentlig hadde begynt, og etter det får jeg noia hver gang svingen virker for skarp, hjertet ender i halsen, armene stive som planker, og svetten renner gjennom hjelmen. Tanker flyr gjennom hodet som f.eks sklir dekket? grus i veien? hull i veien? kommer midtstøtta ta nedi?

Men så tenker jeg at "Det går nok bra", men ikke lenge etterpåså kan det samme skje.

Noen som har forslag for å komme over denne skrekken? Jeg kommer jo gjennom svingene som regel, i og med at jeg tar det veldig pent.
Heihei.

Kjenner meg godt igjen i dette, og spesielt i starten av sesongen. Det jeg har erfart nå i starten av denne sesongen er at dekk ikke er dekk. Avsluttet i fjor med pilot road 3 dekk på Thundercat, hvilket ga helt utrolig grep uansett føre, mens jeg nå startet denne sesongen med pilot power- dekk på min nye Duke 690. For å si det enkelt, er forskjellen enorm. Pilot power dekkene er lunefulle på fuktig kald asfalt og faren for slipp er reel, men med varme i dekka som jeg har klart å få opp nå i helgen for første gang, sitter de godt. For å oppsummere, så er sportsdekk annereldes enn sport-touring dekk, og jeg kommer nok sannsynligvis til å bytte til pilot road 4 etter power-dekka er slitt ut.

I tillegg gikk det opp et lys for meg i fjor etter et par banedager. Gikk i grusfella en gang som følge av stive armer, men kom over det etterhvet og forsto at med gode og varme dekk, så er det meg selv som fucker opp, og ikke sykkelen, den tåler MYE nedlegg:)

Meld deg på en banedag/kurs, så tror jeg angsten forsvinner. Lykke til!

Svar