Tips til utstyr på tur og treff

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 18 jul 2022, 19:27
Bjerknez skrev: 15 jul 2022, 17:35 Kjøp deg brillerens på en spar butikk til 18 kroner og hell ut innholdet. Da har du en helt fin flaske. Ingen grunn til å kjøpe en dedikert flaske til doble prisen :)

Men Aliexpress selger slike flasker.
Godt tips :thumleft

Er et lite tilbud nå så jeg fikk akkurat levert en flaske av PorterBuddy :)

https://bilpleiekongen.no/product/schol ... ner-500-ml
Husk at man skal bruke veldig lite av Scholl ICE eller glassrens generelt. De fleste har på alt for mye. Da vil du få striper. Anbefaler også en dedikert glassklut eller en tynn absoberende klut beregnet for glass. Tykke mikrofiberkluter kan loe litt. :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av AJ »

Her kommer et utstyrstips til de av oss som tidvis overnatter i telt på MC-turene våre.
De som ikke gjør dette må gjerne la være å komme med kommentarer, som ofte ikke er spesielt relevante...

Selv har jeg erfart at det noen ganger kan bli i overkant kjølig når man overnatter i telt på MC-turer, spesielt tidlig og sent i sesongen naturligvis, selv med en god sovepose.

For å bøte på dette kan man ta meg seg en effektiv løsning som tar liten plass i bagasjen, nemlig en god gammalødags varmeflaske :) .
Jeg kjøpte et par slike av ren nysgjerrighet, først og fremst, i høst for å teste ut om det hadde noe for seg.
Og jeg må si jeg ble overrasket! Disse fungerer over all forventning.

De jeg kjøpte er av det anerkjente tyske varemerket "Fashy", som det var tilbud på hos Apotera på nett:
Fashy.PNG
To varmeflasker med fleecetrekk til under kr. 200,- tilsendt.

Funker helt fantastisk på et villet kaldt soverom i disse tider med høye strømpriser. Disse har faktisk fortsatt en del varme etter en god natts søvn.

Så det er neppe noen tvil om at de vil sørge for at en sovepose på en heller kjølig MC-tur vil gjøre susen med en slik :crazy: :

https://www.apotera.no/fashy-varmeflaske-standard-gra

Blir uten tvil en del av mitt turutstyr på framtidsige MC-turer med noe usikre temeperaturforhold :prf .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

Hva som er kaldt blir litt opp til hver enkelt. Vi er forskjellige. Jeg har hatt mine netter i telt og det i 42 minusgrader på Blåtind i Troms i 1992. Jeg har også (faktisk) vært på teltur med MC EN gang hvor min kjørekompis hadde med seg telt som vi begge skulle sove i. Men dette var et tremanns telt og for to voksne gubber føles et slikt telt som en kondom.

Heldigvis var været fint så jeg sov ute under åpen himmel i en sommersovepose. Skal jeg tippe var det rundt 10 grader på natten og jeg frøs ikke. Faktisk var det veldig deilig å sove ute under åpen himmel. Men ja, jeg var heldig med været.

I millitæret kan jeg ikke huske vi brukte andre hjelpemidler mot kulden enn bål/gassbrenner i teltet hvor vi også hadde fyringsvakt. Utover det var det ikke noe fancy utstyr.

Hovedgreia med å ikke fryse er og holde seg tørr og legge MYE jobb i akkurat det. Svetter man på beina og er fuktig, av med skoa og sokkene, tørk beina og ta på tørre sokker.

Så lange man har MC klær og en sommer sovepose vil jeg tro det skal mye til for å fryse på sommerhalvåret her sør for bartebyen.

Men man kan selvsagt kjøpe seg luksus og på en måte gardere seg og den forstår jeg. Men jeg er usikker på om jeg selv ville unnet meg slik luksus med tanke på hva jeg gidder og drasse med meg på tur. Men har man plass til overs og boksene allerede er fastmontert, så skader det jo selvsagt ikke.

Dessuten har man i Norge stort sett mulighet til å angre seg for så å sjekke in på hotell eller leie en hytte.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 21 des 2022, 06:12Hovedgreia med å ikke fryse er og holde seg tørr og legge MYE jobb i akkurat det. Svetter man på beina og er fuktig, av med skoa og sokkene, tørk beina og ta på tørre sokker.
De som går til Nordpolen, Mt Everest etc. har med tørt sett med ullundertøy til å ta på når kommet i telt. Men når skal begynne å gå dagen etter må de ta på det våte undertøyet fra dagen går da vanskelig å få tørt over natten. Ellers har man ikke tørt tøy når kommer frem denne dagen. Sikkert skikkelig ugreit å ta på vått, kaldt undertøy i -3gr 🥶 Men er nok riktig det du sier, ja.

Selv er jeg helt håpløst frysen. Så lenge aktiv så går det greit, har nok hakket mer klær enn mange men ikke unormalt mye. Men når er stille er jeg veldig frysen, går med fleece både hjemme og på jobben mesteparten av året i normal romtemperatur.

Men når sover så er det helt på tryne. Har 18-20gr på soverommet nå om vinteren, da sover jeg med t-skjorte, genser, fleece, ullpledd og ekstra varm vinterdyne. Og selv da hender det våkner og er kald (kona liker det kaldt så kan ikke ha det så mye varmere).

Så jeg har rett og slett kjøpt meg ekspedisjonssovepose til camping ratet til -35gr (overlevelse, ikke komfort). Da har jeg det kjempefint på norske sommernetter hvor tempen kan krype ned i under 5gr :thumleft Var heldig å fikk ubrukt Mountain Equipment Glacier Expedition på finn til 3.000,-, koster normalt borti 10.000,- tror jeg. Ulempen er at ikke pakker så lett, er en kamp å få rullet tight, den VIL være kjempefluffy. Og veier 2kg, ikke krise men langt fra ultra light. Bonus er at ikke altfor trang da dette er pose som kan brukes til Mt Everest så laget for å ha tykk boblejakke på i posen, hater slike supertighte mummiposer, får helt klaus...

Bilde

Men takk for tips om varmeflaske :thumleft Kanskje kan bruke hjemme også :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

Merk at AJ snakker om temperaturer her i sør sommerstid hvor det neppe blir kuldegrader i det hele tatt. Å vandre rundt på nordpolen er så klart helt noe annet.

Man trenger ikke varmeflaske i mine øyne i norke sommertemperaturer. Selv ikke ned mot 5 varmegrader. En god sovepose holder en varm nok. Trenger ikke en dyr en heller.

Så tipset mitt blir da evt. hller og invistere i en bedre sovepose som faktisk holder en varm. Det bør ikke være så vanskelig å finne i temperaturer vi snakker om her.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 21 des 2022, 07:26Så tipset mitt blir da evt. hller og invistere i en bedre sovepose som faktisk holder en varm.
Jada, og i mål mhp sovepose for så vidt :thumleft

Referansen til Nordpolen var mer å underbygge viktigheten og effekten av TØRT tøy som du også påpekte over.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av dypen »

Har mange netter i telt og sovepose sommertid i inn og utland, har mange netter i telt og sovepose vinterstid i Troms fra tiden i Forsvaret. Sommertid har stort sett vært uproblematisk men vintertid er som nevnt å få på tørt hvor det er fuktig men det som må brukes dagen derpå ex sko må ned i soveposen og helst mellom beina for å tørkes eller holdes varmt til neste dag. Settes skoene utenfor soveposen er det ingen hyggelig opplevelse å ta de på dagen etter, det hjelper ikke å henge de oppunder teltduken heller som er selvopplevd ;) Har aldri brukt noen form for hjelpemidler vinterstid, bare godt utstyr og ull klær :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er ikke spesielt frysen av meg når jeg sover. Har ganske mange netter som skarprskytter i både kuldegrader og regn uten annet hjelpemiddel enn en jervenduk.
Når det er sagt så er det fult mulig å fryse sommerstid i sørnorge. Sommeren 2020 kjørte meg og kona til Nordkapp og i Åndalsnes var det 5 grader på natta i juli! og varmt var det ikke. Jeg hadde pakket med sommer soveposer og det var ikke varmt nok. Det ble kjøpt nye på turen.

Tipset med varmeflaske er helt topp. Når jeg satt på OP så pleide jeg ofte å fylle feltflasken med varmt vann og tre en ullsokk over, for så å legge den inn på magen under jakka. Det varma noe helt enormt og holt meg som regel god og varm på en 4 timers vakt. Desverre var det ikke så ofte vi hadde anledning til å bruke primus eller lignende når vi var i felt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Nypåmc
Innlegg: 18
Registrert: 15 des 2022, 20:17
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda. Ny til mc verden

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Nypåmc »

Nå har ikke jeg lest hele innlegget da siden 21 sider. Men hva fikk mann tips til utstyr (jakke/bukse) for å bruke i +25grader? Har tenkt å kjøpe inn skinnjakke og kevlar bukse. Evt bytte ut skinnjakke med en mer pustende jakke men må ha albu, skulder og rygg beskyttelse🤔

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av AJ »

Nypåmc skrev: 21 des 2022, 13:10 Nå har ikke jeg lest hele innlegget da siden 21 sider. Men hva fikk mann tips til utstyr (jakke/bukse) for å bruke i +25grader? Har tenkt å kjøpe inn skinnjakke og kevlar bukse. Evt bytte ut skinnjakke med en mer pustende jakke men må ha albu, skulder og rygg beskyttelse🤔
Sjekk ut TFL behandlede skinnklær.

Har selv en Held TFL skinnjakke, som er god å ha på når det er skikkelig sommervarmt. I tillegg har jakka luftelommer i ermer, front og rygg.

Det samme har tekstilkjøreklærne jeg har.
Har for øvrig også en skinnjakke med perforert front, som gir god lufting når det er som varmest.

Mer om tFL: https://www.tfl.com/en/technologies/tfl-cool-tec/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av pingvin »

Nypåmc skrev: 21 des 2022, 13:10 Nå har ikke jeg lest hele innlegget da siden 21 sider. Men hva fikk mann tips til utstyr (jakke/bukse) for å bruke i +25grader? Har tenkt å kjøpe inn skinnjakke og kevlar bukse. Evt bytte ut skinnjakke med en mer pustende jakke men må ha albu, skulder og rygg beskyttelse🤔
Perforert skinnjakke funker ganske bra det faktisk. Helt til begynner å regne...

Personlig bruker jeg mest Klim Kodiak, den har bøttevis med ventilasjon så +30gr ikke noe problem så lenge i fart. Og med fleece under går +5gr greit også. Skinn på skuldre og albu/underarm, tekstil ellers (og knær på bukse).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av mekkern »

Forstår jeg er heldig som nesten aldri trenger annet enn en tynn teppepose helt til kuldegradene blir flere.. :O
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 21 des 2022, 16:08 Forstår jeg er heldig som nesten aldri trenger annet enn en tynn teppepose helt til kuldegradene blir flere.. :O
For oss slanke atleter er det ofte annerledes, ja... :terge :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nypåmc
Innlegg: 18
Registrert: 15 des 2022, 20:17
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda. Ny til mc verden

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Nypåmc »

Hmm skal sjekke de ut

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av greina »

Jeg kjøpte en denne i vår, og den har vært mer en varm nok i sommer. Bra pakkestørrelse også, men husker ikke målene i farten.

https://www.nordiskfritid.no/alfagear/1 ... gr%c3%b8nn

Svar