Jeg er faktisk usikker på om det er "utstyr" jeg "trenger" eller føler er nødvendig når jeg er på tur. Altså utover det helt essensielle som mobiltelefon, lader, klær etc.
Jeg trodde en stund at en sammenleggbar stol kunne komme godt med, men fant ut at jeg stort sett stoppet på steder det var krakk fra før uansett og plassen denne stolen tok i bagasjen ble viktigere å spare enn jeg så nytten av stolen....
Mat får man kjøpt over alt, så å ha med meg et kjøkken på tur blir ikke prioritert. Verktøy trenger jeg heller ikke. Skulle sykkelen få motorhavari, så hjelper det lite om jeg står der med et pipenøkkelsett. Det er garanti på sykkelen og veihjelpen er som regel ikke langt unna.
Jeg kommer faktisk ikke på en eneste ting vedrørende "utstyr" utover det mest essensielle jeg har behov for når jeg er på tur. De gangene jeg har tatt med meg kaffekanne (med kaffe) etc. så har den ikke blitt drukket opp og eller blitt kald før jeg drikker den. Jeg stopper jo uansett og fyller bensin og i den forbindelse tar jeg meg samtidig en kaffekopp på stasjonen og setter meg på en krakk. To fluer i en smekk.
Så det er regelrett ingenting jeg føler er noen stor nødvendighet og ta med seg av utstyr på tur. Selv ikke lappesaker gidder jeg å ta med meg. Skulle jeg en sjelden gang punktere mens jeg var på tur, så betaler jeg gjerne en 500-lapp til en fra Falck som plugger dekket for meg, mens jeg tar en kaffekopp. Det kan jeg gjerne koste på meg de ytterst få gangene det skjer. Det har så langt på mine 10 år som motorsyklist ikke skjedd.
Å ta med meg noe å drikke på tur er ikke dumt, så det pleier jeg å ha i tankvesken. men ikke noe mer avansert enn en flaske med brus/vann. Jeg trenger ikke å bunkre opp med dette, da jeg neppe kommer til å dø av vannmangel mens jeg er på tur i Norge. jeg tror neppe sulten hadde tatt livet av meg heller. Om sommeren får man jo tak i mat over alt. Selv på Hardagnervidda og Sognefjellet.
Det eneste jeg kanskje kan huke av på utstyrsfronten er kanskje denne Beeline GPS modulen. Denne har blitt en god følgesvenn