Spaniatur - på eget hånd

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Zerocool1984 »

Hei folkens.

Noen av dere som har kjørt fra Norge til Spania? Dersom man tar seg god tid, hvor lenge tar turen i gjennomsnittet nedover?

Pleier å ta 3 uker sommerferie i Spania, og vurderer sterkt å kjøre mc neste år.

Takk for hjelpen :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av dypen »

Lykke til med turen, ta deg god :)

Ja riktignok mange år siden men første etappe Gudbrandsdalen til Oslo, deretter Kiel båten over. Bra tempo i starten men uten noen form for vindskjerm / kåpe lignende roet vi tempoet. Andre natta var på ett jorde ett stykke inn i Frankrike, tredje overnatting rett på innsiden av Spanske grensa. Dag fire parkerte vi på kaia i Barcelona og ferien kunne starte :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Audi Mannen »

Kjørt flere turer med bil og da med frue og baksetet fullt av arvinger. Noe annet med mc tenker jeg. Men sikkert mange likheter også. Hyppige stopp og pauser med ca 1 times mellomrom, viktig at de blir kort hver gang da det er et stykke man skal kjøre. Da var det en kjapp tur på do og en kjapp tur i en butikk eller kiosk. Matpauser tar man seg god tid til, viktig å få i seg energi og stresse ned. Det er jo ferie, så ikke stress. Nå kjørte vi i stor grad på motorvei, men det er ikke veldig mye mc å se på de, jeg tror de velger å kjøre på mindre veier og har stor forståelse for det. Når man ligger i et tempo på 150-200 km/t så blir det slitsomt med sykkel mens bil så er det helt ok. Takboksen fra Skiguard tåler minst 230 fant jeg ut. Over det har jeg ikke prøvd.
3 dager brukte vi fra vi tok båten Larvik - Hirtzhals til vi var nede i Spania / Benidorm området, en overnatting Midt/sør i tyskland, neste i Frankrike og siste dagen kom vi fram. Spania er stort det også så en del timer går det fra grensen og sørover alt etter hvor langt sør man skal. det var 3 dager som ikke var fyllt av stress, men gode minner store deler av veien.
Vi lærte etter første året at det er viktig å stoppe kjøringen tidlig nok på ettermiddagen. Da er det godt å slappe av og få seg en god middag og gjerne en kald pils og bare rusle rundt for å nyte ferien.
Siste turen vi kjørte så hadde vi alltid 2 overnattinger på hver plass, da ble det kjøring annenhver dag og opplevelser annenhver dag. Brukte mere tid, men igjen.... det er ferie.

I år blir det også biltur i Europa, men hovedsaklig Tyskland og kun med fruen. Nye dekk på sommerbilen er på plass i garasjen og service er gjennomført. Nå skal det snart pakkes solkrem og caps før vi kjører taket ned der det hører hjemme og nyter ferien. Alt fra 2-4 uker er satt av og Mosel dalen sørover mot alpene og kanskje vi drar den ned til rivieraen for et bad i middelhavet også i år før vi finner ei rundkjøring vi kan snu i. Det gledes stort.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Relax »

:)

Kjørte til Spania for rundt 10 år siden...2 på en sykkel. Tok ferje til Tyskland og etter 3-4 dager krysset vi Pyrineene ved Andorra. Dundret videre sørover, men det ble varmt. Hadde ikke like gode klær i forhold til varme den gang som vi har nå, så vi lente oss til venstre og endte i Barcelona.
Det ble nesten 40 C. Hadde vi hatt klærne vi har i dag, hadde vi fortsatt nedover.
Få deg gode klær for varme dager og kjør !!!!!!!!!!

Hvor i Spania tenker du?
Kjøre alene?
Jeg kjenner noen familier som har dratt i Spania og også Kypros. Kone og barn tok fly, "gubben" kjørte sykkel.

:)
"Do the right thing"

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av SilverSmurfer »

Blir veldig avhengig av hva du tenker på som Spania og hvor du bor i Norge. Bare for å gi et eksempel så ville jeg regnet 3-4 dager på Oslo til Barcelona, mens jeg ville regnet 4-5 på Oslo til Malaga. Men hvis du bor i Alta så snakker du fort om 6-7 dager.

Så spørs det også hvilken sykkel du har, en KTM 1290, GS1250 eller Multistrada er jo veldig komfortable å kjøre i høy gjennomsnittshastighet over distanser som vil være bortimot umulige å klare på feks en R6, bare for å sette ting på spissen.

Og du bør også ta hensyn til hvilken type fører du er, noen takler 1000 km om dagen helt problemfritt, andre pleier å regne rundt 300 km per dag når de er på MC-tur. Og du blir også mer sliten for hver dag du kjører, jeg klarer helt fint 1000 km på en dag, men 1000 tll dagen etterpå? Usikker på om jeg takler det.

Så kan du jo bare bruke google maps for å finne ut hvor langt du skal. Hvis distansen er 3000 kilometer og du føler det komfortabel med 1000 km per dag, så er det 3 dager. Hvis du heller vil kjøre 750 per dag så er det 4, 450 per dag så snakker du 7.

Har selv kjørt til Sør-Frankrike, på grensen til Spania, litt over 3000 kilometer (med bil) og med den ruten vi tok og litt over 400 km kjøring per dagen så endte vi opp med å bruke 7 dager.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Zerocool1984 »

Hei igjen folkens, og takk for gode tilbakemelding :)

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en GS1250.

Turen blir i såfall fra Oslo til et sted mellom Alicante og Valencia.

Vil helst bo på hotell på veien, men kan det være en stressende ferie dersom jeg ikke bestiller hotell på forhånd og stopper der jeg føler for det? Kan hende ene dagen jeg orker 500 km, neste dag 400 km etc.. Altså at jeg stopper et sted og finne overnattingssted..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av SilverSmurfer »

Zerocool1984 skrev: 17 jun 2022, 20:37 Vil helst bo på hotell på veien, men kan det være en stressende ferie dersom jeg ikke bestiller hotell på forhånd og stopper der jeg føler for det? Kan hende ene dagen jeg orker 500 km, neste dag 400 km etc.. Altså at jeg stopper et sted og finne overnattingssted..
Ja, utlendinger er flinkere enn oss til å betille i forkant. Så det vet du aldri.

Men det kan også være stressende hvis du bestiller i forkant, og finner ut at du ikke vil kjøre så langt. Eller hvis du bestiller i forkant, og finner ut at du vil kjøre lengre. Siden dette blir din første langtur så kan det jo være like greit å ikke bestille noe, ta kjangsen, slik at du kan bli godt kjent med deg selv. Det finnes alltids et overnattingssted.

Alternativt går det an å ta med seg et telt, bivvy eller en hengekøy samt sovepose, hvis det bare er til nødbruk kan du jo finne noe som kan pakkes veldig smått. :)

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av THagen80 »

Zerocool1984 skrev: 17 jun 2022, 20:37 Hei igjen folkens, og takk for gode tilbakemelding :)

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en GS1250.

Turen blir i såfall fra Oslo til et sted mellom Alicante og Valencia.

Vil helst bo på hotell på veien, men kan det være en stressende ferie dersom jeg ikke bestiller hotell på forhånd og stopper der jeg føler for det? Kan hende ene dagen jeg orker 500 km, neste dag 400 km etc.. Altså at jeg stopper et sted og finne overnattingssted..
Da jeg dura rundt i Europa så brukte jeg bare booking.com appen. Starta turen i ca retning på morgenen, kjente på formen når jeg stoppa for lunsj ca midt på dagen og sjekka appen for bosteder etter hvor langt jeg kjente at jeg kunne orke å kjøre. Det funka snus hver eneste dag.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Relax »

THagen80 skrev: 18 jun 2022, 00:20
Zerocool1984 skrev: 17 jun 2022, 20:37 Hei igjen folkens, og takk for gode tilbakemelding :)

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en GS1250.

Turen blir i såfall fra Oslo til et sted mellom Alicante og Valencia.

Vil helst bo på hotell på veien, men kan det være en stressende ferie dersom jeg ikke bestiller hotell på forhånd og stopper der jeg føler for det? Kan hende ene dagen jeg orker 500 km, neste dag 400 km etc.. Altså at jeg stopper et sted og finne overnattingssted..
Da jeg dura rundt i Europa så brukte jeg bare booking.com appen. Starta turen i ca retning på morgenen, kjente på formen når jeg stoppa for lunsj ca midt på dagen og sjekka appen for bosteder etter hvor langt jeg kjente at jeg kunne orke å kjøre. Det funka snus hver eneste dag.
:thumleft

En av fordelene ved å kjøre en sykkel og ikke i følge: Frihet!
jmho.

Vi kjørte 2 på en sykkel etter ditt prinsipp 4-5 turer i Europa + UK.
Intet 100% planlagt, ikke noe forhåndsbestilt... 8-9-12 dager på tur, aldri vite eksakt hvilke veier man velger (unntatt om det er noen spesielle du ønsker å kjøre)...ikke vite hvor lunsj, middag eller seng blir. Alt går etter hva som skjer i løpet av dagen. Et rom til natten finner fant vi alltid!
Jeg leste meg opp på forhånd på ting å se i flere områder i retningen vi dro. La de noen ganger inn på GPS's. Klikket på "favoritter" en gang i mellom på turen, og plutselig dukket det ene og andre opp som var verdt en titt :)
Moro hele tiden! Aldri en natt uten seng!
:)
"Do the right thing"

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Zerocool1984 »

Takk for alt av tilbakemelding og tips/råd folkens! Glede meg til neste år :)

Kjør forsiktig, og stay safe!

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 78
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av tordfo »

Jeg følger denne mannen på Youtube. Han har kjørt fra England til Barcelona og tilbake. Du kan jo ta en titt på hans erfaringer :)

https://youtu.be/2pPt_ROsVVE
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Audi Mannen »

Zerocool1984 skrev: 17 jun 2022, 20:37 Hei igjen folkens, og takk for gode tilbakemelding :)

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en GS1250.

Turen blir i såfall fra Oslo til et sted mellom Alicante og Valencia.

Vil helst bo på hotell på veien, men kan det være en stressende ferie dersom jeg ikke bestiller hotell på forhånd og stopper der jeg føler for det? Kan hende ene dagen jeg orker 500 km, neste dag 400 km etc.. Altså at jeg stopper et sted og finne overnattingssted..
Da blir det Albir da. Vært der noen år og kjørt bil 2 ganger. Flott plass å feriere på. Holdt på å kjøpe hus der, men stoppa i tide. Langt med bil og tyngre med mc vil jeg tro. Bare fra Barcelona til Albir er det 5 timer med godt driv i bil. Jeg er ikke kjent for å være ei sinke med bil så regn god tid.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av Audi Mannen »

Relax skrev: 18 jun 2022, 10:15
THagen80 skrev: 18 jun 2022, 00:20
Zerocool1984 skrev: 17 jun 2022, 20:37 Hei igjen folkens, og takk for gode tilbakemelding :)

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en GS1250.

Turen blir i såfall fra Oslo til et sted mellom Alicante og Valencia.

Vil helst bo på hotell på veien, men kan det være en stressende ferie dersom jeg ikke bestiller hotell på forhånd og stopper der jeg føler for det? Kan hende ene dagen jeg orker 500 km, neste dag 400 km etc.. Altså at jeg stopper et sted og finne overnattingssted..
Da jeg dura rundt i Europa så brukte jeg bare booking.com appen. Starta turen i ca retning på morgenen, kjente på formen når jeg stoppa for lunsj ca midt på dagen og sjekka appen for bosteder etter hvor langt jeg kjente at jeg kunne orke å kjøre. Det funka snus hver eneste dag.
:thumleft

En av fordelene ved å kjøre en sykkel og ikke i følge: Frihet!
jmho.

Vi kjørte 2 på en sykkel etter ditt prinsipp 4-5 turer i Europa + UK.
Intet 100% planlagt, ikke noe forhåndsbestilt... 8-9-12 dager på tur, aldri vite eksakt hvilke veier man velger (unntatt om det er noen spesielle du ønsker å kjøre)...ikke vite hvor lunsj, middag eller seng blir. Alt går etter hva som skjer i løpet av dagen. Et rom til natten finner fant vi alltid!
Jeg leste meg opp på forhånd på ting å se i flere områder i retningen vi dro. La de noen ganger inn på GPS's. Klikket på "favoritter" en gang i mellom på turen, og plutselig dukket det ene og andre opp som var verdt en titt :)
Moro hele tiden! Aldri en natt uten seng!
:)
Slik skal jeg og fruen kjøre i sommer rundt i Tyskland. Det er skikkelig deilig å ikke planlegge.
Ducati Multistrada V4S - 2021

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av SilverSmurfer »

Audi Mannen skrev: 18 jun 2022, 21:34Slik skal jeg og fruen kjøre i sommer rundt i Tyskland. Det er skikkelig deilig å ikke planlegge.
Støtter den, hvis man planlegger for mye blir det ofte stress av det også. Det er deilig å bare kunne stoppe når man vil, slippe å kjøre så langt at man sliter seg helt ut og det går ut over morroa dagen etterpå.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Spaniatur - på eget hånd

Legg inn av dypen »

Zerocool1984 skrev: 17 jun 2022, 20:37 Vil helst bo på hotell på veien, men kan det være en stressende ferie dersom jeg ikke bestiller hotell på forhånd og stopper der jeg føler for det? Kan hende ene dagen jeg orker 500 km, neste dag 400 km etc.. Altså at jeg stopper et sted og finne overnattingssted..
Dette er ikke noe stress etter min erfaring, har gjennom mange år vært på reisefot rundt i Norden og Europa tidlig juni måned hvert år. Er akkurat ferdig med en tur der vi var gjennom 6 land og aldri bestilt hotell. Når vi kommer til stedet eller byen vi ønsker å overnatte i bruker vi booking.com eller hotels.com for å se hva som er ledig. Booker i app’n eller ringer direkte hotellet som ofte gir lavere pris. Dobbeltrom lå jamt på fra NOK 750,- til drøye 1000 lappen for natta utenom England der vi måtte opp i 2300,- Hvis vi er mange og skal ligge på samme sted flere døgn booker vi i forkant i app’n som vi kan avbooke kvelden før hvis noe skjærer seg. God tur :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar