Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Bjerknez »

Det kan hende jeg kommer dere i møte og kjører sammens med dere tilbake til campingen. Er bare 30ish mil for meg strake veien til campingen fra Fredrikstad. Ikke akkurat det man kan kalle en skikkelig dagsetappe for min del. Hvor jeg evt. møter dere må vi ta litt etter hvert siden jeg ikke vet hvilken rute dere tar enda. Jeg starter uansett mest trolig tiiiiidlig på morgenen. Trolig i 05:00 tiden. Så jeg sitter nok og spiser frokost på Vøringsfossen før dere har stått opp :lol

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 21 feb 2022, 03:11 Det kan hende jeg kommer dere i møte og kjører sammens med dere tilbake til campingen. Jeg starter uansett mest trolig tiiiiidlig på morgenen. Trolig i 05:00 tiden. Så jeg sitter nok og spiser frokost på Vøringsfossen før dere har stått opp :lol
Nåja - vi blir vel to om å være tidlig på veien , kanskje ikke fredagen siden vi da er et kjørefølge..... :-k
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 21 feb 2022, 09:35
Bjerknez skrev: 21 feb 2022, 03:11 Det kan hende jeg kommer dere i møte og kjører sammens med dere tilbake til campingen. Jeg starter uansett mest trolig tiiiiidlig på morgenen. Trolig i 05:00 tiden. Så jeg sitter nok og spiser frokost på Vøringsfossen før dere har stått opp :lol
Nåja - vi blir vel to om å være tidlig på veien , kanskje ikke fredagen siden vi da er et kjørefølge..... :-k
Nå skal jeg ikke gjøre dette til noen konkurranse, bare så det er sagt. Jeg sover til jeg våkner (og som oftest våkner jeg tidlig) men da står jeg opp med en gang. Jeg kommer altså ikke til å sette på vekkerklokken for å "vinne" dette :lol

Men av erfaring er de jeg har vært på tur samens med så langt stått opp langt etter meg. På kvelden er jeg nok en ganske bedagelig person, men på morran når jeg har stått opp og fått i meg kaffen, så det skje noe, ellers blir jeg fort rastløs.

Politiet har stoppet på meg på tråsykkel på vei til jobb hele to ganger da dem tror jeg er en av nattens løse fugler som har stjålet en sykkel. Når dem for høre at jeg sier at jeg er på vei til jobb, så tror dem ikke på meg siden klokken er 05:00ish om morgenen. Men når dem sjekker litt nærmere så skjønner dem fort at dette faktisk stemmer og begge gangene har dte endt med en hyggelig prat :twothumbs:

Så jeg vil vel si at jeg så absolutt ikke er som alle andre når det kommer til å stå opp om morgenen.

Men når kvelden kommer, så er jeg langt mer avslappet og befinner meg helt i motsatt ende :redface

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Audi Mannen »

Leser ivrig på planene som blir lagt og justerer meg deretter jeg Rolf Arne.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av rolf-arne »

Audi Mannen skrev: 22 feb 2022, 09:09 Leser ivrig på planene som blir lagt og justerer meg deretter jeg Rolf Arne.
Ja da blir det enkleste at det blir Kjell , sine muligheter som avgjør - jeg starter uansett fra vårt endelige treffsted (hvor nå det blir i Telemark) og tråkle vestlandet på en eller annen måte til jeg møter Kjell.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt kan det hende jeg møter dere ett sted og slår følge tilbake til campingen. Men som du sier er det best at kjellv bare legger opp en rute så tar vi det derfra :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av kjellv »

Det var da veldig til press som legges på meg nå.. :-k
Jeg er innmari dårlig på å planlegge tur. Faktisk så planlegger jeg vanligvis ingenting når jeg er på tur, i hvert fall så lite som jeg kan. Det eneste jeg pleier å planlegge er omtrent når jeg skal være hjemme igjen. Etter å ha bodd på nordvestlandet i omtrent 60 år har jeg lært meg å se an været før jeg bestemmer meg.

rolf-arne sendte meg et kartforslag her om dagen, et ruteforslag gjeldende for torsdag før treffhelga på strekningen fra omtrent Gaularfjellet til Odda-Rosendalområdet. Et spennende forslag, så absolutt! Den inneholder mange spennende veistrekninger jeg ikke har kjørt før, men også en del strekninger jeg har kjørt. Ruten er beregnet til ca 50 mil og nesten 10 timer, men det er en del ferger som brått kan skape en sprekk i tidsplanen dersom vi ikke treffer godt. Ruteforslaget kan godt ligge i bakhånd til vi ser hvilket vær vi har, men jeg tror at værmelderne skal få si meninga si før vi legger en fast plan.
Når vi på nordvestlandet reiser sørover så har vi mange valg. Det er svært sjelden at det er samme værtype på Østlandet og på Vestlandet samtidig. Kommer vind og vær fra havet i vest er været dårlig på vestsiden av fjellene, men mye bedre på østsiden. Har Østlandet dårlig vær kommer dette som regel fra sør-sørøst og strekker seg ofte helt nord til Dovre. Men oftest ikke lengre, og ikke over fjellene til Vestlandet.
Jeg mener vi ikke skal planlegge denne turen så nøye før vi vet mer om hvordan været blir. Vestlandet er fint å kjøre motorsykkel i, og er min absolutte favoritt. Men ikke når været er dårlig. Da er det best å kjøre sørover på østsiden av de høyeste fjellene.

edit: Men ingen regel uten unntak. På hjemreisedagen fra Gaupnetreffet i 2020 hadde vi en av de sjeldne værfenomen da det var grisevær uansett hvilken vei vi kjørte. Det er sjelden jeg har kjørt i så store mengder regn, jeg kjørte Vestlandet nordover. Stian kjørte over Sognefjellet og nordover derfra, han rapporterte om samme vær på den siden også.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 22 feb 2022, 19:46 Det var da veldig til press som legges på meg nå.. :-k
absolutt ingen press på deg det er bare slik at jeg kan tilpasse meg det meste og tar det på sparket . Og sånn forstår jeg at Audimannen også ser det.

Men her jeg sitter om dagene å har mine påtvugne pauser - så sitter man på googlemaps og ser på ruter - sjekker med både youtube og reisebøker - og gjør meg kjent.

Det har skjedd meg to ganger at jeg ikke tok av på rett plass , sånn at jeg gikk glipp av Gaularfjellet, det skjer ikke en gang til - Vikafjellet og Gaularfjellet skal kjøres og plåtas, som svenskan sier. Og så må det bli ei eller fler treningsøkte med drone..

Men som vi stadig er inne på været bestemmer... og er ikke det i henhold til planen så må man vite av andre muligheter.

Fremdeles ikke noe press på han Kjell :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Bjerknez »

Enig med rolf-arne. Jeg er ganske fleksibel på hvor jeg kan møte dere. Trenger kun å hvite hvilken retning dere har tenkt dere på avreisedagen så kjører jeg i den retningen og møter dere der hvor vi naturlig treffes og henger meg på tilbake mot campingen i Bø.

Jeg er jo greit kjent på vestlandet, så jeg er ikke så redd for å kjøre meg bort. I værte fall returnerer jeg til campingem så snakkes vi der. No big deal :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Bjerknez »

Men for ser det ut til at Geilo er et ganske naturlig knutepunkt. Det er ca. 30 mil fra meg til Geilo og rundt 20 mil fra Geilo til Bø Camping. 50 mil er for meg en ganske fin dagsetappe. Jeg tipper jeg lett kan være på Geilo fra klokken 10:00 og utover.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Audi Mannen »

kjellv skrev: 22 feb 2022, 19:46


Når vi på nordvestlandet reiser sørover så har vi mange valg. Det er svært sjelden at det er samme værtype på Østlandet og på Vestlandet samtidig. Kommer vind og vær fra havet i vest er været dårlig på vestsiden av fjellene, men mye bedre på østsiden. Har Østlandet dårlig vær kommer dette som regel fra sør-sørøst og strekker seg ofte helt nord til Dovre. Men oftest ikke lengre, og ikke over fjellene til Vestlandet.
Jeg mener vi ikke skal planlegge denne turen så nøye før vi vet mer om hvordan været blir. Vestlandet er fint å kjøre motorsykkel i, og er min absolutte favoritt. Men ikke når været er dårlig. Da er det best å kjøre sørover på østsiden av de høyeste fjellene.

edit: Men ingen regel uten unntak. På hjemreisedagen fra Gaupnetreffet i 2020 hadde vi en av de sjeldne værfenomen da det var grisevær uansett hvilken vei vi kjørte. Det er sjelden jeg har kjørt i så store mengder regn, jeg kjørte Vestlandet nordover. Stian kjørte over Sognefjellet og nordover derfra, han rapporterte om samme vær på den siden også.
Ser den i forhold til været ja, glemmer ikke turen hjem fra 2020 treffet. Skybrudd fra YX Dovre og helt hjem. Rakk akkurat å hoppe i dressen før det åpna seg. Til og med en værvant nordmøring fikk nok etter 4 timer med vaskehall på veien :sorry . Har ikke hatt det så kaldt siden vinterøvelsen i Trandumskogen i -93 og minus 34C i MG gropa på nattevakt :lol.

Tar gjerne turen der sola er mest fremme og en svipp østafjells går greit hvis været tilsier det. Telt blir pakket med så det er ikke noe stress med å planlegge overnatting i forveien.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 23 feb 2022, 14:33
kjellv skrev: 22 feb 2022, 19:46


Når vi på nordvestlandet reiser sørover så har vi mange valg. Det er svært sjelden at det er samme værtype på Østlandet og på Vestlandet samtidig. Kommer vind og vær fra havet i vest er været dårlig på vestsiden av fjellene, men mye bedre på østsiden. Har Østlandet dårlig vær kommer dette som regel fra sør-sørøst og strekker seg ofte helt nord til Dovre. Men oftest ikke lengre, og ikke over fjellene til Vestlandet.
Jeg mener vi ikke skal planlegge denne turen så nøye før vi vet mer om hvordan været blir. Vestlandet er fint å kjøre motorsykkel i, og er min absolutte favoritt. Men ikke når været er dårlig. Da er det best å kjøre sørover på østsiden av de høyeste fjellene.

edit: Men ingen regel uten unntak. På hjemreisedagen fra Gaupnetreffet i 2020 hadde vi en av de sjeldne værfenomen da det var grisevær uansett hvilken vei vi kjørte. Det er sjelden jeg har kjørt i så store mengder regn, jeg kjørte Vestlandet nordover. Stian kjørte over Sognefjellet og nordover derfra, han rapporterte om samme vær på den siden også.
Ser den i forhold til været ja, glemmer ikke turen hjem fra 2020 treffet. Skybrudd fra YX Dovre og helt hjem. Rakk akkurat å hoppe i dressen før det åpna seg. Til og med en værvant nordmøring fikk nok etter 4 timer med vaskehall på veien :sorry . Har ikke hatt det så kaldt siden vinterøvelsen i Trandumskogen i -93 og minus 34C i MG gropa på nattevakt :lol.

Tar gjerne turen der sola er mest fremme og en svipp østafjells går greit hvis været tilsier det. Telt blir pakket med så det er ikke noe stress med å planlegge overnatting i forveien.
Usikker på hvilket år det var, men jeg husker enda turen fra Trondheim til Molde. Det bøttet ned HELE veien!! Det plasket i asfalten. Tror jeg brukte totalt 6 timer på turen, inkludert ferge.

Jeg ble utrolig nok ikke gjennomvåt, så regndressen fra Held fikk kjørt seg, men du store så kjipt det var. Jeg klarte ikke å sette pris på noe som helst av den turen.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av BjørnSover »

Når dere kjører etter været - tar dere teltovernattinger, eller satser på hytter/hotell?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av rolf-arne »

BjørnSover skrev: 23 feb 2022, 18:41 Når dere kjører etter været - tar dere teltovernattinger, eller satser på hytter/hotell?
Blir telt,jervenduk og hengekøye med på den turen... Tenker på å ligge over på toppen på Gaularfjellet og få med soloppgangen

Gjorde det på Dalsnibba i 2020 ? - var ganske magisk , når en liten spurv og jeg var aleina der oppe og sola stod opp... Hardt å ligge på svaberget - men det gikk det også..

Om det blir dritt vær alle steder - så rømmer man i hytte.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Vestlands tour til 2022 treffet i Telemark

Legg inn av BjørnSover »

Jeg bare begynner å planlegge hvor mange dager fri i uken før treffet jeg skal ha. Pluss jeg har ikke dratt med campingutstyr på mc tur enda, så jeg aner ikke hvor mye plass campingutstyret tar på sykkelen. Men der er ikke mer en sovepose, liggeunderlag og hengekøye og evt lite telt som er ekstra. Erfaringsmessig pakker jeg det det er plass til - resten får være igjen hjemme.

Å sove i naturen når været er fint er bedre enn å sove i rom 👍

Svar