Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev: 13 mar 2022, 12:09 Det er vel fremdeles lov å håpe på mcturer fremover... :mk Har har Lindesnes ,Lysebotn , Sulaskarvegen på lista over hvor jeg har lyst til å kjøre.
Litt uklart om det er vært å ta ferge inn Lysefjorden eller eventuelt kjøre ned og opp til Lysebotn.
Ser at det går turistferge og kombibåt inn fjorden i sommersesongen. Noen her som har erfaring med å tatt mc med på noen av disse ?
En stund siden sist jeg kjørte ned og opp igjen fra Lysfjorden. En fin tur begge veier når det er lite trafikk.

Samme gjelder forsåvidt Suleskarveien. Men turen over der i fjor sommer var ingen stor opplevelse akkurat. Årsaken til det kan kort oppsummeres med ordet bobiler...
Åpenbart uerfarne og lite samarbeidsvillige bobilsjåfører med altfor god kredittverdighet og dermed for store bobiler.

Så skal man ov er Suleskaret gjør man klokt i å velge rett tidspunkt - uten at jeg våger meg på å anslå når dette kan være...
Jeg valgte åpenbart helt feil tid.

Kan man kanskje håpe på færre bobiler til sommeren med de dieselprisene vi har nå om dagen?

Ellers anbefales fergeturen i Lysefjorden, både hele fjorden fra Forsand til Lysebotn og halvveis til Songesand og fortsette derfra videre mot Hardanger.

https://lysefjorden365.com/no/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av OttoL »

Solo-rider skrev: 13 mar 2022, 12:09 Det er vel fremdeles lov å håpe på mcturer fremover... :mk Har har Lindesnes ,Lysebotn , Sulaskarvegen på lista over hvor jeg har lyst til å kjøre.
Litt uklart om det er vært å ta ferge inn Lysefjorden eller eventuelt kjøre ned og opp til Lysebotn.
Ser at det går turistferge og kombibåt inn fjorden i sommersesongen. Noen her som har erfaring med å tatt mc med på noen av disse ?
Ingen problem og ta med sykkel på ferga fra Lysebotn, hopp av på Songesand så tar du fv661 over lyngsheia til du møter rv13.
fin tur.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av Relax »

AJ skrev: 13 mar 2022, 12:30
Solo-rider skrev: 13 mar 2022, 12:09 Det er vel fremdeles lov å håpe på mcturer fremover... :mk Har har Lindesnes ,Lysebotn , Sulaskarvegen på lista over hvor jeg har lyst til å kjøre.
Litt uklart om det er vært å ta ferge inn Lysefjorden eller eventuelt kjøre ned og opp til Lysebotn.
Ser at det går turistferge og kombibåt inn fjorden i sommersesongen. Noen her som har erfaring med å tatt mc med på noen av disse ?
En stund siden sist jeg kjørte ned og opp igjen fra Lysfjorden. En fin tur begge veier når det er lite trafikk.

Samme gjelder forsåvidt Suleskarveien. Men turen over der i fjor sommer var ingen stor opplevelse akkurat. Årsaken til det kan kort oppsummeres med ordet bobiler...
Åpenbart uerfarne og lite samarbeidsvillige bobilsjåfører med altfor god kredittverdighet og dermed for store bobiler.

Så skal man ov er Suleskaret gjør man klokt i å velge rett tidspunkt - uten at jeg våger meg på å anslå når dette kan være...
Jeg valgte åpenbart helt feil tid.

Kan man kanskje håpe på færre bobiler til sommeren med de dieselprisene vi har nå om dagen?



Ellers anbefales fergeturen i Lysefjorden, både hele fjorden fra Forsand til Lysebotn og halvveis til Songesand og fortsette derfra videre mot Hardanger.

https://lysefjorden365.com/no/

Klart felles ferie her, eller ferie tiden da europere kommer mest herover, er ikke den beste tiden over Sirdal.
Andre tidpunkt er fredag og søndag ettermiddag. (Det har blitt MANGE hytter.)
Såååå...........tidligere på året eller høsttur,,,
Den åpner vel en gang i Mai, avhengig av vær/snø,,noen ganger tidligre nå, kanskje. Tidlig / midten av Juni er kanskje

Kanskje det blir færre i år, og mer nedover Europa?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 13 mar 2022, 12:30 En stund siden sist jeg kjørte ned og opp igjen fra Lysfjorden. En fin tur begge veier når det er lite trafikk.

Samme gjelder forsåvidt Suleskarveien. Men turen over der i fjor sommer var ingen stor opplevelse akkurat. Årsaken til det kan kort oppsummeres med ordet bobiler...
Åpenbart uerfarne og lite samarbeidsvillige bobilsjåfører med altfor god kredittverdighet og dermed for store bobiler.

Så skal man ov er Suleskaret gjør man klokt i å velge rett tidspunkt - uten at jeg våger meg på å anslå når dette kan være...
Jeg valgte åpenbart helt feil tid.

Kan man kanskje håpe på færre bobiler til sommeren med de dieselprisene vi har nå om dagen?
I fjor var det generelt ille på populære turistmål, enten de kjørte bobil eller en "vanlig" personbil, fjellene var overbefolket i ferietiden.
Mange som har kjøpt eller leid bobil i mangel på mulighet (eller lyst) på utenlandsreise de siste to årene, jeg så også en bobil med skilt/kjennetegn Plan B :D
Blir spennende å se i år, tiltakene varte såpass lenge at mange kanskje enten droppet å bestille noe utenlandsferie i år også?

Det som er synd for oss som liker å kjøre i fjellet/fjelloverganger, er at det er (etter min mening) finest i fra uti midten av juli og ut august.
Da er det meste av snøen borte og temperaturene gode, men det er samtidig da de fleste turistene er der. I mellomeuropa er det vel mest vanlig med ferie i august, så da er det fullt av bla. tyskere og nederlendere i Norge.

Solo-rider
Innlegg: 781
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av Solo-rider »

Fikk en erfaring med bobiler i juli 2021.Kjørte Geilo til Odda. LITE stas å ligge etter bobiler som lå midt i veien ut å vike mil etter mil..Satser på tur etter den Norske fellesferien og at de Tyske bobilturistene ikke har råd til nye bensinpriser.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er sikkert som vanlig et ytters sjeldent tillfelle når det gjelder synspunkt på bobiler. Jada, det er ikke foretrukket og ligge bak 10 bobiler opp Trollstigen eller andre steder, men jeg legger ikke om ruten av den grunn.

Jeg har aldri hatt noe problem som jeg kan huske med å komme meg forbi disse husbilene. Det er jo bare et napp på rulla så er man forbi. Å kjøre forbi en bobil i oppoverbakke i en fart rundt 30 km/t er jo ikke noen prøvelse for noen motorsykler.

Det værste for min del er ferger hvis det blir mye av dem. Da føler jeg at livet settes litt på pause...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 13 mar 2022, 17:03 Jeg har aldri hatt noe problem som jeg kan huske med å komme meg forbi disse husbilene. Det er jo bare et napp på rulla så er man forbi. Å kjøre forbi en bobil i oppoverbakke i en fart rundt 30 km/t er jo ikke noen prøvelse for noen motorsykler.
På vanlige sommerdager på normale veier er aldri bobiler noe problem.
Men på smale turistveier som over Suleskar, med mye trafikk og ikke minst bobiler - i begge retninger - av størrelsesordner som det burde vært forbud mot å bruke på slike veier, siden de legger beslag på hele veibredden bortsett fra der det er møteplasser.
I tillegg et annet problem, som mange ikke umiddelbart tenker over, er alle sauene som beiter i området og dermed også all sauskiten som ligger i veibanen og som mange bilførere, også bobiler, gjør hva de kan for å unngå. Mao. ser man enkelte overraskende og uforutsigbare unnamanøvre, som gjør at man vegrer seg for å foreta en forbikjøring på disse smale veiene.

Selv synes jeg ikke Suleskardveien er spesielt interessant som MC-vei, men helt grei å kjøre når det er lite trafikk. Men å kjøre der i bobilkø er rett og slett frustrerende.
Også er det slik for meg i hvertfall at jeg anser meg selv som myk trafikant når jeg kjører MC og tar ikke unødige sjanser på bla. forbikjøringer av bobilsjåfører med et tildels svært uforutsigbart kjøremønster, som f.eks. at disse bilene plutselig og uten bruk av blinklys kjører ut i veien igjen fra disse møteplassene mens en mindre bil eller MC er i ferd med å passere.

Nevner til slutt at jeg kom i nærkontakt med en bobil på Suleskaveien for noen år siden. Med full oppakniong og kona som passasjer holdt jeg på å havne i grøfta da en bobil, som kom i mot, plutselig svingte over mot venstre for å unngå et hull i veien. Noe føreren faktisk innrømte da jeg tok en alvorsprat med ham etter å ha fått parkert trygt og var sjeleglad for at vi holdt oss på veien.
Speilet på sykkelen derimot lot seg ikke redde, så turen var langt på vei ødelagt pga. av dette.
Dessverre var jeg så oppskaket etter hendelsen at jeg ikke fikk "truet" til meg den tusenlappen et nytt speil kostet, fra bobilidioten.

Så nei, bobiler på smale svingete veier har jeg ingenting til overs for.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte opp Tyinnveien fra Øvre Årdal i retning Turtagrø i 2017. jeg sov litt lenge den dagen da det ble noen pils på campingen og det viste seg at jeg kjørte omtrent likt med alle bobilene i området som skulle samme vei.

Veiene oppover der er temmelig smale og bobilene kommer så vidt rundt noen av svingene, men jeg følte vertfall at jeg kunne smette forbi alle sammen relativt enkelt. Det tar jo regelrett 5 sekunder og kjøre forbi en bobil som liger i 30km/t.

Jeg opplevde ikke dette som noe stort problem og de fleste var passert før jeg nådde toppen og leeenge før Turtagrø.

Det skal sies at jeg godt kunne vært foruten og jeg hadde ønsket at jeg startet tidligere, men at bobiltrafikken gjør at jeg endrer kjørerute vil nok ikke skje.

Da er vanlige biler mer irriterende, for disse har normalt sett høyere fart og det tar litt mer tid og komme seg forbi hvis strekningen du har til rådighet ikke er god nok opp over trange fjellsider etc. Mange av dem drar jo også på litt der man pleier og kjøre forbi etc.

Bobiler derimot, der snakker vi 30km/t og full gass og en mer javn, men lav hastighet. Mer forutsigbart. Synes nå jeg vertfall.

Så ikke nok til å få meg til å endre rute, men nok til at jeg vurderer å kjøre tidligere etc. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Del gjerne allerede nå dine turplaner for 2022 sesongen!

Legg inn av rolf-arne »

Min erfaring er å komme seg på tur tidlig-- og ta frokosten rundt 10 tiden - da kan den første camping køa kjøre forbi mens jeg slapper av en times tid med frokost og planlegging av dagen. Med veier som dere har prata om her så gjelder det å ha blikket opp og laaangt frem .. Trollstigen gir jo en fantastisk mulighet med sin oversikt- 2 ganger har jeg stoppet på rasteplassen før oppstigninga og tatt lunsj der - når jeg var ferdig satt alle de andre i lunsjkø på kafeen.

Men bobiler kan være vanskelige og en medvirkende årsak til at ST1100èn tok fyr på vei nord til Hardangerbrua var de bobilene som man ikke kom seg forbi... kjørte forbi 2 semivogntog på strekninga - men kom ikke forbi de små bobilan -

PS - 5 sekund - har du traktor? :-k

Så bruker jeg å være tidlig påhan av en annen grunn - fotograferer en del og da er det fint å være aleina - bare en sjøl motivet og lyset.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar