Hvor lenge varer sesongen?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av SilverSmurfer »

Hadde en diskusjon her i går om hvor lenge sesongen varer. Og har vel kommer frem til at det finnes overraskende mange forskjellige meninger om dette temaet.

Noen sier 4 måneder, fra Mai og ut August. Jeg lener mer mot 7-8, og tar gjerne en tur i begynnelsen av Mars eller slutten av September, eller for den saks skyld en liten tur når som helst hvis det ikke er snø ute.

Hva tenker dere?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av cannon »

I Rgaland året rundt. I Finnmark, mai til sep(?). I Oslo mars til november.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av Audi Mannen »

Møre & Romsdal langs kysten kan ha sesong året rundt og jeg kjører ikke etter kalender. Jeg stopper når de begynner salting på veiene og starter når det har vært noen skikkelige regnskyll etter saltingen har stoppet igjen. Blir alt for mye vasking med salt sølet på veiene. Men ingen regel uten unntak da dersom været er strøkent i januar så kan det friste med en liten lokal runde bare for å få feelingen. Vi har hatt opp mot 20 grader 1. Januar og da er det fint med en tur.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av KåreDump »

Audi Mannen skrev: 02 aug 2021, 08:01 Jeg stopper når de begynner salting på veiene og starter når det har vært noen skikkelige regnskyll etter saltingen har stoppet igjen.
Samme her, saltbilen avgjør både starten og slutten på sesongen for meg. :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av kaLARSnikov »

Spørs vel på været (og hva slags vær/temperatur man er villig til å kjøre i). Jeg hadde fjorårets siste tur nærmere midten av oktober og årets første i starten av mai. Vet en kollega dro i gang sykkelen relativt tidlig i mars i fjor, men i år var det nesten konstant drittvær her til langt ut i april. (Store deler av mai var for øvrig også bløtt nok.)

På generelt grunnlag ville jeg vel sagt seks måneder: april-september, men med værforbehold...

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av Nomade »

Oslo: Slutten av mars om det er tørt og fint til slutten av oktober om det er samme forhold.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av Forc »

Samme som over. Pleier hente sykkelen fra vinterlagring rundt påsketider og levere den i slutten av oktober/starten av november. Gidder ikke kjøre mer når saltingen har begynt og pleier gi det litt tid med plussgrader før jeg kjører noe særlig så mest mulig av skiten (salt/grus/vintersøl) er borte fra veiene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Sesongen følger saltingen. Noe mer er det ikke å si for min del.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av xavi0n »

Her i tromsø varer den fra ca starten/midten av mai og til september, akkurat september er så usikker har både gått på jakt i baris og skiftet til vinterdekk 15 sept
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Sesongen i fjor ble avsluttet en uke ut i november, også ble årets påbegynt i slutten av mars mener jeg.
Frost og/eller salting = stopp for min del.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av bm »

FredrikE24 skrev: 02 aug 2021, 18:34 Sesongen følger saltingen. Noe mer er det ikke å si for min del.
:twothumbs:
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvor lenge varer sesongen?

Legg inn av rolf-arne »

Finnmark er litt større og mindre enn mange tror, sesong for sykkel kan også variere voldsomt... for lokal kjøring vil det i vest variere med start fra tidlig april til 17 mai..med forbehold om snødekte veier så seint som pinse,, noen ganger senere...langtur i Finnmark ville jeg ha tenkt mot 17 mai Alta tidligere og for ikke å snakke om østfylket som kanskje er tidligere enn Alta.

Høsten kan bli tverrstopp i slutten av september , men som regel kan man kjøre til oktober ender..et år kjørte jeg til medio november -

Så vi tenker korte 5 mnd til i unntaket for lokalkjøring 7 mnd , med temp fra - til 24 grader ( 24 gr i en time)



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar