Tips til første langtur?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Tips til første langtur?

Legg inn av xavi0n »

Heisann, skal på min første skikkelige langtur på MC neste uke, Fra tromsø å ned til bodø, videre til trondheim, usikker på hvordan vei jeg tar. kommer ann på været. Mulig det blir lengre sør enn det å, men igjen, kommer ann på været.
Har vært mye på tur men aldri på mc, så tenkte jeg skulle starte en tråd om noen hadde noen tips og triks?
Hva skulle DU ønske du visste før din første langtur?
If you gonna be dumb you gotta be tough

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av FreewheelBurning »

Det man skulle ønske å vite før hver tur er været. Hadde min første "lengste" tur i fjor, inkludert mesteparten av ruten du nevner. Det jeg bommet på da var hvor kaldt det er i nord. Hadde med ett ullsett og det ble brukt hvert sekund av turen. Fælt så kaldt det kan være i juli!

I år har jeg en langtur på Vestlandet, og under setet er det fullt med ulltøy som så langt er ubrukt, det har derimot vært uutholdelig varmt enkelte steder og ikke regn, selv om det var meldt en del regn denne uka.

Men de aller første "langturer" var betydelig kortere, for å teste ut hva jeg klarte, hvor mange timer jeg klarte osv.

Det vanligste tipset er ikke ta med for mye ting. Kan også legge til, det kan være fordelaktig å overnatte billig, for eksempel telt eller hytte. Eller bestill billigere på forhånd.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av xavi0n »

Haha ja oppdaget fort hvor kaldt det blir i 90 selv om det er 10-15 grader.
Allerede ganske grei peilig på hvor lenge jeg klarer, så satser på å kjøre til bodø første dagen så blir det tatt mer på sparket derfra
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av kjellv »

Første bud er at du vet at sykkelen er klar for tur. Det må være rikelig med dekk igjen, det er utrolig hvor fort de siste millimeterne slites bort langs midtsonen. Bremseklosser også. Ha på nye om du er i tvil, så kan du heller lagre de halvslitte under salen i reserve til en annen gang.

Pakk med deg minst mulig. Ingen vits å drasse med seg en haug med klær, du bruker ikke annet enn kjøreklærne likevel. Kanskje en shorts eller ei joggebukse og et par lette sko til bruk når du stopper for kvelden. Noen par sokker, t-skorter og undertøy kan være greit. Regndress er et must, likeså ekstra hansker.
Bruk sokker med minst 50% ull, også om det er varmt i været. Ull isolerer og holder deg varm på beina om det i perioder er kaldt, det kan fort skje over en fjellovergang. Om det er varmt i været vil ull ikke bli klamt, og ullsokker tørker veldig fort igjen.
Ikke planlegg turen for godt. Ta ting på sparket så mye du kan. Har du plan og ferdig booket overnatting for hele turen vil det bare bli stress. Ettersom du nå skal på tur så sent på sommeren er presset på overnattingssteder langt mindre enn midt i juli, og du finner som regel ei ledig campinghytte på drop-inn,. Særlig hvis du velger mindre campingplasser et stykke fra byer. Husk at de fleste campingplasser stenger resepsjonen på ett eller annet tidspunkt mellom kl. 20 og 23. Alternativt kan du bestemme deg godt ut på dagen hvor langt du vil kjøre før du tar kveld, og ringe til aktuelle campingplasser i 16-tida. Ha med telt eller hengekøye som reserveløsning om du ikke finner noe. Denne friheten gir deg minst 100% bedre frihetsfølelse og glede av turen.
Oppdater her i forumet hver dag så vil du gjerne treffe andre forummedlemmer når du er underveis. Det er alltid kjekt.
God tur :prf

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av xavi0n »

Ja det var litt av målet med å ta så seint, har brukt hele sommeren på jobb å bryte med forbi ymse fasonger av bobiler, så håper de er borte.
Som du sier, ingenting planlagt bortsett fra et stopp i bodø å trondheim. Hengekøye og sovepose blir med som soveløsning om det er ok vær. Primus å et like kokesett blir å med så man har mulighet for å få kaffe i seg på mårran før man starter 😂
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av niko »

Et par småting som har blitt viktige for meg: Crocks eller tilsvarende til pauser. Veldig godt å få lufta beina. Og solbriller og caps lett tilgengelig slik at øynene får hvilt seg litt. Og vann og noe for blodsukkeret.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av AJ »

Pakk smått og lett. Klær tar f.eks. liten plass i kompresjonsposer.
Her har jeg selv mye å lære.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av xses »

Sjekk at MC og utstyr er i orden, jeg dro på tur med et fordekk jeg regnet med holdt.. Er du nesten ned på minimums markøren, slites det EKSTREMT fort derifra, jeg måtte bytte halveis i turen, og MC dekk og steder som bytter dette finnes ikke like ofte som bensinstasjoner. Telt hvis du skal bo i det, at det er stort nok og tett. Jeg er glad i turmat og pakker Realturmat med meg, men på langturer kan du også kjøpe dette underveis så slipper du å ha med ekstremt mye. Varme klær er nesten et must i Norge mener jeg, kan fort bli kaldt i fjelloverganger. Husk også at vinden kjøler ned. Skal du ligge i telt, få med deg et GODT liggeunderlag, søvn er viktig!
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Tips til første langtur?

Legg inn av Domino »

Når det gjelder liggeunderlag vil jeg anbefale Exped SynMat eller DownMat. Jeg har sjøl et SynMat 7LW, det er litt bredere enn lengre enn "normalen". Og det har en R-verdi på 4,9.

Svar