Mot Hardanger 17 mai

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
BjørnO
Innlegg: 35
Registrert: 03 aug 2019, 00:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT 2021
Sted: Fredrikstad

Mot Hardanger 17 mai

Legg inn av BjørnO »

Heisann, i skrivende stund så er det noe uvisst om jeg får kommet meg avsted på tur i uke 20.
Feriedager er tatt ut og reiseruta er på tegnebrettet. Det er noen faktorer som ikke spiller heelt på lag. Nr1 er vel at det er usikkert om jeg har noen sykkel. Har solgt XJR,n og venter nå på den nye som ble bestilt for litt over 14dgr siden. Ikke fått noen dato på den ennå, jeg fikk inntrykk av at den kunne leveres kjapt når jeg bestilte den. Så spørs det hva som regnes som kjapt. Den som venter synes det ikke går kjapt nok hvertfall :-k
Det andre er jo denne kalde våren, kom mai du skjønne milde ..

Jeg har laget ett kjapt utkast til rute: https://www.google.no/maps/dir/59.21024 ... 789925!3e0

Jeg skal innom Kongsberg og drømte om no fruktblomstring i Hardanger..

Ønsker innspill og tips, ruta er uansett ikke hugget i stein. Det blir alltids noen endringer underveis.

Jeg skal eventuelt være på veien fra 17 til 24 mai :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av mekkern »

26/27-30Mai blir det Hardangertur for meg også.

men pr nå så er det litt pes med vinterstengninger og småras...så google kødder til rutene..ellers så skulle jeg fixet en mer "kjørevennlig" rute på 2 hjul. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av niko »

Mye moro i vente! Jeg hadde vurdert østsida av Tinnsjøen. 364 mot Austbygde. Har ikke kjørt der sjøl, men hørt mye pent om strekningen og den står på lista mi. Kanskje noen andre her inne kan bekrefte/avkrefte om det kan være et alternativ? "Melkeruta" til Rjukan har jeg kjørt, den syntes jeg blei kjedelig - i hvertfall hvis jeg kjørte noenlunde lovlig. God tur og håper både du og mekkern får sol og medvind begge veier :sunny: :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Mot hardanger 17 mai

Legg inn av oivindg »

niko skrev:Mye moro i vente! Jeg hadde vurdert østsida av Tinnsjøen. 364 mot Austbygde. Har ikke kjørt der sjøl, men hørt mye pent om strekningen og den står på lista mi. Kanskje noen andre her inne kan bekrefte/avkrefte om det kan være et alternativ? "Melkeruta" til Rjukan har jeg kjørt, den syntes jeg blei kjedelig - i hvertfall hvis jeg kjørte noenlunde lovlig. God tur og håper både du og mekkern får sol og medvind begge veier :sunny: :thumleft
Kjørte der i fjor. Fin vei, men såpass dårlig asfalt at det ikke ble noe kos. Jeg venter til jeg hører at de har lagt ny asfalt før jeg kjører der igjen.

Melkeruta er ganske fin når det er lite trafikk og man kan kjøre i rundt 100, synes jeg.
Sist redigert av oivindg den 09 mai 2021, 15:12, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Toven

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av Toven »

364 funker greit men det er relativt humpete. Den er mer gøy enn 37 til Rjukan, som er nær sagt sovemedisin og ofte besøkt av statlige veipirater.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av pekle »

364 skiller nok ganske bra på demperoppsett. Syns den var slitsom med bilen i fjor, men med sykkelen var det ikke noe problem. En GS ville også håndtert det fint. Ville nok tenkt meg om to ganger om jeg hadde sportssykkel eller "billigdempere". Men kan godt tenkes at Guzzien vil takle det fint. Dersom det funker fint vil jeg også anbefale å fortsette 362 langs Totak fra Rauland til Haukeligrend. Svingete, smal og lite trafikk, med noe variabel asfaltkvalitet. Også mer interessant landskap enn E134 her. Går da riktignok glipp av hvetebaksten på Mjonøy. For de som ikke har prøvd den; stopp neste gang (det er vel stengt på vinteren, usikker på når de åpner for sesongen) Glem brødene, de er ikke så fantastiske, kjøp heller dobbelt opp av søtbaksten :D

BjørnO
Innlegg: 35
Registrert: 03 aug 2019, 00:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT 2021
Sted: Fredrikstad

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av BjørnO »

pekle skrev: 09 mai 2021, 15:36 364 skiller nok ganske bra på demperoppsett. Syns den var slitsom med bilen i fjor, men med sykkelen var det ikke noe problem. En GS ville også håndtert det fint. Ville nok tenkt meg om to ganger om jeg hadde sportssykkel eller "billigdempere". Men kan godt tenkes at Guzzien vil takle det fint. Dersom det funker fint vil jeg også anbefale å fortsette 362 langs Totak fra Rauland til Haukeligrend. Svingete, smal og lite trafikk, med noe variabel asfaltkvalitet.
Satser på østsida av Tinnsjø (364) 362 langs Totak var allerede lagt inn ;)

Ruta stopper jo på Tysse (mest for at jeg har eid en Tysse henger sikkert) Regner med at jeg drar sørover derfra. Skulle vel kanskje fått kjørt inn til Lysefjorden og over fjellet der. eller videre sørover og nordsjøveien. Litt avhengig av været etc. Men hadde tenkt meg inn ved Lysefjorden i fjor men rakk jammen ikke. Håper og tror på fler muligheter i år!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 09 mai 2021, 15:36 364 skiller nok ganske bra på demperoppsett. Syns den var slitsom med bilen i fjor, men med sykkelen var det ikke noe problem. En GS ville også håndtert det fint. Ville nok tenkt meg om to ganger om jeg hadde sportssykkel eller "billigdempere". Men kan godt tenkes at Guzzien vil takle det fint. Dersom det funker fint vil jeg også anbefale å fortsette 362 langs Totak fra Rauland til Haukeligrend. Svingete, smal og lite trafikk, med noe variabel asfaltkvalitet. Også mer interessant landskap enn E134 her. Går da riktignok glipp av hvetebaksten på Mjonøy. For de som ikke har prøvd den; stopp neste gang (det er vel stengt på vinteren, usikker på når de åpner for sesongen) Glem brødene, de er ikke så fantastiske, kjøp heller dobbelt opp av søtbaksten :D
Dere som ser ut til å være kjent i de traktene: Vet noen her om FV755 som går fra nordenden av Tinnsjøen, over fjellet til sånn ca Uvdal er asfaltert? Og om den pleier å være stengt om vinteren? Kanskje SVV har oversikt over veidekke og sånt på nett? Noen som vet?
Kan ellers anbefale veien over Tuddal, mellom E134 og Rjukan.

Toven

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av Toven »

cannon skrev: 09 mai 2021, 16:32
pekle skrev: 09 mai 2021, 15:36 364 skiller nok ganske bra på demperoppsett. Syns den var slitsom med bilen i fjor, men med sykkelen var det ikke noe problem. En GS ville også håndtert det fint. Ville nok tenkt meg om to ganger om jeg hadde sportssykkel eller "billigdempere". Men kan godt tenkes at Guzzien vil takle det fint. Dersom det funker fint vil jeg også anbefale å fortsette 362 langs Totak fra Rauland til Haukeligrend. Svingete, smal og lite trafikk, med noe variabel asfaltkvalitet. Også mer interessant landskap enn E134 her. Går da riktignok glipp av hvetebaksten på Mjonøy. For de som ikke har prøvd den; stopp neste gang (det er vel stengt på vinteren, usikker på når de åpner for sesongen) Glem brødene, de er ikke så fantastiske, kjøp heller dobbelt opp av søtbaksten :D
Dere som ser ut til å være kjent i de traktene: Vet noen her om FV755 som går fra nordenden av Tinnsjøen, over fjellet til sånn ca Uvdal er asfaltert? Og om den pleier å være stengt om vinteren? Kanskje SVV har oversikt over veidekke og sånt på nett? Noen som vet?
Kan ellers anbefale veien over Tuddal, mellom E134 og Rjukan.
Den er da asfaltert, om du ser på street view. Helt greit dekke, noe humpete sist jeg kjørte der for noen år siden.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av pekle »

755 er asfaltert og åpen.

Men veien som går østover mot Veggli er delvis grus og vinterstengt.

Statuskart: https://www.vegvesen.no/trafikk/?lat=60 ... View=false

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av pekle »

BjørnO skrev: 09 mai 2021, 15:58
pekle skrev: 09 mai 2021, 15:36 364 skiller nok ganske bra på demperoppsett. Syns den var slitsom med bilen i fjor, men med sykkelen var det ikke noe problem. En GS ville også håndtert det fint. Ville nok tenkt meg om to ganger om jeg hadde sportssykkel eller "billigdempere". Men kan godt tenkes at Guzzien vil takle det fint. Dersom det funker fint vil jeg også anbefale å fortsette 362 langs Totak fra Rauland til Haukeligrend. Svingete, smal og lite trafikk, med noe variabel asfaltkvalitet.
Satser på østsida av Tinnsjø (364) 362 langs Totak var allerede lagt inn ;)
Oops. Ingen på internett som leser det man kommenterer på vel :knegg ;)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 09 mai 2021, 16:50 755 er asfaltert og åpen.

Men veien som går østover mot Veggli er delvis grus og vinterstengt.

Statuskart: https://www.vegvesen.no/trafikk/?lat=60 ... View=false
Takk for super link. Akkurat det jeg trengte👍

BjørnO
Innlegg: 35
Registrert: 03 aug 2019, 00:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT 2021
Sted: Fredrikstad

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av BjørnO »

pekle skrev: 09 mai 2021, 16:54
Oops. Ingen på internett som leser det man kommenterer på vel :knegg ;)
Det skulle tatt seg ut :lol

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av mekkern »

Nå laget jeg en rute som jeg synes viser det meste av Hardanger og har mange morsomme veier fra Røldal til Tysse(selv om Tysse ikke er noen "høydare" :knegg )

eneste man "må" treffe er Skånvik-Matre 12:45 hvis en reiser fra morgenen-ellers går det ofte ferje til Utåker fra Skånvik-som også er en fin vei opp til Rosendal.

https://www.google.no/maps/dir/5760+R%C ... !3e0?hl=no
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

BjørnO
Innlegg: 35
Registrert: 03 aug 2019, 00:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT 2021
Sted: Fredrikstad

Re: Mot hardanger 17 mai

Legg inn av BjørnO »

mekkern skrev: 09 mai 2021, 18:58 Nå laget jeg en rute som jeg synes viser det meste av Hardanger og har mange morsomme veier fra Røldal til Tysse(selv om Tysse ikke er noen "høydare" :knegg )

eneste man "må" treffe er Skånvik-Matre 12:45 hvis en reiser fra morgenen-ellers går det ofte ferje til Utåker fra Skånvik-som også er en fin vei opp til Rosendal.

https://www.google.no/maps/dir/5760+R%C ... !3e0?hl=no
Tysse er ikke noe mål i seg selv, var dit jeg «kom» når jeg så på reiserute. Korrigerer ruta med ditt innspill. RV 13 fra Røldal er vel en nasjonal turistvei, derfor jeg i utgangspunktet valgte den veien :)

Svar