Liten Oslo - Røldal 2 dagers tur

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Liten Oslo - Røldal 2 dagers tur

Legg inn av kaiu »

Da er første solo 2 dagers tur i Norge kjørt. Ble en veldig fin tur Oslo-Geilo-Eidfjord-Røldal-Sauda-Røldal-Notodden-Oslo
Se https://goo.gl/maps/Vef7coZTbQZaxAB46 for ruten med noen små avvik på grus som Tomtom foreslo på vei opp til Geilo. Har et hat/elsk forhold til GPSen, og den var som vanlig frustrerende i starten, men kom opp med flere fine veier. Ble også litt grus på vei mot Geilo.

Så første gang for solo tur alene i Norge og camping utenfor en camping plass. Gikk veldig bra, selv om Lars Monsen nok hadde hatt sine kommentarer om det meste. Sommer i Norge er 4 grader om morgenen ved Pålsbufjorden og fantastisk hvor mye mygg som kan være på ett sted til enhver tid. Enkelte sauer i området tror jeg trenger psykolog når man hører de holde på noen timer. Alle skrekk filmen man har sett som har med skogen og gale mennesker å gjøre kommer også frem fra glemselen når man ligger i soveposen 😊.

Utrolig moro å kjøre på veldig mange av veiene. Som AJ sier hele tiden så er KTM 1290 SA’en en helt fantastisk kjøremaskin.
Fikk kjørt den mye omtalte Fv520 Røldal-Sauda fram og tilbake og det var veldig gøy. Overraskende lite trafikk, selv om noen forbikjøringer måtte til og skummelt med bilister som ser på omgivelsene mens de kjøre i sving. Sauer som hopper ned i veien skaper også litt spenning i hverdagen.

Greide en stille velt når jeg skulle sjekke mobil/Google maps på en ganske pinlig måte, men kun stoltheten som fikk seg en trøkk. Når man skal løfte opp en KTM 1290 skulle man gjerne hatt en moped i stedet. Veldig hyggelig at ett dansk MC par som kjørte forbi snudde og ville hjelpe.

Traff to andre MC karer fra Hamar i køen for kolonnekjøring på Haukeli. Vi tok en litt alternativ vei som var morsom, men som dessverre resulterte i en BMW som tippet når sperring skulle settes på plass. Fikk ikke sagt takk for meg, men tenkte det var jeg som fikk ting til å velte i dag og kjørte av gårde.

Notodden og hjem var tung og kjedelig. Merket at det har vært en lang dag.

Alt i alt en kjempefin tur som frister til gjentagelse i andre deler av landet. Har fri hele August så får vurdere som det blir Norge eller alpene eller begge deler. Været kommer jo til å styre mye.
Ellers ble https://locatoweb.com/map/single/1119214094 prøvd ut. Glemte jo selvsagt å starte den igjen etter pølsestopp i Røldal så litt lang strek mellom Røldal og Notodden.
Også fornøyd med mitt bifokale-monokkel-visir løsning.
IMG_2230.JPG
Jeg er langsynt og sliter med å lese info på GPS og de litt mindre tekster/tall på instrumentene. Så har satt inn en linse som er beregner for dykkermasker på innsiden av visiret. Jeg bruker ikke pinlock for tiden ellers hadde dette vært vanskelig. Da slipper jeg briller/liser. Hadde 2 stk først, men fant ut at for meg holder med en på venstre side. Vet ikke om det er det «dominerende» øye, men høyre siden ble ikke «brukt» når jeg så ned på GPS/Mobil. Så bare å vende blikket ned så ser jeg helt klart på mobil, GPS og KTM display.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liten Oslo - Røldal 2 dagers tur

Legg inn av AJ »

Se der, ja!
Veldig bra :) .
Tenker dette ga skikkelig mersmak :crazy: .

Selv er er jeg klar for ny tur når som helst, og aller helst sør-vest i landet - nok en gang :O
;).
Blir helt klart giret på tur igjen når jeg leser turrapporter som denne.

Men gammel syk mor gjør at jeg avventer...
Jeg må vite litt mer om prognosene før jeg finner gleden og ikke minst roen til å dra på MC-tur slik denne sykdomssituasjonen er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Liten Oslo - Røldal 2 dagers tur

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 25 jul 2020, 22:10
Men gammel syk mor gjør at jeg avventer...
Jeg må vite litt mer om prognosene før jeg finner gleden og ikke minst roen til å dra på MC-tur slik denne sykdomssituasjonen er.
Ja, enkel prioritering det. Håper det løser seg til det beste for din mor.

Svar