Tur Sjekkliste?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Toven

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Toven »

Syntes og det er kjekt med et lite førstehelpsskrin. Og diverse apotekervarer for ulike vondter :thumleft

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av LuiBen »

Sykkel turen min ble veldig kort, skulle ut til sykkelen nå for å starte langeturen min og oppdaget at den er blitt stjålet fra gårdsplassen her hjemme i oslo :( har vært i snakk med politiet og forsikringsselskap resten av dagen. ferie planene mine er blitt lagt i grøfta nå :(

takk for tips til alle der imot.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Sakkle »

LuiBen skrev: 06 jul 2020, 16:16 Sykkel turen min ble veldig kort, skulle ut til sykkelen nå for å starte langeturen min og oppdaget at den er blitt stjålet fra gårdsplassen her hjemme i oslo :( har vært i snakk med politiet og forsikringsselskap resten av dagen. ferie planene mine er blitt lagt i grøfta nå :(

takk for tips til alle der imot.
:(

Samme skjedde med meg i fjor. Begynner å virke som MC-tyveri er et alvorlig problem i Oslo-området...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av LuiBen »

Sakkle skrev: 12 jul 2020, 20:04
LuiBen skrev: 06 jul 2020, 16:16 Sykkel turen min ble veldig kort, skulle ut til sykkelen nå for å starte langeturen min og oppdaget at den er blitt stjålet fra gårdsplassen her hjemme i oslo :( har vært i snakk med politiet og forsikringsselskap resten av dagen. ferie planene mine er blitt lagt i grøfta nå :(

takk for tips til alle der imot.
:(

Samme skjedde med meg i fjor. Begynner å virke som MC-tyveri er et alvorlig problem i Oslo-området...
Yep, var en annen ikke for mange gater lenger bort som mistet sykkelen sin natt til søndag. så de kjører på nå.
har snakket med dem her jeg bor og jeg skal få lov å montere kjetting og bolt i veggen der jeg står parkert så da blir potensiellt ny sykkel låst i ramma i tillegg til skivelås.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av erik m »

Hvor i Oslo er dette?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av FreewheelBurning »

Så frekt! Det er en risikosport å stjele motorsykler og ødelegger ferien til folk. De fortjener å få knekt både sin egen ferie og brukket sesong for å si det sånn!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Sakkle »

LuiBen skrev: 13 jul 2020, 03:06 har snakket med dem her jeg bor og jeg skal få lov å montere kjetting og bolt i veggen der jeg står parkert så da blir potensiellt ny sykkel låst i ramma i tillegg til skivelås.
Sikkert lurt. Har vurdert å ta opp det samme i borettslaget. Har sett andre borettslag har "anker" i bakken som man kan låse fast motorsykkelen i.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av rolf-arne »

I fjor når jeg var i Storbritania - så ble jeg gjort oppmerksom på nytt bruks område for gjenfinnings GPS .. I london og andre store byer hadde de gjort erfaring med at - det ble stjålet 5-6 sykler pr helg og disse var alle i det høyere skiktet. felles var det at det så ut som om det var lokalkjente folk som hadde begått tyveriene - men etterforskninga gav et gjennombrudd når de fikk tak i en gjeng på fersken . Det viste seg at disse la GPS sporingsbriker i veske, under sal og andre steder og kunne da sitte rolig og finne ut hvor de var parkert og andre forhold rundt syklene - når de hadde dannet seg et mønster så gjorde man et raid - hvor syklene gikk med mindre varebiler - over kanalen få timer etter at de var plukket opp.

Dette er mye diskutert og vil sikkert utvikle seg slik at det kommer til oss også, Æ e glad æ har en sånn sykkel som ingen har lyst på for pengans skyld.... Best er det vel å ha sykkelen under tak og inna for veggan, sier jeg som har parkert utafor garasjen og lar porten stå åpen i natt :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av LuiBen »

erik m skrev: 13 jul 2020, 09:54 Hvor i Oslo er dette?
Høyenhall, Østensjø
rolf-arne skrev: 13 jul 2020, 22:39 I fjor når jeg var i Storbritania - så ble jeg gjort oppmerksom på nytt bruks område for gjenfinnings GPS .. I london og andre store byer hadde de gjort erfaring med at - det ble stjålet 5-6 sykler pr helg og disse var alle i det høyere skiktet. felles var det at det så ut som om det var lokalkjente folk som hadde begått tyveriene - men etterforskninga gav et gjennombrudd når de fikk tak i en gjeng på fersken . Det viste seg at disse la GPS sporingsbriker i veske, under sal og andre steder og kunne da sitte rolig og finne ut hvor de var parkert og andre forhold rundt syklene - når de hadde dannet seg et mønster så gjorde man et raid - hvor syklene gikk med mindre varebiler - over kanalen få timer etter at de var plukket opp.

Dette er mye diskutert og vil sikkert utvikle seg slik at det kommer til oss også, Æ e glad æ har en sånn sykkel som ingen har lyst på for pengans skyld.... Best er det vel å ha sykkelen under tak og inna for veggan, sier jeg som har parkert utafor garasjen og lar porten stå åpen i natt :lol
Ja gps er fristende å få montert i neste sykkel. kanskje Skivelås med alarm

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal være borte en uke i skrivende stund og dette er oppakningen min:
5C83C324-3153-44F5-B2BE-847AA117AA72.jpeg
I tankvesken har jeg mobiltelefon, iPad, batteribank, toalettsaker, diverse ladere og kabler, solbriller, mikrofiberklut dor tørking av visir etc. I kriegavesken bak har jeg klær. 7 boksere, 7 t-skjorter, 7 par sokker, tre kortermede skjorter, 2 shorts og en olabukse, samt ett par slipperser.

Thats it. Jeg kunne sikkert tatt med meg verktøy, myggspray og famdens oldemor, men da måtte jeg stroppet på en veske til og av erfaring blir ting man TROR er nødvendig ikke brukt og tar bare plass.

Det meste fikser man underveis og skulle sykkelen bryte sammen så har man veihjelptjenester og verkesteder til slik.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder tyveri av sykkel fra garasjen hjemme så holder jeg på og prøve å tenke ut et smart alarmsystem som hindrer/skremmer bort tyver. Jeg driver jo en del med mikrokontrollere og programmering av elektronikk etc. Og siden sykkelen min som oftest står i carport så må jeg vri hodet litt.

Prioritet nummer en er jo et videokamera og flombelysning. En enkel sak som nok skremmer bort hverdagstyvene. Profesjonelle tyver er det nok værre med og her er det nok kanskje effektiv låsing av sykkelen som gjør at nettopp MIN sykkel ikke blor valgt.

Sykkelen har jo allerede fabrikkmontert alarm, men denne er jo null verdt egentlig og fungerer mest som en reminder når man er på tur.

Siden sykkelen står i carport kan det også være katter, og andre krypdyr som utløser sensorer man setter opp, så jeg holder på og tenke ut en smart måte og skremme bort de fleste tyver på uten at falske alarmer dukker opp. Det er bare irriterende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at man må kombinere flere sensorer for å unngå falske alarmer. Feks. Så må en registrert aktivitet i carporten aktivere flombelysning og et kamera, mens selve alarmen med høy sirene ikke aktiveres før sykkelen beveger seg. Dette kan gjøres med en sensor som registrerer bevegelse og festes på selve sykkelen. Denne er trådløs og batteridrevet og snakker med en mikrokontroller hvert sekund hvor sistnevnte kan fyre av sirenen.

Helt sikkert ikke idiotsikkert, men jeg tror noe slikt kan være nok til o skremme bort de fleste.

Vi har jo Sector Alarm etc. Men dette er jo penger i dass spør du meg. Hvorfor i alle dager skal jeg betale for utrykning??? Før dem kommer har tyvene stjålet sykkelen for lengst og dessuten er sensorene dem bruker veldig basic. Han ene som dukket opp for fire år siden etter at brannarmen gikk brukte 45 minutter på og komme til adressen. Vi har jo hund og hovedpoenget er at denne blor låst ut ved en brann.

Så kan man jo gjette om han som kom hadde med seg nøkkelen? Hadde dem faktisk dukket opp veldig kjapt (spesielt ved brannalrmer) hvor dem kunne låse ut dyr etc. Hadde jeg sett et visst poeng, men dem er upålitelige.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Sakkle »

rolf-arne skrev: 13 jul 2020, 22:39 I fjor når jeg var i Storbritania - så ble jeg gjort oppmerksom på nytt bruks område for gjenfinnings GPS .. I london og andre store byer hadde de gjort erfaring med at - det ble stjålet 5-6 sykler pr helg og disse var alle i det høyere skiktet. felles var det at det så ut som om det var lokalkjente folk som hadde begått tyveriene - men etterforskninga gav et gjennombrudd når de fikk tak i en gjeng på fersken . Det viste seg at disse la GPS sporingsbriker i veske, under sal og andre steder og kunne da sitte rolig og finne ut hvor de var parkert og andre forhold rundt syklene - når de hadde dannet seg et mønster så gjorde man et raid - hvor syklene gikk med mindre varebiler - over kanalen få timer etter at de var plukket opp.
Skjønner ikke helt hva du sier her... Satte Politiet ut sykler med GPS eller misbrukte tyvene GPS-sporinga på noe vis?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av 45316 »

Er nok kjeltringen som plantet GPS brikke på sykkelen for å følge den og slå til på egnet sted og tidspunkt

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 14 jul 2020, 02:32 Når det gjelder tyveri av sykkel fra garasjen hjemme så holder jeg på og prøve å tenke ut et smart alarmsystem som hindrer/skremmer bort tyver. Jeg driver jo en del med mikrokontrollere og programmering av elektronikk etc. Og siden sykkelen min som oftest står i carport så må jeg vri hodet litt.

Prioritet nummer en er jo et videokamera og flombelysning. En enkel sak som nok skremmer bort hverdagstyvene. Profesjonelle tyver er det nok værre med og her er det nok kanskje effektiv låsing av sykkelen som gjør at nettopp MIN sykkel ikke blor valgt.

Sykkelen har jo allerede fabrikkmontert alarm, men denne er jo null verdt egentlig og fungerer mest som en reminder når man er på tur.

Siden sykkelen står i carport kan det også være katter, og andre krypdyr som utløser sensorer man setter opp, så jeg holder på og tenke ut en smart måte og skremme bort de fleste tyver på uten at falske alarmer dukker opp. Det er bare irriterende.
sett sykkelen på ikkeledende underlag og koble til litt 20-30k-volt så blir det leven når pus eller kjeltringer berører gliset.. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar