Tur Sjekkliste?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Bjerknez »

GPS tracking fungerer best som en god tilleggsløsning til en effektiv alarm. Sykkelen må jo bli stjålet før denne GPS trackeren kommer til nytte og da er sommerferien allerede spolert.

Dessuten er jeg usikker på hvor lyst jeg har til å ta tilbake en MC som har blitt misshandlet av andre. Derfor mener jeg GPS tracking ikke er det som står høyest hos meg med tanke på sikring av sykkel.

Det beste er å sikre t den stjeles i utgangspunktet og da må man finne en løsning som minsker sjansen for dette på best mulig måte.

Tydelig merket videoovervåkning, flombelysning samt en veldig høy sirene som virkelig høres. Det viktige her er at denne sirenen ikke får noen falske utløsninger. Det er nettopp dette som er utfordringen.

Overvåkningskamera og flombelysning koster jo ikke stort og en mikrokontroller får man får rundt 20 kroner. Kunsten blir å finne sensorer samt kode dette skikkelig så man slipper å vekke naboer i tide og utide. Da mister fort alarmen sin hennsikt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av rolf-arne »

Sakkle skrev: 15 jul 2020, 00:08 Skjønner ikke helt hva du sier her... Satte Politiet ut sykler med GPS eller misbrukte tyvene GPS-sporinga på noe vis?
Bandene la GPS sporere , i sykklene slik at de letter fant ut hvor sykkelen ble lagret om natten.

Strengt tatt så arbeidet noen på bestilling, hadde ei liste med sykler som allrede var solgt, og sppora de opp på byen og la brikke i sykkelen..og når lista var komplett var det å dra på høstingstur...

Det var funn av en slik brikke som satte politiet på sporet, opp fordring blandt mine nettkontakter i GB er , sjekk sykkelen ofte for slikt som ikke er ditt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Sakkle »

rolf-arne skrev: 15 jul 2020, 11:34 Strengt tatt så arbeidet noen på bestilling, hadde ei liste med sykler som allrede var solgt, og sppora de opp på byen og la brikke i sykkelen..og når lista var komplett var det å dra på høstingstur...
Da jeg snakket med politiet etter at min sykkel ble stjålet sa det at de fleste tyveriene om dagen var bestillingstyverier. I fjor hadde de vist funnet igjen en del sykler i Danmark. Ikke øst-Europa som mange har en tendens til å anta, selv om sikkert en del havner der også. Jeg vil tro dette er relativt organisert og det ville ikke en gang overrasket meg om syklene til slutt selges via forhandler i utlandet et sted.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

ZZR-Erling

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ikke noe man har løst med, men noe man lett kan bli plaget med underveis...:
Sjekk at dekka er veldig gode, utrolig hvor fort de kan slites, samme med kjede og drev. Om biken rulla itt over på serviceintervallet for olje og de tinga der, gjør det lite, men har du utslitt kjede og drev midt i turen, ja da sliter du. :twisted :twisted :twisted

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 15 jul 2020, 18:36 har du utslitt kjede og drev midt i turen, ja da sliter du. :twisted :twisted :twisted
En av de tinga jeg fant ut at det var best å være etterpåklok - på forhånd - før årets første sommertur.
Kjede og bakdrev i god nok tilstand, mens framdrevet så avgjort sang på siste verset.
Så da byttet jeg kun dette noen dager før turen siden hele drivlinjen skal byttes senere i sommer.

Og det ser ut til å funke helt utmerket med å kun bytte et drev uten å bytte et velfungerende kjede samtidig.
Har også hørt om flere som gjør det samme. Dvs. bytte kun framdrev og får med dette ofte en god del lengre levetid ut av kjede og bakdrevet.
Lurt å sjekke før tur og på litt sikt antakelig også god økonomi fram til neste kjede- og drev bytte siden et framdrev ikke koster allverdens...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 15 jul 2020, 18:51
ZZR-Erling skrev: 15 jul 2020, 18:36 har du utslitt kjede og drev midt i turen, ja da sliter du. :twisted :twisted :twisted
En av de tinga jeg fant ut at det var best å være etterpåklok - på forhånd - før årets første sommertur.
Kjede og bakdrev i god nok tilstand, mens framdrevet så avgjort sang på siste verset.
Så da byttet jeg kun dette noen dager før turen siden hele drivlinjen skal byttes senere i sommer.

Og det ser ut til å funke helt utmerket med å kun bytte et drev uten å bytte et velfungerende kjede samtidig.
Har også hørt om flere som gjør det samme. Dvs. bytte kun framdrev og får med dette ofte en god del lengre levetid ut av kjede og bakdrevet.
Lurt å sjekke før tur og på litt sikt antakelig også god økonomi fram til neste kjede- og drev bytte siden et framdrev ikke koster allverdens...
"Etterpåklok på forhånd" :) maybe i can use it another episode :knegg

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av mekkern »

fordrevet går fortere rundt og blir utsatt for mer belastning så naturlig at det blir mest slitt-går stort sett 2 fordrev på et sett med kjede/drev.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar