Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av Hansien »

Hepp. To karer som planlegger å forville oss på en liten tur om været er med oss i nær fremtid.

Noen her som er kjent på steder på løypa vår og vet om noen attraksjoner eller annet å finne på som er verdt å få med seg når man allikevel kjører forbi?
Untitled-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av VindR »

"Forville oss"? Høres ut som vi ikke veit hva vi holder på med jo :redface :lol
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av haakeik »

Hvis kameraten din også kjører adventure eller ikke er redd for grus, ville jeg droppet å kjøre forbi Beitostølen og videre nedover.
Kjør fra Randsverk over Valdresflya og nesten til Bygdin. Ta av til venstre og så er dere på Jotunheimvegen. Dette er hardpakket grusvei gjennom flott natur. Den kjører dere til Skåbu og tar av til høyre på FV255 gjennom Espedalen (nå er det bare asfalt). I enden av Espedalsvatnet, kommer dere til Helvete. Her er nord-europas største jettegryter og dere kan vandre ned til de. Så kjører dere videre til Vingrom. Hvis dere ikke har lyst til å kjøre rett ned til Mjøsbrua,kan dere heller kjøre mot Dokka. Kjempefin motorsykkelvei med mange svinger. Ta av til Aust-Torpa og kjør gjennom Snertingdalen mot Mjøsbrua.
Mellom Hamar og Elverum finner dere Ådalsbruk Motormuseum, litt ute i periferien. Stor samling av motorsykler, mopeder og scootere.
http://www.visitgausdal.no/index.php?na ... lvete.html
http://www.bmuseum.no/

https://www.google.com/maps/dir/Randsve ... 809476!3e0

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av Hansien »

Takker for svar. Kameraten min er dessverre hyper-allergisk mot grus og får store utslett og andre alvorlige allergiske reaksjoner så fort det er et gruskorn på asfalten så slike veier bør unngås så langt det fysisk lar seg gjøre. Burde kanskje ha nevnt dette tidligere. Det kan være greit å nevne at vi begge er relativt godt kjente i det som tidligere ville blitt kalt Vest-Oppland.

Vi var forsåvidt på en tur i dag gjennom Espedalen og tittet på jettegrytene i dag på en tur fra gjøvik, hvor vi og kjørte til vågå, over flya ned til Fagernes og ymse sideveier der før vi bar ferden tilbake til Gjøvik.
IMG_20200627_221930.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av VindR »

Hansien skrev: 28 jun 2020, 00:08 Takker for svar. Kameraten min er dessverre hyper-allergisk mot grus og får store utslett og andre alvorlige allergiske reaksjoner så fort det er et gruskorn på asfalten så slike veier bør unngås så langt det fysisk lar seg gjøre. Burde kanskje ha nevnt dette tidligere.
Ja, du skulle bare sett hvordan jeg så ut under kjøredressen etter at vi hadde kjørt om Bruflat i dag! Bare så vidt jeg fikk dratt av hjelmen jo! Grus på veien liksom? :[-(

Ville bare legge til at starten på turen er i Gjøvik, og så går den vestover. Det er i hvert fall den planlagte retningen.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av mekkern »

Grus på asfalt og grusvei er jo ikke sammenlignbart da. Det ene er jo som å kjøre på kulelager mens det andre er helt ok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av KiMedic »

Ser dere tar tuen innom Stranda :vs Bortsett fra Grandiosa, møbler og spekemat er det dessverre ikke mye å ta seg til med her i bygda, men dere får nyte den fantastiske komboen av fjord å fjell! Hadde dere hatt grusønsker kunne dere sneket dere opp på toppen av Strandafjellet og nytt utsikten på 1200 meter å tatt noen fine bilder. Det er veldig bratt enkelte steder, men med litt erfaring er det helt kurant. Ellers går det en gondol opp til samme sted, med et spisested på toppen. Fiske laks, gå fotturer etc regner jeg med dere ikke er på tur for å gjøre ;)

Har vært noen fantastiske uker her nå. Varmest i går med 31 grader :sunny: Fra i dag er det meldt litt mer normalt vær med regn og lave skyer. Trollstigen, Geiranger og Valldal er også flotte steder dere skal innom på veien! Nyt utsikten og morsomme veier :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av kjellv »

Flott runde dere har lagt en grunnplan om her :thumleft Dessverre så lover ikke værmeldingene det beste været den nærmeste uken..
Ellers: Fra Fagernes til Gol er en morsom vei. Fortsett opp Hallingdalen til Hol/Hagafoss, og kjør over Geitryggen og ned til Aurlandssvangen. Fantastisk opplevelse. Derifra opp via Stegastein (stopp der) og videre over fjellet til Lærdalsøyri. Videre til Øvre Årdal og over Tindeveien til Turtagrø. Da er dere ikke langt fra Gaupne og treffsted for årets forumtreff. Derifra kjør vestover langs Sognefjorden til Hella. Ferge over til Dragsvik, og nordover via Gaularfjell til Førde. Fra Førde har dere flere valg. Vil dere om Geiranger og Trollstigen så kjør mot Stryn og over Strynefjellet. Dere kan også velge vestover mot Vestkapp/Stadt, eller nordover mot Stranda/Hellesylt og turistferga inn Geirangerfjorden.

Når dere nærmer dere Molde vil jeg ha beskjed! Dette er sandkassa mi, og en kaffekopp og litt dekksparking er helt på sin plass :crazy:

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av Fjeldern »

Her får jeg følge med! Vurderer flere turer i år og denne vil dekke returløypa av en av dem ser jeg!

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av Hansien »

mekkern skrev: 28 jun 2020, 11:28 Grus på asfalt og grusvei er jo ikke sammenlignbart da. Det ene er jo som å kjøre på kulelager mens det andre er helt ok.
Selvfølgelig. Hele var mer ment som en humoristisk vei å si at vi ønsker en grusfri tur i forhold til VindR sitt ønske.
KiMedic skrev: 28 jun 2020, 12:17 Ser dere tar tuen innom Stranda :vs Bortsett fra Grandiosa, møbler og spekemat er det dessverre ikke mye å ta seg til med her i bygda, men dere får nyte den fantastiske komboen av fjord å fjell! Hadde dere hatt grusønsker kunne dere sneket dere opp på toppen av Strandafjellet og nytt utsikten på 1200 meter å tatt noen fine bilder. Det er veldig bratt enkelte steder, men med litt erfaring er det helt kurant. Ellers går det en gondol opp til samme sted, med et spisested på toppen. Fiske laks, gå fotturer etc regner jeg med dere ikke er på tur for å gjøre ;)

Har vært noen fantastiske uker her nå. Varmest i går med 31 grader :sunny: Fra i dag er det meldt litt mer normalt vær med regn og lave skyer. Trollstigen, Geiranger og Valldal er også flotte steder dere skal innom på veien! Nyt utsikten og morsomme veier :prf
Planen er faktisk å ha stranda som en overnatting, så gondolbane og strandafjellet skal skrives ned. Fottur kan jo være aktuelt for å strekke litt på bena etter en lengre kjøretur, men minns jeg rett så ender vi i stranda etter en av de lengste etappene våre. Så da tror jeg nok vi begge er mest gira på mat og seng. :)

kjellv skrev: 28 jun 2020, 13:24 Flott runde dere har lagt en grunnplan om her :thumleft Dessverre så lover ikke værmeldingene det beste været den nærmeste uken..
Ellers: Fra Fagernes til Gol er en morsom vei. Fortsett opp Hallingdalen til Hol/Hagafoss, og kjør over Geitryggen og ned til Aurlandssvangen. Fantastisk opplevelse. Derifra opp via Stegastein (stopp der) og videre over fjellet til Lærdalsøyri. Videre til Øvre Årdal og over Tindeveien til Turtagrø. Da er dere ikke langt fra Gaupne og treffsted for årets forumtreff. Derifra kjør vestover langs Sognefjorden til Hella. Ferge over til Dragsvik, og nordover via Gaularfjell til Førde. Fra Førde har dere flere valg. Vil dere om Geiranger og Trollstigen så kjør mot Stryn og over Strynefjellet. Dere kan også velge vestover mot Vestkapp/Stadt, eller nordover mot Stranda/Hellesylt og turistferga inn Geirangerfjorden.

Når dere nærmer dere Molde vil jeg ha beskjed! Dette er sandkassa mi, og en kaffekopp og litt dekksparking er helt på sin plass :crazy:
Langtidsvarselet setter dessverre en demper for turen. Tanken var avreise den 3. Juli, men viser det seg at det skal regne hele turen blir den nok helst satt på vent. Men vi velger å leve i troa på at langtidsvarselet er feil som det pleier å være. :)

Absolutt fantastiske opplevelser det der, men tror nok det blir å ta det som en annen tur. Kan være en flott helgetur.

Vi passerer nok molde den 5. midt på dagen en gang, men vi kan vel isåfall snakkes nærmere når vi vet bedre tidsforløpet vårt.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av kjellv »

Jeg fikk en hyggelig melding fra Hansien i dag tidlig, de var underveis fra Stranda mot Molde :prf
Her var det bare å hive seg rundt og kjøre dem i møte. Jeg sto klar på Molde fergekai da de kjørte i land, og loset dem til Kviltorp Camping der de kunne spise frokost.
Jeg påtok meg å guide dem gjennom sandkassa mi, og ble med dem en fin runde via Bud, der vi besøkte Ergan Kystfort. Dette er i dag et museum, der mye av dette tyske fortet er gjenskapt noenlunde slik det var under andre verdenskrig.
IMG_20200705_123614.jpg
Vi kjørte videre nordover langs kysten, og møtte Audi Mannen på Hustad. (Jeg ringte ham da jeg dro hjemmefra og fortalte ham at vi fikk storbesøk fra mjøstraktene). Han hadde kastet seg rundt og kjørt oss i møte. Han snudde og hengte seg på med oss. Neste stopp var ved Storseisundbrua på Atlanterhavsveien.
IMG_20200705_131259.jpg
Guttene hadde stramt program i dag, og vi måtte passe på at det ble bare korte stopp. De skulle helt til Hitra i dag var planen. Turen videre ble nordover Averøya, og gjennom Atlanterhavstunellen til Kristiansund. Denne tunellen ble denne uka gratis å kjøre gjennom, hittil har passering med motorsykkel uten passasjer vært 65 kroner. Audi Mannen overtok guidefunksjonen ettersom dette er hans by og han er best kjent. En liten stopp på torget ved kaiområdet også.
IMG_20200705_140835.jpg
Jeg returnerte nå hjem, det var andre avtaler som hastet. Guttene ble fulgt til fergekaia i Seivika av Audi Mannen, og turen fortsatte over Imarsundet mot Aure. Denne ruten nord for E39 anbefaler jeg alle som er på en lignende tur gjennom vårt fylke.

Takk for turen alle tre, og god tur videre til Hansien og VindR
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 05 jul 2020, 19:11 Jeg fikk en hyggelig melding fra Hansien i dag tidlig, de var underveis fra Stranda mot Molde :prf

Takk for turen alle tre, og god tur videre til Hansien og VindR
Det var god service - og eksempel til etterfølgelse .... :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 05 jul 2020, 20:41
kjellv skrev: 05 jul 2020, 19:11 Jeg fikk en hyggelig melding fra Hansien i dag tidlig, de var underveis fra Stranda mot Molde :prf

Takk for turen alle tre, og god tur videre til Hansien og VindR
Det var god service - og eksempel til etterfølgelse .... :twothumbs:
niko og jeg fikk samme gode service i fjor på Kystriksveituren vår :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av rolf-arne »


kjellv skrev:Flott runde dere har lagt

Når dere nærmer dere Molde vil jeg ha beskjed! Dette er sandkassa mi, og en kaffekopp og litt dekksparking er helt på sin plass :crazy:
I de 3 siste dagene har jeg nettopp kjørt de strekk du Kjell snakker så pent om. Og noen biter har heg nå kjørt 2 ganger.

Har ikke så mye annet å si enn, fantastisk eller veier for TrollBilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Forslag til severdigheter og andre gjøremål som er verdt å få med seg på denne turen.

Legg inn av Hansien »

kjellv skrev: 05 jul 2020, 19:11
Takk for turen alle tre, og god tur videre til Hansien og VindR
Litt tregt svar her, men kastet meg av sykkelen og forsvant til fjells når vi omsider kom hjem, og etter det har det gått i et, så tråden ble glemt av. :sorry


Må bare få takke for selskapet på turen. Trivelig å møte nye fjes, og ikke minst trivelig med litt guiding og historier om områdene vi kjørte igjennom.

Dere to satte en prikk over i'en på en ellers fantastisk tur!
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Svar