Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av Tormod Johansen »

Heisann 

Fikk uvurderlig hjelp i dette forumet i fjor når jeg reiste til Italia. Det var også planlagt i år, men pga situasjonen bør turen legges i Norge i år. Det er jo en fin anledning til å reise og oppdage norske veier og steder. 

Sitter her og planlegger en tur fra Fredrikstad, evt fra Randsfjorden, og over til Vestlandet. Tenkte å få med meg noen fine Telemarksveier, Suleskard, Lysebotn osv. på veien over til Bergen. Deretter tenkte jeg videre til Ålesund, gjerne langs kysten, evt ta veien innover i landet på vei nordover type Tindevegen ol. Deretter er det Trondheim, og tenkte da via Trollstigen. 

Har søkt og lett litt på siden her, og funnet noen steder og veier som jeg bør få med meg. Flere av dere har god erfaring med mc turer i Norge og har sikkert noen tips til fine veier, fine "Kodak-moment" steder, osv på denne ruten. Noen steder og veier som er "must see"? 

Satser for øvrig på å få meg overnatting på hotell, motell, hytter, el. Ser an tilgjengeligheten før jeg reiser, men det kan være at det blir spontanhandling av telt om det skulle vise seg nødvendig :) 

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av Olav K »

På vei fra Lysebotn/Stavanger-området og nordover mot Bergen er det et absolutt "must" å kjøre Ryfylke oppover.
Om Fv 520 Sauda - Røldal har åpnet, er den også en "må ha" opplevelse på to hjul.

Sving via Kvinnherad, og kjør nordsia av Hardangerfjorden, om du drar den veien på morran.
Om ettermiddagen er sørsida via Jondal til Utne en deilig opplevelse.

Nordover forbi Sognefjorden må du nesten velge "indre eller yttre", indre rute er Gaularfjell, og yttre blir Fv 57 fra Lavik opp mot Førde.

Måløy og Vestkapp er to plasser man gjerne vil ha med på turen.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av Bjerknez »

Mitt favorittfjellpass her i Norge er uten tvil Sognefjellet. Man kjlrer opp fra Øvre Årdal, tar tindevegen mot Turtagrø og videre over Sognefjellet i retning Lom. Derfra kan du ta Geiranger og Trollstigen etc.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av kjellv »

Veldig godt forslag fra Bjerknez her.
Når du har passert Olav K sine heimtrakter og nådd Hardangerfjorden, kan du også ta turen opp Måbødalen og over Hardangervidda til Hol. Kjør derfra over Aurlandsfjellet til Aurland, og opp igjen langs gamleveien forbi Stegastein og videre over fjellet til Lærdal.
eidfjord-turtagrø.jpg
Etter Trollstigen kjører du kysten videre, få med strekningen Bud-Kristiansund via Atlanterhavsveien. Tunellen mellom Averøy og Kristiansund blir mest sannsynlig gratis å passere fra 1. Juli.
Fra Kristiansund tar du ferga Seivika-Tømmervåg og kjører via Aure og Kyrksæterøra på vei til Trondheim.
geiranger-trondheim.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av oivindg »

Er det bomstasjon på Tindevegen fortsatt? Jeg kom over der seint en kveld for en del år siden og da satt det en kar og tok i mot betaling i ei bu midt oppe på fjellet. (Jeg merker at når jeg skriver dette så høres det så utrolig ut at jeg lurer på om jeg faktisk bare har drømt hele greia?)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev: 20 jun 2020, 15:57 Er det bomstasjon på Tindevegen fortsatt? Jeg kom over der seint en kveld for en del år siden og da satt det en kar og tok i mot betaling i ei bu midt oppe på fjellet. (Jeg merker at når jeg skriver dette så høres det så utrolig ut at jeg lurer på om jeg faktisk bare har drømt hele greia?)
Den er nok der, og blir nok der fortsatt. Normalt er den ubemannet, du må betale for passeringen med kredittkort.
Dette er ikke en del av det offentlige veinettet, veien er privat drevet i et sameie og bominntektene går til vedlikehold av veien. Veien er vel egentlig en anleggsvei som ble bygget i forbindelse med kraftutbygging, og som senere er drevet i et sameie mellom grunneiere og kraftselskap.
Slik er f.eks. også Aursjøveien mellom Sunndalsøra og Eikesdal, og Grimsdalsveien mellom Dovre og Fallet i Folldal.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av Olav K »

kjellv skrev: 20 jun 2020, 16:05 Slik er f.eks. også Aursjøveien mellom Sunndalsøra og Eikesdal, og Grimsdalsveien mellom Dovre og Fallet i Folldal.
Felles for disse veiene er at de er verd hvert øre i bompenger.
Satser på å ture over Aursjøvegen i neste uke :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev: 20 jun 2020, 17:08
kjellv skrev: 20 jun 2020, 16:05 Slik er f.eks. også Aursjøveien mellom Sunndalsøra og Eikesdal, og Grimsdalsveien mellom Dovre og Fallet i Folldal.
Felles for disse veiene er at de er verd hvert øre i bompenger.
Satser på å ture over Aursjøvegen i neste uke :thumleft
Gi en lyd fra deg når du er i området da, hadde vært kjekt å hilst på deg :thumleft

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av pekle »

oivindg skrev: 20 jun 2020, 15:57 Er det bomstasjon på Tindevegen fortsatt? Jeg kom over der seint en kveld for en del år siden og da satt det en kar og tok i mot betaling i ei bu midt oppe på fjellet. (Jeg merker at når jeg skriver dette så høres det så utrolig ut at jeg lurer på om jeg faktisk bare har drømt hele greia?)
Han var pliktoppfyllende også - om noen sneik seg forbi så tok han opp jakta på moped :)

https://tv.nrk.no/se?v=PRHO04003802&t=718s

Men ble automatbom for noen år siden.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av oivindg »

pekle skrev: 20 jun 2020, 20:26
oivindg skrev: 20 jun 2020, 15:57 Er det bomstasjon på Tindevegen fortsatt? Jeg kom over der seint en kveld for en del år siden og da satt det en kar og tok i mot betaling i ei bu midt oppe på fjellet. (Jeg merker at når jeg skriver dette så høres det så utrolig ut at jeg lurer på om jeg faktisk bare har drømt hele greia?)
Han var pliktoppfyllende også - om noen sneik seg forbi så tok han opp jakta på moped :)

https://tv.nrk.no/se?v=PRHO04003802&t=718s

Men ble automatbom for noen år siden.
Da var det han jeg traff, da. Artig! :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av E-strom »

kjellv skrev: 20 jun 2020, 15:40 Veldig godt forslag fra Bjerknez her.
Når du har passert Olav K sine heimtrakter og nådd Hardangerfjorden, kan du også ta turen opp Måbødalen og over Hardangervidda til Hol. Kjør derfra over Aurlandsfjellet til Aurland, og opp igjen langs gamleveien forbi Stegastein og videre over fjellet til Lærdal.
eidfjord-turtagrø.jpg
Etter Trollstigen kjører du kysten videre, få med strekningen Bud-Kristiansund via Atlanterhavsveien. Tunellen mellom Averøy og Kristiansund blir mest sannsynlig gratis å passere fra 1. Juli.
Fra Kristiansund tar du ferga Seivika-Tømmervåg og kjører via Aure og Kyrksæterøra på vei til Trondheim.
geiranger-trondheim.jpg
Alternativ fra Kyrksæterøra til Orkanger:
- E39 er for trailere og bobiler
- anbefaler Fv301
- og så tar du "gammelveien" fra Orkanger og innover - herlig svingete vei som følger fjorden :thumleft

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Sommertur - Østlandet - Vestlandet - Nordvestlandet - Trondheim - Hjem 

Legg inn av Tormod Johansen »

Takker for gode innspill :) Setter stor pris på det! Står været meg bi, så ser det ut til å bli et par turer i ferien.

Ser ut til at det blir en tur over Hardangervidda og litt rundt Hardangerfjorden. Deretter nordover via Øvre Årdal og Tindevegen, Geiranger. Og så videre til Ålesund, og Atlanterhavsveien via Kristiansund til Trondheim.

Deretter tenkte jeg å ta turen over Telemark, Ryfylke med Lysebotn, Suleskard, Røldal til Sauda blant annet.

Svar