Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Vi har gjort oss selv avhengige av forskjellige duppeditter på tur. Som telefoner, kommunikasjonsutstyr og annet som må lades stadig vekk.
Og da er det en god idé å ta med seg en lader, selvfølgelig!
Så hva med en som henter strømmen fra sola? Kanskje ikke så dumt siden MC-folk flest drar på tur når sola er framme og kan sørge for at medbrakt solcellepanel kan lades, både under turen og når man er framme på dagens reisemål.

Svenske Urberg har dette produktet, som veier lite og som virker å være rimelig effektivt skal man dømme etter brukererfaringene:

https://www.fjellsport.no/produkter/tur ... black.html

Connie her på MCsiden har med seg disse panelene på sine turer. Hører gjerne mer om hennes erfaringer.
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=380600#p380600

Noen andre med erfaringer - gode og mindre gode - om slike paneler på tur? Lett å ta med seg uten fare for skader? Lav vekt? God effekt? Osv. osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av Connie »

Kommer tilbake til denne når jeg har kommet hjem 😊

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

Hvorfor ikke bare lade fra sykkelen under kjøring -du kjører rundt på et mobilt aggregat? det du ikke bruker går rett til jord som varme uansett...
lade opp et par powerpacks/batteribanker på dagen og koble til om kvelden..
et par 3amp usb uttak fixer saken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av Sakkle »

Min erfaring etter å ha prøvd en 3-4 forskjellige produkter i billig til midt på treet segmentet er at det er store kvalitetsforskjeller. Med de dårligste må du ha sterkt direkte sol for et det skal skje noe som helst, og selv da skjer det ikke stort. Men jeg har også brukt et panel som fungerte OK i litt overskyet vær også. Det er også forskjell på om du kan bruke panelet som strømkilde direkte eller om du må lade opp en powerbank med panelet for så å lade fra denne.

Generelt sett vil jeg si at om du holder deg unna det billigste tullet fungerer dette helt OK, men det tar lang tid å lade og det er ingen fullverdig erstatning til andre strømkilder etter min mening.

Ville holdt meg til produkter med gode reviews og kunde-erfaringer.
Sist redigert av Sakkle den 14 jun 2020, 20:36, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 14 jun 2020, 20:31 Hvorfor ikke bare lade fra sykkelen under kjøring -du kjører rundt på et mobilt aggregat? det du ikke bruker går rett til jord som varme uansett...
lade opp et par powerpacks/batteribanker på dagen og koble til om kvelden..
et par 3amp usb uttak fixer saken.
Forskjellige erfaringer og meninger... Akkurat hva jeg er ute etter i denne tråden :thumleft .

Spent på Connies erfaringer og meninger så snart hun er hjemme igjen etter turen :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av Olav K »

Det Mekkern sa.
Har mobilen på lading i veska, og en powerbank som er toppa opp. Klarer ikke å bruke det opp om jeg prøver engang.

Har hatt en medium dyr solcelleløsning for noen år tilbake, og selv om de nok har blitt bedre, ser jeg ikke på det som en brukbar løsning.

Når vi stopper og slår opp telt (for kun da er man uten tilgang på 230V strøm) er gjerne sola på vei ned, og har gjort sitt beste den dagen.
Når solceller virker best, er vi som regel i bevegelse, og korte pauser gir ikke nevneverdig lading på en smarttlf.

Mulig at high end produkter gir god effekt, men jeg blir aldri å bytte ut med usb portene på sykkelen.

Til vandring på fotturer derimot, der solcellene kan strekkes ut på toppen av sekken... der kan de absolutt ha en nytte
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av FredrikE24 »

BMW har både plugg oppe ved styret, samt Hella-plugg til bruk av varmedress og slikt dilldall. Å styre med powerbank og sekundærløsninger er mye styr når strømmen kan hentes rett fra sykkelen.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av FreewheelBurning »

På langtur uten annen tilgang til strøm trenger strøm til to ting, det ene er mobilen og det andre er øreproppene. Tenker å lade mobilen halve dagen og en powerbank andre halvdel. Så kan øreproppene lades om natta fra powerbank. Tenkte litt på solcellepanel men virker ikke som det er nødvendig.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av rolf-arne »

Fra turen i fjor så høstet jeg litt erfaringer - og bygde litt rutiner -- først erfaringer;

Kjørte det meste av turen med henger og hadde der solcelle og batterier - fint å ha til masse strøm når lavvoen var oppe og du kunne bruke lys og så mye nettbrett og telefon man ville ( ja det var noen lange kvelder) dette blei brukt når jeg hadde ei uke i strekk og tre uker i strekk på samme plass.
Men når det var ny plass nesten hver dag så ble det noe annet- da ladet jeg på turen - hadde allerede installert 2 dobble usb stikk på sykkelen - og de var i bruk nesten konstant... 1 til tlf , 1 til hjelmbatteriet, 2 til lading av GoPro og batteripacks. Henger batteriet ble brukt til kameraet og nettbrett.

Erfaringene ble at ting må ha sin faste plass og noen plasser er ikke egnet for batterier, "hanske rommet" på Pan European - kan med fordel brukes til hansker som må tørke og ikke batterier. Den ladeplassen knekte et hjelmbatteri og et mobilbatteri - lærer og lærer :lol

Nå holder jeg på å minimalisere alt jeg skal ha med - samtidig som jeg legger opp USB og andre lade kontakter rundt om--

Om noen få? dager vil jeg ha de opprinnelige 2 dobble usb-stikkene , et oppe ved styret - for telefon og nettbrett (bruk under kjøring) hanskerommet for å lade enkelt batteri.
Så setter jeg inn 2 doble usb i top-boksen og lager faste plasser for gopro, kamerabatt, og drona .

Viktig moment er at jeg legger på kursen en bryter på alle tilkoblinger - slik at alt kan være tilkoblet men ikke får strøm før man er på tur ( tenker at jeg kanskje venter ei lita stund for å lade sykkelens batteri først.. )

Jeg har 5 batterier til kameraet mitt (Nikon D700) det kan i beste fall vare i 5 uker i værste fall 2 dager. " til drona og 3 Gopros


På mine 2 sammenhengende mnd på tur så var det først når solcella /batteriet gikk føyken på Isle of Man at jeg fant ut hva den var verd - jeg måtte plutselig lade på kafeèn "Pitstop" og der var vi mange som ville til kontaktene - campinplassen hadde litt over 500 telt - hvor mange folk ??? da var det godt å være tidlig oppe på morran - som regel var vi bare 3-4 som kjempa om de 20 stikkene som var der. :yeyeye

Med mine dagsturlengder så vil jeg ha alt fullt ladet til lunsj og det varer 1-2 døgn - erfaringen tilsier at du MÅ ha 2 batterier til alt. :prf

Skal beskrive hengerprosjektet senere - men der er det kjøpt inn et 80Watts panel - til et ordinært forbruksbatteri typ størrelse bilbatteri.

Tenker på lita sammeleggbar celle også - men avventer foreløpig - har funnet at - lading under tur er å foretrekke. :thumleft
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av Connie »

Folk har forskjellig behov. Jeg drar på Drone, stort speilrefleks , GoPro, videokamera og selvsagt en telefon. Jeg har en stor powerbank og en litt mindre. Har ikke sjans til å serve alt det med et par USB uttak. Spesielt ikke dersom jeg blir værende på en plass over lengre tid.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av rolf-arne »

Connie skrev: 14 jun 2020, 21:58 Folk har forskjellig behov. Jeg drar på Drone, stort speilrefleks , GoPro, videokamera og selvsagt en telefon. Jeg har en stor powerbank og en litt mindre. Har ikke sjans til å serve alt det med et par USB uttak. Spesielt ikke dersom jeg blir værende på en plass over lengre tid.
Det er min erfaring også - lengre stopp så blir det trøbbel - derfor så tenker jeg litt på portabel celle...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av Connie »

Glemte Packtalk, den skal og ha strøm, den portable høytaler'n også, teltlykt dersom det er høst eller tidlig vår. Var 5 dager i Vangsnes for en uke siden KUN med solcelledrift så det virker.
I fjor var jeg i Lofoten og Umeå, 12 dager på MC, kun en dag måtte jeg i hytte for å lade grunnet overskyet i noen dager.

Nomad 14 lader min S20 på 2 og en halv time ved gunstige forhold. Men om det tar 6 eller 7 timer bryr jeg meg ikke om. Panelet kan enkelt klipses fast bakpå lasset og lade under kjøring også.
Goal Zero Nomad 14 godt fornøyd med denne, lang fastmontert ledning, støtte og indikator for effekt
20200614_221109.jpg
Denne ble kjøpt på XXL sitt panikksalg, virker å være like god som Nomad sin
20200614_221202.jpg
20200614_221230.jpg
Fra Biltema, har overrasket meg, denne alene klarer fint å holde mobilen min med strøm og jeg bruker mobilen mye.
20200614_221303.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av Connie »

USB lader, veldig godt fornøyd med den også. Har hatt to Kinaladere, som leverte på langt nær det de lovet. Det ble påstått at de var FCC godkjent også, det var de ikke!

Denne forstyrrer ikke radioen, kjøpt på Ledena.no. Solid og i aluminium. Jeg kan nevne at jeg har brukt en del høvdinger før jeg fant synderen
20200614_223158.jpg
Edit: Jeg har altså ikke kommet hjem, tenkte at jeg like godt kunne ta det fra hengekøya nå når solen likevel har gått ned 😊
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av rolf-arne »

Connie skrev: 14 jun 2020, 22:30 Glemte Packtalk, den skal og ha strøm, den portable høytaler'n også, teltlykt dersom det er høst eller tidlig vår. Var 5 dager i Vangsnes for en uke siden KUN med solcelledrift så det virker.
Fin presentasjon - da vet man litt om hva man kan finne på å kjøpe, takker :thumleft
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Portable solcellepaneler med på MC-turen: har det noe for seg?

Legg inn av Kråka »

[youtube]https://youtu.be/1YpvSzfzBB4[/youtube]
Han her lader powerbanker, laptoper og gopro rett fra batteriet. Forstått det som at det er en oppladbar booster som er basen? Han har da i tillegg nok strøm igjen til å booste seg selv om han går tom. For meg fremstår dette som en enklere løsning en solcelle

Svar