Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 11:12
pekle skrev: 08 jun 2020, 11:09
Ronning skrev: 08 jun 2020, 10:33
FredrikE24 skrev: 07 jun 2020, 23:28
Hehe, det der var da en imponerende strukturert metode. Selv foretrekker jeg kanskje en litt mer avslappet holdning 😎
Men har absolutt noe for seg i en større gruppe - fører faktisk til en mer avslappende tur totalt sett. Ellers blir det fort noen klønekopper som irriterer de andre, en som har glemt å fylle bensin, tre som stopper og tar bilder på asynkrone tidspunkter, to som plutselig kom på at de er sultne osv osv.

Trives selv best alene på tur, men på de gruppeturene jeg har vært på har litt militær basisorden definitivt gjort turen bedre.
Ja, det er jeg faktisk helt enig i. :thumleft
+1. Har på noen turer tatt alle fellesregninger, bensin, måltider, hoteller, bompenger etc etc og delt på antall deltagere når kommer hjem. Forutsetter at alle happy med dette og ikke henger seg opp i litt forskjellig bensinforbruk og bestilt forskjellig meny etc. Da hatt eget kort så lett å skille fra andre utgifter.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 08 jun 2020, 11:49 Har på noen turer tatt alle fellesregninger, bensin, måltider, hoteller, bompenger etc etc og delt på antall deltagere når kommer hjem. Forutsetter at alle happy med dette og ikke henger seg opp i litt forskjellig bensinforbruk og bestilt forskjellig meny etc. Da hatt eget kort så lett å skille fra andre utgifter.
En veldig behagelig måte å løse betalingen på. Jeg er ofte blant dem som kommer litt dårlig ut av sånne ordninger, men jeg betaler gladelig noen hundrelapper "for mye" for ei helg for å slippe maset med å fintelle hver eneste regning.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av Bjerknez »

Det finnes en egen app som tar hånd om slikt. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 14:27 Det finnes en egen app som tar hånd om slikt. :)
Sant nok, vipps har gjort dette enklere og da spiller det jo ingen rolle hvem som betaler når, alt ordner seg automatisk (så lenge husker å registerer betalingen) :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av Bjerknez »

Kommer vel litt an på hvor mange man er på tur også.

Med 10 voksne mannfolk med dyre matvaner blir det fort en del tusenlapper og legge ut. Med en tre retter på en fiffete restaurant blir det fort noen lapper. Selvsagt fyllte alle sammen bensin like før også... hehe.

Men som oftest blir det vel enkel mat, litt kaffe og en flakse brus vil jeg tro :)

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av xses »

Mange gode innspill her ja. Får satse på å bare ta fri noen dager og kjøre så gummien ryker og stoppe der jeg ønsker å stoppe.... og spise når jeg er sulten. :)
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av FredrikE24 »

Er det som er poenget. Tar to bensinfyllinger og noen stopp i starten av turen og det blir ren rutine. Kan ikke være sånn at når man fyller bensin bestemmer to i følget seg for å kjøpe en is. Når sistemann har fylt og ser gutta henger med en ispinne i munnen blir det også en is på sistemann. Så har et kvarters fyllestopp spist over en time med effektiv kjøretid. Vi opplever turen mye mindre stressende totalt sett når man faktisk kan ankomme overnatting til planlagt tid. Jeg er nok den som lett lar seg irritere av somling.

Vipps tar hånd om utgiftsfordelingen. Dette tar 5 minutter å pønsje inn fra kvitteringen når man har slukt maten. Hadde en episode da vi skulle gjennom bommen på Turtagrø ifjor. Alle fomlet med lommeboka, så stilte meg opp ved terminalen og lot Visa-kortet gå varmt for å få alle gjennom.

Har vel tidligere nevnt turene mine sydover i Europa hvor man pent får passe på inntak av mat og drikke for å ikke gjøre i buksa. Også der flyr km/time til bunns bare ved korte stopp.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av kjellv »

Kjører helst aleine jeg, da har jeg bare meg selv å krangle med om hvem som skal ta regninga :lol

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 08 jun 2020, 23:08 Kjører helst aleine jeg, da har jeg bare meg selv å krangle med om hvem som skal ta regninga :lol
Det eller liten kjent gruppe med samme rutiner/intresser.
At jeg ikke kan stoppe og ta pause eller annet ved behov da er det ikke tur men en jobb- Da vil jeg HA betalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av Bjerknez »

Enig med mekkern her. Helt ålreit på tur sammen med flere, men ikke for mange og helst noen med noenlunde samme kjørestil. Jeg var med på en fellestur hvor vi sikkert var 20 stk. som kjørte. Alt fra eldre herrer på sofa MC til unge jyplinger på R-sykler. Aldri igjen.

En tur alene skal ikke undervurderes. En eller to til går helt fint, men helst ikke flere. Så sant det da ikke bare er småturer i nabolaget hvor man ikke har noe annet mål enn å kjøre.

Men to personer med samme kjørestil og kjemi er gull. Da blir det gøy :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av pingvin »

Kjører mest med 1-3 andre kjenner godt med samme interesser og tempo.

Men går fint med store grupper, må bare dele i mindre kjøregrupper på typisk 4-5 personer max så møtes man igjen på kvelden :thumleft

Alt har sin sjarm, noen ganger deilig å være alene uten noen å ta hensyn til, stoppe og ta bilder når vil etc. Men kult å dra med stor gruppe også :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av FredrikE24 »

Vi kjører firmatur og alle skal med. Så det gjelder å ha en rutinert fremst i følget som evner å holde jevn hastighet og som har koll på hvor vi skal, og når vi skal stoppe, samtidig som han har kontroll på om noen har ramlet av.
Det funker dritbra slik vi gjør det. Selv om det høres masete ut, så er det egentlig helt omvendt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 jun 2020, 12:28 Vi kjører firmatur og alle skal med. Så det gjelder å ha en rutinert fremst i følget som evner å holde jevn hastighet og som har koll på hvor vi skal, og når vi skal stoppe, samtidig som han har kontroll på om noen har ramlet av.
Det funker dritbra slik vi gjør det. Selv om det høres masete ut, så er det egentlig helt omvendt.
Det blir alltid en gi og ta øvelse dette føler jeg. De gangene jeg har ligget i front så lurer jeg på om jeg kjører for fort, for sakte i forhold til dem bak. Jeg vil ikke at folk skal henge på selv om det egentlig går litt for fort for dem. De færreste gir beskjed om at det går for fort. Derfor er det beste om den minst rutinerte er den som drar følget. Så slipper man å tenke på at man medvirker til skumle ulykker bakover i følget.

Ikke en ønskelig situasjon selvsagt, men jeg føler det er den mest riktige.

Det aller viktigste tror jeg er å kjøre sammens med folk man kjenner og vet sånn noenlunde om hvilket tempo dem ønsker og gjerne litt hva dem tenker i forskjellige situasjoner.

Dette er en av grunnene til at jeg egentlig gjerne unngår større grupper. Spesielt på langre seriøse turer. På småturer er det ett fett.

Har man med en som er fersk i følget, så mener jeg alle bør ta sitt ansvar og la denne personen bestemme farten. Som sagt ikke en situasjon som alltid er ønskelig, men det mest riktige å gjøre. Tror jeg da...

ZZR-Erling

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av ZZR-Erling »

Individuelt, og derfor viktig hvem man kjører sammen med, kjøreerfaring, hvor mange dager man skal kjøre, vær og type bike.
Som regel i Norge er vel 35-45 innenfor med en K1300S da, for min del, gidder ikke pushe bare for å kjøre langt, om jeg ikke absolutt må da.
Autobahn er jo verste sort slikt sett, den ligger jo der bare for å pushe mil, ellers så kan man kjøre Bundesstrasse og oppleve litt hvertfall.

Kjører man over flere dager, kan det jo være lurt å ta kanskje en hel "fridag", eller kjøre bare 15mil. Også er det lurt på lengre reiser å få gått litt når kjøringen er over,spise godt og rusle litt rundt, kanskje treffe lokale å prate litt med eller andre som er på tur.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Alene tur, hvor mange timer på sykkelen pr dag.

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er en ting jeg ikke fikk med meg, trådstarter snakket vel om en alene-tur i midt-norge. Og her snakkes det om store gruppeturer og kjørign i tyskland? :-k :scratch

Svar