Slå følge med fremmede man møter på veien?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av oivindg »

cannon skrev: 03 jul 2020, 11:16 Hvorfor må en MC-klubb på tur kjøre i "kortesje", og sitte å stirre på kompisen foran. Nesten som en militær kolonne. Hvorfor ikke avtale reisemål, dra avgårde, og samles igjen når man er framme? Eller i det minste holde stor nok innbyrdes avstand, slik at andre veifarende kan komme trygt forbi?
Dette er noe av det samme som gjorde at jeg sluttet å være med på fellestreninger på landeveissykkel. Vi var en lang rekke syklister som lå to i bredden (for å unngå å bli forbikjørt tett innpå), men det var aldri snakk om å stoppe for å slippe forbi folk, eller å dele inn i flere puljer så det ble lettere for biler å kjøre forbi. Jeg tok det opp med lederne flere ganger, men svaret var alltid at vi hadde lov til å sykle sånn. Tipper det er samme svar fra disse motorsykkelkortesjene. De har lov til å kjøre sånn, og folk som kommer bak må stresse ned og holde fartsgrensa.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av mekkern »

Njaaa... man har ikke lov til å hindre annen trafikk hvis man ikke er et begravelsesfølge eller millitær kolonne..

sykler/motorsykler man i gruppe er man pliktig til å ikke hindre forbikjøring-ved at man enten stopper og slipper forbi annen trafikk eller man deler opp i mindre grupper som man da kan kjøre forbi.

Men har kjørt i "klubbregi" og det er en merkelig holdning om at man skal være en gruppe som alle skal ta hensyn til og at man rigid skal "holde plassen sin" Samtidig er alle så "barske" at de ikke greier å vri på hodet og kan hilse på andre (langt mindre snakke med folk utenfor gruppa)-dette er noe som gjør at jeg ikke er veldig interessert i slike "klubbturer" da jeg heller vil at man skal kunne kjøre i sitt eget tempo og heller stoppe og samles ved gitte intervaller/stopp.
ligge i 40kmh i ei 80 sone med masse fine svinger for at noen skal "putre" og så gasse på på slettene?? nope..
har en del kjørekompiser med nogenlunde lik kjørestil og vi koser oss og vil noen kjøre fortere eller saktere så gjør vi det-dette har også funka bra på alpeturene.

Ligge etter et følge med "HD" kan jeg ikke da jeg får hodepine og blir kvalm av den uforbrente bensina. :sick:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 03 jul 2020, 12:01 Hmm, visste ikke at dette var en greie en gang. Er det 1%-folk (de kjører kanskje ikke så mye?) eller "Kaffe-og-bite'ti-MC" på tur som er slik?
Jeg har sett denne kjøremåten mange ganger.
Denne gangen var det rukka, baugport og bimer, men det kunne vært hva/hvem som helst.
Hadde en litt lignende situasjon i Nittedal for noen uker siden. "Lederen" i den klubben viftet med venstrearmen og ga diverse tegn til disiplene sine, på tørr, flat asfalt. Jeg skjønte ikke bæra, bortsett fra at han konsekvent brukte armen ved ankomst til lavere hastighet, feks 60 til 50-skilt. Sært......

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av pekle »

Har jo kjørt forbi en del konvoier, men kanskje de små sosiale antennene mine ikke har fanget opp misnøyen. Har ikke vondt av det man ikke vet 😄

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 jul 2020, 13:06 Njaaa... man har ikke lov til å hindre annen trafikk hvis man ikke er et begravelsesfølge eller millitær kolonne..

sykler/motorsykler man i gruppe er man pliktig til å ikke hindre forbikjøring-ved at man enten stopper og slipper forbi annen trafikk eller man deler opp i mindre grupper som man da kan kjøre forbi.

Men har kjørt i "klubbregi" og det er en merkelig holdning om at man skal være en gruppe som alle skal ta hensyn til og at man rigid skal "holde plassen sin" Samtidig er alle så "barske" at de ikke greier å vri på hodet og kan hilse på andre (langt mindre snakke med folk utenfor gruppa)-dette er noe som gjør at jeg ikke er veldig interessert i slike "klubbturer" da jeg heller vil at man skal kunne kjøre i sitt eget tempo og heller stoppe og samles ved gitte intervaller/stopp.
ligge i 40kmh i ei 80 sone med masse fine svinger for at noen skal "putre" og så gasse på på slettene?? nope..
har en del kjørekompiser med nogenlunde lik kjørestil og vi koser oss og vil noen kjøre fortere eller saktere så gjør vi det-dette har også funka bra på alpeturene.

Ligge etter et følge med "HD" kan jeg ikke da jeg får hodepine og blir kvalm av den uforbrente bensina. :sick:
Helt enig. Ferdig snakka :thumleft

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av rolf-arne »

Mye er sagt, mye bra eller bedre...noe jeg har stressa i militær sammenheng, er at ei kolonne ikke skal være til hinder og at den skal opprettholde sin hensikt. Og hensikt kan være mye... som oftest er nødvendigheten av kolonne at man er avhengig av kjentfolk.. og på MP- skolen på 80 tallet så brukte vi fartsgrensa vår på 60 sånn omtrentlig...vi kjørte Stavanger- Evje i drøyt 80 stoppa ofte å fikk samla kollonnene... blei alikevel forbikjørt av en trailer ??? Israel , var vi høflige men bestemte, brøt vel det meste av trafikkrregler på en tur til Tel Aviv... i Libanon så kjørte vi absolutt som om vi eide veien og vel så det, men med respekt for sivile kjøretøy.. kolonne eller følge skal ikke være til hinder for annen trafikk... med tanke på MC ..så har jeg fått prøve det meste fra fra helt aleineni 50 mil til kø kjøring i 50 miles i et følge av nær 1000 sykler.. det siste var ikke uten en viss nervøsitet...men det gikk greiere for hver dag som gikk. Har en feil når jeg kjører, det blir som regel for fort...ellers prøver man å vise hensyn og være aktsom... prøver å tenke godt lm de andre på veien...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar