RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff og steder aktive MC-folk møtes.
Svar
cannon
Innlegg: 1163
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av cannon » 03 sep 2019, 13:01

Snikendeugle skrev:
03 sep 2019, 11:00
cannon skrev:
03 sep 2019, 09:49
Fartsgrense er 80.
Sies det :)
Akkurat.
Det er helt greit at forsikringen (i mange selskaper) gjelder og at fartsgrense er 80. Alle som har vært der vet at det ofte går i 200 og vel så det. Jeg tror de færreste er i nærheten av 80.
Da er det greit å være klar over at ved en krasj, i feks 180, med bremsespor, vraka sykkel og skadet fører, så vil politiet komme og måle og ta bilder. Det er kanskje lite sannsynlig at ordinær forsikring i det tilfellet vil dekke noe som helst, uten at det oppstår et gedigent regresskrav. Her blir man også ansvarlig for skade som måtte påføres andre (og andres utstyr og banen), hvis man selv har skylden.
Vanlig veiforsikring vil i en del tilfeller være null verdt her, siden den forsikrede har opptrådt svært uaktsomt med tanke på fartsoverskridelse. Man mister også lappen i en sånn situasjon. Jeg har ingenting imot slik kjøring, jeg har selv deltatt, men det er greit å være klar over risikoen. For min del ble løsningen lisenskurs og banesykkel.

Ved trackday-kjøring, som ikke er førerutvikling, og der banen ikke er "offentlig vei" så gjelder fri fart, og ordinær forsikring gjelder ikke. Da er det egen reiseforsikring, ulykkesforsikring og/eller ekstremsportforsikring som må til. Med registrert veisykkel demonterer man gjerne speil, og skilt og lykter skjules med tape. Her er selskapene svært forskjellige mht hva som dekkes av de ulike forsikringsproduktene. Fordelen her er at man er forsikret hvis man sjekker at man har en avtale som dekker denne typen aktivitet, helt uavhengig av kjøretøyets ordinære forsikring. Her kreves heller ikke førerkort, og det kan heller ikke mistes.

Ved lisensiert banekjøring (trening og løp) er man forsikret gjennom lisensen som inngår i NIF sitt lisens- og forsikringsregime.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 8
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
MC: 2014 S1000R

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Mincemeat » 05 sep 2019, 21:36

Litt falsk trygghet da kanskje? Kjenner ikke til antall uhell (og alvorlige for den saks skyld) på SMC sine kurs, så i så måte heller ikke sannsynligheten for at noe kan forekomme. Kjenner ikke så godt til hvordan opplegget fungerer med instruktør ute på banen, men hadde vel håpet at de hadde en litt mer aktiv rolle.

Et forbikjøringsforbud hadde vel heller ikke vært så dumt, så kan folk heller hoppe opp en klasse når de føler de har ferdigheter til det.

Hvordan er kostnadene for å kjøre med lisens? Kan man kjøpe en rimelig sykkel fra Sverige for så å rigge den for en nett sum eller er dette bare noe for de rikere i samfunnet?

cannon
Innlegg: 1163
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av cannon » 07 sep 2019, 18:07

Jeg tror det er relativt lite ulykker med smc og andre. Men konsekvensene kan bli store.
Racing med lisens behøver ikke være spesielt dyrt.
Smart å kjøpe en 600cc. Man får fin sykkel til rundt 50.000, ferdig rigget for racing, og ofte føler det med pit-utstyr. Depotstøtter. Dekkvarmere. Ekstra felgsett. Kanskje noen dekk.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester